• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rode Rozen

Pjotr Prep

Prepper goeroe
Oke. Niet echt prepper gerelateerd maar om me nu op een tuinier forum aan te gaan melden 😊

En hier is ook zeer veel kennis aanwezig.

Mijn vraag is waarom in mijn rode rozen ook witte bloemetjes komen. Zitten op dezelfde takken. Nooit eerder opgevallen. Ook nooit eerder op gelet. 🤪

IMG_2781.jpeg

Mijn vraag is waarom in mijn rode rozen ook witte bloemetjes komen. Zitten op dezelfde takken.

Weet je dat 100% zeker?

Want normaal gezien is dit een gevolg van het enten. Dus meestal heb je een bepaalde onderstam, en hier word dan een andere soort in geënt. Stel dat het echt dezelfde tak is, dan is het redelijk uitzonderlijk.

Maar de meest logische verklaring is dat je te maken hebt met uitlopers van de onderstam van de rozenstruik.
Waarschijnlijk Rosa canina (hondsroos) of iets vergelijkbaars. Deze worden vaak als onderstam gebruikt bij het enten van rozen.

Oke. Niet echt prepper gerelateerd maar om me nu op een tuinier forum aan te gaan melden 😊

Mijn vraag is waarom in mijn rode rozen ook witte bloemetjes komen. Zitten op dezelfde takken. Nooit eerder opgevallen. Ook nooit eerder op gelet. 🤪

Bekijk bijlage 28923

Prachtrozen! 👍 Ik mis nog wel de rode wijn en de rumbonen in jouw oase van zand, zee en zonlicht @Pjotr Prep , en daar zit vast wel iemand op te wachten !?

Zand zee en zonlicht, jaja. Stof , meer stof en bloedje heet in de zon.
En in de winter, modder, modder en had ik het al gezegd? Modder.

Maar over de roos, het zit ook op takken met rode rozen.
Mijn schoonmoeder is stikjaloers, die lukt het niet en hier doe ik er niets aan.😂
Misschien een keer een paardevijg in de buurt gegooid.

De overburen hebben dit ook in de gemeentebosjes voor hun raam. Elk jaar groeien er rozen tussen. Ik vraag me af of ik niet ook gewoon wat zaadjes in de struik bij ons kan gooien ;) (wij hebben die witte bloemetjes of iets wat daar op lijkt ;) )

@martin heeft gelijk, ze zitten niet op dezelfde takken. Als je goed kijkt zijn zowel de takken als het blad anders. Er kan wel eens een terugval zijn in het veredelen. Maar dit is duidelijk wild. Als je de tak terug zou volgen kom je bij de onderstam uit. Soms is dat duidelijk te zien, en soms zit het te dicht op de oculatie. Normaal verwijder je die takken zo diep mogelijk, het gaat nl ten koste van de veredeling. Of je moet het mooi vinden, het is jouw keuze. (heb 39 jaar in de rozen gezeten, wij verkochten zo'n 1000+ soorten. Niet allemaal uit voorraad. Dat waren alleen nog maar de buitenrozen)

Dus gezien vanuit de kweker volgt je de takken en knip je ze weg?
Als je ze leuk vind laat je ze zitten?

Ik ga toch eens goed de takken volgen. Waarschijnlijk zal ik ze wel laten zitten. Is toch een vrolijk gezicht? Nadeel van bloemen is wel dat ze dood gaan en verwelken. Dat ziet er dan weer niet vrolijk uit.

Maar om nu alle rozen eruit te gaan knippen omdat ze verwelken 😳🤪🤣😉

Dus gezien vanuit de kweker volgt je de takken en knip je ze weg?
Als je ze leuk vind laat je ze zitten?

Ik ga toch eens goed de takken volgen. Waarschijnlijk zal ik ze wel laten zitten. Is toch een vrolijk gezicht? Nadeel van bloemen is wel dat ze dood gaan en verwelken. Dat ziet er dan weer niet vrolijk uit.

Maar om nu alle rozen eruit te gaan knippen omdat ze verwelken 😳🤪🤣😉

Na de bloei knip je ze gewoon terug, dan krijg je gewoon nog een tweede en vaak ook nog een derde bloei. Met grootbloemige rozen. Trossen haal je meestal alleen de uitgebloede bloemen weg, die bloeien vaak gewoon door. Maar er zit binnen de groepen ook nog wel wat verschil per soort.

Ook een kapotte klok geeft twee maal per dag de juiste tijd aan. 😉

Puur geluk.

Ik heb de tak gevolgd en deze komt helemaal onderin, met een paar stenen ertussen, uit de grond waar dus ook de grote stammen uitkomen.
Ik zag nu ook het verschil in blad.

Mooi forum is dit toch?!? 🤗

Terug
Bovenaan