• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Risico op aardbevingen door in de toekomst gebruik te maken van aardwarmte.

J

J.J

Gast
Nog meer kans op aardbevingen zitten we niet op te wachten hier in het Noorden.
En het leek me zo'n mooie alternatief.

De gemeente Groningen onderschat stelselmatig het risico op aardbevingen door in de toekomst gebruik te maken van aardwarmte. Dat is de harde conclusie van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), die de minister adviseert over het al dan niet door laten gaan van het geothermieproject Warmtestad.


http://www.gic.nl/nieuws/gemeente-onderschat-risico-op-aardbevingen-door-aardwarmte

 

Niels

Mankinds only hope
Gaat het dan om bronsystemen in Nederland? Die worden bewust qua temperaturen in balans gehouden, provincies houden hier toezicht op, en wanneer niet oké staan er dure straffen op.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zo wilde men in Staufen ook aardwarmte en dacht men dat zulke kleine boringen probleemloos uitgevoerd konden worden...
...oeps,foutje.
 

Niels

Mankinds only hope
Aardwarmte... Hmmmm...
Maar goed, in Nederland gaat e.e.a. heel streng met zulke systemen.
Het systeem op het filmpje is een WKO installatie (warmte koude opslag) met een warme bron, en een koude bron.
Het is een open bron systeem.
Nou ja, relatief "open". In Nederland worden de bronnen afgesloten. De druk in de bron staat niet in open verbinding met de buitenlucht.
Alleen in de grond komt stroming tussen de bronnen. De drukken in de grond worden gelijkmatig gehouden.
In Nederland zijn ook veel plekken waar dit niet kan worden toegepast.

Maar "aardwarmte" zie is als nog weer iets anders.
Zoals in IJsland gebruiken ze de warmte van de aarde voor verwarming, geen opslag, maar echt de warmte van de aarde zelf.
In IJsland hoef je daarvoor niet veel te graven, in Nederland echter wel, maar ik geloof dat er wel installaties zijn, maar deze zijn volledig anders dan een WKO systeem.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je hebt gelijk, in Groningen lijkt het om een gesloten bron te gaan.
(Ik zeg "lijkt" want toen ze maar gas gingen boren deden ze ook voorkomen dat alles zo goed was terwijl al jaren duidelijk was dat het niet zo goed was, bedrijven liegen wat af om aan die winsten te komen)


voorbeeld.png
 

Niels

Mankinds only hope
Geen idee, maar mijn vermoeden is dat dit ook een open bronsysteem betreft, en dat de informatie misleidend is.
Een systeem op die schaal gesloten lijkt me niet te doen. En om 120 graden te halen moet je heel diep.
Het is dus wel IJslandse praktijken.
Als er alleen warmte uit de aarde gehaald word, is dit niet een standaard WKO systeem wat in balans word gehouden qua temperaturen.

Dat aardwarmte is dus warmte onttrekken aan de aarde jaar na jaar, in tegenstelling tot een WKO systeem waar alleen maar warmte verpompt word.

Er zijn veel onderzoeken naar geweest, maar 100% zeker weet men niet wat de gevolgen zijn voor onze aardbol door warmte te onttrekken, en dus bronnen niet in balans te houden.

Wat er voor aardwarmte geld, geen idee?
In IJsland lijkt het me niet zo'n probleem omdat het daar aan de oppervlakte is.
Hier in Nederland halen we het van heel diep. We halen warmte weg, dus koelen daar de aarde als gevolg daar van.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Geen idee, maar mijn vermoeden is dat dit ook een open bronsysteem betreft, en dat de informatie misleidend is.
Dat was een van de redenen dat ik "lijkt" schreef. Onze overheid is niet zo eerlijk, hebben heel perfect geleerd te misleiden. Het is dus maar goed dat er commentaar op de plannen is.
"De gemeente Groningen onderschat stelselmatig het risico op aardbevingen door in de toekomst gebruik te maken van aardwarmte. Dat is de harde conclusie van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), die de minister adviseert over het al dan niet door laten gaan van het geothermieproject Warmtestad."


Diep in de aarde liggen warmwaterreservoirs verborgen. Zo ook op Zernike Campus in Groningen. Op ruim drie kilometer diepte bevindt zich hier heet water dat is opgeslagen in een poreuze zandsteenlaag. Dit reservoir willen wij benutten voor de winning van energie: geothermie.
Meer uitleg hier: https://warmtestad.nl/duurzame-energie/geothermie/
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, precies, en wanneer dit natuurlijke fenomeen verstoord word weet niemand exact wat de gevolgen hiervan zijn op de termijn.
Overigens wel extreem vreemd dat juist de overheid dit wil...
 

drent

Diehard Prepper
Ja, precies, en wanneer dit natuurlijke fenomeen verstoord word weet niemand exact wat de gevolgen hiervan zijn op de termijn.
Overigens wel extreem vreemd dat juist de overheid dit wil...
Overheid luisterd naar lobbyisten en bedrijfsvriendjes, niet naar de wetenschappelijke instituten die zij zelf opgericht hebben om hen van onafhankelijk advies te voorzien. Is een typisch verschijnsel, gebeurt in vrijwel elk (westers) land zo.
 
Bovenaan