• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Goal Zero Nomad 7 + Xtorm Air 6000 XB100

Loreen

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn BOB heb ik een zonnepaneeltje, de Goal Zero Nomad 7, deze gebruik ik in combinatie met de power bank Xtorm Power Bank Air 6000 XB100.


Deze review zal ik eerst wat algemene specificaties delen, daarna mijn eigen ervaring.


De Goal Zero Nomad 7:


Het betreft een compact, spatwaterdicht zonnepaneel met een batterijcapaciteit van 22,2 Wh. Met een gewicht van 360gram en een dichtgevouwen afmeting van 22.9x16.5x3.8 cm zal hij zonder problemen in de meeste BOBs passen. In slechts 6 uur tijd laadt hij op een zonnige dag de Xtorm Power Bank op, en dankzij de efficiënte monocrystalline zonnecellen laadt het paneel ook op tijdens bewolkte dagen.
Hij is in serie schakelbaar (maximaal 4 zonnepanelen), en wordt geleverd met een 12V-adapter.


Verdere specs:
Prijs: €79.95
Vermogen: 7W
Output USB: 5V/1000mA (max 5v)
Output DC: Solarport 8mm, 15V/300mA(max 5W), Mini Solar Port 2.5mm, 6.5V/1100mA (max 7W)


01_goalzero-nomad-7-13_1.jpg



De Xtorm Power Bank Air 6000 XB100



Zoals de naam al doet vermoeden betreft het hier een powerbank met een capaciteit van 6000mAh. De gemiddelde smartphone laadt hij tot 3 keer op. Dankzij 2 USB-uitgangen kan hij twee apparaten tegelijkertijd opladen, met een maximaal uitgaand vermogen van 2500mA.

Verdere specs:
Prijs: Rond de €30,-
Gewicht: 125gr
Aansluiting: Micro-USB en USB
Oplaadtijd via USB: 3 uur

Tot zo ver de reclamepraat, wat waren mijn eigen bevindingen?

Tijdens de trektocht van 9 dagen met mijn kids in Zweden (zal dat verslag hier ook een x droppen) heb ik gebruik gemaakt van deze apparaten.
We hadden mijn smartphone, twee (simpele) camera's en een lampje mee die met USB oplaadbaar waren. Laat ik maar meteen met het belangrijkste beginnen: de Goal zero en de Xtorm bleken voldoende te zijn om deze apparaten gedurende heel de tocht van stroom te voorzien.

Hoewel ik mijn telefoon niet intensief gebruikt heb voor bellen/smsen/internetten, heb ik wel iedere dag tijdens het wandelen de GPS aangehad en een programma om de route vast te leggen. Met mijn camera heb ik bijna 1000 foto's gemaakt (oeps) en mijn dochter ook een heel stel.

De reden dat ik voor de combinatie Goal Zero + powerbank gekozen heb, is dat de Goal Zero zelf geen energie op kan slaan. Ik kon nu overdag de powerbank opladen, en dan 's avonds met de powerbank de apparaten die opgeladen moesten worden. Aangezien de Powerbank in principe niet iedere dag opgeladen hoefde te worden om alle apparaten draaiende te kunnen houden, had ik zo wat extra zekerheid ingebouwd voor dagen dat het bijvoorbeeld hard zou regenen.

De eerste dagen hadden we zonnig weer en laadde de Goal Zero perfect op, maar zelfs bij bewolkte dagen wist hij de powerbank op te laden. Hoewel de prestatie wel een stuk minder was, kon ik zelfs op een zeer grauwe dag terwijl het miezerde nog opladen.

Doordat aan de Goal Zero lusjes zitten is hij met gemak aan de rugzak te bevestigen, zelf deed ik dit met kleine karabijnhaken. Aan het paneel zit een vakje met ritssluiting, hierin bevinden zich de aansluitingen en kunnen de kabeltjes ed bewaard worden. Ook de powerbank past hier in, zodat deze tijdens het opladen in dit vakje zit.


Hier zie je hoe ontzettend hard werken het is om zo'n paneel op te laten laden. Terwijl de kinderen aan het spelen waren nam ik de zware taak op me om het paneel goed in de zon te laten liggen. Afzien hoor...

Aangezien dit het enige zonnepaneel is waar ik ervaring mee heb kan ik het niet vergelijken met andere panelen, zelf was ik echter erg tevreden. Hoewel ik het niet als noodzaak zie om mijn telefoon opgeladen te kunnen houden, vond ik het wel erg handig, niet alleen vanwege de bereikbaarheid maar ook vanwege de GPS. Nu gebruikte ik het alleen om de afgelegde afstand bij te kunnen houden, in geval van een bug out kan het echter ook als navigatiemiddel gebruikt worden.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Jawel, zelf heb ik het nadeel van "een is geen" mogen ervaren. Aan het eind van de trektocht deed het USB-kabeltje (extern, hoorde niet bij de Goal Zero of de power bank) het plots niet meer. In dit geval behoorlijk klote, want zonder kabeltje kan je ook meteen helemaal niets meer opladen. Doordat de powerbank een geintegreerde USB-kabel heeft kon deze wel opgeladen worden, hier kon ik vervolgens echter niet meer mee doen.


Goal Zero op de rugzak

Als er nog vragen zijn over het gebruik hoor ik het graag.
Technische vragen mogen best gesteld worden, maar weinig kans dat ik ze kan beantwoorden ;D


[MOD]Niet werkende links verwijderd[MOD]
 

Loreen

Last (wo)man standing
Oke something went wrong here :eek:
Ff kijken of ik het gefixt krijg :-\

-Edit:
Volgens mij heb ik nu alles gefixt? Geen idee wat er gebeurde, ik had hem gewoon netjes opgemaakt en in een keer was alles helemaal overhoop *hellup*
 

Ray

SHTF Expert
Loreen zei:
Oke something went wrong here :eek:
Ff kijken of ik het gefixt krijg :-\

-Edit:
Volgens mij heb ik nu alles gefixt? Geen idee wat er gebeurde, ik had hem gewoon netjes opgemaakt en in een keer was alles helemaal overhoop *hellup*


Hij ziet er strak uit hoor!


En een topding dat zonnepaneeltje, heb hem zelf ook sinds kort en de telefoon houdt hij zonder problemen bijgeladen. Het mooie is natuurlijk dat je accupack (Goal zero of ander merk) werkt als buffer.


Directe koppeling van zonnepaneel op smartphone werkt uiteraard ook, zo kon ik uren lang navigeren door een bos (veel schaduw) op een semi bewolkte dag en was ik toch maar een paar % gezakt in batterije lading van de telefoon. Zelfs bij veel schaduw en indirect licht is er regelmatig genoeg spanning voor je telefoon om bij te laden.
 

fragalot

Prepper
rechtstreeks op je GSM aansluiten bij afwisselend licht is niet echt aan te raden; de batterij heeft dit namelijk niet zo graag.

het is beter om een goedkopere powerbank te verslijten dan je dure GSM :)

ik gebruik al lang dezelfde combinatie als Loreen en ben er ook SUPER blij mee, echter laat ik het panel de laatste tijd veelal achterwege en neem enkel nog de powerbank mee.. Die houdt het voor mij lang genoeg uit.

Ook heb ik als EDC een "reserve" mini powerbank met zaklamp van black diamond bij. zowel handig als powerbank, EN als sterke zaklamp!
hij krijgt m'n GSM niet volledig opgeladen, maar dat hoeft ook niet persé.
http://eu.blackdiamondequipment.com/en/climbing%2Fheadlamps/ember-power-light-BD620801_cfg.html#q=power&start=4
 

Loreen

Last (wo)man standing
ik gebruik al lang dezelfde combinatie als Loreen en ben er ook SUPER blij mee, echter laat ik het panel de laatste tijd veelal achterwege en neem enkel nog de powerbank mee.. Die houdt het voor mij lang genoeg uit.

Herkenbaar, voor een weekendje is alleen de powerbank meer dan voldoende. Mijn huidige telefoon (deze had ik nog niet toen ik de trektocht maakte) doet met het grootste gemak meerdere dagen met een volle accu (als ik tenminste niet van die onzinnige drakenspelletjes ga spelen :rolleyes:), dus nu zou ik al helemaal lang door moeten kunnen brengen met alleen de powerbank.
Toch ben ik nog steeds erg blij met de combi, ook met het oog op een situatie waarbij langdurig geen (bruikbaar) stopcontact beschikbaar is :)
 

Kciroj

Elementary prepper
Herkenbaar, voor een weekendje is alleen de powerbank meer dan voldoende. Mijn huidige telefoon (deze had ik nog niet toen ik de trektocht maakte) doet met het grootste gemak meerdere dagen met een volle accu (als ik tenminste niet van die onzinnige drakenspelletjes ga spelen :rolleyes:), dus nu zou ik al helemaal lang door moeten kunnen brengen met alleen de powerbank.
Toch ben ik nog steeds erg blij met de combi, ook met het oog op een situatie waarbij langdurig geen (bruikbaar) stopcontact beschikbaar is :)

Bedankt, deze combi staat nu op m'n wishlist!

Greetz
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Heb zojuist een X-torm AP175 besteld, inclusief X-torm powerpack, ook top spul.

Bedankt voor de review:thumbsup:
 
Bovenaan