• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sedumdak wel of geen goed prefilter?

jewee

Elementary prepper
Hallo!
Ik ben voorbereidingen aan het treffen om mijn regenwater op te vangen en op te slaan (IBC). Nu heb ik een aanbouw met een sedumdak van 10m2.
Concrete vraag:
Is het juist goed of niet goed dat het water eerst door het sedum gaat? Wordt het er zuurder/basischer van bijvoorbeeld?
Het duurt ruim een uur bij een flinke regenbui voordat het water er doorheen komt. Dat water ziet er erg helder en schoon uit (maar ik weet dat dat niet alles zegt).

Ik hoor graag jullie reactie en evt. ervaringen!


PS: ik wil me voorbereiden op een lange periode (4 tot 8 weken) zonder stroom, gas en stromend water. Verwarming en eten is geregeld, watervoorraad op zolder, maar beperkt voor max 1 week voor een gezin van 5 (5l/persoon/dag = 175l in Bar le Duc©, paar treetjes blik en een paar van die blauwe 5 gallon vaatjes).
 

Flos

SHTF Expert
Het ligt er aan wat je met het regen water van plan bent.
Mijn regenwater wordt ongefilterd opgeslagen.
Wordt hier vooral gebruikt voor tuin moestuin dieren wc douche
Moest ik het ooit nodig hebben als drinkwater jaag ik het door een waterfilter.
Oja blad vangers zitten er wel tussen.
 

jewee

Elementary prepper
ik heb gister even tijdens een flinke bui water uit de goot opgevangen wat door het sedum was doorgesijpeld. Dat was geurloos, helder, maar gelig uit. In ieder geval slechter dan het "pure" regenwater van mn betonnen schuurdak.
Eigenlijk heb ik mn eigen vraag dus beantwoord :p
Ik ga mn regenwatervoorraad dus aanleggen exclusief het water van het sedumdak; dat ga ik gebruiken voor t bewateren van mn tuin.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Is het misschien een idee om water op te slaan in een vijver met water schonende planten af gedekt tegen watervogels en leven wat het water zou kunnen verontreinigen, ook kan het hemelwater eerst door een plantenwaterfiltering vloeien voor dat het in de vijver terecht komt
Het is ook best genieten van een mooie vijver.

Een bescheiden hoeveelheid vis of ander leven er in kan geen kwaad en is een geringe voedsel bijdrage voor de planten, is geen probleem voor een goede waterfilter om er drinkwater van te maken.
Welke waterplanten zijn het meest geschikt als water verbeteraars
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Is het misschien een idee om water op te slaan in een vijver met water schonende planten af gedekt tegen watervogels en leven wat het water zou kunnen verontreinigen, ook kan het hemelwater eerst door een plantenwaterfiltering vloeien voor dat het in de vijver terecht komt
Het is ook best genieten van een mooie vijver.

Een bescheiden hoeveelheid vis of ander leven er in kan geen kwaad en is een geringe voedsel bijdrage voor de planten, is geen probleem voor een goede waterfilter om er drinkwater van te maken.
Welke waterplanten zijn het meest geschikt als water verbeteraars

Misschien heb je hier iets aan.. en dan iets over plantjes voor een "zwemvijver" opzoeken.

https://berryijmker.com/beste-planten-voor-zwemvijver-plantenfilter/
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ja beste @joepmeloen dat is precies wat ik bedoel.
Vooral met de combinatie van de helofytenfilter waar het water door heen kan stromen.
Mineraal gesteente om het water nog meer ideaal te maken als drinkwater is natuurlijk helemaal prachtig.
 
Bovenaan