• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Grayl waterfilter Tradeline

G

Gamble

Gast
Review Grayl waterfilter




Van @Marcel Luijendijk van www.tradeline.nl kreeg ik de kans om een nieuw en zelfs revolutionair waterfilter te testen en mijn bevindingen daarvan met jullie te delen.

20170214_145201.jpg

Ik kreeg de lichtgewicht versie van €69,- en mocht deze 4 weken testen.
Gelijk al vanaf het begin beloofd het filter makkelijk in gebruik te zijn en het meegeleverde instructieboekje (Nederlands/Engels) bevestigd dat.

Het geheel ziet er uit als een soort thermosfles.
Je hebt 1 grote beker welke je vult met water tot aan het aangegeven streepje en drukt vervolgens met je lichaamsgewicht het filter door de beker naar beneden.
Binnen 15 seconden ben je klaar en is het water gereed voor gebruik.

20170214_145218.jpg

Met zijn 325 gram en een inhoud van 450 ml heb je een licht filter welke in slecht enkele seconden dus een grote hoeveelheid aan water kan filteren.
Met de schroefdop boven op de beker kan je het water zelfs gelijk meenemen over grote afstanden, mocht het een tijdje duren voordat je weer water tegen zal komen.

Tijd dus om het te testen!

Screenshot_20170314-030532.png

Al een tijdje vroeg een kennis genaamd Roel aan mij of hij een keertje mee mocht gaan op een tochtje.
Roel is ex-militair en beginnend Bushcrafter en wat is er nu een betere manier om te leren dan hem gelijk aan een vuurdoop te onderwerpen met een nieuw nog te testen filter?

We gingen dus samen op pad en op de tweede dag hebben we het filter aan enige testen onderworpen.
Screenshot_20170314-031032.png

We begonnen bij een sloot welke door een rioleringsbuis uitkwam bij het kanaal en waar van alles en nog wat aan troep in lag.
Ik haalde de beker erdoorheen en zoals beloofd had ik met het gebruik van mijn 93 kilo binnen de 15 seconden heerlijk fris water.
Wel vroeg ik me af of het voor iedereen zo makkelijk zou gaan aangezien je toch nog enige druk diende te zetten.

Roel nam het over en liep vervolgens naar het kanaal toe om ook daar de beker te vullen.
Door de beker op de neus van zijn schoen te zetten in verband met de zachte ondergrond, dachten we de druk enigzins te kunnen verminderen.
Zelfs met deze methode was enige druk nog wel van toepassing, maar uiteraard moet je ook niet te snel gaan omdat het filter natuurlijk wel zijn werk moet kunnen doen.

Met het water uit het kanaal proefde je een duidelijk verschil.
Meer vervuiling natuurlijk en zodoende een logisch gevolg van filtering.
Het bleef echter nog steeds goed te drinken en ook hier was onze test weer met een positieve gedachtengang als afloop.
Screenshot_20170314-030953.png

Einde deel 1...
 
G

Gamble

Gast
Deel 2.

Doordat ik in mijn achterhoofd hield dat je misschien wel een bepaalde hoeveelheid aan lichaamsgewicht diende te hebben om het filter te kunnen gebruiken en ik ook wil dat mijn dochter van 10 het filter kan bedienen, moest ik het natuurlijk ook met haar gaan testen.

PhotoGrid_1481204379858-1.jpg
Ik heb een ongelooflijke stoere en avontuurlijk ingestelde dochter en als wij met zijn tweeën op pad gaan, moet zij alles kunnen doen wat ik zelf ook kan.

Zo kregen wij dus de kindertest....

Screenshot_20170321-113035.png

Ik had een mooie emmer vol met troep, planten, zand, nog meer troep en afval water gereed gezet en liet mijn dochter aan de slag gaan.
Zoals verwacht koste dit duidelijk meer moeite en duurde het wel even voordat dit lichtgewicht het filter in zijn geheel naar beneden had gedrukt.
Tegen mijn verwachtingen in, lukte het haar echter wel en is het filter dus ook geschikt om door (grotere) kinderen gebruikt te kunnen worden.

Screenshot_20170321-113053.png

Ik heb het filter in de afgelopen weken meerdere malen getest. Vaak terwijl ik onderweg naar huis liep (of fietste) van mijn werk.
Ik kan met een gerust hart zeggen dat het filter werkt en zal hieronder mijn slotconclussie alsmede specificaties plaatsen.

Einde deel 2
 
G

Gamble

Gast
Deel 3

Slotconclussie en specificaties

Een paar jaar geleden kwam de Lifestraw op de markt. Destijds revolutionair vanwege het rechtstreeks drinken uit de bron alsof je door een rietje dronk.
Tegenwoordig te koop vanaf zo'n €20,-

Later kwam de Saywer mini op de markt.
Met zijn capiciteit tot 250.000 liter te filteren water, heb je hiermee een filter welke 1 persoon van zijn levensdagen niet op gaat maken.
Wederom revolutionair en momenteel geloof ik het meest verkochte waterfilter op de markt vanaf zo'n €35,-.

Met de Grayl zijn we in mijn ogen wederom een stap verder in de revolutie der waterfilters gesprongen.
Niet alleen door het handige en zeer makkelijk te hanteren gebruik, maar zeker omdat dit filter ookzware metalen en chemicaliën filtert.

Alle drie deze filters filteren 99,9999% van alle virussen (o.a. Hepatitis A, SARS, Rotavirus).
Eveneens de meeste bacteriën en Protozoa (o.a. E-colli, Salmonella, Giardia en Cryptosporidium)

Wat dit waterfilter als verbetering toevoegd is dan ook het verwijden van zware metalen en chemicaliën (o.a. Chloor, Benzeem, Lood en Arsenicum).

Natuurlijk zou je eventueel na filtering het water voor de zekerheid nog even kunnen koken (is vaak ook beter voor de smaak). Maar ik heb het zonder dit te doen gedronken en ben er niet ziek van geworden.

Het nadeel van dit filter is de kleine hoeveelheid te filteren water coordat een vervangingsfilter aangeschaft dient te worden.
Na 300 filteringen (zo'n 150 liter water), is het filter aan vervanging toe.
Vervangingsfilters zijn te koop voor €29,- bij Tradeline en de grootste vraag is dus ook eigenlijk of het de prijs/kwaliteit verhouding waard is.

Dit is een vraag welke ik de afgelopen weken continue in mijn hoofd gehad heb en zeker in verhouding tot een relatief goedkoper filter als de Saywer.

Mijn slotconclussie is echter dat ik dit met een volmondig JA moet beantwoorden.

Het gebruikersgemak en het verwijderen van zware metalen en chemicaliën hebben bij mij de doorslag gegeven.

Als je twee weken op pad gaat naar weetikveelwaar en je wilt een betrouwbaar filter, dan zou ik zeker de Grayl aanbevelen. De €29,- vervangingskosten voor een nieuw filter zou ik op mijn gemak nemen.
Betrouwbaarheid en je gezondheid zijn niet in geld uit te drukken en in verhouding tot nog andere filters, valt de Grayl nog steeds in de middenmoot.

Ik ben in ieder geval verkocht!

Met vriendelijke groet en bedankt voor het testen,

Gerwin - LaaglanderPhotoGrid_1481263743680-1.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
Prima review! Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd. Zoals je in je filmpje aangeeft (bijzondere muziekkeuze overigens) kan ik mij voorstellen dat als je kortdurend op vakantie gaat de Grayl een prima filter is, en dat het meer filtert is toch wel het belangrijkste pluspunt maar naar mijn mening ook het enige.

De filter is duur, zeker door de vervangingskosten iedere 150 liter. Het filter is groot qua volume om mee te nemen, en dan met name wanneer het niet wordt gebruikt om er gefilterd water in op te slaan. Daarnaast geef je aan dat het filter makkelijk in gebruik is maar het ziet er toch aardig ongemakkelijk uit, vooral je dochter demonstreert hoeveel kracht er nodig is. Wat als je gewond bent of ernstig verzwakt?

Ook maak ik mij zorgen over kruis besmetting, ik krijg sterk de indruk dat de 'vuilwaterbeker' in contact komt met de mond en ik kan mij voorstellen dat als de beker gevuld is met gezuiverd water en de deksel erop bacteriën alsnog de kans krijgen het gezuiverde water te besmetten (?)

Is er nog enige vorm van onderhoud nodig / mogelijk?
 
G

Gamble

Gast
Prima review! Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd. Zoals je in je filmpje aangeeft (bijzondere muziekkeuze overigens) kan ik mij voorstellen dat als je kortdurend op vakantie gaat de Grayl een prima filter is, en dat het meer filtert is toch wel het belangrijkste pluspunt maar naar mijn mening ook het enige.

De filter is duur, zeker door de vervangingskosten iedere 150 liter. Het filter is groot qua volume om mee te nemen, en dan met name wanneer het niet wordt gebruikt om er gefilterd water in op te slaan. Daarnaast geef je aan dat het filter makkelijk in gebruik is maar het ziet er toch aardig ongemakkelijk uit, vooral je dochter demonstreert hoeveel kracht er nodig is. Wat als je gewond bent of ernstig verzwakt?

Ook maak ik mij zorgen over kruis besmetting, ik krijg sterk de indruk dat de 'vuilwaterbeker' in contact komt met de mond en ik kan mij voorstellen dat als de beker gevuld is met gezuiverd water en de deksel erop bacteriën alsnog de kans krijgen het gezuiverde water te besmetten (?)

Is er nog enige vorm van onderhoud nodig / mogelijk?
Hey goede vragen juist!

Ik ben het niet helemaal eens dat het meer filteren het enigste pluspunt is.
De vorm van een thermosfles zorgt ervoor dat je gemakkelijk water bij je kan dragen en scheelt je dus alweer in het meenemen van een extra fles/thermosfles/kan of anders in je tas.
Zelf heb ik hem in een hoes aan mijn riem zoals ik ook een thermosfles mee zou nemen en qua gewicht is het te verwaarlozen.
Ook kan je de los nog gewoon als beker gebruiken.

Wat kruisbesmetting betreft, gaat niemand snel ziek worden van slechts enkele druppels water. Ooit wel eens een duik in een sloot genomen en per ongeluk een slok water binnen gekregen?
Echter... om dat uit te sluiten kan je het filter weer uit de beker halen en rechtstreeks uit het filter drinken zonder de beker te hoeven gebruiken.
Het filter heeft zijn eigen beker en lekt niet door. Ook zit er een grote rubberen rand omheen welke ervoor zorgt dat je mond niet in contact komt met de beker.

Ten tijde van zwakte of ziekte lijkt het mij moeilijker om via een lifestraw of saywer nog voldoende zuigkracht te hebben.
Ook met kracht water door de saywer persen lijkt mij nog steeds moeilijker dan gewoon om de grayl te gaan liggen en zo met je lichaamsgewicht het filter omlaag te persen.
Voor een volwassen persoon dient gezegt te worden dat we tijdens testen (in het filmpje) een zeer zachte ondergrond hadden, welke het neerwaartse drukken extra bemoeilijkte.

Wat mijn muziekkeus betreft: Hehehehhee....goed he :p
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL
G

Gamble

Gast
Oh ja onderhoud.... simpel afspoelen met water onder de kraan. Beker kan met de afwas mee, maar ik zou een vaatwasser ontraden aangezien ik daar het effect niet van weet.
Misschien dat @Marcel Luijendijk hier wat meer over kan vertellen
 

Ray

SHTF Expert
Ten tijde van zwakte of ziekte lijkt het mij moeilijker om via een lifestraw of saywer nog voldoende zuigkracht te hebben.
Ook met kracht water door de saywer persen lijkt mij nog steeds moeilijker dan gewoon om de grayl te gaan liggen en zo met je lichaamsgewicht het filter omlaag te persen.
Voor een volwassen persoon dient gezegt te worden dat we tijdens testen (in het filmpje) een zeer zachte ondergrond hadden, welke het neerwaartse drukken extra bemoeilijkte.

Mooie praktijk review, leuk filmpje. :thumbsup:

Bij de Sawyer loopt het er ook op zwaartekracht nog wel doorheen, het duurt alleen veel langer (Zelf gebruik ik ipv de 'Mini' de grotere 'Squeeze', die loopt makkelijker door).

Is het bij de Grayl niet ook zo dat het met minder druk langzamer gaat? Hoewel je natuurlijk wel een minimale druk nodig bent om de weerstand van de rubberringen te overkomen. Ik zou het interessant vinden om er eens een gewicht van 10 kg op te zetten of te testen wat de minimale druk is waarmee het toch werkt.

Iets anders wat ik me afvraag, na 150 liter is wellicht het actieve kool gedeelte en evt. zilverionen wel uitgewerkt, maar hoeveel liter blijft het filter functioneren als deeltjes (bacteriën) filter? Ook lees ik nergens wat de porie grote is van het filter.
 

Jasje

Prepper goeroe
Hippe review @Gamble :thumbsup: . Erg leuk opgezet. Ik zat te denken dat bij winterkamperen je deze, gezien de omvang niet zo makkelijk in de slaapzak legt in verband met het bevriezen/stukgaan van het filter maar... Zo bevriest een kleine voorraad water ook niet. :rolleyes: Na je review vindt ik idd bij sommige situaties het handiger dan ik me eerst voorstelde. Heb je altijd een beker of zit er in de deksel nog iets van een mondstuk oid?
:thnx:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zoals als verwacht een zeer gedetailleerde review.:thumbsup:

Ik verwacht dat de prijs in de toekomst nog wel gaat zakken, dan zal ik een aanschaf zeker overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Wafels

Diehard Prepper
@Gamble Op zich een mooi filter , maar ik heb mijn bedenkingen over 2 dingen
allereerst je mond is bij het drinken van dat schone water dichtbij hetgeen vervuild was
waardoor besmetting goed denkbaar is en het tweede is op zich wel mooi , je hebt niet direct een pomp systeem
zoals bij de Katadyn en zo ,maar hier wordt hier de hele beker in de buitenhuls geperst en is het toch
wel degelijk een pomp systeem (je perst het water door het filter) en daardoor is mijn tweede bedenking
wat als er en dat zal volgens mij zeker gebeuren door zand ea vervuiling ruimte ontstaat tussen de buiten en binnen
beker de perskracht zal afnemen en de kans op vervuiling van je schone water met wat er onderin zit neemt toe.
Of dit echt kan weet ik niet want ik zie nergens echt hoe de constructie precies is(er staan verschillende video's op
youtube over dit filter) maar zo wat ik gezien heb lijkt me dat beide aannemelijk zijn .
Tevens de prijs en de kleine capaciteit van het filter laat te wensen over .
PS een mooie review .en graag wat meer close up plaatjes van het geheel
gr will
 
J

J.J

Gast
Voor mijn vrouw is een goede filter van levens belang, ze kan steeds minder eten en drinken, leiding water kan ze al jaren niet meer drinken, ze leeft hoofzakelijk op Bar Le Duc 2L verpakking.

Regelmatig kan ze een paar dagen helemaal niet eten en drinken.
En de maag die geheel is ontstoken, plus de slokdarm aandoening Barrett, verteerd het voedsel ook niet goed meer, en neemt ze de zo noodzakelijke voeding stoffen ook haast niet meer op, ze zal de zeventigste levens jaar niet halen, misschien heb ik haar nog een paar jaartjes bij me, wel heel triest zonder haar hoeft het voor mij ook niet meer.

En we zijn zo'n lief schattig stelletje, brandschoon heel netjes, niemand heeft last van ons.

Ik had ook de Katadyn voor haar gekocht om de leidingwater drinkbaar voor haar te maken, zouden ook op die manier langzaam het toestel terug verdienen.
Maar triest genoeg haalt die jammer genoeg die de stoffen er niet uit die voor haar schadelijk zijn.
 

Wafels

Diehard Prepper
@J.J en een extra actief koolfiter erbij om eventuele schadelijke (neem aan chemische) stoffen er alsnog verder er uit
te halen want de katadyn heeft zover als ik weet een intern actief koolfilter , maar als je lichaam overgevoelig is
met name maag en darm dan kan ik me voorstellen dat de rest stoffen toch teveel zijn voor dit lichaam terwijl
een gezond(er) iemand er geen last van heeft .
gr will
 

voordeur

Survivor
Laatst bewerkt:
Review Grayl waterfilter




Van @Marcel Luijendijk van www.tradeline.nl kreeg ik de kans om een nieuw en zelfs revolutionair waterfilter te testen en mijn bevindingen daarvan met jullie te delen.



Einde deel 1...


Tag je mij niet even erin dan?
Ik ben wel tevreden over de filter, ben namelijk niet ziek geworden. Het is makkelijke te gebruiken, alleen het indrukken van het filter gaat wat zwaarder maar is goed te doen.
Het enige nadeel vindt ik de prijs voor het aantal liters en de omvang, een kleinere filter spreekt mij meer aan vanwege de ruimte in de BOB en het gewicht.
De BOB woog 25 kg en is te doen alleen heeft het niet de voorkeur, zeker geen grote afstanden. Het plan is om de tas zeker lichter te maken. De 1 is geen optie in de BOB ga ik laten vervallen, op sommige items na.
 
G

Gamble

Gast
Tag je mij niet even erin dan?
Ik ben wel tevreden over de filter, ben namelijk niet ziek geworden. Het is makkelijke te gebruiken, alleen het indrukken van het filter gaat wat zwaarder maar is goed te doen.
Het enige nadeel vindt ik de prijs voor het aantal liters en de omvang, een kleinere filter spreekt mij meer aan vanwege de ruimte in de BOB en het gewicht.
De BOB woog 25 kg en is te doen alleen heeft het niet de voorkeur, zeker geen grote afstanden. Het plan is om de tas zeker lichter te maken. De 1 is geen optie in de BOB ga ik laten vervallen, op sommige items na.
Ik kan het bericht niet meer bewerken, maar voor degene die het ondertussen al geraden hadden is @voordeur mijn kennis Roel.
Schrijf eens een mooi topic over de tocht met je tas voordeur!
 

voordeur

Survivor
Ik ben niet zo'n schrijver, of je zit te wachten op en toen verhalen, maar ik ben wel een ijverige lezer.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

voordeur

Survivor
Ik ben dus mee geweest om het filter te testen.

Eerst een dag afzien, slecht geslapen vanwege de frisse temperatuur, een goed ontbijt gekregen, waarna we naar het water liepen om ons op te frissen en onze watervoorraad aan te vullen.
Ik was/ben een beetje sceptisch over het filter, 1 vanwege de prijs + nieuwe filter en 2 vanwege de buiten beker, wat misschien ook wel tussen de oren zit want wat maakt een druppel nou uit.
Qua gebruikers gemak en snelheid ben ik wel te spreken. Dop eraf, filter eruit, water scheppen, filter erin drukken en drinken. Met een ander filter zou je het eerst nog koken, bij dit filter hoeft het dus niet, scheelt toch weer 10 min.

Het water uit het kanaal had nog een licht vissig smaakje, terwijl de afvoer (vanuit het weiland) gewoon naar water "smaakte".
Het blijft nog steeds bijzonder, eerst varen er dikke binnenvaart schepen langs, je pakt je filter en je kan het drinken. Het is een mooi begin voor de toekomstige filters waarin ik hoop dat de gebruiksduur wat langer wordt.
Het filter heeft zijn werk, denk ik, goed gedaan, want we zijn niet ziek geworden. Ik was alleen ziek dat het tochtje alweer ten einde was, waarover later meer. Misschien schaf ik ook nog wel zo'n filter aan. Gewoon vanwege de snelheid. Zou ik het aanraden: ja toch wel, je krijgt meer zekerheid omdat het ook zware metalen filtert. Voorzover je over zekerheid kan spreken.

Een mooie ervaring rijker met @Gamble en hoop er nog meer mee te mogen maken.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben dus mee geweest om het filter te testen.

Eerst een dag afzien, slecht geslapen vanwege de frisse temperatuur, een goed ontbijt gekregen, waarna we naar het water liepen om ons op te frissen en onze watervoorraad aan te vullen.
Ik was/ben een beetje sceptisch over het filter, 1 vanwege de prijs + nieuwe filter en 2 vanwege de buiten beker, wat misschien ook wel tussen de oren zit want wat maakt een druppel nou uit.
Qua gebruikers gemak en snelheid ben ik wel te spreken. Dop eraf, filter eruit, water scheppen, filter erin drukken en drinken. Met een ander filter zou je het eerst nog koken, bij dit filter hoeft het dus niet, scheelt toch weer 10 min.

Het water uit het kanaal had nog een licht vissig smaakje, terwijl de afvoer (vanuit het weiland) gewoon naar water "smaakte".
Het blijft nog steeds bijzonder, eerst varen er dikke binnenvaart schepen langs, je pakt je filter en je kan het drinken. Het is een mooi begin voor de toekomstige filters waarin ik hoop dat de gebruiksduur wat langer wordt.
Het filter heeft zijn werk, denk ik, goed gedaan, want we zijn niet ziek geworden. Ik was alleen ziek dat het tochtje alweer ten einde was, waarover later meer. Misschien schaf ik ook nog wel zo'n filter aan. Gewoon vanwege de snelheid. Zou ik het aanraden: ja toch wel, je krijgt meer zekerheid omdat het ook zware metalen filtert. Voorzover je over zekerheid kan spreken.

Een mooie ervaring rijker met @Gamble en hoop er nog meer mee te mogen maken.

Waarom zou je met een ander filter het eerst nog koken? Je schaft juist een filter aan zodat je niet hoeft te koken, anders kun je net zo goed een theedoek gebruiken om water te filteren voor het koken.
 

voordeur

Survivor
Om eventuele onzuiverheden eruit te halen. De filters doen 99, zoveel procent. Dan zul Je net zien dat ik er ziek van wordt.
 

Ray

SHTF Expert
Om eventuele onzuiverheden eruit te halen. De filters doen 99, zoveel procent. Dan zul Je net zien dat ik er ziek van wordt.

Je kraanwater is ook maar 99,99....% zuiver, dat kook je ook niet. Het hele voordeel van een waterfilter is juist dat je snel en zonder verbruik van brandstof veilig water hebt. Dergelijke filters worden al lang genoeg en door vele mensen gebruikt zonder dat ze er ziek van worden. ;)
 
Bovenaan