• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Chinese powerbank "Tollcuudda" 10.000 mAh

Niels

Mankinds only hope
Er zijn twee soorten verlies als je het hebt over powerbanks. De eerste is een conversieverlies, een powerbank werkt namelijk altijd op 3.7 volt en USB (en je telefoon) werken op 5 volt. Een powerbank van 10.000 mAh op 3.7 volt heeft namelijk maar 7.400 mAh capaciteit op 5 V. De tweede is het verlies in stroom tussen de daadwerkelijke overdracht van de Powerbank via de USB kabel naar je telefoon.

Als wat je zegt klopt dat jij 3x een telefoon met een accu van 2700 mAh vanaf 10% (dus zeg 2500 mAh) effectief hebt opgeladen dan had de powerbank nieuw een efficiency van tegen de 100%, immers er zat maar 7400 mAh aan stroom in op 5v. O.a. de powerbanks van Xiaomi hebben volgens de fabrikant zelf een efficiency van 93% (https://www.mi.com/global/pb10000/ als voorbeeld). Dat is dus de effiency NA het omrekenen van het voltage.

Wat de betreft de negatieve reviews, je praat nu goed dat een essentieel onderdeel van de Powerbank niet of nauwelijks werkt en dat mensen daarover 'mopperen'. Als jij er blij mee bent is het prima maar ik probeer op een objectieve manier aan te tonen dat het geen goed product is. Vooral omwille van de milieuschade die het ding oplevert maar ook de specificaties die gewoon niet kloppen of te mooi zijn om waar te zijn. Ik heb een leuke challenge voor je, het ding is klaarblijkelijk IP67 gecertificeerd. Leg hem een half uur in een emmer water, dat moet hij kunnen hebben. Als hij nog werkt doe ik mijn petje af, als hij niet meer werkt krijg je van mij een 'echte' powerbank ;)
De lithium-ion cellen worden geladen tot 4,2V en ontladen tot 3 V.
De 3,7 V is het gemiddelde voltage van de cel, maar geen vaste waarde. Lithium-ion werkt nou eenmaal met een verlies in voltage gedurende de ontlading van de capaciteit.
Het kan ook zijn dat de cellen maar tot 4,1 V worden geladen en ontladen tot 3,2V, dit komt de levensduur van de cellen ten goede, maar de capaciteit van de powerbank ten nadele.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik zie aan wat je schrijft dat je er veel verstand van heb, maar de batterij van de telefoon draait niet op 5V: ook dat is een of andere LiPo cel, dus wrsch. voltage ergens tussen 3.7 en 4.2V. Overigens maakt dit verhaal het wel des te vreemder dat capaciteit van accu's wordt uitgedrukt in mAh, want zoals je terecht opmerkt zit daar de factor spanning dus niet bij ingerekend, en is het dus eigenlijk geen goede eenheid om hoeveelheid opgeslagen of overgedragen energie in uit te drukken.

Hoezo, essentieel onderdeel? Dit is gewoon een regenbestendige powerbank met een bepaalde capaciteit, en tot nu toe ben ik prima tevreden voor de prijs die ik daarvoor betaald heb. Wat betreft goedpraten, ik vind het zelf onterecht om een 1-ster beoordeling te geven vanwege tegenvallende opbrengst van een cheapo zonnepaneeltje van een paar vierkante centimeter. Wie daar een aanzienlijke prestatie had verwacht is wat mij betreft gewoon onrealistisch. Ik ga ook geen Toyota Aygo kopen en dan mopperen dat ie niet even hard kan optrekken als een Bugatti Chiron.

Hahahaaa, echt niet. Ik verwees naar mijn originele openingspost: "Deze powerbank is volgens de advertentie waterdicht, maar in de tekst die erbij geleverd zit staat spatwaterdicht. Ik heb deze dan ook niet getest door hem onder te dompelen, maar wel al meermaals gewoon in de regen gebruikt zonder problemen."

Om een prima functionerende powerbank op die manier te vernietigen, dát is pas milieuschade.
Hoewel je gelijk hebt dat de batterij in een telefoon ook een lager voltage heeft gebeurd het opladen wel degelijk op 5V omdat dit de USB standaard is. De output van een oplader via het stopcontact is ook altijd 5V. Hoe de telefoon dat dan weer intern omzet is eigenlijk niet relevant, het gaat om de hoeveelheid stroom die daadwerkelijk is geleverd aan de telefoon.

De vergelijking met je zonnepaneel klopt niet, een Toyota Aygo vergelijken met een Bugatti Chiron is alsof je verwacht dat een powerbank even snel oplaad als bijvoorbeeld een fastcharger uit het stopcontact met een heel hoog amperage (5 volt 3A bijv.), dat is inderdaad niet realistisch. Het zonnepaneel is echter een extra functionaliteit, je vergelijking klopt beter als je zou zeggen ik heb een Toyota Aygo Hybride gekocht die zowel op benzine als op elektriciteit kan rijden, echter in de praktijk kun je hem eigenlijk alleen op benzine gebruiken. En dan stellen dat mensen ook niet hadden mogen verwachten dat hij op elektriciteit kon rijden omdat hij zo goedkoop was.

Ik vind je redenering toch een tikje vreemd, omdat het een goedkoop product is hoeft het niet goed te werken? Of hoeven alle onderdelen geen nuttige functie te hebben? Of mag de fabrikant onzinspecificaties op het product plakken?

Er is altijd 'beter'.

Maar als iets het doet zoals je verwacht (met alle reserves t.a.v de Chinees), dan heb je toch maar mooi een powerbank van echt 10.000mAh die nog spatwaterdicht is ook voor die paar euro's. Daarvoor koop je in NL in de aanbieding iets wat al jaren op de plank heeft gelegen en nooit meer zijn originele capaciteit is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn punt is ook niet zozeer dat de Bezorgde Burger een slechte aankoop heeft gedaan maar meer dat dit soort producten een verwerpelijke reputatie hebben. Naast milieuschade door goedkope cellen en nutteloze features zoals een zonnepaneel wat bijna niks doet en overconsumptie omdat het zo goedkoop is blijft zo'n powerbank significant meer kans hebben op kortsluiting en brandgevaar, ondanks dat je dat in de dagelijkse praktijk niet gelijk merkt. Dat de bezorgde Burger blij is met zijn aankoop is natuurlijk helemaal prima maar dat maakt het geen goed product.

De lithium-ion cellen worden geladen tot 4,2V en ontladen tot 3 V.
De 3,7 V is het gemiddelde voltage van de cel, maar geen vaste waarde. Lithium-ion werkt nou eenmaal met een verlies in voltage gedurende de ontlading van de capaciteit.
Het kan ook zijn dat de cellen maar tot 4,1 V worden geladen en ontladen tot 3,2V, dit komt de levensduur van de cellen ten goede, maar de capaciteit van de powerbank ten nadele.
Dat klopt helemaal, maar mijn punt was meer puur de vermelding van de capaciteit, ik heb hier een powerbank en daar staat groot op 20000 mAh 3.85V en dan in kleine lettertjes 14000 mAH op 5.1V. Het is een beetje net zoals met de capaciteit van hardeschijven met Gigabits en Gigabytes waarbij een hardeschijf van 120GB in werkelijkheid maar 111GB heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Update 1 jaar later (inmiddels 1,5 jaar gebruikt)

In de loop van de tijd is de prestatie toch wel enigszins minder geworden. Een telefoon die je hiermee probeert op te laden terwijl deze aanstaat (niet met scherm en al, gewoon standby) laadt maar zeer langzaam op, een paar procentpunt per uur. Hiermee is het laden zo traag geworden dat het eigenlijk onpraktisch wordt, zowel op reis als op de camping. Bovendien heb ik ook het idee dat de capaciteit merkbaar naar beneden is gegaan, misschien wel een paar 10-tal procent.

Dus, alhoewel deze powerbank nog wel werkt (en nog prima krachtig genoeg voor het opladen van hoofdlamp en/of horloge), is de tijd toch gekomen om iets anders aan te schaffen. Ik weet niet of anderhalf jaar een normale levensduur is voor een powerbank, maar dat aspect vind ik in ieder geval enigszins tegenvallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Niels

Mankinds only hope
Belangrijk punt: Wat voor kabel gebruik je? Gebruik je de zelfde kabel met je normale oplader?
Goedkope dunne pruts kabels kunnen ook de oorzaak zijn, en vooral daarbij ook de lengte.
Spanningsverliezen over de kabel, en daarmee ook de laadstroom.
 
Bovenaan