• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schip ahoy

martin

Mankinds only hope
Complot of niet: dit schip is gehackt en naar de brug toe gestuurd.

Waar kan ik lezen dat dit schip zou zijn gehackt?
Het zou op zich wel een stunt zijn om een schip te hacken en op deze manier schade toe te brengen maar een autopilot op een schip die ook nog eens via het internet zou gekoppeld zijn is wel een stap of 3 te ver (in mijn ogen).

Zelfs als het zou gaan om een zogenaamde robotschip dan nog.

https://www.ad.nl/nieuws/het-robotschip-komt-er-aan~a116a651/

Maar het zou zeker een mooie clickbate opleveren als je dit als koptekst boven een artikel zou zetten.
Ik ga er vanuit dat het gewoon achterstallig onderhoud is en dat er flink wat noodvoorziening die er aanwezig zouden moeten zijn om dit soort ongelukken te voorkomen onder de mat zijn geschoven en de tussentijdse rapporten onder de stapel zijn gelegd.
 

RockyFlats

Ruttaan
https://www.nu.nl/buitenland/630667...se-brug-ramde-waarschuwde-voor-aanvaring.html

Complot of niet: dit schip is gehackt en naar de brug toe gestuurd.
@joepmeloen , hacken lijkt mij minder voor de hand liggen dan de een of andere storing. Zodra de roerinrichting of aandrijving faalt op een kritisch moment, dan is zoiets snel fataal.

Ik vond deze film over diverse scheepsongelukjes en de grootte van al die massa-in-beweging maakt wel aannemelijk dat een brug maar weinig te vertellen heeft.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik denk dat 2 loodsen veel uit te leggen hebben. bv Waarom niet meteen alle ankers uitgooien?
Ik z'n achteruit zetten gaat niet werken ivm massa traagheid.
@petroman , voor zover ik begrijp, was er sprake van een motorstoring. Tja, ankers, inderdaad. Misschien hebben ze die wel uitgebracht en zijn die vrolijk gaan "krabben". Ik kan mij dat wel voorstellen bij een fikse vaart.

Of, tja, zou het wellicht een "zusterbrug" van de Krimbrug zijn geweest?😉 En is er gewoon een beetje vaart bij gezet...
 

petroman

SHTF Expert
Vanaf de kade kunnen we veel bedenken en roepen, daar staan ook de beste stuurlui ;-)
Voor hetzelfde geld is het een aanslag.
Ik laat het verder hierbij. Ben er niet bij geweest.


Echt niet.
 

phtvs

Sysop
Admin
Waarom niet meteen alle ankers uitgooien?
Daar ga je het schip niet mee stoppen, dat vaart gewoon door en sleept de ankers met zich mee. Als zo'n schip vaart dan ben je kilometers verder voor het stil ligt. Beste optie is flink kabaal maken dat je eraan komt en bidden.

Schepen varen tegenwoordig digitaal. Als de autopilot aanstaat dan varen ze op GPS. Dat is al vrij eenvoudig te beïnvloeden, zo blijkt...

’Meer dan 1600 vliegtuigen getroffen door storingen: vrees voor Russische inmenging’​

Er lijkt sprake te zijn van GPS-storingen. Piloten kunnen daardoor in verwarring worden gebracht, omdat de GPS dan aangeeft dat een vliegtuig zich op een andere locatie bevindt dan waar ze werkelijk zijn.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/632...door-storingen-vrees-voor-russische-inmenging


Daarnaast worden schepen digitaal bestuurd, ook als de stuurman aan het roer staat. Het roer heeft servo besturing, compleet fly-by-wire. Alle software systemen aan boord zijn op afstand te bedienen en te updaten. Dus hacken is gewoon heel goed mogelijk.

Sterker nog, het is mogelijk al eerder gebeurd met een groot superjacht



De kapitein stond achter het roer en kon niet ingrijpen, omdat de systemen nergens op reageerden.
 

marzman

Diehard Prepper
Oke. Vertel maar eens hoe je dat doet. Ik ben benieuwt

Met auto's zijn ze nu toch ook bezig met drive by wire? Dat het stuur niet meer fysiek de wielen bedient maar dat er een computer tussen zit. Ik denk dat dit bij grote boten al lang zo is. Dus, ja dat lijkt me dat je dat kan hacken.

Maar het kan evengoed een storing zijn, in het bericht staat toch alleen dat ze het schip niet meer konden besturen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik denk dat het gewoon een brandstof probleem is geweest. En dan de diesel, en niet de stookolie. Op de video zie je een Black-out en dan even later gaat het licht weer aan. Dat is waarschijnlijk de 2e generator die aan springt als de eerste de geest geeft. Deze trekt echter de brandstof uit de zelfde bunker.............. Net als de hoofdmotor als ze in de haven zijn. Er wordt pas op zee overgeschakeld op de zware stook omdat ze anders niet aan de milieu normen voldoen. Besturing is meestal van 2 of zelfs 3 back-ups voorzien. Net als de motorbediening. Als deze er echter mee stopt is het allemaal nutteloos.

Het meisje is pas 6, maar als ik hierboven lees wat de nieuwe allemaal kunnen, dan is ze al antiek.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik denk dat het gewoon een brandstof probleem is geweest. En dan de diesel, en niet de stookolie. Op de video zie je een Black-out en dan even later gaat het licht weer aan. Dat is waarschijnlijk de 2e generator die aan springt als de eerste de geest geeft. Deze trekt echter de brandstof uit de zelfde bunker.............. Net als de hoofdmotor als ze in de haven zijn. Er wordt pas op zee overgeschakeld op de zware stook omdat ze anders niet aan de milieu normen voldoen. Besturing is meestal van 2 of zelfs 3 back-ups voorzien. Net als de motorbediening. Als deze er echter mee stopt is het allemaal nutteloos.

Het meisje is pas 6, maar als ik hierboven lees wat de nieuwe allemaal kunnen, dan is ze al antiek.
Mensen, hier staat de m.i. beste niet aan de wal. Ik denk dat Eva wel gelijk heeft, in wat ze hier bij 3.03 over piloten zegt, en ze evengoed stuurlui had kunnen bedoelen😉 Ik stem nu even op dit geluid.👍
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
"een beleid dat werknemers verplicht hun zorgen eerst aan [Maersk] te melden... voordat ze het melden aan de [kustwacht] of andere autoriteiten."

Je huurt een schip wat minimaal 30.000 dollar per dag kost. Mag je dan verlangen dat je een probleem intern oplost voor dat je het aan de kustwacht meld die het schip eerst maar stil legt en dan gaat kijken? Afgezien van de schade claims voor te laat aankomen op de volgende havens?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een mogelijke oorzaak van een stroomstoring op een schip is brandstofvervuiling, wat kan leiden tot problemen met de primaire stroomgeneratoren van het schip, aldus Fotis Pagoulatos, een scheepsarchitect die met Fox News sprak. Hij legde uit dat een volledige stroomstoring kan resulteren in het verlies van de voortstuwing, en hoewel kleinere generatoren in werking kunnen treden, zijn ze onvoldoende om alle functies te ondersteunen en kost het tijd om op te starten.

https://www.wionews.com/world/balti...minated-fuel-be-the-cause-of-collision-704787
 

PBear

Mankinds only hope
Een mogelijke oorzaak van een stroomstoring op een schip is brandstofvervuiling, wat kan leiden tot problemen met de primaire stroomgeneratoren van het schip, aldus Fotis Pagoulatos, een scheepsarchitect die met Fox News sprak. Hij legde uit dat een volledige stroomstoring kan resulteren in het verlies van de voortstuwing, en hoewel kleinere generatoren in werking kunnen treden, zijn ze onvoldoende om alle functies te ondersteunen en kost het tijd om op te starten.

https://www.wionews.com/world/balti...minated-fuel-be-the-cause-of-collision-704787

Wel merkwaardig dat een essentiele functie, zoals bediening van het roer, geen batterij backup heeft .
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een roer heeft verschillende back-ups, waaronder op accu. Het probleem is de voortstuwing. Op het moment dat de hoofdmotor er mee stopt is het een dood ding in het water. Dan kan je het roer van bakboord naar stuurboord gooien en terug zoveel als je wil. Je kan in je auto zitten en schakelen wat je wilt, als de motor niet loopt gebeurd er niets.
Dan met een gemiddelde van een 300 meter lang en een 40 meter hoog en een diepgang van een meter of 20 diepgang, dan mag je zelf uitrekenen wat de wind en stroming doet.
Een noodstop is ongeveer 3x de scheepslengte. Maar dat is met alles wat er in staat op volle kracht achteruit. Uit laten drijven tot hij stil ligt zou zonder wind en stroom al meerdere kilometers duren.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9697428 Ja, zelfs op vesselfinde zijn ze snel met een foto. Maar op de laatste foto ligt er een bunkerschip opzij. Deze is 110 meter, voor de verhoudingen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Voor een nood stop zouden er toch grote remparachutels aan de zijkanten van het schip in het water gooien kunnen worden met sterke touwen er aan, dat zet toch ook wel voeten in de aarde, spreek woordelijk.

O ja ik weet het weer bij traaljagers, die kunnen heel snel stoppen door een remparachute uit te gooien tijden hun landing.

2024-03-29 (1).png
 

PBear

Mankinds only hope
Een roer heeft verschillende back-ups, waaronder op accu. Het probleem is de voortstuwing. Op het moment dat de hoofdmotor er mee stopt is het een dood ding in het water. Dan kan je het roer van bakboord naar stuurboord gooien en terug zoveel als je wil. Je kan in je auto zitten en schakelen wat je wilt, als de motor niet loopt gebeurd er niets.
Dan met een gemiddelde van een 300 meter lang en een 40 meter hoog en een diepgang van een meter of 20 diepgang, dan mag je zelf uitrekenen wat de wind en stroming doet.
Een noodstop is ongeveer 3x de scheepslengte. Maar dat is met alles wat er in staat op volle kracht achteruit. Uit laten drijven tot hij stil ligt zou zonder wind en stroom al meerdere kilometers duren.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9697428 Ja, zelfs op vesselfinde zijn ze snel met een foto. Maar op de laatste foto ligt er een bunkerschip opzij. Deze is 110 meter, voor de verhoudingen.

Als zo'n schip niet meer reageert op het roer door het uitvallen van de hoofdmotor, maar nog wel aangedreven wordt door wind en stroming, lijkt het mij toch wel mogelijk de koers enigszins te verleggen door het selectief gebruik van de ankers.
Dan had een botsing met de brugpijler mogelijk vermeden kunnen worden.
Maar zonder elektriciteit of noodstroomvoorziening, zullen ook de ankers niet bediend kunnen worden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ankers kan je altijd laten vallen. Opdraaien zonder stroom is een probleem. Maar zelfs dan is het de vraag of het houd, je het schip dusdanig afremt dat het in de richting gaat die je wilt. Er spelen veel factoren mee.
Dat er gelijk een noodroep uitgegaan is, waarna ze het verkeer stil gelegd hebben laat zien dat ze aan boord wel degelijk wisten waar ze mee bezig waren en met het ergste rekening hielden. ( wat ook waar werd)
Daarnaast is het over de 210.000 ton wat daar drijft. Dus als de ankers houden is het de vraag of de ketting dat ook doet.
Ik opper de voor mij meest logische oorzaak. Hoewel er nu berichten binnen komen van een stroomstoring veroorzaakt door de reefers. Maar zelfs dan zou een stroomuitval geen effect mogen hebben op de roeren en voortstuwing. Het is gewoon het onderzoek afwachten en daarna lijdzaam de nieuwe "verbeterde" papieren veiligheid regels accepteren. Want ook dit zal wel een reflectie hebben hier in Europa. Omdat de Amerikaanse "klant" dat wil.
 

petroman

SHTF Expert
Het "enige" wat we/ze hieruit kunnen leren is dat de Hollandse aanpak van "aanvaar verperringen" een goede oplossing is.
Tegen terreur of allerlei hack fantasieën helpt weinig.
Note: fly/drive/ship by wire is exact dat, sturen met een bedraad (wire) systeem en niet draadloos waarbij je wel mogelijk invloed van buiten kan/mag verwachten.

Het totaal uitvallen van je systeem is midden op zee een minder groot probleem dan als je net aan het aanmeren bent (below deck serie) en/of de haven uit/in gaat.
 
Bovenaan