• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Leatherman Surge en Fenix e41

K

Keyser Suze

Gast
Dit is een korte review; na mijn eerste multitool van Gerber ergens in de vroege jaren negentig, volgden er velen. De afgelopen jaren de Wingman en de Sidekick afgewisseld in mijn broekzak. De één bezit een zaag de ander een schaar. En de Surge heeft dat allebei. En is een stuk groter...

De knip delen van de bek kunnen vervangen worden, er zit een bit houder in en ook de zaag kun je vervangen door een standaard decoupeerzaag. Handig, want een zaag is een bitch om opnieuw scherp te maken.

Het mes van de Surge is een serieus mes, het lockt net zoals de zaag, het schaartje en het grote kartel mes. Maar je hebt veel meer mes, niet een stevig aardappel schil mesje, meer een kleine Mora, het lemmet is acht centimeter. Alles lockt zoals gezegd en zelfs de tang zit goed vast in uitgeklapte toestand.

Tesamen met de bit set een stevige serieuze klus tool. Die bit set is net iets meer dan 30 euro, de zwarte uitvoering van de Surge is nu bij www.knivesandtools.nl 140 euro, de blanke versie zelfs een sympathieke 130 euro.


Minder fancy dan de MUT, misschien. En in je broekzak is zo'n grote tang best wel een zwaar object, zeker met de bitset maar liefst vier ons. Maar wat een krachtpatser zeg!

Het is dan ook de grootste leatherman en dat merk je. Wat jammer dat je er geen oogje aan kunt bevestigen, of een lanyard. Wel krijg je zo'n nylon molle tasje erbij, helaas moet je een ander tasje kopen als je ook de bit set erin wil dragen maar ik ben toch niet zo van die suffe tasjes aan mijn riem.

Tegelijk met de Surge bestelde ik ook een nieuwe 1000 lumen zaklamp voor net iets meer dan 60 euro, van Fenix.



Waterdicht tot 2meter, werkt op 4AA batterijen, vier licht standen, de maximale opbrengst kan de lamp wegens verhitting maximaal 2 minuten volhouden. Bijna 300 meter licht beweert de fabrikant, in de praktijk heb je niet de indruk dat je verder dan honderd meter nog veel kunt onderscheiden in het donker.

Er is één schakelaar en die onthoudt je laatste licht instelling. Heel handig is het niet, het is matig intuïtief en heeft een vertraging van een halve seconde. Ook is de lamp niet te focussen. Wel krijg je er een fraai geknoopt lanyard bij die je aan de achterkant kunt bevestigen, en weer zo'n suf zwart nylon tasje. Maar dat maakt wel dat deze lamp er verzorgd uitziet bij het openen van de doos. Ook een reserve rubberen afsluit ring zit er bij. Veel kwaliteit en lumen voor relatief weinig geld.

Uiteraard heb ik hem al uit mijn poten laten vallen zonder gevolgen gelukkig. Waterdicht ga ik niet testen.....

Kortom, heb je nog wensen en 200 euro dan is de combi e41 en Surge erg leuk, zeker als je van die zwarte tasjes aan je riem wenst.
 

RDNK76

Survivor
Heb de Surge ook, draag het in het Molle tasje bij me. De bit set,de extra zaagjes en vijl die meegeleverd werden, zitten in het originele foedraal samen met het optionele bit verlengstuk. Die zitten met een kleine s-biner in m'n EDC.

Vind de bit set en het verlengstuk wel aardig aan de prijs eerlijk gezegd. Maar goed heb er al aardig wat mee gerepareerd op de meest vreemde plekken haha
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Die zwarte tasjes vind ik er ook stom uit zien. Maar omdat ik het niet fijn vind om de LM in de broekzak te hebben gebruik ik het tasje toch. Maar ik doe het aan de binnenkant van de riem. Dan zie je het niet en blijf je nergens achter haken. Ik heb ook nog een Olight aan het zakje hangen.
 
C

Communicator

Gast
... Maar ik doe het aan de binnenkant van de riem. Dan zie je het niet en blijf je nergens achter haken...
Wut? aan de binnenkant? kan me daar niets bij voorstellen. Dan krijg je toch last van een drukpunt op je heup?

Ik heb zelf ook de LM Surge, en ben ook zwaar onder de indruk van zijn robuustheid. Ik heb de bitset er niet bij genomen omdat ik die tot nu toe nog nooit nodig heb gehad. De Lm is veelzijdig genoeg om de meeste problemen op te lossen zonder dat dure bitsetje.

Ik draag hem ook altijd in het bijgeleverde tasje, en dat bevalt me goed. Als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je tool daar zit, dan voelt het net als een auto-gordel voor mij. (kaal zonder...)
 
F

frans81

Gast
Ook ik heb de Surge al ?? een eeuwigheid ;)
Alleen maar Lof . Was het niet zo dat die van mij geregeld problemen heeft met het inklappen van het mes wanneer je da Tang hebt gebruikt .
Tang wil af en toe niet normaal dicht . Waardoor ik al verschillende keren een bloedblaar heb opgelopen :(
Is ook al terug geweest naar de Importeur maar geen verandering . En toen waren ze nog een stuk duurder dan nu .
Ondanks dat toch een Mooi degelijk en zwaar te belasten stukje Multi Tool .
Ik heb er destijds de lederen tas bijgekregen waar je aan een zijde een uitsparing hebt voor Bijv een Kleine Maglite .
De Leatherman Side Clip heb ik pasgeleden verkocht samen met de Bitset met lederen houder .
Is samen voor 65 Euro verkocht ( Nieuwstaat )
 

Carismo

Prepper goeroe
Je kan aan de Surge een ring of een clip bevestigen die standaard bij de Charge wordt geleverd. (werkt ook bij de Wave) Losmaken gaat makkelijk door op de ontgrendeling te drukken van de kleine tools.


Image41.jpg
 
Bovenaan