• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Ultralight stoeltje (witmerk)

Jasje

Prepper goeroe
6ee463f188.jpg

Ik heb even getwijfeld of een kampeerstoeltje wel een prep-gerelateerd item is voor een review echter niet iedereen heeft een sterke rug en in een shtf-situatie kan deze wanneer je met de BOB op pad moet aardig parten spelen. Als je (net als een slaapmat) dan naast goed liggen, ook nog goed kan zitten geeft dit een boost voor je algemene moraal. Omdat het geen direct noodzakelijk item is kom ik toch uit bij een andere rubriek maar noem ik het topic toch stiekem [Review]. @Mods; verplaats maar als ik er naast zit.:fluit:

Toen ik zelf op zoek ben gegaan naar een lichtgewicht oplossing zag ik eerst alleen maar zwaardere stoelen of de bekende zitterik/backpackers chair. Deze laatste zijn eigenlijk veredelde zitmatjes maar wel met een rugleuning. Voorbeelden daarvan zijn Bo-Camp Backpackers Chair (800gr./€27,-) en de Eurotrail Backpacker Chair (700gr./€20,-). Je zit dan alsnog op de grond en toen ik ze uitprobeerde vond ik ze niet comfortabel genoeg ten opzichte van het gewicht wat tenslotte wel mee "moet".



Inmiddels zijn er ook kleine stoeltjes die ruim onder de kilo blijven, maar schreeuwend duur zijn. De eerste kwam ik live tegen tijdens een paalkampeer-meeting met preppers. Ik kon even zitten in een Helinox One (±€80,0).
6efe9f0ed5.jpg

Mooi ding dacht ik toen. Thuis gekomen ben ik op zoek gegaan naar zo'n stoel en wat schetst mijn verbazing. AliExpress had ook zoiets.

Nou dat is een mooi startpunt om zonder te grote investering zo iets uit te proberen. :thumbsup: Na een paar weken kon het ding zo op mijn rugzak geklikt worden en ging ik zelf maar paalkamperen, ditmaal met de luxe van een stoeltje.
6f05357c93.jpg


Het ding rits je uit het zakje en het kost nauwelijks moeite om binnen luttele seconden het frame uitgeklapt te krijgen. De zitting zelf moet je nog wel aardig met spanning erop zetten maar is toch goed te doen. Even de pootje op een stabiel plekje wegzetten en klaar. Gezien het maximale gewicht is het raadzaam er niet op te “ploffen” maar met beleid te gaan zitten. Ik had anders verwacht maar het viel me reuze mee hoe de pootjes zich hielden in wat zachtere grond. Als je er wat langer op zit dan verzet je 'm gewoon weer eens 2 centimeter oid. Uitstappen is wel wat lastiger omdat je immers aardig laag zit. Ik zette mijn duimen nog wel eens op de frame knooppunten daarbij om het te vergemakkelijken.



Mijn paalkampeer-actie bestond niet geheel uit droog weer en ik heb het stoeltje als een welkome aanvulling ervaren bij mijn bivybag/tarp setup. Je kunt er lekker spullen op kwijt die je even niet op de grond wil leggen.:)



Kijk ik naar zijn broer die een merknaam op het kuipstoeltje heeft staan dan is hij op de grootte na echt helemaal gelijk. Het witmerk stoeltje is dus iets kleiner. Beiden zitten rond de 145/150 kg als maximale belasting. Het zijn kleine pakjes van rond de 36.5 x 12.5 x 10.5. Mij koste dit stoeltje zo'n € 21,27. Hij is er in vier kleuren.


Als ik naar het gewicht kijk moet ik 'm gewoon thuis laten. Dat staat buiten kijf. Wil ik toch een klein beetje rust of luxe voor mijn rug ('t is maar net hoe je het ervaart) dan gaat ie met me mee. Toch wil ik nog een stapje verder gaan en ik lonk naar de Alite Monarch Chair die met 590 gram helemaal de lichtste in zijn soort is. Maar dat komt later.


Meer informatie en specs vindt je op de site van Ali.

Op naar de volgende paal om nieuwe gear uit te proberen. :wave:
6f50e649f5.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, dat weet ik nog, van die mevrouw op de fiets waar ik de naam van ben vergeten.
Gaaf stoeltje! Bekende paal ook :p.

Maar goed, als jij een dag later ook nog wil lopen, zonder gebroken rug kan het toch belangrijk zijn voor je.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Lekker stoeltje he...ik zit er graag in met mijn ouder wordende krakkemikkig lijf.Het hoesje past tussen de pootjes, dan heb je meteen een opbergplekje voor wat spulletjes. Wel uitkijken snachts, een windvlaag kan hem zo wegblazen, ik zet hem meestal in de tent(en anders haal ik hem uit elkaar)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Dank je voor de review! Het merkstoeltje vind ik ook wat aan de dure kant. Daarom was ik ook al op Ali aan het zoeken. Nu gaan we zeker bestellen.

Edit: is besteld :)
 

Jasje

Prepper goeroe
[Gebruiks-update] We zijn nu een tijd verder en dit stoeltje heeft inmiddels gezinsuitbreiding gekregen waaronder ook eentje met een iets hogere rugleuning. Tevens bij "ali" te vinden. Het eerst gekochte stoeltje heeft al de nodige trips gehad (tot zweden toe) en heeft nog niet teleur gesteld. Ik zeul 'm vaak mee en er ligt er altijd wel eentje in de auto. Niets kapot, niets doorgezakt, hoesje nog heel en elastieken nog prima. Kortom goed spul wel.

En dan nu iets om te lachen:
Zijn veel duurdere broer (helinox) -met ingenaaid merkje als verschil- is er zelfs gekomen in een schommelstoel uitvoering. Lekker handig hé in het rulle zand :confused:. Het moet niet gekker worden...o_O
5-helinox-chair-two-rocker.jpg


Ontbrekende foto's van de eerste post vindt je hier.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb ook in de normale Helinox versie gezeten en die met langere rugleuning. Groot verschil, in die met lange rugleuning kan ik mij ontspannen, met die korte vind ik het maar niks.
 
Bovenaan