• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rusland wil eigen standaard voor goud als alternatief voor LBMA

Mayo

Last (wo)man standing
Rusland wil eigen standaard voor goud als alternatief voor LBMA

https://www.goudstandaard.com/nieuw...rd+voor+goud+als+alternatief+voor+LBMA+459390

"Rusland wil een nieuwe standaard voor de edelmetaalmarkt lanceren als alternatief voor de Londen Bullion Market Association (LBMA). Dat staat in een brief van het Russische ministerie die deze week in handen is gekomen van persbureau RIA Novosti. De nieuwe standaard moet Moscow World Standard (MWS) gaan heten en omvat naast een kwaliteitskeurmerk ook een handelsplatform voor edelmetalen. Rusland wil hiermee een volwaardig en internationaal alternatief lanceren voor de goudmarkt in Londen."

Op dit moment valt Russisch goud natuurlijk onder de sancties, maar mocht dat ooit over gaan, zouden jullie hier dan vertrouwen in hebben..?
 
F

forumlid 1447

Gast
Als het om fysiek goud gaat zal het wel meevallen.
Maar voordat de Russische federatie weer betrouwbaar is/wordt, zal er nog veel water door de "moas" stromen.
De Russische federatie wil de Roebel als wereldmunt, een eigen goudstandaard, etc.
Pjoetin en dus ook het Kremlin hebben last van grootheidswaanzin.
Is er nog geen Russische bitcoin?
 

PBear

Mankinds only hope
Ik verwacht dat Rusland in eerste instantie een handelsplatfofm voor goud (en tzt voor andere grondstoffen) wil vormen om handel te vergemakkelijken met landen die niet meedoen aan de Westerse sancties.
Houdt Rusland voor goud voor zijn alternatieve goudbeurs dezelfde standaarden aan voor wat betreft de puurheid en gewichten, dan ligt het voor de hand dat er via die landen - die ook toegang hebben tot de Westerse goudbeurzen - toch Russisch goud in het Westen terecht komt en de goudboycot effectief ondermijnd wordt.

Door handelstekorten en overschotten te vereffenen in goud en zo opnieuw een goudstandaard te activeren, zal dat de positie van ongedekte valutas, in bijzonder de USDollar ondermijnen. In feite een stap in de valuta-oorlog tegen de dollar-hegemonie als wereld- handelsvaluta.
 

Ray

SHTF Expert
Met het eerste deel ben ik het 100% eens. Rusland zoekt aan alle kanten naar mogelijkheden om de financiën te kunnen laten werken want zelfs wat ze nog wel hebben, staat stil.

Het tweede deel is dan voor Rusland in mijn ogen kansloos, als mini economie en de schurkenstaten die meedoen scoren nog veel slechter. China zal niet meedoen, die tuigen dan liever zelf wat op met de macht die zij hebben, dan afhankelijk te worden van Rusland. Zou nog kunnen dat ze samenwerken, maar die kans is ook erg klein want zo goed is die relatie nou ook weer niet. China vindt het alleen wel top dat er gerammeld wordt aan die westerse hegemonie en zal zoals het hun uitkomt best zaken willen doen. De Russen moeten nu al 40% korting op de olie en gas geven want die zijn zo langzamerhand compleet afhankelijk geworden van dat land.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Rusland wil eigen standaard voor goud als alternatief voor LBMA

https://www.goudstandaard.com/nieuw...rd+voor+goud+als+alternatief+voor+LBMA+459390
"Rusland wil een nieuwe standaard voor de edelmetaalmarkt lanceren als alternatief voor de Londen Bullion Market Association (LBMA). Dat staat in een brief van het Russische ministerie die deze week in handen is gekomen van persbureau RIA Novosti. De nieuwe standaard moet Moscow World Standard (MWS) gaan heten en omvat naast een kwaliteitskeurmerk ook een handelsplatform voor edelmetalen. Rusland wil hiermee een volwaardig en internationaal alternatief lanceren voor de goudmarkt in Londen."
Op dit moment valt Russisch goud natuurlijk onder de sancties, maar mocht dat ooit over gaan, zouden jullie hier dan vertrouwen in hebben..?
@Mayo, we zien hier waar ruzie tot leidt. Rusland ziet zich door alle sancties gedwongen om andere wegen te zoeken, en slaat nu een weg in die slecht kan uitpakken voor de LBMA. Rusland slaat die weg niet alleen in; er zijn legio landen die er graag aan meewerken, schat ik zo in. In een inmiddels verdwenen draadje kwam al eens naar voren dat "onze solidariteit" verdergaande negatieve consequenties zal hebben, en dit is er dan een van. Tenzij de verstandhouding met Rusland snel 180 graden draait, denk ik dat Putin die Moscow World Standard wel blijft pushen, dus het kwaad is waarschijnlijk al geschied. De vraag zou beter kunnen luiden, hoelang we nog meer vertrouwen houden in de LBMA dan in een MWS.
Krijgt die MWS vaster vorm dan zie ik niet in waarom we het niet gelijkelijk zouden kunnen gaan vertrouwen.
Als het om fysiek goud gaat zal het wel meevallen.
Het gaat niet om alleen fysiek goud, maar om een handelsplatform voor alle edelmetalen.
Rusland heeft daarin ten minste het volgende voor op Londen...
https://www.goudstandaard.com/nieuw...rd+voor+goud+als+alternatief+voor+LBMA+459390
"het is na China de grootste goudproducent ter wereld met een jaarlijkse goudmijnproductie van 343 ton. Daarnaast is het land een belangrijke producent van platina en palladium, edelmetalen die vooral door de auto-industrie worden gebruikt. In totaal is de edelmetaalsector van Rusland met alle mijnen, smelterijen en goudbanken goed voor een omzet van ongeveer $25 miljard per jaar. Veel Russisch goud ging de laatste jaren naar de goudkluizen van Londen, waar de meeste Westerse ETF's hun goudvoorraden aanhouden. Door de sancties exporteert Rusland nu meer goud naar andere afzetmarkten, zoals het Midden-Oosten, India en China. Ook heeft het land de btw op beleggingsgoud geschrapt om de interne goudmarkt verder te ontwikkelen."
Maar voordat de Russische federatie weer betrouwbaar is/wordt, zal er nog veel water door de "moas" stromen. De Russische federatie wil de Roebel als wereldmunt, een eigen goudstandaard, etc. Pjoetin en dus ook het Kremlin hebben last van grootheidswaanzin. Is er nog geen Russische bitcoin?
Welk land of machtsblok er op "de schaal van betrouwbaarheid" boven welk staat, kunnen we ons afvragen. Geen een redt de 100% betrouwbaarheid denk ik, en ik zou Rusland er nu niet direct van willen betichten dat ze een zwalkend beleid voeren, of niet duidelijk zijn waar het op staat, of er al jarenlang op uit zijn om een ander tot op het bot te destabiliseren of al jarenlang waarschuwingen in de wind slaat en de escalatie zoekt. Dat zie ik toch meer ergens anders, evenals een bij herhaling misleiden van bondgenoten.
Je hoort mij niet zeggen dat Rusland braaf is, maar over de gehele linie bezien schat ik ze qua betrouwbaarheid toch behoorlijk hoog in, relatief danwel.

Grootheidswaanzin? Waarschijnlijk, in zekere mate, maar er zijn er genoeg grootheidswaanzinniger denk ik. Make us great again! Zijn we niet te kortzichtig, door te focussen op een middenmoter die jarenlang is vernederd, en die zo'n beetje te vergelijken met de simpele ingetogenheid van koning Patalione Kanimoa van Uvea? Zelfs onze huiskat scoort dan nog flink melagomaan.;)
Door handelstekorten en overschotten te vereffenen in goud en zo opnieuw een goudstandaard te activeren, zal dat de positie van ongedekte valutas, in bijzonder de USDollar ondermijnen. In feite een stap in de valuta-oorlog tegen de dollar-hegemonie als wereld- handelsvaluta.
De $ krijgt het als wereldvaluta inderdaad zwaar denk ik, maar luckily enough :confused: hebben we de Euro snel en effectief als serieuze concurrent voor die $ uitgeschakeld, vrees ik. Wie de $ al zwaar op de maag lag, die moet nu de € ook niet meer vermoed ik, en gelijk hebben ze. Jammer, met de tweede economie ter wereld en onze € hadden we anders een geduchte concurrent geweest voor alle valuta.
"PBear: Door handelstekorten en overschotten te vereffenen in goud en zo opnieuw een goudstandaard te activeren, zal dat de positie van ongedekte valutas, in bijzonder de USDollar ondermijnen. In feite een stap in de valuta-oorlog tegen de dollar-hegemonie als wereld- handelsvaluta."...
Het tweede deel is dan voor Rusland in mijn ogen kansloos, als mini economie en de schurkenstaten die meedoen scoren nog veel slechter. China zal niet meedoen, die tuigen dan liever zelf wat op met de macht die zij hebben, dan afhankelijk te worden van Rusland.
upload_2022-7-31_10-13-58.png
Het tweede deel waar je op doelt, slaat niet alleen op Rusland maar op een conglomeraat van staten die de wereldhandel in $ met lede ogen aanzien. Kansloos lijkt mij dat ondermijnen niet, integendeel. Ook als het dan alleen om Rusland en China zou gaan dan houd ik nog mijn hart vast, want die landen hebben meer ervaring met 10-jarenplannen en meer doorzettingsvermogen dan wij, schat ik in.[/QUOTE]
 
Bovenaan