• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schakelaars en Sensoren in en om de Prep-hut

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen, zoals jullie wel weten, vind ik meten en weten best belangrijk. Ik heb een beetje een tamelijk merkwaardig gevoel voor alles wat ons informatie kan leveren, en sensoren horen daarbij. Daarmee kan je van alles meten en detecteren, en zelfs energie besparen.
Ik heb even getwijfeld waar dit het beste onder te brengen, en "algemeen" lijkt mij het beste, juist omdat sensoren zo breed inzetbaar zijn.
Mij trekt ook aan, om in de handel verkrijgbare sensoren (en schakelaars) slim en niet zelden anders dan voor het oorspronkelijk doel te gebruiken. Met een beetje goede wil maak je van een goedkope sensor iets dat in de handel nog niet of alleen tegen hoge kosten verkrijgbaar is.

In dit draadje passen dan tips over diverse sensoren, en wat je er mee kan doen om de prephut behaaglijker of veiliger te maken, om wellicht zelfs te "pimpen" (net wat iedere andere gek ermee wil);)

Ik treed wel een beetje in de voetstappen van een illustere voorganger (sorry, V423), en zijn draadje https://www.preppers-shelter.nl/thr...laggenhut-terwijl-je-slaapt.5338/#post-120406 . Dat is echter vrij specifiek op camera's gericht, en informatie daarover blijft daar ook het beste verzameld denk ik.

Als aftrap dan even twee sensoren die ik recentelijk heb ingezet.

Een waterlekkage-sensor (Wifi-draadloos)
https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.21ef79d2WQkQpc&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb die besteld en kreeg het vandaag binnen. Meteen uitgeprobeerd natuurlijk, en het werkt uitstekend. Komen de twee contacten in contact met water of met iets anders geleidends, dan piept het apparaatje en het stuurt meteen via Wifi een alarmsignaal naar een smartphone-app. Het werkt ook met andere systemen samen, zoals Google home en Alexa, en met andere apps zoals Smart Life en (bij mij) WOOX. Het enige dat ervoor nodig is, is een 2.4 GHz Wifi verbinding; je hebt het bereik van de Wifi-router.
Anders dan voor lekkages, is het ook het ook als maak-contact te gebruiken. Maar even een crazy idee: stop het in de vloer en leg er een metalen plaatje op met wat schuimkussentjes, en je hebt een mooie voetstap-detectie tegen indringers.

Het aardige is ook, dat je via de smartphone-app allerlei andere smart-schakelaars kunt aansturen zodra een sensor "alarm geeft". Doe alle lichten aan, zet de tuinsproeier aan of laat een alarm klinken... Je kunt e.e.a. zo tot een alarmsysteem configureren.

Ik gebruik de sensor nu om lekkage in een keldertje te detecteren. Het stroomverbruik is (volgens zeggen) miniem, en dan gaan die twee AAA batterijtjes (die zitten er niet bij) lang mee. Een paar foto's, met mijn prepper-mini-laptopje ls achtergrond. Het "water-kringetje" in de laptopdeksel is wel passend...
1664597515325.png
1664600697899.png

Het apparaatje zit goed in elkaar, werkt prima en ziet er van binnen indrukwekkend uit, en dat voor nog geen 10 Euro.

Een draadloos schakelend contact met ingebouwde energieverbruik-meter (Wifi-draadloos)
Ik wil een betere indruk krijgen van de stroom die ik in en om huis gebruik, en heb daartoe deze dingetjes ingezet.
Hier in Ruttanië moet je immers heel wat gaan ondernemen om warm te blijven, want een ander doet het niet voor ons...
Het werkt ook prima met dezelfde WOOX-app, en zal dat met Google home en Alexa en Smart Life ook wel doen. Je kunt er ook prima apparatuur mee aan- en uitschakelen, op afstand en desnoods vanaf de andere kant van de wereld via het internet. In de app is de aan/uit status aangegeven, en kan je het momentane en het dagelijkse energieverbruik aflezen, en ook het jaarverbruik.
Met zo'n apparaatje spaar je een aparte energiemeter uit, want je hebt er automatisch een op elk schakelend stopcontact.
Zo'n schakelend stopcontact met energiemeting kost circa 15 Euro, maar je hebt ze ook voor ongeveer de helft zonder energiemeting. Hier, een set van vier: https://www.smartbright.nl/woox-r6113-4pack-set-of-4-smart-plug-16a-energy-mo.html
1664598935154.png


Om als inbraakdetectie te gebruiken, lijken mij deursensoren (met magneetje) ook prima, en temperatuursensoren lijken mij ideaal om het verwarmen van het huis te optimaliseren (welke handeling heeft welke invloed, wordt dan eenvoudig afleesbaar). Ik heb die nu in bestelling bij oom Huang, en plaats t.z.t. daarover meer.

En wat te denken van deze in te bouwen schakelaars-met-energiemeting...
1664599765003.png

En misschien hebben anderen ook al ervaring met dergelijke draadloze sensoren en schakelaars, en willen dat hier delen (dan, graag!)?
 

drent

Diehard Prepper
Eigenlijk denk ik voor een combi verwarming en bewegingsdetector eerder aan een hond dan aan electronica. Zeker met de groeiende kosten van stroom, stoorzenders waardoor je draadloos niet werkt/zelf dingen gaat bedenken (toegeven, kan hond ook). Maar ik zie meer een simpeler eventueel mechanisch boven stroom nodig en liefst zowel idiotproof als lange levensduur en recyclebaar/geen schade aan milieu bij stort (dus inert zoals glas of composteerbaar/biologisch afbreekbaar). En daarbij eigenlijk heel graag ook nog brandveilig. Ook bv wegens groeiende plagen aan muizen (die knagen nog wel eens aan stroomkabels, flink wat stalbranden ontstaan zo), en met de bezuinigingen en tekort aan personeel wordt aanrijtijd hulpverlening ook steeds langer. Meer preventie dus graag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Eigenlijk denk ik voor een combi verwarming en bewegingsdetector eerder aan een hond dan aan electronica. Zeker met de groeiende kosten van stroom, stoorzenders waardoor je draadloos niet werkt/zelf dingen gaat bedenken (toegeven, kan hond ook). Maar ik zie meer een simpeler eventueel mechanisch boven stroom nodig en liefst zowel idiotproof als lange levensduur en recyclebaar/geen schade aan milieu bij stort (dus inert zoals glas of composteerbaar/biologisch afbreekbaar). En daarbij eigenlijk heel graag ook nog brandveilig. Ook bv wegens groeiende plagen aan muizen (die knagen nog wel eens aan stroomkabels, flink wat stalbranden ontstaan zo), en met de bezuinigingen en tekort aan personeel wordt aanrijtijd hulpverlening ook steeds langer. Meer preventie dus graag.

Daar heb je een prima punt @drent , mechanisch en zonder elektriek is wel zo bedrijfszeker. En zonder stroom is er ook geen energiemeter nodig;). Maar, hey, hoe houden we jou dan in leven als jouw oliekacheltje onverhoopt eens teveel CO zou uitbraken? We kunnen toch niet in elke hoek van jouw prephut kanariekooitjes komen ophangen? Je zou knetter worden van het getsjirp...
Wat mechanisch kan, mee eens. Maar sommige zaken zijn alleen elektronisch mogelijk, of zo veel eenvoudiger en met extra functionaliteit. Het blijft een afwegen.
Een ding is wel duidelijk: jouw hond, daar kan natuurlijk geen elektronica tegenop en het krijgt vast ook niet de kans (een groot geluk en groot gelijk).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Waar ik @drent gelijk moet geven is dat alles tegenwoordig via wifi moet. Terwijl een rook en co2 melder prima werkt zonder. en zo een ding doet het heel lang op 2 AA baterijen. En een herrie dat er vanaf komt als ze af gaan. En ook tijdschakelaars zijn er volop zonder wifi. Waarom moeilijk doen als het simpel ook werkt.
 

will

Senior Prepper
Waar ik @drent gelijk moet geven is dat alles tegenwoordig via wifi moet. Terwijl een rook en co2 melder prima werkt zonder. en zo een ding doet het heel lang op 2 AA baterijen. En een herrie dat er vanaf komt als ze af gaan. En ook tijdschakelaars zijn er volop zonder wifi. Waarom moeilijk doen als het simpel ook werkt.
Wifi:
En dan nog maar niet te spreken over dat veel mensen niet weten hoe het precies werkt en hoe het in te stellen.
Deze artikelen zijn ook gaan ook nog wel eens defect, en als je ze moet vervangen kost het toch nog wel een paar euries.

Voor mij zo weinig mogelijk Wifi.

Gtz.

Will
 

RockyFlats

Ruttaan
Waar ik @drent gelijk moet geven is dat alles tegenwoordig via wifi moet. Terwijl een rook en co2 melder prima werkt zonder. en zo een ding doet het heel lang op 2 AA baterijen. En een herrie dat er vanaf komt als ze af gaan. En ook tijdschakelaars zijn er volop zonder wifi. Waarom moeilijk doen als het simpel ook werkt.

@logan, draadloos is vaak niet nodig en ik merk dat het dan vooral het gemak dient. Ik heb ook wel met andere draadloze sensoren geexperimenteerd (443 MHz) maar het huidige Wifi is universeler bruikbaar, zeer zuinig en werkt meestal op twee 3V AAA batterijtjes.

Een gewone tijdschakelaar is prima, maar je kunt die niet op afstand bedienen of afhankelijk van andere sensoren triggeren. Stel dat je een eenvoudige straalkachel op een tijdklok schakelt om een ruimte vorstvrij te houden. Je kunt dan een enkele temperatuurvoeler ophangen en hebt het meteen thermostaat-gestuurd. Of drie temperatuurvoelers in uiterste hoeken, en de koudste plek bepalend laten zijn of de straalkachel beter positioneren op basis van de meetgegevens.
Toegegeven, het is vooral leuk voor relatieve "nerds", maar de bediening is simpel en je hebt alles overzichtelijk in een app bij elkaar.

Ik heb hier ook een CO meter, maar niet draadloos, en dat volstaat.
Temperatuurvoelers en een paar deur-sensoren zijn wel onderweg omdat het daarvoor weer prima zin maakt, dat draadloze.
En wat te denken van dat kleine vierkante inbouwschakelaartje dat ik in de eerste post toonde? Die gaat bij de trap achter de schakelaar van de hotelschakeling, en zo kan ik (waar dan ook) het traplicht aan- en uitschakelen. Er komt dus gewoon ongezien een schakelaar bij. Dat is dan meer een gimmick, maar het traplicht blijft dan nooit aan bij daglicht als het zo wordt ingesteld, en dat kan bij langere afwezigheid schelen. Haha, ik zie jullie de wenkbrauwen al fronsen, maar het is ook maar een voorbeeld, en met 1 € voor een kWh is iedere miliampere er een.😉
Aansprekender is misschien de tuinpomp. er gaat er daar ook een in, zodat ik niet meer heen en weer hoef te lopen om het ding aan- en uit te zetten als ik een sproeier verzet, en sproeien in de avond, op tijd, kan dan eenvoudig.
 

petroman

SHTF Expert
Nadeel van slimme dingen is dat éénmaal gekozen voor een merk en dus app, je vastzit aan dat merk/app. Tenzij je diverse app's wil gaan gebruiken of dat geen probleem vind.
De slimme dingen van de action gebruiken de LSC Smart software en die praat dan weer niet met de slimme dingen die jij, @RockyFlats , nu noemt.

Pas echt slim wordt het als het een universeel systeem wordt/is.
Dan kan je . zoals elders gepresenteerd (ketelklets), je close-in boiler, alleen laten aangaan als je PV-installatie meer dan een bepaald vermogen levert. Zo wordt je boiler een "zonne boiler".
 

petroman

SHTF Expert
Anders dan voor lekkages, is het ook het ook als maak-contact te gebruiken. Maar even een crazy idee: stop het in de vloer en leg er een metalen plaatje op met wat schuimkussentjes, en je hebt een mooie voetstap-detectie tegen indringers.
Hiervoor kan je ook de testknop gebruiken van een rookmelder.
De testknop is een maak contact en maak je daar draden aan plus een simpel of ingewikkelde schakelaar dan gaat de melder af wanneer er contact gemaakt wordt.

Maar ook hier komt wifi om de hoek kijken als je de draden kan vervangen door wifi.
Grote voordeel vind ik dan dat de melding gewoon de hele wereld over gaat en je waar je je ook bevind actie kan ondernemen.
Zet op je waterleiding een elektrisch slot en bij waterlekkage wordt je waterleiding afgesloten. Je bent niet altijd thuis of in je bol.
 

RockyFlats

Ruttaan
Nadeel van slimme dingen is dat éénmaal gekozen voor een merk en dus app, je vastzit aan dat merk/app. Tenzij je diverse app's wil gaan gebruiken of dat geen probleem vind.
De slimme dingen van de action gebruiken de LSC Smart software en die praat dan weer niet met de slimme dingen die jij, @RockyFlats , nu noemt.

Pas echt slim wordt het als het een universeel systeem wordt/is.
Dan kan je . zoals elders gepresenteerd (ketelklets), je close-in boiler, alleen laten aangaan als je PV-installatie meer dan een bepaald vermogen levert. Zo wordt je boiler een "zonne boiler".

Mee eens @petroman, maar ik merk dat mijn schakelaars behoorlijk universeel werken. Ik bedien ze nu met de woox-app, maar had even tevoren de Smart-Life app en daarop werkten ze ook prima. Ook is aangegeven dat ze met Alexa en Google Home werken, dus de onderlinge uitwisselbaarheid is kennelijk een bewuste keuze die men heeft gemaakt.

Dat LSC-Smart is dan wellicht iets met bluetooth of 443 MHz? Alle reden om dan te gaan voor iets universelers.

Er zijn allerlei metende en schakelende Wifi dingetjes te krijgen, dus in elkaar zetten wat jij suggereert zou met wat goede wil moeten kunnen, denk ik. In de apps zijn al if-then schakelschema's mogelijk.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik wil daar ook nog wat voor maken, maar niet echt als besparing maar uit gemak (in de veranda zit geen lichtknop) en beveiliging dat je weet dat een deur open gaat. Ik denk dat het Lidl spul voorlopig goed genoeg is voor dit doel. Je zit daar niet helaam aan vast (het is zigbee, maar niet 100 procent dus bepaalde functionaliteit kan niet werken, maar lampen of stroom aan en uit enzo is vrij basic).
 

martin

Mankinds only hope
Persoonlijk hou ik niet zo van software waar ik niet van weet wat het doet.
Het probleem met deze smartzooi is dat zodra ze een koppeling maken met wifi je dus voor de volle 100% overgeleverd ben aan de functionaliteit die deze software mogelijk ongewenst in zich heeft zitten.

Ik hou wel van de hardware die redelijk robuust is dus kom ik uit op de volgende software:

https://tasmota.github.io/docs/

Tasmota is een alternatieve firmware voor o.a. Sonoff. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van een externe vage partij zoals eWeLink en kun je de schakelaars koppelen binnen een eigen domotica systeem zoals Domoticz.

Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van het internet en kan alles "peer 2 peer" over je eigen wifi en als je dan toch bezig bent gelijk ook simpele zaken op 433 of 868.

Het is iets te uitgebreid om dit allemaal in een post te verwerken. Google is je vriend/vriendin als je met een domoticasysteem aan de slag wilt gaan.
En ja, ik ben het helemaal eens met "hoe minder elektronica, hoe minder er kapot kan gaan" maar ik maak er toch dagelijks handig gebruik van.

Het mooiste vind ik het onderdeel "Blockly"
Dat ziet er ongeveer zo uit:

1664908764579.png


Dus je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een "event" van maken.

1664908882512.png

(die voorbeelden zijn uit het domoticz forum geplukt, dus zijn niet van mij)
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats , wie is alexa ?

Ik heb genoeg vrouwen dus ik hoef er nog geen luistervinkje bij ;-)

@petroman, tja, die heb je misschien nog niet "gehad", en is een Amazone. Zo een met lange manen, strakke witte broek, hoge zwarte laarsjes, kek petje en een zweepje, stel ik mij voor...! Ik denk het te begrijpen, veel kanaries in een kooitje tegen CO, en dan een vinkje verwachten? Hmmm, helaas, en ik heb wel gehoord Alexa gevolgzaam luistert, maar inderdaad is dat toch wel even een gok, gezien dat zweepje... ;)

De sjeu zit hem bij zoiets als Amazon Alexa en Google Home natuurlijk in het centraal kunnen verknopen en besturen van sensoren en schakelaars, tot een slim werkend geheel. Daar is echter geen kastje voor nodig, maar kan ook via een app. Het "meeluisteren" houdt dan hooguit in, dat de schakelstatus en sensorgegevens ook ergens in een Chinees of Amerikaans steegje liggen, maar daar lig ik nu niet zo wakker van. Haha, maar stel dat oom Huang of uncle Sam even niet kan slapen, en verveeld op de knoppen ervan (daar heb je ze weer, sorry) gaat drukken... Tja dan houdt dat ze evengoed weg van al die andere, rode😉
 

RockyFlats

Ruttaan
https://tasmota.github.io/docs/

Tasmota is een alternatieve firmware voor o.a. Sonoff. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van een externe vage partij zoals eWeLink en kun je de schakelaars koppelen binnen een eigen domotica systeem zoals Domoticz.

Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van het internet en kan alles "peer 2 peer" over je eigen wifi en als je dan toch bezig bent gelijk ook simpele zaken op 433 of 868.
Dat klinkt niet slecht @martin , maar draai je dat op een computer? Hmmm, nee, je hebt het over firmware, en draait het dan op de een of andere bridge? Zo'n kastje als deze kopen, ander programma erin, en draaien? https://www.bol.com/nl/nl/p/sonoff-...pUMWb-wUx1mo2YklX7tKDg.4_12.19.ProductPageUrl
Nu heb ik ook 443 MHz sensoren, en die combineren met Wifi sensoren en schakelaars zou wel mooi zijn. Ik vraag mij wel af of die bridge beide biedt; er wordt naast 433 wel melding gemaakt van Wifi, maar dat kan ook alleen de verbinding met het tbuisnetwerk betreffen...
Het voordeel van een kastje in huis is sowieso dat de snode schakelschema's van de domotica-tent door blijven draaien als de smartphone even zonder bereik van huis is...
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het is iets anders, ik kom er later op terug. Koop die bridge in ieder geval niet.

@martin, U spreekt in raadselen.
ik ben wel benieuwd, en vermoed wel iets met een vruchtenvlaai (raspberry...) of zoiets...

Een collega zei enthousiast te zijn over Frankenergie, en is misschien een goede tip... Die werkt met dagtarieven, en kennelijk zelfs van uur tot uur. Helemaal ideaal zou het dan zijn om de wasmachine klaar te zetten, terwijl de app of vruchtenvlaai op basis van het actuele uurtarief het startmoment kiest. Nu je er toch nog op terugkomt (fijn!), heheh, kan dat er vast ook wel bij? 😉
 
Bovenaan