• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Super-Soda.jpg


Hoe houd je je huis schoon?

Een schoon huis is belangrijk. "GGD-onderzoek heeft uitgewezen dat ruim de helft van gezondheidsklachten als moeheid, allergieën, duizelingen en ontstoken slijmvliezen gerelateerd zijn aan minder frisse toestanden in huis." Het mag best rommelig zijn, als het maar wel schoon is.

Gore vaatdoekjes vol bacteriën, dekbedden vol hondenhaar, tandenborstels die vlak naast het toilet geparkeerd worden. We zijn smerig. Ook omdat bijna niemand nog de edele kunst van het schoonmaken beheerst.
Heb je ook vijfentwintig soorten schoonmaakmiddelen? Een fles MrMuscle, CillitBang, een spuitflacon antikalk voor de douche, een fles schoonmaakmiddel voor de vloeren, chloor voor de toiletten, Glassex, en speciaal wasmiddel voor zwarte, witte en wolwas?
Tegenwoordig is dit wel het beeld. Dat komt vooral omdat mensen niet goed meer weten hoe je schoonmaakt en fabrikanten zich op de consument storten met hun reclamecampagnes. En de consument trapt erin, want hij leert niet meer hoe je goed schoonmaakt en waarmee. Veel mensen weten ook niet dat schoonmaken helemaal niet zo duur hoeft te zijn!

Hoe deed oma dat eigenlijk? Zij had geen fles voor elk klusje. In 1948 verscheen de eerste spuitbus op de markt, geurtjes gingen pas een rol spelen rond 1960. Oma's werkten voornamelijk met soda, azijn, en zeep.
Ik wil een topic wijden aan schoonmaken, schoonmaakmiddelen die je zelf kan maken, en tips en trucs.
Schoonmaken zonder die vijfentwintig soorten middelen, hoe doe je dat dan?

Schoonmaken doe je met een doekje. Het liefst een Microvezeldoekje.
De voordelen van Microvezel:
- Minder kracht nodig, reinigt ook goed bij een lage wrijfdruk.
- Geen schoonmaakmiddelen nodig.
- Milieuvriendelijk en duurzaam in gebruik.
- Maakt streeploos schoon.
- Ook droog te gebruiken voor het afnemen van stof.
- Kan 4-maal zijn eigen gewicht aan vocht opnemen.
- Tot 90 graden uitwasbaar (geen wasverzachter!!)

microvezeldoek-150x150.jpg



Zeep.

Wil je toch een schoonmaakmiddel, dan gebruik je allesreiniger, daarvoor is elk goedkope allesreiniger prima. Het gaat voornamelijk om het geurtje.
Wat je ook kunt doen is een mengsel maken van gekookt water, groene zeep en soda. Langzaam loskloppen, in een lege fles gieten en laten afkoelen. Je kunt dit als allesreiniger gebruiken. (Maak het niet te dik want dat krijg je het niet meer uit het flesje). Natuurlijk kun je ook alleen groene zeep met water mengen en als schoonmaakmiddel gebruiken of, met de toevoeging van wat citroen om een ontvettende werking te krijgen. Aan je zelfgemaakte schoonmaakmiddel kan je etherische oliedruppels toevoegen voor een geurtje.
Groene zeep kan je ook op vlekken in kleren smeren en in laten trekken voor je het in de was doet.

t_badgeur_groene_zeep_000.jpg


Azijn.
Azijn kan je niet missen in je huishouden. Je doet een scheutje bij het water als je gaat ramen zemen. Azijn vermengt met water 1:1 in een spuitflacon kun je gebruiken als allesreiniger. Bijvoorbeeld voor het aanrecht, spiegels en glas. Aanslag in de wc kan je verwijderen met azijn, je giet een halve liter azijn in de pot en laat het een nachtje trekken. De volgende morgen kan je de aanslag makkelijk verwijderen. Azijn gebruik je ook voor het ontkalken van kranen en badkamertegels, maar ook voor het ontkalken van de wasmachine, waterkoker en het koffieapparaat.
Azijn verwijdert geurtjes.Heb je gekookt en verdwijnt die indringende kooklucht maar niet? Breng wat azijn aan de kook (vergeet ook niet de afzuiging aan te zetten) en binnen een uur zul je merken dat de kookgeur verdwenen is. Heb je in huis (of de auto) gerookt, dan kun je die vieze geur verwijderen door een schoteltje met (schoonmaak)azijn ergens neer te zetten. Laat dit een nacht staan. Azijn absorbeert alle vieze geurtjes.

schoonmaakazijn.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Afwasmiddel maken.

20 gram geraspte biologische marseillezeep/olijfoliezeep.
1 liter warm water (moet gekookt hebben)
1/2 theelepel glycerine
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel azijn (eventueel een geurende azijn)
15 druppels etherische olie naar keuze.

Werkwijze:
Meng de zeepvlokken met het water op een laag vuur. Verwarm dit mengsel tot de zeep geheel is opgelost.
Voeg de glycerine toe en blijf ondertussen roeren. Haal de pan van het vuur en laat het geheel afkoelen en dan de citroensap en de azijn toe voegen.
Doe nu de essentiële oliedruppels erbij en meng. Giet over in een lege afwasmiddelfles.
Goed schudden voor gebruik.


Afwasmiddel maken.
-soda
-natriumbicabonaat/baking soda
-trechter
-fles

Werkwijze:
Neem 150 gram of 1 soepopscheplepel soda en 20 gram of 1 eetlepel baking soda.
Giet hier 1 liter warm water op zodat de soda's goed oplossen.
Voeg eventueel etherische olie toe voor een geurtje.
Giet in de fles.

Dit afwasmiddel schuimt niet.
De prijs van dit afwasmiddel:
150 gram soda à 0,65 euro = 10 cent
20 gram baking soda van arm&harmer à 1,50 = 7 cent
Totaal 1 liter afwasmiddel voor 17 cent

Baking soda koop je bij een toko, of bv hier.

image.jpg


Soda.png


Afwasmiddel maken.

1,5 liter water
20 gram geraspte marseille zeep sunlightzeep of andere harde zeep
4 eetlepels soda
50 ml schoonmaakazijn
evt etherische olie naar keus (bijv. citroen)

Breng het water met de zeep aan de kook en zet daarna het vuur uit.
Roer nu de soda erdoor tot het helemaal opgelost is.
Roer als laatste de schoonmaakazijn en eventueel de etherische olie erdoor.
Laat het geheel afkoelen en roer het daarna nog een keer goed door. Giet het nu in schoongemaakte flessen, en je bent klaar! Je hebt ongeveer een theelepeltje nodig per afwasbeurt.

20 gram sunlightzeep = 15 cent
60 gram soda=4 cent
azijn=2 cent
Totaal 21 cent
En dus 14 cent per liter afwasmiddel

3283924_1_Sunlight_Huishoudzeep.jpg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik als alleenstaande vader kan hier heel veel mee, heb geloof ik 10 verschillende schoonmaakmiddelen , zal die troep niet meer kopen.

Meer van deze tips zijn welkom:thumbsup:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Gootsteen ontstoppen.

Nooit meer dure middelen nodig.
Het is heel simpel, je gooit af en toe je koffieprut in de gootsteenputje en spoelt het door met wat water. Dit helpt verstoppingen te voorkomen.Vergeet ook niet de wasbakken in de badkamer en toilet af en toe te behandelen.
Heb je toch een verstopping, dan doe je twee of drie eetlepels baking soda op het putje(ja de heft valt er in) en giet er twee kopjes schoonmaakazijn op. Het gaat bruisen, erg leuk om te zien.
Voor de nog meer serieuze klachten moet je toch echt een ontstopper hebben, of de zwanenhals openmaken en schoonmaken. Een gootsteenontstopper kost nog geen vijf euro, eenmalig, en levenslang te gebruiken.

1031.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Ramen zemen.

Tip 1. Een scheut schoonmaakazijn,en een druppel afwasmiddel,in een emmer lauwwarm water,en schoonmaken met een microvezeldoek.

Tip 2. Voor streeploze ruiten, gooi een gepelde en doorgesneden ui in het warme water!

Tip 3. Na het ramen zemen een krant van een paar dagen oud tot prop maken en daarmee de ramen droogmaken.
(doe ik zelf nooit, maar oma's deden dit altijd wel)

Het is erg handig om een spuitfles met water en azijn klaar te hebben staan, dat op het raam spuiten en afnemen met ramentrekker en een droog microvezeldoekje. Zo doe ik elke week een raam met het schoonmaakrondje mee.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Frisse lucht.

Schone lucht is het belangrijkst in je huis. Elke morgen even de ramen tegen elkaar open heet luchten, doe dat dagelijks. Schone lucht kost ook nog eens minder energie om op te warmen!
Ventilatie is ramen op een kier of ventilatiesysteem aan, het zorg voor aanvoer van frisse lucht en afvoer van bedompte lucht. Tijdens en tot een kwartier na het koken de afzuiger aan en na het douchen het raam open zodat vochtige dampen niet je huis intrekken maar naar buiten weg kan.

Zelf doe ik een dagelijks smorgens een schoonmaakrondje. Dat is geen grote huishoudelijke klus, maar even voor het oog netjes achterlaten.
In die tijd staan de ramen open en als een witte tornado vlieg ik even door het huis. Was naar de wasmand, wastafel afnemen, rommels op de slaapkamer als ze er zijn in een hoek bij elkaar, even de wc-borstel door de wc, de trap leegmaken als er nog wat op staat, eettafel leegmaken en in de huiskamer de rommels op één plek en eventueel een afwasje in de keuken. Het gaat vooral om even snel wat doen, en elke dag.
Omdat dit elke dag gebeurt is het meer een kwestie van bijhouden/afnemen/bij elkaar gooien van rommels. Het oogt wel meteen een stuk netter. Na dat rondje gaan de ramen weer dicht, of op de kierstand. Het rondje duurt niet langer dan een douche of wasbeurt, en dat doe je toch ook dagelijks, waarom je woonruimte niet net zo goed behandelen?
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Erg goed topic dit! Een schoteltje azijn in het raam werkt ook uitstekend om vliegen buiten te houden :) Of wanneer je kleding hebt waar de zweetlucht niet meer uit gaat dan kan je daar ook azijn voor gebruiken.

Al die moderne schoonmaak middelen zijn vaak ook nog eens zeer slecht voor je longen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Al die moderne schoonmaak middelen zijn vaak ook nog eens zeer slecht voor je longen.
Ik heb een tijd in de schoonmaakwereld gewerkt. Een van de dingen die wij leerden was, nooit heet water gebruiken. Heet water dampt en zo komen stoffen omhoog en adem je ze in. Handwarm of koud water gebruiken dus.

Iets anders wat wij deden was een test voor (meestal) dames die in de schoonmaak werken. Meestal zijn zij veel te scheutig met de schoonmaakmiddelen, maar ook namen zij vaak chloor mee om de wc mee schoon te maken. Altijd met chloor gedaan, en van hun moeder geleerd, dus deden zij dat ook. Maar in een ziekenhuis (en elders) moet een wc gewoon bacterievrij zijn, en wij lieten hen dan een test doen.
Een van de dames mocht één wc schoonmaken op de manier waarop zij het gewend waren en dus ook met hun meegenomen chloor en één wc met de hoeveelheden en schoonmaakmiddelen van de fabrikant. Daarna mocht de hele ploeg komen kijken en ruiken welke wc schoon was volgens hen. Daarna gingen we met teststrips laten zien welke wc nu echt schoon was. Tot hun verbijstering was de teststrip van de met chloor schoongemaakte wc altijd aan dat er nog bacteriën waren en de andere wc was echt schoon.
"Maar je ruikt niet dat het schoon is", was altijd het commentaar. Inderdaad, veel mensen koppelen een chloorlucht aan schoon, maar dat klopt niet.
Om te voorkomen dat men standaard teveel schoonmaakmiddel gebruikte, werd er gewerkt met doseerflessen. Daarmee kan je niet uitschieten, je kan maar 1 dosis per keer gebruiken (tenzij je meerdere keren doseert natuurlijk)
180088.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
recept-wasmiddel-01-1024x738.jpg


Wasmiddel maken.


Wasmiddel maken voor de witte was en wolwas.
100 gram zeep, sunlightzeep, marseillezeep of marseillezeepvlokken
5 liter water

Kook het water. Zet het vuur uit en voeg 100 gram Marseille zeepvlokken toe. Goed roeren tot het is opgelost.
Doe het mengsel in flessen met een brede hals (laat het eerst gedeeltelijk afkoelen,anders vervormen de plastic flessen).
Zodra het helemaal is afgekoeld zult u zien dat het dikker wordt.
Gebruik 60-100 ml in een doseerbol. Het is mogelijk de zeepoplossing te bewaren, goed schudden voor gebruik.
Met dit mengsel kunt u ook natuurstenen vloeren poetsen, handen wassen etc. etc.



Wasmiddel maken voor de gekleurde was.
5 liter water
100 gram marseillezeep,sunlightzeep of marseillezeepvlokken
80 gram soda

Kook het water.Zet vuur uit.
Voeg zeep toe, roer het zachtjes door elkaar tot de zeep is opgelost.
Voeg de soda toe (en evt. een paar druppels etherische olie) en laat de wasmiddel een paar uur staan om af te koelen. Het wasmiddel is nu stijf geworden. Klop het los met een garde of staafmixer en doe de wasmiddel in een lege fles of emmer met deksel.
Gebruik 60-100 ml wasmiddel per wasbeurt.

Met dit middel kan u geen natuursteen schoonmaken, de soda laat vlekken achter!

Kosten:
80 cent(uitgaande van marseillezeepvlokken) 75 cent (uitgaande van sunlight)
5 cent soda
85 cent voor 5 liter wasmiddel en ongeveer 62 wasbeurten dat is nog geen 2 cent per wasbeurt.


Wasmachine tip.
Draai eens in de maand een hete was met azijn, bijvoorbeeld om allerlei dweilen en doekjes uit te wassen. De azijn zorgt dat de vettige aanslag in de wasmachine verdwijnt, vetluis heet dat. Vetluis zorgt voor een muffige geur van je was.
Azijn voorkomt ook kalkaanslag in de wasmachine.

IMG_3414.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Schoonmaken hoe doe ik dat?

Ik heb jaren schoongemaakt zonder enig systeem. Eigenlijk gewoon beginnen en wel zien waar ik eindigde. Tot ik een systeem ontdekte wat voor mij werkte. Hier de korte uitleg.
Ik heb mijn huis in zones verdeeld.
1. Voortuintje, entreehal, trap, halletje boven.
2. Keuken en achtertuin en stoepje
3. Badkamer en extra kamer (in mijn geval de boekenkamer)
4. Slaapkamer
5. Huiskamer

Elke maand heeft 4,5 weken, en elke zone komt een week aan bod. De laatste niet maar ach, dat red ik wel.
Ik doe elke dag mijn dagelijks rondje tornado smorgens, en na het eten en afwassen nog een rondje rommeltjes opruimen. Die rondjes duren nog geen kwartier. Blijft dus over in de zone van de week te schoonmaken. Dat doe ik meestal ook niet in één keer, dus verdeeld over de week kost dat ook vaak niet meer dan een kwartiertje per dag.

Natuurlijk ruim ik het wel op als ik in de keuken een pot tomatenpuree heb laten vallen, en dingen als de afwas en opruimen na het koken vallen ook gewoon onder de dagelijkse dingen...maar voor de rest doe ik taken in de zone van de week en eventueel eens swifferen van de huiskamer in het avondrondje.

In de keukenweek doe ik bv een kastje helemaal uitruimen, schoonmaken en weer inruimen Eén kastje per keer. En de magnetron en koelkast leegmaken en soppen. In de slaapkamerweek neem ik alles vochtig af en onder het bed zuigen en raam zemen, en bv de sokkenla eens helemaal uitzoeken, de andere weken doe ik alleen rommeltjes uit zicht en bed opmaken.
De takenlijst komt van Flylady, en heb ik in de loop der jaren aangepast aan mijn huis(lees:geschrapt wat niet nodig is)
Ik vind alles best, ik wil een schoon huis maar geen uren huishouden. Ik heb betere en leukere dingen te doen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gootsteen ontstoppen.

Nooit meer dure middelen nodig.
Het is heel simpel, je gooit af en toe je koffieprut in de gootsteenputje en spoelt het door met wat water. Dit helpt verstoppingen te voorkomen.Vergeet ook niet de wasbakken in de badkamer en toilet af en toe te behandelen.
Heb je toch een verstopping, dan doe je twee of drie eetlepels baking soda op het putje(ja de heft valt er in) en giet er twee kopjes schoonmaakazijn op. Het gaat bruisen, erg leuk om te zien.
Voor de nog meer serieuze klachten moet je toch echt een ontstopper hebben, of de zwanenhals openmaken en schoonmaken. Een gootsteenontstopper kost nog geen vijf euro, eenmalig, en levenslang te gebruiken.

1031.jpg

Sinds ik door mijn lompe gedoe een keer die steel tegen mijn oog heb gehad ( Ja dat kan dus echt :lol:) zet ik er voortaan een van twee motors voorziene Numatic Sproei-extractie machine CTD 570-2 - Blauw op ;):lol:

20160403_175924.jpg

Ik heb het mondstuk speciaal aangepast zodat ie overal in huis op de Afvoer past .
En ik kan je zeggen het werkt ;) Beter zelfs dan ik dacht . Toen ik dit voor de eerste keer deed schrok ik van wat er uit alle afvoer putjes kwam ( Oa Wasbak afvoer )

Sorry @Stuudje het is geen op Oma"s manier .Ik wou het gewoon even kwijt .
 

Kanina

Diehard Prepper
Mooi topic Stuudje :thumbsup:
Heb ook in de schoonmaakwereld vertoefd en zeker met microvezeldoekjes en doseerflesjes moeten werken. Heb nu nog een flesje Polacid staan, fantastisch en enorm zuinig spul. Er is idd weinig nodig om goed te kunnen schoonmaken.
Het gaat meer om de technieken.
 

Nomad

Diehard Prepper
Bedankt voor dit topic @Stuudje, ik woon nog niet lang op me zelf en loop zo nu en dan tegen dingen aan.
In tegenstelling tot mijn vriendin pak ik dan hetbinternet er bij, om te kijken wat ik er zelfnaan kan doen (a la oma) in plaats van een fles scjoonmaak middel te kopen.

Ook ik heb overigens jaren in de schoonmaak gewerkt, in de tapijt en meubel reiniging. Maar dat is niet dagelijkse schoonmaak zoals je het thuis doet.
Het enige wat ik er nog van gebruik is de manier van stofzuigen en moppen. Ik ga nog steeds als een raket!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tip tegen muffe geur in kleren,rugtassen en koffers, zweetlucht in schoenen.

Je kent het wel, de tas die heel lang op zolder lag, kleren uit de tweedehandswinkel en dump en je zweetschoenen.
Heel simpel, je doet twee drie fikse eetlepels baking soda in een oude sok,draait er een knoop in of doe er een elastiekje om en doe dit in je koffer,tas. Laat het een paar dagen zitten. De baking soda neemt de muffe geur op. Baking soda kan je ook direct in de zweetschoenen strooien en er later uitkloppen,uitzuigen. Kleren doe je in een plastic tas met sok vol baking soda, of met het losse poeder, daarna natuurlijk lekker wassen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuke opsomming @Stuudje Helaas zet het mij nog niet aan tot (meer) schoonmaken... :( Ik ben een hopeloos geval denk ik. Zal eens over je zoneschoonmaakplan gaan nadenken... ;)

De tip van het met krantepapier nawrijven van de ramen ná het zemen werkt absoluut... zelf uitgetest.

Wat bij mij nog wel eens wil werken is het maken van een vóór en ná foto bij het aanpakken van een vervelende schoonmaak- of opruimklus. :fluit:

Vieze handen met smeer van fietsketting of autoklussen?

Handen wassen met scheutje afwasmiddel en wat koffiedrab.
(of verse koffie als je geen koffiedrinker bent zoals ik).
Eerst lekker daarmee de handen schoon schuren en daarna afspoelen met warm water.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
WD-40 op je handen spuiten, spoel je zo alle zooi van je handen! ;)
Prima tip, ik geloof je, maar dit topic gaat er nu net om om het op "oma's manier", met zo min mogelijk schoonmaakmiddelen te doen zodat je niet straks 40 dure flessen spul hebt staan en liefst zo milieuvriendelijk.
 

Kanina

Diehard Prepper
Wat bij mij nog wel eens wil werken is het maken van een vóór en ná foto bij het aanpakken van een vervelende schoonmaak- of opruimklus. :fluit:
Dat heb ik nou ook! Dan heb je waarschijnlijk een meer objectievere kijk op je eigen werk.
Misschien zijn we wat meer prestatie gericht als anderen kunnen/mogen meekijken?
Of zijn we stiekum gewoon lui omdat t van onszelf niet zo nodig hoeft? :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan