• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rookmelders, brandmelders en koolmonoxidemelders.

D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond op TV Oost een verslag van de brandweer over rookmelders op de TV.

Overijssel Vandaag uitzending op 12 oktober 2016 18:00
http://www.rtvoost.nl/tv/uitzending.aspx?uid=403172
(wordt vaak herhaald om het uur ofzo, dus ook later te zien)

Het Overijsselse nieuws en het weerbericht met aandacht voor de jaarcijfers van het UWV en rookmelders.
De brandweer heeft gesignaleerd dat burgers nog steeds te weinig rookmelders in hun huis hebben hangen. Dit inzicht is verkregen naar aanleiding van de Brandpreventieweek vorige week. Een goede rookmelder voorkomt jaarlijks veel dodelijke ongevallen.


Zag nog filmpje, Als de rook eenmaal in je slaapkamer komt stik je in de slaap. Binnen enkele minuten!



http://www.brandpreventieweek.nl/


Mods; weet niet of het hier goed staat anders maar verplaatsen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De rookmelders die wij hebben staan direct in verbinding met de meldkamer. Wij hebben er overigens drie stuks, 1 in de gang naast de keuken, berging en in de hal bij de slaapkamers.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Via de Brandwondenstichting werken vrijwilligers die door de brandweer opgeleid zijn om mensen te helpen brandmelders op te hangen. Ook geven ze dan wat meer informatie over branden, wat te doen en wat niet te doen. Misschien voor jezelf niet meer nodig maar veel ouderen en niethandige mensen kan je hierop wijzen.


Hoe werkt het?
  1. U meldt zich aan via deze link of via 0251 – 275 590
  2. Wij zoeken een vrijwilliger bij u in de buurt
  3. Per post ontvangt u de contactgegevens van de vrijwilliger
  4. U maakt zelf telefonisch een afspraak met de vrijwilliger voor het plaatsen van de rookmelder
  5. De vrijwilliger komt bij u langs, plaatst de rookmelder en neemt een aantal veiligheidsstappen met u door. Op deze manier leert u hoe u brand kunt voorkomen en wat u moet doen bij brand.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nog maar weer eens over brandmelders. Lees net in een krantenbericht: "Zij lag op bed en had de rookmelder niet gehoord. In de bijkeuken woedde een hevige brand."Deze dame werd toevallig en gelukig gered doordat de buren brandlucht roken en haar huis ingingen en haar wakker maakten en redden.

Maar, wie ouder wordt, weet ook dat het gehoor minder wordt. Zorg dus op tijd voor brandalarmen die je ook dan wekken. Er zijn systemen die doorgeschakeld kunnen worden, dus als er beneden brand is gaat ook het alarm in de slaapkamer af. Heb je flink gehoorverlies dan draagt ook de zorgverzekering soms bij aan een goed brandalarm. Zeker bij een alleenwonende zou ik sowieso een aanvraag doen en proberen of ze willen kijken naar de persoonlijke woonsituatie. Anders is een optie nog om via WMO, bijzondere bijstand of ander gemeentepotje een bijdrage te vragen.

De zorgverzekeraar vergoedt al brandmelders bij een audiogram van gemiddeld minimaal 35 dB (minst goede oor). Bij enkele zorgverzekeraars wordt gekeken naar de persoonlijke woonsituatie van de slechthorende, en worden er bijvoorbeeld twee brandmelders vergoed bij een woning die uit meerdere woonlagen bestaat. link

Naast de rookmelder is een trilplaat verkrijgbaar om onder het hoofdkussen te plaatsen en een onderdeel dat een knipperlicht laat zien. Ook kan hier een speaker aan gekoppeld worden met een lage frequentie alarmsignaal. Deze lage frequentie is geschikt voor slechthorenden en kinderen, die het waarschuwingssignaal bij brand dan beter kunnen horen. link

Houd er ook rekening mee dat de meeste ouderen minder mobiel zijn. Er is meer tijd nodig om de woning te verlaten. Hoe eerder de brand opgemerkt wordt, hoe beter dus.
 
J

J.J

Gast
Een tijdje geleden werdt er op kassa Radar verteld dat verschillende melders het niet doen wij hebben er drie ik kan ze testen op rook maar koolmonoxide daar zijn geen gegevens over hoe die te testen, heb al gedacht ze te testen in een emmer met een waxinelichtje en het af te sluiten, zo zal denk ik het zuurstof worden gebruikt en zal er koolmonoxide ontstaan, zal het buiten moeten doen dat lijkt mij het minst gevaarlijk.
Heeft iemand een beter idee dan is die welkom.

Mvg,
J.J
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Op de meeste koolmonoxidemelders zit een test knop. Test de koolmonoxidemelder maandelijks op de werking ervan. Druk de testknop in totdat u een piep hoort. Is dit niet het geval dan is de melder waarschijnlijk defect of de batterijen zijn (bijna) leeg.

Waar aanbrengen?
Het is een hardnekkig misverstand dat koolmonoxide zwaarder is dan lucht; het is een fractie lichter dan
lucht en verspreidt zich met lucht stromen door het huis. Plaats daarom in meerdere vertrekken melders, bij
voorbeeld op iedere etage. Bevestig ze op ademhalingshoogte, bijvoorbeeld ter hoogte van het bed in de slaap
kamer, en de bank in de woonkamer.
Je kunt er ook een monteren in de ruimte bij de cvketel, aan het plafond, op 1 tot 3 meter van het toestel. Een
melder moet altijd in de luchtstromen zitten en daarom op minimaal 30 cm uit de hoeken.

Test Consumentengids
De melders in de categorie 'Veilig' in de tabel geven een luid signaal bij een gevaarlijke hoeveelheid CO, en piepen niet voortijdig bij lagere hoeveelheden. Ze waarschuwen als de batterij leeg raakt. Ze zijn allemaal even goed, maar deze Alecto coa 26 is het goedkoopst.
Deze wordt oa verkocht bij Blokker voor 18 euro
1302957.jpg



Elke maand testen.Dat vergat ik vroeger nog wel eens. Een maand is zo voorbij, en wanneer had ik nou ook al weer getest? Ik doe dat nu op de eerste maandag van de maand, als de sirenes afgaan(ook een test he)
Dan weet ik, o ja, ik moet de melders in huis vandaag ook even testen. Met de kinderen deden we jaarlijks een brandoefening, de dag nadat school de jaarlijkse brand en ontruimingsoefening hield. Op die manier was het "heel gewoon" om thuis ook een oefening te houden, want je wilt je kinderen ook niet bang maken. We noemden het vluchtplan toen ze klein waren het "beren-reddingsplan" en ze dachten zelf mee hoe de beer (de favoriete knuffel destijds) bij brand het snelst en veiligst buiten kon komen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een tijdje geleden werdt er op kassa Radar verteld dat verschillende melders het niet doen wij hebben er drie ik kan ze testen op rook maar koolmonoxide daar zijn geen gegevens over hoe die te testen, heb al gedacht ze te testen in een emmer met een waxinelichtje en het af te sluiten, zo zal denk ik het zuurstof worden gebruikt en zal er koolmonoxide ontstaan, zal het buiten moeten doen dat lijkt mij het minst gevaarlijk.
Heeft iemand een beter idee dan is die welkom.

Mvg,
J.J
@J.J Goedemorgen JJ,
Ik moet ook maar eens een een koolmonoxide melder aan gaan schaffen, bedenk ik mij. Ik heb de afgelopen weken al eens rondgekeken, en probeer denk ik deze: https://www.aliexpress.com/item/Hig..._8&btsid=dbbe0989-391f-45d3-b4ad-e474470a7a9f
Ik denk dat ik er gelijk twee neem, en kan die dan ook met elkaar vergelijken als check op goede werking.

Maar je hebt gelijk dat er ook CO nodig is voor een goed vergelijk.
Voor zover ik kan zien is jouw idee bijna ideaal. Neem inderdaad een brandend waxinelichtje of kaars, of voor een grote emmer wellicht twee, en plaats daar de emmer overheen. Zet de emmer-rand dan het beste op een paar andere waxinelichtjes om een kleine luchtspleet over te houden; de vlam mag best blijven branden. Het verbrandingsgas (met daarin CO) is warm en verzamelt zich sowieso bovenin de emmer. Na verloop van tijd heb je een maximale concentratie van CO te pakken en ontstaat er evenwicht (net zoveel nieuw verbrandingsgas er in als langs de randen er uit). Als je een grote glazen pot neemt, dan kan je het CO-gehalte ook aflezen (als jouw meter een uitlezing heeft tenminste), net zoals het aardige filmpje hier:
Bij een gele vlam ontstaat er altijd een portie CO. Het lichtgevende gele, zijn koolstofdeeltjes (C) die op hoge temperatuur gloeien en licht uitstralen. En waar C is, is sowieso ook CO, naast CO2 aan de rand van de vlam. Het blijft dus oppassen met kaarsen en eenvoudige (lont)olielampen in een ruimte: ventileren. Bij een blauwe vlam, zoals de vlam van een aardgas-fornuis en die van een bunsenbrander (met lucht-toevoer open), is er nagenoeg volledige verbranding en nauwelijks CO maar wel CO2 (koolstof volledig verbrand).
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J Goedemorgen JJ,
Ik moet ook maar eens een een koolmonoxide melder aan gaan schaffen, bedenk ik mij.
Maar je hebt gelijk dat er ook CO nodig is voor een goed vergelijk.
Voor zover ik kan zien is jouw idee bijna ideaal. Neem inderdaad een brandend waxinelichtje of kaars, of voor een grote emmer wellicht twee, *en plaats daar de emmer overheen*. Zet de emmer-rand dan het beste op een paar andere waxinelichtjes om een kleine luchtspleet over te houden; de vlam mag best blijven branden.

*Dat zou ik toch anders doen*, melders in de emmer met de kaars dan een grote plasticzak bol over de emmer (op de emmer een ronde BBQ rooster;)) vast plakken de lucht krimpt namelijk als de zuurstof er aan word onttrokken, en die laten we er niet in zuigen op deze manier. (Honderd procent zeker dat er CO2 ontstaat:eek:) De toestellen die in de emmer zitten moeten dan werken.

Héé beste RockyFlats,

Je kan het beste een stel nemen die aan elkaar te koppelen zijn met uitbreiding mogelijkheid.
Woon je in een gebied met ernstige brand gevaar (Bos/industrie) doe ook een paar om het huis (wel met een BBQ verlichte schakelaar er tussen hahaha) als het je leven of woning ken redden is de investering maar gering.
Ben je toch al goed bezig, maak een uitbreiding naar inbraak en noodschakelaars, en zwaailichten op het dak.

Ook een paar beste blussers tegen brand, bedreigingen of inbrekers:mad:. (Let heel goed op wat voor blusser je neemt)

Ach een automatische blus installatie kan er dan ook nog wel bij nu je toch al goed bezig bent.:thumbsup:

Mvg,
J.J:p;)

[MOD]Overdaad aan kleurtjes en bold verwijderd[MOD]
 

petroman

SHTF Expert
*Dat zou ik toch anders doen*, melders in de emmer met de kaars dan een grote plasticzak bol over de emmer (op de emmer een ronde BBQ rooster;)) vast plakken de lucht krimpt namelijk als de zuurstof er aan word onttrokken, en die laten we er niet in zuigen op deze manier. (Honderd procent zeker dat er CO2 ontstaat:eek:) De toestellen die in de emmer zitten moeten dan werken.

Maar het gaat om CO, koolmonoxide. Dat heel graag een extra O wil hebben om CO2 te maken.
 
D

Deleted member 192

Gast
Had een rookmelder van Alecto.
Dat ding ging spontaan midden in de nacht af.
Je schrikt je een hoedje, echt.
Gelukkig niks aan de hand, maar na de derde keer dat ding vervangen door een andere.
Merk is nu First Alert. Die is nog niet midden in de nacht afgegaan, wel na steengrillen..:thumbsup:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Had een rookmelder van Alecto.
Dat ding ging spontaan midden in de nacht af.
Je schrikt je een hoedje, echt.
Gelukkig niks aan de hand, maar na de derde keer dat ding vervangen door een andere.
:thumbsup:
Wat veel mensen niet weten is dat er een verschil is in rookmelders en brandmelders. Hieronder wat uitleg.

Een (optische) rookmelder mag niet te dicht bij de keuken, vochtige ruimten en badkamer hangen, hier kan de melder door vocht afgaan. Ook stof en bijvoorbeeld vetdampen uit de keuken kan een melder doen afgaan. Een vervuilde melder reageert heel erg snel en wordt daardoor onbetrouwbaar.
Let ook op bij een ventilatieopening of mechanische ventilator en boven verwarmingstoestellen en radiatoren, op deze plekken kunnen rookdeeltjes door luchtstromingen de rookmelder niet bereiken.

Als je in een keuken een brandmelder wilt plaatsen dan moet het een thermo-maximaal melder zijn (geen optische melder) Die reageert pas als er genoeg warmteontwikkeling in de keuken is, dat dan alleen van brand afkomstig kan zijn.

m1cywvjw031v_3.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ophangen kan tegenwoordig heel handig zonder boren met een magnetische montagekit.
Ik zag het deze week zelfs bij Blokker, in de aanbieding voor 2,50

magnetische-brandmelder-melder-montagekit.jpg
 
J

J.J

Gast
Heel handig om een melder te monteren en weer af te halen als de batterijen verwisseld moeten worden.
Zit er aan de achterkant een plakstrip????
Of moet de achter plaat wel vast geboord worden???
 

AWOL

Prepper goeroe
Heel handig om een melder te monteren en weer af te halen als de batterijen verwisseld moeten worden.
Zit er aan de achterkant een plakstrip????
Of moet de achter plaat wel vast geboord worden???

Hmm, die van mij heeft een basis plaat die je vastschroeft en de melder zelf kun je daar opdraaien dmv een soort bajonet sluitingen, kwart slag draaien en hij is los en de batterij toegankelijk.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De magneetplaat die tegen het plafond zit, wordt geleverd met sterke tape, kan ook met montagekit hoor...maar de tape voldoet.

 

Ray

SHTF Expert
Nog een tipje over CO melders, de sensoren in deze apparaatjes kunnen slecht tegen diverse oplosmiddelen.
Ga je dus met de bus Glassex rond, een muurtje of kastje schilderen of de parketvloer lakken, verpak het ding in een luchtdichte zak of doosje.
 
Bovenaan