• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rijst SHTF-Proof bewaren

Ray

SHTF Expert
Vocht en zuurstof, als je dat idd elimineert blijft rijst (en veel andere producten) gruwelijk lang goed. Sowieso, gewoon in het kartonnen pak in de keukenkast gaat het al een paar jaar mee.
Zilvervlies rijst heeft een vliesje waarin wat vetten zitten, dat kan ranzig worden onder invloed van zuurstof. Is er eventueel wel weer af te wassen, maar lekkerder wordt de rijst er niet op.

Waarschijnlijk lever je op de houdbaarheid nauwelijks in als je geen vacumeermachine gebruikt, als de zuurstof met je zuurstofabsorber heeft gereageerd hou je stikstof over, wat een inert gas is.

Ipv mylar zakken kun je natuurlijk ook een andere goed afsluitbare container nemen, zelfs petflessen.
Ipv zuurstof absorbers gebruiken kun je ook stikstof gas gebruiken. Zo'n cylinder en drukventiel is echter ook niet voordelig. Reken maar op 200 euro.

Rijst (zonder vliesje) blijft droog en goed verpakt sowieso vreselijk lang goed, maar dit ziet er wel heel professioneel uit. :thumbsup:
 

Dreutel

Prepper goeroe
Rijst (zonder vliesje) blijft droog en goed verpakt sowieso vreselijk lang goed, maar dit ziet er wel heel professioneel uit. :thumbsup:

Ik gebruik veel rijst, en ik heb dan ook een flink voorraad. Deze bewaar ik in de cellofaan/plastic verpakking waarin ik ze koop, in een hele grote blikken bus, dat laatste tegen ongedierte zoals muizen. Zo blijft mijn rijst jaaaaren goed.

Vroeger bewaarde ik de (Surinaamse)rijst gewoon los in een blikken bus, maar tegenwoordig heb ik ook b.v. pandan- en brasmatirijst op voorraad, en ik wil niet dat die door elkaar gaan, vandaar dat ik ze in de verpakking bewaar. Als een zak rijst open is, dan sluit ik die met een wasknijper.

Rijst overigens nooit afgieten, maar droogkoken!

Ben overigens wel jaloers op die afzuig en seal apparaten die je in voornamelijk Amerikaanse video's ziet, maar ik kan heel goed zonder.
 

Justprep

Elementary prepper
Bij kruidvat was een klein seal apparaatje te koop, misschien geen grote hoeveelheden maar tot je een duur apparaat kan kopen?! https://www.kruidvat.nl/sealer/p/3908395 in de winkel zijn ze meestal nog wel te vinden, of alles in ene korting heeft, liggen ze overal en nergens.

Excuse als de link niet mag
 

Ray

SHTF Expert
Ik gebruik veel rijst, en ik heb dan ook een flink voorraad. Deze bewaar ik in de cellofaan/plastic verpakking waarin ik ze koop, in een hele grote blikken bus, dat laatste tegen ongedierte zoals muizen. Zo blijft mijn rijst jaaaaren goed.

Vroeger bewaarde ik de (Surinaamse)rijst gewoon los in een blikken bus, maar tegenwoordig heb ik ook b.v. pandan- en brasmatirijst op voorraad, en ik wil niet dat die door elkaar gaan, vandaar dat ik ze in de verpakking bewaar. Als een zak rijst open is, dan sluit ik die met een wasknijper.

Rijst overigens nooit afgieten, maar droogkoken!

Ben overigens wel jaloers op die afzuig en seal apparaten die je in voornamelijk Amerikaanse video's ziet, maar ik kan heel goed zonder.

Ik gebruik ook veel zilvervliesrijst. Mijn basis voedsel, dus ik rouleer het gewoon. Het zit in kilo pakken en meestal wel een kilo of twintig op voorraad, dat zijn zo'n 200 porties. Als de ene doos (met veertien pakken) half leeg is, schuif ik er een nieuwe onder. Een jaar bewaren zonder speciale maatregelen kan dus zelfs met zilvervliesrijst, waarschijnlijk nog wel langer.
Tegen de muizen heb ik een kat.

@Justprep, zolang je niet van de Kruidvat bent, zijn dergelijke links geen enkel probleem.
 

Justprep

Elementary prepper
Ik gebruik ook veel zilvervliesrijst. Mijn basis voedsel, dus ik rouleer het gewoon. Het zit in kilo pakken en meestal wel een kilo of twintig op voorraad, dat zijn zo'n 200 porties. Als de ene doos (met veertien pakken) half leeg is, schuif ik er een nieuwe onder. Een jaar bewaren zonder speciale maatregelen kan dus zelfs met zilvervliesrijst, waarschijnlijk nog wel langer.
Tegen de muizen heb ik een kat.

@Justprep, zolang je niet van de Kruidvat bent, zijn dergelijke links geen enkel probleem.
NEE alstublieft niet, ;)

Wel fijn topic dit
 

FiatCurrency

Survivor
Beste preppers,

Ik ben nieuw op dit forum en voor nu ben ik m.n. benieuwd naar de lange termijn opslag van voedsel. Ik lees veel (vaak tegenstrijdige) adviezen op internet. Ik zie binnen 'eten en drinken' nergens iets over de opslag van tarwe, dus vandaar dat ik hier maar aanhaak. Ik overweeg deze methode ook voor de opslag van tarwe, echter dan met een echt goede vacuummachine (en dan zonder die oxygen absorbers). Aan de andere kant lees ook meerdere malen dat tarwe (en rijst dan ook) 'levende zaden' zijn die regelmatig geoxigeneerd moeten worden omdat ze anders bederven, mn bij temperaturen boven de 15 graden. Ga je tarwe (en rijst?) vacumeren of anderszins van O2 ontdoen, dan wordt het muf.

Ik sla ook al jaren verschillende zaden op en daarbij is eigenlijk maar 1 ding van belang: een ultra laag vochtgehalte (< 3%). (dus niet ook donker, koud o.i.d.). Ik zou er dus ook silica korrels aan toevoegen als ik mijn rijst en tarwe ga opslaan.

Nu zal niemand hier tarwe of rijst gebruiken dat hij langer dan 10 jaar heeft opgeslagen, maar laat ik het toch proberen: Wie heeft een methode om tarwe en rijst op te slaan die zeker 10 jaar werkt zonder (al te veel) verlies van smaak/voedingswaarde?
 

Flos

SHTF Expert
Mooie vraag voor @Flos, hij heeft eens na jaren meel in de kelder teruggevonden in een emmer en daar een brood van gebakken.
klopt en ik heb het nog niet helemaal op gebruikt. Mijn eerste ondervinding was dat het meel veel slechter reisde. O. En over kleur en smaak kan men niet discuteren.
 
Bovenaan