• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schede voor een bowie

dutch survival

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Ik had een bowie, met een schede, maar was niet blij met de schede, en had nog leer liggen... Dus;
image.jpg
Eerst de lagen uitgesneden, het zijn 6 lagen leer, 4 binnekant, 2 buitenkant,
Bij de 4 lagen binnekant heb ik precies de contouren van het mes uitgesneden, bij 2 hiervan hebben aan de onderkant ook nog een aanpassing omdat ik van plan was om er nog een beenlus op te zetten, maar dit heb ik achterwege gelaten dus niet meer op letten,
Na het snijden alles op elkaar geplakt
image.jpg
Hierna was het gaatjes boren en stikken, met de hand uiteraard, daarna alles opschuren en klaar, ik moet zeggen dat de sluiting boven bij de riemlus en het afschuren nog de moeilijkste dingen zijn, ik heb de sluiting 6 keer opnieuw gemaakt omdat ik nog niet tevreden was, na de hand nog even afgewerkt met meubel poets tot het de oude westen look had, ik presenteer;
image.jpg
image.jpg image.jpg
 

Flash

Elementary prepper
hoe kom je aan dit leer? waar heb je dat gekocht? ik zoek ook nog wat voor mijn messen namelijk.
 

Carismo

Prepper goeroe
Mooi ding, enkel niet echt fan van hoge sluitingen op het handvat. --> indien ondersteboven kan het mes er nog uitvallen.

Een sluiting over de stootplaat zorgt ervoor dat het mes veel beter gezekerd zit en je kan deze ook in de lus wegsteken als je vaak je mes moet gebruiken en telkens wegsteken.
voorbeeldje van het interweb :)
666_500_csupload_60931144.jpg
 

dutch survival

Elementary prepper
ja vind dit er wel minder uitzien, en het handvat steekt lomp uit, gaat in je zei steken. en was eerste keer, binnekort nog een maken voor een vriend.
gooi ik hier wel ff bij.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Carismo Zo'n sluiting bedoel je toch? Alleen moet ik dan nog een bijpassend mes vinden:D
BuffaloHolster.jpg

Alle gekheid op een stokje... Ik vind het leuk om jullie informatie over leerbewerken te zien. Da's echt een ambacht, en het werken met tuigleer is vast een pittige klus. Ik heb al eens gelezen dat het wel iets uitmaakt hoe het leer gelooid is. Tegenwoordig wordt dat veel met chroomzouten gedaan, en ik las dat dergelijk leer roest-bevorderend kan werken (potentiaalverschil tussen chroom en ijzer o.i.d.). Het "ouderwets" gelooide leer zou dat nadeel niet hebben. In de praktijk zal het met dat roesten wel meevallen denk ik, als mes en schede redelijk droog blijven? Anders hadden jullie het vast al gemerkt....

Wat leer betreft, is het wellicht goed om eens op leger-surplus te zoeken. Misschien dat zo'n "NVA Kartentasche" bruikbaar is, want heeft een aardig leeroppervlak? Dan wel opletten dat het echt leder is want er zijn ook kunstleder-tassen in omloop. Hoe het leer van deze tassen gelooid is weet ik niet, maar stevig is het wel (ik heb ergens zo'n ding, en weet nu de bestemming ;-) http://www.ebay.de/itm/NVA-MdI-MfS-...it-Schnappverschluss-oR-1-13-NW-/272265510054

Groeten,
Andre
 
Bovenaan