• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Vortex Solo monoculair (verrekijker) 10x36

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Na lang zoeken heb een Vortex Solo monoculair (verrekijker) gekocht bij deze mijn review.

Eerst zal ik mijn keuze toelichten:

Ik wilde een mono kijker omdat die kleiner en lichter zijn, maar ik wilde wel een goede kwaliteit en ik had een budget opgesteld van €. 100,00 max.

Na een hoop reviews op het internet kwam ik tot de conclusie dat de standaard monokijkers die bij elke survival en prepping winkel worden verkocht niet voldoen aan mijn eisen, nm.: goede kwaliteit, stikstof gevuld, waterdicht, goed optiek en een goede garantie.

Het gewicht was ook van belang, maar de monokijkers zijn al lichter als een duo verrekijker.

Specs:
  • Compacte monoculair met een vergroting van 10x36.
  • Fully multi-coated lenzen voor scherpe, contrastrijke beelden.
  • Volledig waterdicht dankzij de sealing met O-ringen en vulling met stikstof.
  • Stevige rubberen behuizing vergroot de duurzaamheid van de kijker.
  • Levenslange en onvoorwaardelijke garantie van Vortex.
  • Handige draagclip.
  • Gewicht: 280 gram.
  • Geschikt voor brildrager.
  • Vergroting 10x
  • Diameter lens 36mm
  • Schemergetal 19
  • Lichtsterkte 13cd
  • Close focus 5mtr
  • Gezichtveld 108,19mtr
  • Gezichtveld (graden) 6,2
  • Centrale focus
  • Oogafstand 15mm


  • Het gebruik van de kijker:

    Prettig in de hand, voelt stevig aan, afstelling is perfect en de beeld(kijk) kwaliteit is fantastisch.
    Zelfs bij minder licht toch nog een goede kijk kwaliteit.
    De lens diameter van 36mm zorgt ervoor dat je geen last heb van irritante randen om je gezichtsveld.

    De enige minpunten die ik kon vinden:
    Geen montage mogelijkheid voor op een statief (niet dat ik dat nodig heb).
    Een toch wel erg kansloos tasje/hoes, is ook niets voor te bestellen, dus ga ik op zoek naar een universeel tasje.

    Ik ben erg blij met deze kijker, kan 'm ook zeker aanraden.

    166967.jpg vortex-solo-10x36-monoculair-verrekijker.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Als tasje zou je bijvoorbeeld een Grenadepouch (Tasmanian Tiger/Maxpedition/etc.) kunnen overwegen.

Ik heb een standaard Monokijker van Silva. Wat je aangeeft is waar. Toch zou ik een monokijker niet willen missen.
Doordat ze klein en licht zijn trekken ze niet veel aandacht en je kan ver vooruitkijken.
Als je tijdens een SHTF op stap moet is dit handig om bijvoorbeeld niet in een hinderlaag te lopen.

De Vortex lijkt een prachtige kijker, Ik ga er ook eens naar kijken.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb al heel lang dezelfde kijker. En sluit me aan bij je verhaal.
De mijne heeft overal wel een keertje gelegen (sneeuw,zeewater, zand noem maar op)
Ik bewaar de mijne in een lens tas van nikon die ik over had. Daar zit ook een schouder band aan. Makelijk om mee tenemen.
 

Floshtf

Diehard Prepper
@Sun Beh Nim
Je hebt deze kijker nu al een tijdje. Bevalt hij nog? Heb je geen last van trillen door de 10x vergroting? En zie je nog veel verschil kijkende tussen gebruik overdag en tegen de avond aan?
Dit omdat de 8x36 ook bestaat.
(Ben ook benieuwd naar jou ervaring @easy mocht je je ervaring willen delen)

Dacht voor ik tot aanschaf nieuwe kijker ga, even vragen bij mede
Preppers die hem al tijdje hebben.
Thx
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Sun Beh Nim
Je hebt deze kijker nu al een tijdje. Bevalt hij nog? Heb je geen last van trillen door de 10x vergroting? En zie je nog veel verschil kijkende tussen gebruik overdag en tegen de avond aan?
Dit omdat de 8x36 ook bestaat.
(Ben ook benieuwd naar jou ervaring @easy mocht je je ervaring willen delen)

Dacht voor ik tot aanschaf nieuwe kijker ga, even vragen bij mede
Preppers die hem al tijdje hebben.
Thx
10 x is net genoeg om niet teveel te trillen, geweldig ding, gewoon kopen dus:thumbsup:
 

Floshtf

Diehard Prepper
@Pignonwiel
Nou ik heb hem nog niet aangeschaft. Maar de Vortex gaat er wel komen. Ligt al jaren te wachten ;-).
Ik wil ieder geval de 36 versie maar dan heb je 8 of 10 maal vergroting.
Die met afstandsmeter is de 8x36 van de vier opties...en dan denk je...waarom hebben zij gekozen, om die met afstandmeter 8x36 te doen en dan niet de 10x36.
Aangezien de aftands meter gelijk weer stukje prijziger is, en ik er denk geen nut voor heb valt die af.

Bevalt hij bij jou wel, die met afstand meter? Hoe vind je de vergroting
 
Bovenaan