• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Roep VVN om verkeersdoden te voorkomen: ’Voortaan 60 rijden op 80 km-wegen’

phtvs

Sysop
Admin

Roep VVN om verkeersdoden te voorkomen: ’Voortaan 60 rijden op 80 km-wegen’​

De snelheid op veel wegen waar 80 km/u mag worden gereden, moet omlaag naar 60 om fatale verkeersongevallen te voorkomen. Dat bepleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Bijna de helft van de dodelijke ongelukken – 41 procent – gebeurt op provinciale wegen terwijl die maar zes procent van het wegennet uitmaken. VVN roept de provincies op om werk te maken van veiligere wegen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/121...e-voorkomen-voortaan-60-rijden-op-80-km-wegen

Weer zo'n idioot die zoiets maar even roept. Als reden zegt hij dat de wegen niet aan de inrichtingeisen voldoet. Een smalle berm, sloten naast de weg en vooral bomen, veel bomen en geen uitwijkmogelijkheden. Beseft deze meneer dat wanneer je met 60 km per uur frontaal op een ander botst, je ook gewoon hartstikke dood bent? Maar goed, zal we iemand zijn die in de grote stad woont en niet dagelijks over dit soort wegen moet rijden.
 

Roel

Mankinds only hope
Het enige "voordeel " dat ik zie is dat er minder randstedelingen naar ons relatief rustige noorden zullen willen verkassen, 60? neuh, dan komen we echt nergens meer... :)
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
In Belgie (Vlaanderen eigenlijk) is het 70 geworden, best een groot verschil met de 90 van tien jaar geleden. Toen reed ook iedereen 110 en nu 70 omdat er ook overal trajectcontroles geplaatst zijn. Ik vind het wel prima, heb de vijfde versnelling ook niet meer nodig. Nu gaan ze in alle dorpen en steden de snelheid naar 30 terugbrengen. Door de lint bebebouwing krijg je dus op die 70 wegen straks ook hele stukken 30 (dat is nu alleen bij scholen en echt het centrum bij een kerkje enzo).

In Benidorm hele stukken 20 trouwens toen ik daar vorig jaar was. Het fietspad is ook midden op de weg en de auto's rijden gewoon rustig tussen de fietsen. Dat hebben we hier in enkele straten die dan fietsstraat genoemd worden, maar daar is dat in grote delen van de hele stad.
 

marrid

Survivor
Dit gaat alleen maar over controle, wat een onzin zeg! Laat ze zich gaan bezighouden met belangrijke dingen.
 

petroman

SHTF Expert
Dit gaat alleen maar over controle, wat een onzin zeg! Laat ze zich gaan bezighouden met belangrijke dingen.
Wat een onzin zeg: hier zijn best wat 80km buitenwegen. En als je dan beseft hoeveel (jonge) levens zinloos verloren gaan door te hard rijden al dan niet in combinatie met alcohol dan zou je het nooit onzin vinden.
En ja eigen schuld dikke bult maar het zou je kind maar zijn.

Gaat een lagere max. snelheid helpen?
Geen idee maar kwaad kan het niet. Wat moet de "overheid", wegbeheerder dan doen om ongelukken te voorkomen?
Niets?> eigen schuld dikke bult.
Alle bomen langs die wegen kappen ?
Alle sloten dempen ?
Alle sloten dempen en alle bomen kappen?
Of de max. snelheid verlagen in de hoop dat dat een beetje werkt?
Onzin is er niets aan doen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Wederom een achterlijke maatregel die met de randstad-bril is bedacht.
Op het platteland vinden de verplaatsingen hoofdzakelijk plaats via 80 km wegen, en nog over behoorlijke afstanden ook. Je komt helemaal nergens meer op die manier.

Ga eens in duitsland buurten denk ik dan, daar mag je 100 op dezelfde soort wegen als waar je bij ons met 80 over moet sukkelen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat een onzin zeg: hier zijn best wat 80km buitenwegen. En als je dan beseft hoeveel (jonge) levens zinloos verloren gaan door te hard rijden al dan niet in combinatie met alcohol dan zou je het nooit onzin vinden.
En ja eigen schuld dikke bult maar het zou je kind maar zijn.
Het gaat om de balans, moeten miljoenen mensen dagelijks een half uur langer doen over hun reis om een handvol doden per jaar te voorkomen? Het draait om een balans tussen economie, maatschappelijke leefbaarheid en verkeersveiligheid. Ook met 60 km/u zullen er immers doden vallen, het meest veilige is niet rijden of stapvoets rijden maar dan kan de maatschappij niet meer functioneren.

Daarbij is een verkeersongeluk voor mensen die direct betrokken zijn natuurlijk erg onprettig maar maatschappelijk gezien zijn er effectievere manieren om doden te voorkomen. Voor de beeldvorming, in 2021 kwamen 582 mensen om het leven door een verkeersongeval (Bron 1) (Dat is dus in totaal, niet enkel op 80 wegen) terwijl de WHO heeft berekend dat er in Nederland circa 3850 - 6794 mensen per jaar sterven aan de gevolgen van alcohol (Bron 2) en in België sterven bijvoorbeeld jaarlijks 15.000 mensen door ongezonde eetgewoonten (Bron 3).

Het zou dus een stuk effectiever zijn om gezond eten en drinken aan te moedigen in plaats van de burger te treiteren voor een paar verkeersdoden per jaar. Daarbij is bovendien overbevolking een van de grootste oorzaken van klimaatverandering wat ook weer zorgt voor meer sterfte. In Nederland sterven nu al 250 mensen per jaar (Bron 4) door hitte die direct het gevolg is van klimaatverandering en dat aantal stijgt waarschijnlijk flink de komende jaren. Je zou dus ook enigszins cynisch kunnen stellen dat een paar extra verkeersdoden bijdragen aan minder overbevolking en klimaatverandering en daardoor indirect weer wat levens redden.

Bron 1- https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisat...rkeer/hoeveel-mensen-komen-om-in-het-verkeer-
Bron 2- https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-in-cijfers/alcohol-en-sterfte/
Bron 3- https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/05/15-000-sterfgevallen-per-jaar-door-ongezonde-eetgewoonten/
Bron 4- https://www.rivm.nl/nieuws/klimaatverandering-leidt-nu-al-tot-meer-sterfte-door-hitte

Gaat een lagere max. snelheid helpen?
Geen idee maar kwaad kan het niet. Wat moet de "overheid", wegbeheerder dan doen om ongelukken te voorkomen?
Niets?> eigen schuld dikke bult.
Alle bomen langs die wegen kappen ?
Alle sloten dempen ?
Alle sloten dempen en alle bomen kappen?
Of de max. snelheid verlagen in de hoop dat dat een beetje werkt?
Onzin is er niets aan doen.
Onzin is schijnmaatregelen of symptoommaatregelen nemen. Zet in op gezonde voeding en goede educatie, daarmee red je meer mensenlevens en als indirect effect gaan mensen fitter en verstandiger de weg op waarmee je ook ongelukken verminderd.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hoeveel maakt die 20 km aan tijd uit? En we rijden toch altijd al te hard. Aan de ene kant janken we over het aantal verkeersdoden, maar als er een maatregel komt om in ieder geval te proberen het te verminderen doen we alsof we anal genomen worden zonder vaseline. Het is een poging om er wat aan te doen, dat is al beter dan niets doen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap echt niet waarom een lagere snelheid een schijnmaatregel zou zijn.
Als ik met hoge snelheid met de fiets een bocht maak heb ik nu eenmaal meer kans in de berm te belanden dan als ik normaal fiets.
Als ik nu zie hoe snel oudjes op een elektrische fiets gaan dan weet ik de volgende (schijn)maatregel al.
net als ik binnen de bebouwde kom de 50 niet eens kan halen haal ik vaak op een 80km weg die snelheid ook niet. Tenzij die langs een kaarsrecht kanaal ligt.

Maar inderdaad ik ben voor een gezonde voeding wet > iedereen vega.
En een totaal alcohol verbod, alle leeftijden en genders.
 

marrid

Survivor
Sterker nog ik denk dat door deze regel in te voeren er mogelijk meer slachtoffers gaan vallen. Mensen raken geïrriteerd en gefrustreerd dat ze niet door kunnen rijden. Gaan inhalen terwijl dat juist vaak zo gevaarlijk is op deze wegen. In Drenthe en Achterhoek de zijn het allemaal 80 km wegen, dat gaat echt niet werken!
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hier in de buurt zijn de grote wegen nog 80 km wegen. Dan zijn de fietspaden vrijliggend.
Op het moment dat er een 60 km weg van wordt gemaakt worden de vrijliggende fietspaden weg gehaald en delen de auto's en fietsers de weg.
Dit is een aantal jaar geleden bij een weg vlak bij mijn ouders gedaan. Het eerste jaar werden er vrij veel fietsers van de weg gereden. De automobilisten waren er niet aan gewend om de weg met fietsers te delen. Gelukkig is er niemand overleden. Maar er was wel vaak letsel.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar inderdaad ik ben voor een gezonde voeding wet > iedereen vega.
En een totaal alcohol verbod, alle leeftijden en genders.

Ik weet nooit of iets serieus is of sarcasme.

Stel je meent het serieuze dan is mijn reactie:

Gezonde voeding is niet gelijk aan vega.
Het zijn eigenlijk 2 totaal verschillende zaken waar op geen enkel punt een verband te vinden is.
Dat we tegenwoordig veel te vlees is wel een feit. Maar dat zou je qua gezondheid kunnen compenseren door de hoeveelheid te halveren. Over 200 jaar zal kweekvlees wel de norm zijn. Ik vraag me dan af of dit voor een veganist een alternatief is of niet.
Is het puur het idee van vlees? Of is het dierenwelzijn?

Totaal alcohol verbod lijkt me vanuit gezondheid wel oké maar ik heb wat problemen met verbod.
Hoe ver moet men gaan om als overheid/regering te bepalen "wat goed is" voor de burger ?
Waar is de grens?

Op welk moment ga je over de lijn van een vrije samenleving naar een dystopische samenleving met een totalitaire overheid?
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik snap echt niet waarom een lagere snelheid een schijnmaatregel zou zijn.
Als ik met hoge snelheid met de fiets een bocht maak heb ik nu eenmaal meer kans in de berm te belanden dan als ik normaal fiets.
Als ik nu zie hoe snel oudjes op een elektrische fiets gaan dan weet ik de volgende (schijn)maatregel al.
net als ik binnen de bebouwde kom de 50 niet eens kan halen haal ik vaak op een 80km weg die snelheid ook niet. Tenzij die langs een kaarsrecht kanaal ligt.
Het gaat om de balans zoals ik aangaf. Natuurlijk zal een lagere maximumsnelheid zorgen voor minder verkeersongevallen maar staat het in verhouding tot de nadelen? Met jouw redenering kun je namelijk ook zeggen waarom niet de snelheid gelijk verlagen naar 40 of 30 km/u? Dat is immers ook veiliger maar niet praktisch. Ik denk dat het veel effectiever is om dingen als drankgebruik of telefoongebruik in het verkeer aan te pakken en strengere eisen te stellen aan rijexamens dan onpraktisch lage snelheden invoeren op doorgaande wegen.

Zelfs als die maximum snelheid toch ingevoerd wordt zijn er praktische bezwaren. Zoals @Tanfana al noemt worden er dan vaak domme beleidskeuzes gemaakt en worden wegen zo ingericht dat fietsers en auto's de rijbaan moeten delen. Ook handhaving is een probleem, handhaving kost namelijk moeite en geld en als iets moeite of geld kost dan heeft Rutte er meestal niet zoveel zin in. In de praktijk kunnen mensen dus gewoon 80 blijven rijden met als verschil dat de brave burger op zondagmiddag een boete krijgt van 45 euro omdat hij 64 reed op een 80 weg waar nu voor veel geld een 60 bordje is neergezet. Zoals ik zei, schijnmaatregelen voor de Bühne.
Ik weet nooit of iets serieus is of sarcasme.

Stel je meent het serieuze dan is mijn reactie:

Gezonde voedig is niet gelijk aan vega.
Het zijn eigenlijk 2 totaal verschillende zaken waar op geen enkel punt een verband te vinden is.
Dat we tegenwoordig veel te vlees is wel een feit. Maar dat zou je qua gezondheid kunnen compenseren door de hoeveelheid te halveren. Over 200 jaar zal kweekvlees wel de norm zijn. Ik vraag me dan af of dit voor een veganist een alternatief is of niet.
Is het puur het idee van vlees? Of is het dierenwelzijn?
Een beetje off topic maar er zitten zoveel nadelen aan vleesconsumptie dat het niet raar is dat @petroman dit suggereert. Je hebt inderdaad de ethische discussie over dierenwelzijn maar ook virusverspreiding via megastallen, co2 uitstoot, mestproblemen, stikstofuitstoot, fijnstof, ammoniak, het slopen van amazone oerwoud voor veevoer, energieverbruik, waterverbruik en problemen door overmatig antibioticagebruik. Dat gaat niet om kleine hoeveelheden, 1 dag geen rundvlees eten staat bijvoorbeeld gelijk aan een maand niet douchen (bron 1). Daarnaast zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan het regelmatig eten van rood vlees (bron 2). Kweekvlees is weliswaar een stuk duurzamer dan gewoon vlees maar nog steeds 3 tot 7 keer belastender dan plantaardige alternatieven (bron 3) en gezien de toenemende milieuproblemen is dus ook kweekvlees eigenlijk geen realistische optie.

Bron 1- https://www.cosmopolitan.com/nl/lifestyle/a27189983/minder-vlees-eten-waterbesparing-milieu/
Bron 2- https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...ees-eten-beter-voor-gezondheid-en-milieu.aspx
Bron 3- https://www.parool.nl/nederland/kweekvlees-veel-gunstiger-voor-klimaat-dan-echt-vlees~b37b9eb5/
Totaal alcohol verbod lijkt me vanuit gezondheid wel oké maar ik heb wat problemen met verbod.
Hoe ver moet men gaan om als overheid/regering te bepalen "wat goed is" voor de burger ?
Waar is de grens?

Op welk moment ga je over de lijn van een vrije samenleving naar een dystopische samenleving met een totalitaire overheid?
Ik ben zelf ook geen voorstander van wetten en regels omdat ik slim genoeg ben om mijn gezonde verstand te gebruiken. Als ik echter het tempo zie waarin burgers en bedrijven de natuur slopen waarbij er ernstige klimaatrisico's zijn (https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-actueel/ipcc-stijging-van-zeespiegel-gaat-steeds-sneller) dan gok ik dat een verbod op vlees wel te rechtvaardigen zou zijn zonder gelijk te spreken van een dystopische samenleving of een totalitaire overheid.
 

RockyFlats

Ruttaan
Natuurlijk zal een lagere maximumsnelheid zorgen voor minder verkeersongevallen maar staat het in verhouding tot de nadelen?
[...] Ik ben zelf ook geen voorstander van wetten en regels omdat ik slim genoeg ben om mijn gezonde verstand te gebruiken.[...]
@Henk88 , ik voel aan wat jij bedoelt. Het leven zit vol risico's, maar door te leren om ermee om te gaan, voorkomen we erger.

Ik ben zelf ook meer voor een nuchtere en verstandiger omgang met "risico's", dan voor het wegnemen van risico's "voor iedere idioot die niet nadenken kan of wil".
Doen we dat laatste, dan komen we in een samenleving terecht waarin alles verboden wordt, en er uiteindelijk niemand meer kan nadenken.
En, stel dat we dan een vakantie boeken en niet over oorlogsgebied vliegen: in een ander land aangekomen vinden we desondanks subiet de dood onderaan de vliegtuigtrap, of tenminste bij het oversteken van de eerste straat. Op vakantie gaan wordt dan gevaarlijk!

De evolutieleer van Darwin houdt toch in, dat een soort zichzelf aanpast aan leefomstandigheden en risico's, en die daardoor overleeft?
Ik geloof wel in dat principe, en zie dat we nu met alle verboden wel de risico's willen inperken, maar feitelijk bereiken dat het gros straks struikelend over een stoeprand de dood vindt. Tja, die paar overgebleven stoepranden, hadden dan natuurlijk allang verwijderd moeten zijn...

Zo'n "rubberen tegel maatschappij", houdt in, dat we iedere dag weer doffe stoten tegen armen, benen en hoofd gaan ervaren. In plaats van eenmaal een stekende pijn en daarna nooit meer.

Kijk ik naar landen waar het hebben van een geweer en jagen nog kan, om als voorbeeld maar een "vrijer, maar van oudsher natuurlijker en avontuurlijker" iets te noemen, dan zijn er ups (uitdaging, en iets lekkers voor de pot) en downs (alweer de buurman geraakt) te verwachten. Maar zijn al die "ups en downs" niet ook een beetje, wat het leven de moeite waard maakt?

Is het zelf mogen beslissen en mogen
dragen van eigen verantwoording, niet ook goed voor onze eigenwaarde?

Zonder nu al meteen te willen opscheppen, leg ik wel met twee vingers in de neus een airco zelf aan of hang ik een CV-ketel op. Maar, ik mag het niet en ben strafbaar als ik het doe. Hetzelfde geldt, voor het vullen van een gasfles aan de pomp en het rijden van 5 km te hard op een volledig lege snelweg. Onredelijk betuttelend is het m.i. al gauw, en het houdt geen rekening met de geïnformeerde en kundige persoon, maar schakelt iedereen gelijk onnozel, tot de grauwe muizen die we natuurlijk niet zijn. Op burgerlijke ongehoorzaamheid en een falende handhaving, is het dan het wachten.

Dan is er nog iets anders dat ik maar moeilijk kan bevatten. Stel, je bent met veel moeite door je ouders op de wereld gezet in een land met 11 miljoen inwoners. Vanuit de gedachte om bij twee kinderen t.z.t de ouders te vervangen, zou de bevolkingsdichtheid, leefbaarheid en persoonlijke vrijheid tot in lengte van jaren gelijk kunnen blijven.
Maar wat gebeurt er? We kijken onbenullig toe, hoe die zaken gillend uit de hand lopen, vooral ook (volgens mij) door die bevolkingstoename. Steeds meer regeltjes zijn er nodig, om de (in mijn ogen al redelijk idiote) bevolkingstoename van 50% in de afgelopen 60 jaar het hoofd te bieden.
Wat willen we in dit land? Op Singapore gaan lijken, waar je op het trottoir niet om kunt vallen, waar op iedere straathoek een camera hangt en waar je wordt opgepakt voor het verliezen van een stukje kauwgum?

Wat ik maar moeilijk kan bevatten, is dat we die bevolkingstoename onnozel slikken. En, dat we er niet alles aan doen om dat tij te keren. Die nu overvolle samenleving is m.i. een van de hoofdoorzaken voor de huidige regeltjesdwang (als symptoombestrijding), en het wordt er zo niet beter op.

Wel interessant is dan, wat @PBear, @logan1202 , @will en @martin zouden kunnen zeggen, over hoe anders het leven is in een minder dichtbevolkt land vol van houtkacheltjes, avontuur en sterke drank?!😉
 

PBear

Mankinds only hope
@Henk88 , ik voel aan wat jij bedoelt. Het leven zit vol risico's, maar door te leren om ermee om te gaan, voorkomen we erger.

Ik ben zelf ook meer voor een nuchtere en verstandiger omgang met "risico's", dan voor het wegnemen van risico's "voor iedere idioot die niet nadenken kan of wil".
Doen we dat laatste, dan komen we in een samenleving terecht waarin alles verboden wordt, en er uiteindelijk niemand meer kan nadenken.
En, stel dat we dan een vakantie boeken en niet over oorlogsgebied vliegen: in een ander land aangekomen vinden we desondanks subiet de dood onderaan de vliegtuigtrap, of tenminste bij het oversteken van de eerste straat. Op vakantie gaan wordt dan gevaarlijk!

De evolutieleer van Darwin houdt toch in, dat een soort zichzelf aanpast aan leefomstandigheden en risico's, en die daardoor overleeft?
Ik geloof wel in dat principe, en zie dat we nu met alle verboden wel de risico's willen inperken, maar feitelijk bereiken dat het gros straks struikelend over een stoeprand de dood vindt. Tja, die paar overgebleven stoepranden, hadden dan natuurlijk allang verwijderd moeten zijn...

Zo'n "rubberen tegel maatschappij", houdt in, dat we iedere dag weer doffe stoten tegen armen, benen en hoofd gaan ervaren. In plaats van eenmaal een stekende pijn en daarna nooit meer.

Kijk ik naar landen waar het hebben van een geweer en jagen nog kan, om als voorbeeld maar een "vrijer, maar van oudsher natuurlijker en avontuurlijker" iets te noemen, dan zijn er ups (uitdaging, en iets lekkers voor de pot) en downs (alweer de buurman geraakt) te verwachten. Maar zijn al die "ups en downs" niet ook een beetje, wat het leven de moeite waard maakt?

Is het zelf mogen beslissen en mogen
dragen van eigen verantwoording, niet ook goed voor onze eigenwaarde?

Zonder nu al meteen te willen opscheppen, leg ik wel met twee vingers in de neus een airco zelf aan of hang ik een CV-ketel op. Maar, ik mag het niet en ben strafbaar als ik het doe. Hetzelfde geldt, voor het vullen van een gasfles aan de pomp en het rijden van 5 km te hard op een volledig lege snelweg. Onredelijk betuttelend is het m.i. al gauw, en het houdt geen rekening met de geïnformeerde en kundige persoon, maar schakelt iedereen gelijk onnozel, tot de grauwe muizen die we natuurlijk niet zijn. Op burgerlijke ongehoorzaamheid en een falende handhaving, is het dan het wachten.

Dan is er nog iets anders dat ik maar moeilijk kan bevatten. Stel, je bent met veel moeite door je ouders op de wereld gezet in een land met 11 miljoen inwoners. Vanuit de gedachte om bij twee kinderen t.z.t de ouders te vervangen, zou de bevolkingsdichtheid, leefbaarheid en persoonlijke vrijheid tot in lengte van jaren gelijk kunnen blijven.
Maar wat gebeurt er? We kijken onbenullig toe, hoe die zaken gillend uit de hand lopen, vooral ook (volgens mij) door die bevolkingstoename. Steeds meer regeltjes zijn er nodig, om de (in mijn ogen al redelijk idiote) bevolkingstoename van 50% in de afgelopen 60 jaar het hoofd te bieden.
Wat willen we in dit land? Op Singapore gaan lijken, waar je op het trottoir niet om kunt vallen, waar op iedere straathoek een camera hangt en waar je wordt opgepakt voor het verliezen van een stukje kauwgum?

Wat ik maar moeilijk kan bevatten, is dat we die bevolkingstoename onnozel slikken. En, dat we er niet alles aan doen om dat tij te keren. Die nu overvolle samenleving is m.i. een van de hoofdoorzaken voor de huidige regeltjesdwang (als symptoombestrijding), en het wordt er zo niet beter op.

Wel interessant is dan, wat @PBear, @logan1202 , @will en @martin zouden kunnen zeggen, over hoe anders het leven is in een minder dichtbevolkt land vol van houtkacheltjes, avontuur en sterke drank?!😉

Wij zojn het niet over alles eens @RockyFlats , maar op dit punt ben ik het gloeiend eens met je.

Juist de benauwenis die de overdadige regelgeving in Nederland oplevert, was voor mij een extra motivatie om te emigreren.

Wat in NL volstrekt onmogelijk is gemaakt door bestemmingsplannen en bouwvoorschriften - mijn eigen stulpje onntwerpen en bouwen - kon in Polen met enige creatieve omwegen wel, en in de Filipijnen nog gemakkelijker.

En met gigantische kostenbesparing in vergelijking met een bouwproject in NL.
Ik schat dat de bouw van mijn Poolse huisje en garage, aan materialen en arbeidsloon van ingehuurde krachten, minder dan 10.000 euro gekost heeft.
En in de Filipijnen het huisje inclusief renovaties/reparaties, aankoop van kavel, aanleg van tuin en brug minder dan 30.000 euro.
Ik betwijfel of daar in NL nog een garage voor te bouwen is met 15 m2 vloeroppervlak. Ter vergelijking: De garage in Polen met 35 m2 vloeroppervlak, kostte - nadat ik een stuk tuin opgehoogd had met gratis afval van een lokale steenzagerij en er een betonvloer op gestort had met wapening van oude metalen hekken, afkomstig van een sloperij - ca. 3.500 euro, maar die werd door een gespecialiseerd bedrijf in een ochtend tijd geplaatst.

Daar was naar Poolse regelgeving geen toestemming vooraf van de gemeente voor nodig omdat mijn kavel agrarische bestemming heeft, voldeed aan de oppervlakte eisen en het bouwsel geen groter vloeroppervlak dan 35m2 heeft, een symmetrisch dak heeft van niet hoger dan 3,5 m.
Daar hoefde ook geen architekt aan te pas te komen.

In de Filipijnen bekreunt kennelijk niemand zich om wat je bouwt en hoe je het bouwt, zolang je het maar niet in de bebouwde kom doet en je de onroerend goed belasting maar betaalt.

Met de Nederlandse regelgeving lijkt me de enige creatieve omweg om zelf een huisje te bouwen zonder getreiterd te worden met excessieve regelgeving, een bouwkavel te kopen, daar een gat van 1 meter diep in te graven en muren op te metselen, die niet hoger dan 1,80 meter boven het maaiveld uit komen.
1 m onder het maaiveld is de grond nog je eigendom en tot een hoogte van 1,80 meter mag je zonder toestemming een schutting bouwen.
Dat geeft inwendig een bouwhoogte van 2,80 m en daar valt met aftrek van 40 cm voor vloer- en dakconstructie een woonruimte van 2,40 m hoogte van te maken.
Het zal echter vanwege de bouwvoorschriften nooit als woning aangemerkt worden (eis: de benedenverdieping moet minstens 2,80 m tussen vloer en plafond hebben) en de gemeente zal het ook nooit als legaal adres aanmerken. Daarvoor zou je ergens een hokje moeten huren, dat wel als woonadres aangemerkt is.

Overigens geldt de woonadres beperking ook voor mijn huisje in Polen. Vandaar dat de van hem gekochte kavel nog op zijn naam is blijven staan en ik officiëel - met zijn toestemming - bij hem "inwoon".
Daar zit natuurlijk wel een risico aan vast, als onze goede verstandhouding ooit op de klippen zou lopen.
Voor dat geval heb ik mijn huisje in Duitsland achter de hand, dat wèl als woonadres aangemerkt wordt.

Al met al gaat dit verhaal aardig "Off Topic", vrees ik, maar het is ter illustratie, dat overdadige regelgeving niet alleen een benauwende samenleving oplevert, waar je voor iedere scheet bij de overheid verantwoording moet afleggen en zelfverantwoording wordt ondergeschoffeld.
Daardoor verzekeren we ons in NL ook van de wieg tot voorbij het graf en zijn we wellicht bereid te accepteren op buitenwegen maximaal 60km/u te rijden, ook als het met gebruik van Gezond Boeren Verstand zonder onredelijke risico's wel wat sneller kan.

Ik zou liever zien dat wat van al die miljoenen euro's die nu naar verkeersmaatregelen gaan en naar Big Pharma, zouden worden besteed aan voorkomen van zelfdoding, waar jaarlijks méér slachtoffers bij vallen, dan in het verkeer.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat de discussie totaal verkeerd is.
Wat "we" dus willen is een verantwoord aantal slachtoffers tegen op tijd thuis zijn of auto rijden of met het vliegtuig gaan, of op de fiets naar school.
Het voorbeeld van @Tanfana geeft al aan dat het niet alleen om snelheid gaat.

Dus hoeveel oudjes mogen aangereden worden of een ongeluk veroorzaken omdat ze een geruisloze snelle elektrische fiets hebben?
@martin: ja ergens tussen sarcasme en serieuze toon.
Feit is dat met alles wat de mens op deze aardkloot uitspookt je minimaal twee kanten aan een zaak heb zitten.

Voorbeeldje: vanochtend in de lokale suffertje gelezen: patstelling tussen gemeente en een familie loonbedrijf in dorp in de buurt.
Gemeente wil woningen bouwen op weiland. Bedrijf staat in de buurt en heeft een vergunning bestemmingsplan dat er in een straal van 50m rondom geen woningen mogen gebouwd worden ivm overlast.
Rechter bepaald: bedrijf moet oprotten. Want woningbouw belang gaat boven het bedrijfsbelang.
Is dat eerlijk ?
Als iedereen 80km rijdt op een 80km weg en zich verder aan de spelregels houd, dwz bij een waarschuwingsbord scherpe bocht, rechtervoet optilt en zo nodig afremd dan is er niets aan de hand.
Maar dat werkt blijkbaar niet, wat wordt dan de oplossing? X aantal slachtoffers op een 80km is aanvaardbaar ?
 

PBear

Mankinds only hope
Misschien werkt het beter als de aansprakelijkheidsverzekering slechts een deel van de schade vergoedt en de rest gedragen wordt door de bestuurder?
Dan heeft het onveilig rijden tenminste gevoelige consequenties en wordt er wellicht minder risico's genomen in het verkeer.
Daarbij ben ik voorstander van het Finse systeem, om verkeersboetes naar draagkracht op te leggen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Als je het zo bekijkt, moet je autorijden helemaal verbieden. Goed voor het milieu, de gezondheid en er overlijdt niemand meer omdat die te hard rijd, uit de bocht vliegt en een boom beschadigd. Andere oplossing zou zijn: meer controles op snelheid en serieuze boetes uitdelen als je te hard rijd, niet oplet tijdens het rijden en op de verkeerde weghelft beland. Daarnaast moet er meer werk gemaakt worden van het veiliger maken van wegen. Wegen met zo'n groene strook tussen de rijbanen zouden verboden moeten worden. Levensgevaarlijk
 
Bovenaan