• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sancties VS snijden Chinese chipindustrie verder af

Mayo

Last (wo)man standing
Sancties VS snijden Chinese chipindustrie verder af

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artik...ina-chips-sacnties-halfgeleiders-zwarte-lijst

Experts spreken van de meest verregaande sancties die de regering van president Biden tot nu heeft opgelegd aan China. De landen zijn nu officieel in een "economische oorlog", zegt analist Dylan Patel tegen Bloomberg. "Dit is de VS die terugschiet, dat laat zien dat het terug zal vechten." Een Chinese analist ziet "geen kans op verzoening" meer na de aangekondigde Amerikaanse sancties.
 

RockyFlats

Ruttaan
Sancties VS snijden Chinese chipindustrie verder af

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artik...ina-chips-sacnties-halfgeleiders-zwarte-lijst

Experts spreken van de meest verregaande sancties die de regering van president Biden tot nu heeft opgelegd aan China. De landen zijn nu officieel in een "economische oorlog", zegt analist Dylan Patel tegen Bloomberg. "Dit is de VS die terugschiet, dat laat zien dat het terug zal vechten." Een Chinese analist ziet "geen kans op verzoening" meer na de aangekondigde Amerikaanse sancties.

@Mayo , waar nog geen conflicten zijn, daar weet de USA ze prima te veroorzaken. Die sancties zijn niet gericht tegen de een of andere misdraging van China, maar hebben tot doel om de gevolgen van eigen grandioos verzaken te verminderen. Zorg ervoor dat het de ander slechter gaat, dan gaat het jezelf relatief beter, zo ongeveer. Wij kunnen daarover meepraten. Als dat dan de manier is om het hoofd boven water te houden, dan is verzuipen wellicht de betere optie, nietwaar Darwin?
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Mayo , waar nog geen conflicten zijn, daar weet de USA ze prima te veroorzaken. Die sancties zijn niet gericht tegen de een of andere misdraging van China, maar hebben tot doel om de gevolgen van eigen grandioos verzaken te verminderen. Zorg ervoor dat het de ander slechter gaat, dan gaat het jezelf relatief beter, zo ongeveer. Wij kunnen daarover meepraten. Als dat dan de manier is om het hoofd boven water te houden, dan is verzuipen wellicht de betere optie, nietwaar Darwin?

Persoonlijk zou ik het geen slecht idee vinden als ook Nederland / Europa wat minder afhankelijk zou worden van 'verre landen'.
We hebben gezien tijdens bv corona tot welke problemen het kan leiden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Persoonlijk zou ik het geen slecht idee vinden als ook Nederland / Europa wat minder afhankelijk zou worden van 'verre landen'.
We hebben gezien tijdens bv corona tot welke problemen het kan leiden.

Helemaal mee eens @Mayo , met de USA en China voorop, maar daarvoor zijn sancties niet het juiste middel. We moeten zorgen dat we weer koploper worden, vanuit eigen visie, kracht en inventiviteit. En niet door een ander te benadelen en af te knijpen, zoals de USA dat nu doet. Nog los van het morele aspect, is dat geen innovatie en kwaliteitsverbetering maar een flinke stap terug in de ontwikkeling. Voor we het weten, lopen we weer in berenvellen. Wij met knots en de ander zonder, dat natuurlijk wel.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Goede zet van Amerika. Het duurt jaren voor China dit te boven is, en dan maken ze zelf de chips en de machines ervoor, zonder Amerika en zonder ASML. En dan zit er een Chinese chip in je nieuwe telefoon. Maar of die telefoon dan ook hier te verkrijgen is ? dat is de grote vraag.
 

PBear

Mankinds only hope
Goede zet van Amerika. Het duurt jaren voor China dit te boven is, en dan maken ze zelf de chips en de machines ervoor, zonder Amerika en zonder ASML. En dan zit er een Chinese chip in je nieuwe telefoon. Maar of die telefoon dan ook hier te verkrijgen is ? dat is de grote vraag.

Als ik het tempo bezie waarin China zijn ruimtevaart heeft ontwikkeld en geavanceerde infrastructuur heeft gebouwd, denk ik dat het geen jaren duurt voordat de Chinese chipindustrie de Amerikaanse en Europese qua innovatie heeft ingehaald.
 

Ray

SHTF Expert
Goede zaak, China heeft maling aan patenten en kopieren elke techniek die ze in handen krijgen. Omgekeerd kunnen Westerse bedrijven niet aan de slag in China zelf, zonder een meerderheidsbelang van China in het bedrijf zodat ze alle controle houden. En dat gaat al decennia scheef. Tijd om het speelveld gelijk te trekken op iig de belangrijke zaken. China moet zelf maar eens aan het werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Goede zaak, China heeft maling aan patenten en kopieren elke techniek die ze in handen krijgen. Omgekeerd kunnen Westerse bedrijven niet aan de slag in China zelf, zonder een meerderheidsbelang van China in het bedrijf zodat ze alle controle houden. En dat gaat al decennia scheef. Tijd om het speelveld gelijk te trekken op iig de belangrijke zaken. China moet zelf maar eens aan het werk.

@Ray, vooral in de achter ons liggende tientallen jaren heeft China zich aan kopiëren bezondigd, maar inmiddels is dat m.i. behoorlijk omgeslagen naar eigen ontwikkelingen. Het kopiëren dat ze deden, en nu minder doen, is voor een groot deel voor de eigen markt bestemd geweest. Vergelijk het qua eigendomsrecht-inbreuk met het downloaden van een boek dat je nooit zult kopen, maar wel even vluchtig wilt inzien (zoals bij lenen van een al voorhanden boek). Voor de auteur ontstaat er geen inkomstenderving, en het deels gekopieerde deelt men hooguit in de eigen boekenclub, voor ieder ander "onbereikbaar op mars". Natuurlijk is er bij dat (deels) kopiëren sprake van gebruik van andermans' werk zonder vergoeding, maar de markt heeft het hier niet werkelijk verstoord want gemakkelijk kwam het echt ter zake doende hier de markt niet op. En wat er toch aan nep-Chanel-tassen is verkocht aan tante Miep, had Chanel zelf niet voor elkaar gekregen met haar prijzen.
Ik wil het kopiëren zeker niet goedpraten, maar probeer het te nuanceren.

Tegelijkertijd zie ik, dat we al tientallen jaren achtereen prima profiteren van de Chinese werklust en goedkope productie, en nu ook harde kwaliteit. Een beetje "de ene hand wast de andere", zogezegd? Ze kopiëren af en toe, maar doen wel heel goedkoop ons vuile werk.
Anders dan hier de moeite te doen om koploper te blijven en de meerwaarde van onze producten prima met het goedkopere uit China te laten concurreren, is er m.i. overvraagd en weinig ondernomen. De meerwaarde van ons innovatieve product was de gevraagde meerprijs gewoon niet waard, blijkt. We zijn hier gewoon een beetje achterover gaan leunen, en de Chinezen niet. Dat is natuurlijk wel de manier om te worden ingehaald.

Kijk altijd eerst naar jezelf, vind ik. In dit alles zie ik dat China en consorten veel slimmer acteren dan de westerse wereld. Wij hadden onze maakindustrie en dataverwerking e.d. niet aan het oosten hoeven uitbesteden, maar hebben het vanuit gewin en gemak wel gedaan. We hadden koploper kunnen blijven, maar hebben op allerlei vlakken steken laten vallen, denk ik.

En dan is daar ineens die diepe scheur in het wegdek. Het sleet al jarenlang dieper en breder uit, maar we vonden het wel best zo en met een vaartje kwamen we er nog wel overheen. Nu breken er hier en daar assen en worden we eindelijk wakker.

Ik vind het niet juist om de Chinezen "van alles" de schuld te geven. We hebben die situatie ook zelf in de hand gewerkt. Nu is het m.i. tijd om alles te zetten op innovatie en eigen kracht. Dat zal veel inzet en offers kosten, maar helpt de wereld tenminste vooruit, in plaats van het afremmen en hinderen van anderen. Willen we een "global player" blijven, dan moeten we vooral zelf aan de bak.

@Ray , je vindt het tijd "dat China nu eindelijk zelf eens aan het werk moet", maar dat doen ze daar al jaren beter dan wij...

"Wij" zijn het volgens mij, die eindelijk eens aan het werk moeten, en snel ook ;)

Ik vond nog een aardig filmpje over de Chinese autoindustrie. Gelijkenissen zijn soms zelfs hilarisch, maar naarmate het vordert, zie je dat men gaandeweg op eigen benen is komen te staan.

Een positief punt van al die Chinese (en Indiase, Taiwanese etc.) bedrijvigheid en inovatie is, dat ze het potentieel enorm vergroten om samen wereldwijd ook echt vooruit te komen met ontwikkelingen die er toe doen. Het zou jammer zijn, als "het aan andermans remmen trekken" (zoals de USA nu doet) gemeengoed zou worden, om uiteindelijk ruziënd voor elkaars grot te eindigen.
 

Ray

SHTF Expert
.............
Ik vind het niet juist om de Chinezen "van alles" de schuld te geven.
Doe ik ook niet. Ik heb het, zoals je kunt lezen, over het schenden van patenten, bedrijfsspionage en protectionisme. Jij probeert met een algemeen lulverhaal ervan te maken dat het om sentiment tegen China gaat.

China spant internationale rechtszaken aan tegen schendingen van hun patenten en vaak met succes. Omgekeerd is dat niet mogelijk omdat China protectionistisch opereert en geen internationaal recht of WHO regels erkent voor Chinese bedrijven. Je kunt het dan bij een Chinese rechtbank proberen, maar die seponeert al deze zaken.

Bedrijfspionage komt over en weer voor, bedrijven en overheden hebben het recht zich hier tegen te beschermen. China framed dit echter altijd als het oneigenlijk schenden van Chinese belangen.

Chinese bedrijven kunnen volop in de wereld investeren en bedrijven oprichten die 100% eigendom zijn van Chinezen, zoals onder internationale wetten is toegestaan. Wil je investeren of een bedrijf oprichten in China, dient het meerderheidsbelang bij een Chinees te liggen, wordt je verplicht software te gebruiken waarin vele achterdeurtjes zitten en gelden internationale handelsregels opeens niet meer.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Ray , je weet vast wel waar BS voor staat?
Doe ik ook niet. Ik heb het, zoals je kunt lezen, over het schenden van patenten, bedrijfsspionage en protectionisme.
Tja, maar eenzijdig, zoals zo vaak, en dat is natuurlijk BS. Jammer, een verloren kans...
https://irp.fas.org/news/1999/06/990602-275397.htm
Jij probeert met een algemeen lulverhaal ervan te maken dat het om sentiment tegen China gaat.
Het countert jouw eenzijdige retoriek. Wel een aparte kenschets en samentrekking, zeg. Mijn verhaal, en jouw ...?

China spant internationale rechtszaken aan tegen schendingen van hun patenten en vaak met succes. Omgekeerd is dat niet mogelijk omdat China protectionistisch opereert en geen internationaal recht of WHO regels erkent voor Chinese bedrijven. Je kunt het dan bij een Chinese rechtbank proberen, maar die seponeert al deze zaken.
BS, natuurlijk
https://www.agconnect.nl/artikel/apple-wint-patentzaak-china

Chinese bedrijven kunnen volop in de wereld investeren en bedrijven oprichten die 100% eigendom zijn van Chinezen, zoals onder internationale wetten is toegestaan.
Fijn voor hen!
Wil je investeren of een bedrijf oprichten in China, dient het meerderheidsbelang bij een Chinees te liggen, wordt je verplicht software te gebruiken waarin vele achterdeurtjes zitten en gelden internationale handelsregels opeens niet meer.
Wat jammer voor ons. Waren we maar zo uitgekookt als China!

@Ray, klagen en wrijven helpt niet. Stellen dat een tegenpartij zich misdraagt, en het eigen misdragen en falen niet zien, is een beetje (wat zei Maxima ook alweer?). Ga er maar van uit, dat er best veel tweerichtingsverkeer is.
 

RockyFlats

Ruttaan
@Ray , je citeert verkeerd, en dus niks met streep en punt, maar tamelijk rafelig en bot.:lol:
China spant internationale rechtszaken aan tegen schendingen van hun patenten en vaak met succes. Omgekeerd is dat niet mogelijk omdat China protectionistisch opereert en geen internationaal recht of WHO regels erkent voor Chinese bedrijven. Je kunt het dan bij een Chinese rechtbank proberen, maar die seponeert al deze zaken.
Die Chinese rechtbank erkent geen regels en seponeert alle zaken? Die eerdere link bewijst het tegendeel, en zo zullen er wel meer voorbeelden te vinden zijn.
Hey, probeer te nuanceren, dan kom je serieuzer over. Je kunt het!:aloha:
 

petroman

SHTF Expert
Ok, ok, jullie hebben je punt gemaakt.
Helaas moet ik vaststellen dat er geen normale discussie gevoerd kan worden op dit moment tussen jullie beide.

En dan willen jullie wel dat de andere mensen stoppen met oorlog voeren....
Rare mensen zijn jullie*.



* vrij geciteert naar Asterix en Obelix van Uderzo.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ok, ok, jullie hebben je punt gemaakt.
Helaas moet ik vaststellen dat er geen normale discussie gevoerd kan worden op dit moment tussen jullie beide.

En dan willen jullie wel dat de andere mensen stoppen met oorlog voeren....
Rare mensen zijn jullie*.



* vrij geciteert naar Asterix en Obelix van Uderzo.

[MOD]
Had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Dus als jullie elkaar verder de maat willen nemen, dan graag via pm
[/MOD]
 
Bovenaan