• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Recept voor insectenspray

Vempain

Prepper goeroe
In de meeste klant en klare insectenspray's zitten veel chemicaliën die je niet altijd graag op je huid of die van de kinderen wilt smeren.
Hierdoor maak ikzelf m'n insectenspray of creme die ook gelijk verzorgend is voor de huid.
De geur van kokosolie werkt erg goed voor horzels en steekvliegen dat ze je met rust laten. Zelf ben ik redelijk allergisch voor deze insecten en moet ik tijdens kampeertochtjes altijd wel een aantal allergie tabletten meenemen voor het geval dat ik alsnog gestoken wordt. Het nadeel is echter van de allergiepillen die wel werken is dat ik er behoorlijk moe van wordt en is dat een ware uitputtingsslag voor m'n lichaam en probeer ik er van alles aan te doen om het steken ervan te verkomen.


Voor muggen maak ik een spray die ik kan vernevelen op de plekken waar nodig en ook teken vinden deze spray niet zo lekker en is deze ideaal wanneer je een kampeertripje hebt.


Recept voor insectenspray: halve liter appelazijn, ongeveer 2 eetlepels bij elkaar van gedroogde kruiden zoals salie, thijm en munt (kunnen ook andere kruiden extra bij die je zelf lekker vind) en die 2-3 weken in een afgesloten pot laten staan voor spray kun je deze naar wens verdunnen met water en voor een meer creme achtig mengsel kun je wat bijenwax of kokosolie bij voegen
 

Erny

Last (wo)man standing
Handig! Wordt ook erg lastiggevallen door steekbeesten dus anti afweer is gewenst. 8)

Heb je deze toevallig ook tegen Knutjes uitgeprobeerd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
Deze rotbeestjes zijn de reden dat ik gore stinkende Deetbevattende smurrie op moet spuiten om ze van het lijf te houden. Veroorzaken veel en langdurige jeuk bij mij.
Of ik loop met zo'n muskietennethoedje rond om niet vroegtijdig van de tuin verjaagd te worden.
Als jouw mengsel ook hun zou afschrikken zou dat een hele welkome oplossing zijn. :)
 

Vempain

Prepper goeroe
Erny zei:
Handig! Wordt ook erg lastiggevallen door steekbeesten dus anti afweer is gewenst. 8)

Heb je deze toevallig ook tegen Knutjes uitgeprobeerd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
Deze rotbeestjes zijn de reden dat ik gore stinkende Deetbevattende smurrie op moet spuiten om ze van het lijf te houden. Veroorzaken veel en langdurige jeuk bij mij.
Of ik loop met zo'n muskietennethoedje rond om niet vroegtijdig van de tuin verjaagd te worden.
Als jouw mengsel ook hun zou afschrikken zou dat een hele welkome oplossing zijn. :)
Voor knutten kan ik de kokosolie aanbevelen die niet ontgeurd is en zodra ze in een rechte lijn naar je toe komen vliegen stoppen ze tot een cm of 10 van je lichaam en dan maken ze opeens een sterke bocht naar links of rechts zodat ze die geur niet langer hoeven te ruiken. ;)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Goede tip [member=34]Vempain[/member] , thanx!
Alles met kokosgeur helpt sowieso goed tegen teken. Ik ken veel sporters die wekelijks dwars door de bossen hobbelen, en velen gebruiken van tevoren kokosproducten, zelfs gewone action-douchegel met kokosgeur helpt al goed.


Zelf had ik afgelopen jaar muggenolie gemaakt door eerst kruidnagels in jonge jenever te zetten en langt te laten staan, en daarvan wat te mengen met olie (naar keus, had zelf walnootolie gepakt) en lavendelolie. Volgens mij werkte het best goed, ik ben zelf alleen nogal slordig daarmee dus vergeet de helft in de smeren of vergeet me überhaupt in te smeren. Het is helaas geen wonderolie: als je niet smeert helpt het niet.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Interessant! Zelf heb ik in België nog niet veel last gehad van dazen, maar in Oostenrijk waren ze talrijk. Goed om te weten dat kokosolie er goed tegen is.
 

Miss Jade

Prepper
Zelf ben ik grote fan van tea tree als insectwerend middel (niet gebruiken op huisdieren!), gemixt met wat lavendel en/of citronella/citroenmelisse een ideale combinatie voor al het vliegend en kruipend ongemak :)

Voor de after bite kan Voltaren gel (als je tegen de ingrediënten kan), heel goed helpen, en anders lavendel of st. Janskruid.

Zelf ben ik nog al fan van de volgende mix (qua dikte/smeerbaarheid):
125 ml kokosolie
125 ml druivenpitolie
125 ml calendula olie (zie post http://www.preppers-shelter.nl/forum/index.php?threads/maak-het-zelf-calendulazalf.288/)
4 eetlepels bijenwas
2 theelepels honing (toevoegen als de mix aan het afkoelen is)
+ de etherische oliën

Maar alleen mengen met wat (niet ontgeurde) kokosolie werkt ook perfect!
 
Bovenaan