• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Ember Power Light
Black Diamond

Mobieltjes, muziekspelers of tablets, tegenwoordig werkt er steeds meer op accu.
Als weldenkend persoon (aka prepper) zorg ja natuurlijk dat je accus ten alle tijden vol zijn. Maar er kan altijd wat gebeuren waardoor je langer onderweg bent of je accu eerder leeg is dan je dacht.

Powerpacks zijn daarvoor een uitkomst. Kleine draagbare accus die via de USB apparaten kunnen bijladen.
Ik heb er een aantal, waaronder een HyperJuice en een GoalZero. Toch wou ik er nog een bij...

De Black Diamond is voornamelijk bekend van de klimspulletjes. Ze maken ook koplampen (headlights ^_~) en deze powerpack past perfect in dat straatje.

tumblr_o1vki267XH1rug140o1_540.jpg

De Ember Power Light is niet de kleinste powerpack die je zult vinden. Maar de naam zegt het al, er zit ook een lamp in. Je kan het zien als een lamp waar je ook bijvoorbeeld je telefoon mee bij kunt laden. Want de lamp, die is niet misselijk.
De lamp heeft een maximale lichtopbrengst van 150 lumen. Op deze stand moet hij zo'n 40 meter ver schijnen. Een perfecte nood-lamp dus. Een groot pluspunt is dat de lamp dimbaar is. De helderheid kan teruggebracht worden naar een bescheiden 4 lumen waar hij vervolgens 300 uur op kan branden.
Overigens kan je op 150 lumen ook nog 9 uur met de lamp lopen schijnen.

Dit wordt mogelijk gemaakt door de 2600mAh Li-Ion accu die in de lamp zit. Genoeg om mijn telefoon (2600mAh) bijna helemaal op te laden. Bij voorkeur zet je bij het laden je telefoon uit, dan haal je het maximale uit de accu.
Het opladen van de Ember duurt 8 uur aan een standaard USB lader. Laad je hem met een solarpanel op (bijv. mijn GoalZero Nomad 7) dan duurt dat mogelijk langer.
Voor het laden is overigens een 20cm lange USB-MicroUSB kabel meegeleverd. Deze kan gebruikt worden voor het laden van de Ember, of het laden van een apparaat met de Ember. Inversteer in een MicroUSB-Mini USB adapter of variant daarom om ook andere apparaten op te kunnen laden.

Voor het laden is de Ember uitgerust met twee USB poorten. Door het ontwerp van de Ember is er altijd maar één poort open.
tumblr_o1vki267XH1rug140o2_250.jpg
De cilindrische behuizing om de Ember kan gedraaid worden in één van drie standen:
Lock: De Ember kan niet gebruikt worden en is IPX4 waterdicht. Oftewel, spatwaterdicht. (Dit betekend overigens niet dat hij ook stofdicht is!)
Light/Charge: De aan/uit knop en de MicroUSB poort zijn vrij. De lamp kan gebruikt worden en opgeladen worden. Als je wil, kan dit tegelijkertijd.
Power: De USB poort is open en kan aangesloten worden om een apparaat aan te sluiten. Wordt de Ember 10 minuten niet gebruikt dan gaat hij weer uit. Een klein LEDje geeft de status van de

De aan/uit knop van de lamp verdient een nadere omschrijving. Deze is namelijk aanraak gevoelig. Door de knop aan te tikken gaat de lamp aan of uit. Als de lamp aan is kan je de knop ingedrukt houden om deze te dimmen. Bij de laagste stand knippert de lamp op dit aan te geven.
Doordat de knop aanraak gevoelig is heb ik hem al meer dan eens per ongeluk aangezet toen ik hem wou opladen.
Verder zou het mooi zijn geweest als de lamp ook in één keer in de 4 lumen stand gezet kon worden. Nu wordt je bij nabij werk eerst verblind.

De Ember ziet er geweldig uit, voelt degelijk en werkt in de praktijk prima. Wonder boven wonder kan hij ook mijn (zeer kritische) Lenovo Yoga 2 tablet opladen. Voor mij persoonlijk écht een aanvulling dus.
Aan de achterkant van de Ember zit een groot oog, hiermee kan je hem bijvoorbeeld boven in een tent hangen.

Idealiter kan je als prepper compleet zonder stroom. Tijdens een SHTF kan heb je mogelijk geen stroom. Maar voor het dagelijks leven is het een prima hulpmiddel. En in combinatie met een solar panel maak je die veelzijdiger omdat je een accu kan gebruiken als er geen zonlicht is en een paneel niet.

Moet je de Ember kopen? Met €45,- is hij zeker niet goedkoop. Ik heb hem in de aanbieding gekocht voor een kleine €30,-. Dan nog zijn er goedkopere alternatieven. De combinatie licht/accu maakt hem echter zeeg veelzijdig en kwalitatief heb je wel een beter product.
 
Bovenaan