• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schoorsteen improviseren

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Met het oog op een eventueel gastekort zit ik er aan te denken om een pelletkachel aan te schaffen zonder deze te monteren. Ik heb ook geen rookkanaal in mijn huis.

In geval van nood zou ik een gat in een zijgevel kunnen maken voor de horizontale rookgasafvoer die ik na 1 of 2 meter vertikaal omhoog laat gaan. De onderkant van mjn dakgoot is ongveer 2,60 hoog en de nok zal ongeveer op 6 meter liggen.

Hoe hoog zou het vertikale deel van die geimproviseerde schoorsteen moeten liggen?
 

marzman

Diehard Prepper
Kun je dan niet beter een airco plaatsen of een kachel nemen die geen afvoer nodig heeft (petroleum laserkacheltje). Het is toch een flink gat dat je dan moet maken in je gevel voor zo'n tijdelijke oplossing. Of gewoon dikke truien kopen, bij ons wordt het 13 graden binnen zonder verwarming in de winter. Dat is niet supercomfortabel, maar is op zich te doen.

Of je laat een echte rookafvoer plaatsen (zo'n rvs pijp), die kan ook wel weer ooit weggehaald worden maar ik zou dat niet als tijdelijke oplossing omschrijven.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dat ligt aan je kachel. eigenlijk kan je gelijk horizontaal weg en dan omhoog
 

Ray

SHTF Expert
Pelletkachels waren juist zo populair omdat ze meestal geen echte rookafvoer nodig hebben, maar een korte pijp horizontaal naar buiten volstaat, net als bij die oude gevelkachels op gas. Even goed kijken naar welke pelletkachel je op het oog hebt en wat de eisen daarvoor zijn.

Pelletkachels zijn inmiddels nogal gedaald in populariteit, slimme mensen kopen hem nieuw (met subsidie destijds) en verkopen hem na drie jaar tweedehands. Dan heb je niet het gezeik dat na vijf jaar het keramiek verstopt en afgeschreven is. Levensduur daarvan is nogal een dingetje, vooral omdat pellets toch nogal vaak vervuiling bevatten.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Pelletkachels waren juist zo populair omdat ze meestal geen echte rookafvoer nodig hebben, maar een korte pijp horizontaal naar buiten volstaat, net als bij die oude gevelkachels op gas. Even goed kijken naar welke pelletkachel je op het oog hebt en wat de eisen daarvoor zijn.
Dat wist ik niet.
Ben even gaan zoeken en kwam dit tegen https://www.stokertje.nl/pelletkachel-regelgeving

Als dit correct is betekent dit voor mij dat ik met een stuk pijp van ca. 2 meter wel hoog genoeg zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
Als het puur gaat om een back-up oplossing dan is een tent stove misschien een betere oplossing. Ik zit een beetje in dezelfde situatie, ik heb wel een rookkanaal in mijn huis maar ik heb geen toestemming van de verhuurder om te stoken op hout. Omdat ik toch graag iets achter de hand wil hebben heb ik gekozen voor een tent stove. Het leuke hiervan is dat hij zeer compact is op te bergen als je hem niet gebruikt en dat je hem ook makkelijk buitenshuis kunt gebruiken. Hij is heel geschikt om gezellig mee te koken in de tuin of op een camping en in geval van nood kan hij zo mee naar een BOL. Met een verwarmingscapaciteit van 3,5 kWh kan hij wellicht niet heel je huis warm stoken maar het is voldoende capaciteit om een paar koude winterweken door te komen. Een extra voordeel is dat de schoorsteen een wat kleinere diameter heeft waardoor je in jouw geval ook een minder groot gat hoeft te maken in de gevel.
anevay-stovejpg.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Dat wist ik niet.
Ben even gaan zoeken en kwam dit tegen https://www.stokertje.nl/pelletkachel-regelgeving

Als dit correct is betekent dit voor mij dat ik met een stuk pijp van ca. 2 meter wel hoog genoeg zit.
Ah, het mag dus wettelijk gezien in NL niet, alleen een geveldoorvoer, weer wat geleerd. Dat was eerder altijd een verkooppunt, dat ze door ventilator geen schoorsteen nodig hebben voor de trek. Gelukkig is het nog niet zo streng als in Duitsland, daar moet je schoorsteen minimaal 4,5 meter zijn en periodiek gekeurd worden.

Misschien dan ook maar navragen bij je gemeente of je hout mag stoken in jouw wijk, bij oudere wijken meestal wel, bij jonge wijken is er soms een verbod op houtstook.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou ook even checken of je niet minimaal de dakgoot hoogte moet aanhouden dan wel de nokhoogte.
Dit ivm allerlei windcirculaties rondom je huis.

Ik had hier een buurman die het fijn vond dat hij zomers, als bij iedereen de ramen openstaan, hij 's avonds wel een cremator aan kon doen.
Zo'n beton bouwdoos ding. De buurt was daar snel klaar mee. Juist bij windstil (mistig) weer merk je vaak dat mensen ineens de hout/pellet kachel aan gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Dat speelde ook hier in de buurt @petroman, die gast zit echt twee honderd meter verderop en zelfs ik rook het overduidelijk. Daar is nu een eind aan gekomen, hoe en wat precies weet ik niet, maar waarschijnlijk hebben de vele klachten daar mee te maken.

Het blijft verdomd lastig om goede alternatieven te vinden, waarbij heel vaak alleen naar de voordelen en niet de nadelen wordt gekeken, zo ook bij verwarmende goedkope airco's.

Het beste advies blijft isoleren. Hoe je ook stookt of koelt, dat bespaard altijd, kent geen onderhoud en gaat vaak decennia mee.
Ook een wat dikkere broek, dikkere sokken en t-shirt, dun truitje/fleece + gewone trui/fleece aantrekken scheelt alweer minimaal 30% stookkosten. Het verschil tussen 20 en 18 op de thermostaat.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Met veel dingen is geld het probleem.
Men kan best goed bouwen en met veel rekening houden, bv balansventilatie, isolatie, ventilatie, solar etc. Maar uiteindelijk is het prijskaartje doorslaggevend.
Hier zou een complete eco wijk gebouwd worden, compleet met grijs water eigen warmte centrale etc.
Puntje bij paaltje was alles net iets duurder dan normaal en zijn alle "extra's" geschrapt. Zelfs geen zonnepanelen. iets wat in mijn ogen gewoon schandalig is: woningbouw zonder zonnepanelen. Zeker voor coöperaties en gemeenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
Dat speelde ook hier in de buurt @petroman, die gast zit echt twee honderd meter verderop en zelfs ik rook het overduidelijk. Daar is nu een eind aan gekomen, hoe en wat precies weet ik niet, maar waarschijnlijk hebben de vele klachten daar mee te maken.

Het blijft verdomd lastig om goede alternatieven te vinden, waarbij heel vaak alleen naar de voordelen en niet de nadelen wordt gekeken, zo ook bij verwarmende goedkope airco's.

Het beste advies blijft isoleren. Hoe je ook stookt of koelt, dat bespaard altijd, kent geen onderhoud en gaat vaak decennia mee.
Ook een wat dikkere broek, dikkere sokken en t-shirt, dun truitje/fleece + gewone trui/fleece aantrekken scheelt alweer minimaal 30% stookkosten. Het verschil tussen 20 en 18 op de thermostaat.
Jouw advies om te isoleren is goed maar zeker in een huurhuis ben je beperkt in de mogelijkheden om te isoleren maar ook de mogelijkheden om bijvoorbeeld een warmtepomp te plaatsen. Daarnaast is zoals Petroman zegt geld vaak een probleem als je wel in een positie bent om je huis te verbouwen.

Ik denk dan ook dat de beste mogelijkheid om te besparen eenvoudiger leven is. Om een voorbeeld te noemen, koud douchen is gezonder dan warm douchen en je handen worden even schoon als je ze wast met koud water. Dan bespaar je al een elektrische boiler uit die ook weer onderhoud nodig heeft en kapot kan gaan. Een ander voorbeeld is dat ik mijn gewone koelkast heb ingeruild voor een 12v compressor koelbox in combinatie met een ondergrondse bierlift in de tuin waarin ik mijn groenten bewaar. Het is minder praktisch maar de compressor koelbox gebruikt slechts 35 kWh per jaar en heeft een ingebouwde 12v aansluiting. Daardoor kan ik de koelkast bij stroomuitval laten draaien op een goedkoop en klein accusysteem. Dat bespaart weer een dure powerwall uit.

Voor verwarming schaf ik nu een monoblock airco aan in het vertrek waar ik het meeste zit en ik heb een kleine houtkachel als back-up. Natuurlijk is dit geen volledige vervanging voor mijn C.V. op gas en ik vind het ook comfortabeler fijner om bijvoorbeeld warm te douchen maar het haalt de scherpe randjes van mijn gasverbruik zonder dat het veel geld kost en zonder dat de verhuurder gaat klagen. Met een paar simpele extra dingen zoals een elektrische deken of een dikke trui kom ik de winter nu wel door.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Henk88 , jouw idee van die koelbox vind ik prima. Voor dagelijks gebruik zou ik het te belemmerend vinden, maar jij bent wel "cool" als de ellende eens mocht toeslaan. Ik heb hier ook nog zo'n koelkastje, en ik houd die zeker.

Een monoblock lijkt me ook geen verkeerde keuze, en de warmteopbrengst/het comfortgevoel zou wel eens flink mee kunnen vallen.
Je zou met een split-unit wel goedkoper uit zijn en al gauw een iets hoger rendement hebben, maar dat is voor jou geen optie? Als de prijs een heikel puntje is, dan is Tosot misschien iets? https://www.aircoshoplimburg.nl/search/tosot/ Ik ken die airco's verder niet, maar lees er zo een, twee, drie ook geen slechts over en de prijzen zijn relatief laag. Misschien maken ze iets meer geluid en houden ze het 15 jaar uit in plaats van 20, so what...

Wat de muur-doorbraken en schoorsteenpijpen naar buiten aangaat: waarom voer je het niet eenvoudig door een (open) raam? Met een metalen plaat op maat, en wat schuimafdichting, is dat wellicht mogelijk? Of verwijder tijdelijk een bovenlicht en plaats er een passende doorvoer-plaat voor terug. Of glaslatten en ruit er even uit en tijdelijk "een mooie pantserplaat erin, met rook/schietgat";)?
Kijk ook eens naar oplossingen zoals voor de afvoerslang van een mobiele airco: daar zijn raam-passtukken voor te krijgen die je vast in metaal kunt namaken en waarvan je dan de maten en wellicht ook de rubbers kunt gebruiken.

Bij Wiltec.de vond ik mooie kachelventilatoren, en die doen het op de tent stove wel denk ik. Goed om de warmte te verdelen https://www.wiltec.de/nl/Kachelventilator-4-bladen-500C-ventilator-voor-kachel-zonder-stroom/63104
Ze hebben er meer keuze, en sowieso heel veel prima spul voor relatief weinig...
 
Bovenaan