• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Repeater d.m.v. portofoon(s) simplex / duplex, beste manier?

Niels

Mankinds only hope
Hallo mede geïnteresseerden in het zenden / ontvangen of eigenlijk communiceren wanneer SHTF.

Als SHTF, is het natuurlijk aannemelijk dat onze vaste lijnen, glasvezel, kabel, mobieltjes, en alles wat we niet zelf in handen hebben plat ligt.
Veel preppers hebben een (of meerdere) portofoontjes liggen om te kunnen comuniceren.
Helamaal prima, zo kan je er op uit trekken, en contact met het thuisfront houden.

Maar goed... Dat houd een keer op, vooral omdat je laag bij de grond zit, andere partij vaak ook, en er gebouwen / bebossing / heuvels tussen komen.
Dit belemmert de boel drastisch.
Nu kan je natuurlijk in een boom klimmen, en dat zal helpen, maar "we" kunnen ook gaan werken met een repeater!

Wat is dit?
Nou, eigenlijk super simpel, het is een opstelling die je bereik vergroot, of eigenlijk "herhaalt".
Dit kan op 2 manieren, waarvan ik de laatste pas net ken door @FKAGB .
Deze methode is een simplex repeater, of hoe @FKAGB hem noemt, een papagaai repeater.
De repeater doet zijn naam eer aan, omdat hij eerst het inkomende signaal opneemt, en daarne de opgenomen boodschap weer uitzend. Dit kan op de zelfde frequentie, maar ook op een andere frequentie.
Je hebt hierbij 1 portofoon nodig, en 1 papagaai repeater (en natuurlijk een antenne, batterij enz).

Je hebt ook een duplex repeater, dit bestaat uit 2 porto's, 1 ontvangende, en 1 zendende porto.
De ontvangst gebeurt op frequentie X en het zenden op frequentie Y. Het verschil in frequentie word de repeater shift genoemd.
Voordeel is dat je geen vertraging hebt. Komt het zignaal binnen bij de ontvangstporto gaat meteen de zend porto aan, en zend het bericht door.
De meeste porto's kun je instellen op deze repeatershift. Dit geld niet voor de speelgoedmodelletjes van de Kijkshop enz. die alleen de PMR kanalen hebben (voor zover bekend).

Nou goed, het idee lijkt mij duidelijk... zo niet:
2000px-Repeater-schema.svg.png

De 2 mannetjes hebben beide een porto, de zendmast op de berg is de repeater, bestaande uit een porto en een papagaai, of 2 porto's.

Een repeater hoeft overigens niet uit porto's te bestaan, maar kan ook uit een mobiele zender of what ever bestaan, maar ik neem aan dat jullie dat zelf wel snappen.
Ik houd hier even porto's aan, omdat deze vrij goedkoop te verkrijgen zijn (Baofeng), en op dit forum meestal over porto's gepraat word. Ook is het zendvermogen van de porto's beperkt (vaak 5W, zoms zelfs 8) wat het opgenomen vermogen uit een batterij beperkt, wat de standdtijd ten goede komt in een SHTF situatie.

Op YouTube zijn tal van filmpjes van gasten die wat gebouwd hebben met vaak een autobatterij en een zonnepaneel wat super lijkt te werken.

Dit topic is bedoeld om te discuseren met elkaar over het maken, en ontwerpen van een repeater, en welke spullen te gebruiken, ervaringen, enz.
Ook over mogelijke toepassingen kan gesproken worden. Bijvoorbeeld een kant en klare setup in een tas voor wanneer SHTF of het dan nog te plaatsen op een strategische lokatie (hoog gebouw ofzo), of een vaste setup op bijvoorbeeld je eigen huis, of een plek waar e.e.a. veilig is.

Bij deze, brand los!
 

Niels

Mankinds only hope
Oke, ik heb dit topic niet voor niks aangemaakt.
Ik wil dus zelf een repeater gaan maken. Intresse in elektronica heb ik, en verstand van elektra hoor ik te hebben.
Mijn eerste plan is om een mobiele repeater te maken in een relatief compacte box die ik ergens buiten op kan stellen.
Uitgangspunt is SHTF gebruik (natuurlijk), dus het moet relatief degelijk zijn, en stand-alone.
Het liefst wil ik de boel opladen met een zonnepaneeltje gemonteerd op een frame.
De apparatuur wil ik in een (metalen) box maken als een munitie kist ofzo.
Maakt ook niet zo veel uit, maar dat is makkelijk te verkrijgen.
Dus:
zonnepaneel
laadstroomcontroller
accu
metalen box

Maar verder!!!
Ga ik duplex of simplex (papagaai)!?!?

Over duplex zit ik met vragen...
Stel ik ontvang op 145.700 en zend op 145.100, beinvloeden de signalen dan elkaar?
[EDIT] Let op dat dit amateur frequentie's zijn, het is puur als voorbeeld! [\EDIT].
Hoe ver moeten de antenne's uit elkaar? Veel afstand is niet handig i.v.m. compacte behuizing.

Weet iemand hierop het antwoord?
Ik hoor graag! Bij voorbaat dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: jobs

hans013

Senior Prepper
Zoek 2 Motorola Gm series mobilofoons, een Rick cable van eBay voor 10 dollar en een duplex filter op eBay.

Geef de leverancier van het filter een rx en een tx door en je bent klaar met je repeater.

Deze manier van repeaters gebruik ik al 10 jaar in de evenementen verhuur.
 

FKAGB

Prepper goeroe
De oplossing van @hans013 werkt inderdaad en is met een redelijk budget te krijgen. Gebruik deze echter alleen tijdens een SHTF want je komt door de gebruikte filters eigenlijk alleen uit op het gebruik van kanalen waar je een vergunning voor moet hebben.

Overigens is de regelgeving voor PMR ook wat veranderd. Er staat nu duidelijk in de regels dat je de apparatuur mobiel moet gebruiken en het gebruik van een repeater (ook simplex) is niet meer toegestaan omdat de bediener aanwezig moet zijn en dat is formeel niet zo.

Ik zou hier graag dieper op in willen gaan maar ik ben momenteel zo druk op het werk dat ik 's avonds niet heel veel zin meer heb om weer achter een computer te kruipen. Hopelijk wordt dat na de vakantie beter.

@Niels, voor nu zou ik voor een papegaai kiezen. Goedkoper en je kunt er makkelijker mee oefenen. Ik heb zelf een repeater liggen van Argent Data Systems de ADS-SR1 (https://www.argentdata.com/catalog/product_info.php?products_id=98)
Niet de goedkoopste maar wel met heel veel mogelijkheden en als je een portofoon hebt die DTMF tonen kan verzenden kun je hem op afstand bedienen en gebruik maken van voicemailboxen. Hiermee kun je een boodschap inspreken die later door iemand anders afgeluisterd kan worden.
 
J

jobs

Gast
Oke, ik heb dit topic niet voor niks aangemaakt.
Ik wil dus zelf een repeater gaan maken.
Iis er geen prefab hardware op basis waarvan je kunt bouwen?
Dus een raspberry Pi plus wat porto's en de juiste software of iets NOG beters?
 

Niels

Mankinds only hope
@jobs , Ja, er is standaard hardware. Ik heb afgelopen nacht een "repeaterkabel" kant en klaar besteld.
Waarschijnlijk is dit wat @hans013 bedoeld, allen dan niet zelf gebouwd.

Overigens ben ik wel een fan van zelf bouwen!
Ik ets zelf mijn printjes als het moet af en toe :p.

Van Raspberi Pi heb ik (nog) geen kaas gegeten... Ik ben nog een stap voor dat. Ik werk af en toe wel met Arduino's,
maar daar zou zoiets niet zo makkelijk mee kunnen.

Maar @hans013 , ik ben wel benieuwd naar het schematje. Misschien leuk om eens mee te tweaken.

Ik wil voorlopig om te proberen met 2 Baofeng's een duplex repeater te maken.
Geen paneel of lader, accu enz. nog voorlopig.
Het lijkt me handig om eerst maar eens te testen hoe dit gaat werken, en doet wat ik wil.
Ergens de boel op een verlaten hoog gebouw zetten ofzo, en testen maar.

Om het simpel te houden kan het definitieve ontwerp wel eens een simplex repeater worden in een mnutie kist.

Nu een paar weken wachten op het spul uit China.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb eens zitten zoeken naar simplex repeaters maar ik vind dat het ding uit china de surecom sr-112 best een aardig alternatief voor het zelf maken.
Simpel met een oplaadbare batterij er in dus ook te vervangen.
Kan het laatste bericht herhalen.
En kan dus samen met een bami porto op een 12v accu geladen worden.
En het kan een voordeel zijn maar ook een nadeel je hoort je zelf terug. Maar je weet dus wel dat je zelf in het bereik ben van je repeater.
 

Niels

Mankinds only hope
@Arie , je laatste zin! Geen moment aan gedacht, maar je hebt dus helemaal gelijk!
Ja, die 112 heb ik ook gevonden, dat witte boxje. Ik zit heeeel sterk te twijfelen er over.
Namelijk gaf @FKAGB ook al een mooie aan, en die is maar iets duurder, maar lijkt me fatsoenlijker (USA).
Hoeft niks te zeggen natuurlijk...
Ik denk dat ik wacht totdat de porto's uit China komen. Als ik keihard gepakt word door de Douane en invoer + BTW
moet betalen, dan denk ik niet dat ik de 112 bestel maar het exemplaar van @FKAGB , aangezien je op pakketten
uit USA sowieso invoer + BTW moet betalen (is mijn ervaring).
Uit China gaat vaak goed, maar daar bestel ik vaak ook geen grote bedragen, en die keren dat ik het wel deed (€400,- en meer)
moest ik gewoon BTW betalen.

Ik heb gezegd dat ze op het "customs" papiertje een laag bedrag moesten zetten. Ik kreeg reactie terug dat dat niet kon,
maar dat het wel goed komt want ze hebben ervaring... Juist... Lekker helder verhaal.

Maar goed, ik ben benieuwd!
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb de duplex repeaterkabel voor de Beofengs al thuis liggen, alleen de beofengs nog niet...

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken straks.
 
Bovenaan