• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slowcooker, sudderen van gerechten, Crock-pot (stoofpotjes)

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wat mij is opgevallen is dat maar weinig preppers de tijd nemen om lekker te koken. Het lijkt wel of de meesten blijven hangen op koken op het brandertje, een kampvuur of de DO. Er zijn natuurlijk veel manieren eten te bereiden en het sudderen van de maaltijd (slow cooking) is er één van.

Zelf heb ik meerdere slowcookers op elektra en verder kan ik sudderen op gas, de BBQ, de houtkachel en zelfs de DO kun je hier goed voor gebruiken. Wanneer je tijdens een SHTF je weckpotten aan moet breken zul je ook langere tijd moeten verhitten om ziektes te voorkomen.

Een elektrische slowcooker gebruikt meestal maar tussen de 150-300 watt, dus dat kun je zelfs op een omvormertje in de auto (onderweg) doen. In Australie gebruikt men zelfs de hitte van de motor van een auto om de gerechten te sudderen bij een lange rit. Er zijn dus tal van technieken en mogelijkheden maar je moet even de tijd nemen.

Een elektrische slowcooker kost hooguit een paar tientjes, maar het kan ook op een oud petroleum stelletje zoals @martin een keer heeft aangegeven.

Enige uitleg:

Wat is slowcooking
Slow cooking is een kooktechniek waarbij je de tijd neemt om een goed gerecht te maken. Dat betekent bereidingstemperaturen tot maximaal 99 °C, maar meestal zelfs hooguit 80 °C.

De gedachte rond Slow Cooking is dat je de tijd moet nemen om te koken, te eten en te genieten. In het gemiddelde Nederlandse huishouden wordt minder dan 10 minuten besteed aan het bereiden van een maaltijd, met vlug-klaar producten en snelle technieken als het roerbakken. Magere vleesproducten als filetlapjes en reepjesvlees lenen zich goed om snel te bereiden, maar hebben minder smaak dan stoofvlees dat tijd heeft gehad om smaak echt te laten ontwikkelen.

Veel mensen zien er tegenop om ‘uitgebreid in de keuken te staan’ en een stoofgerecht te maken, omdat het tijd zou kosten. Feitelijk kost het maar een kwartiertje of halfuurtje om in de braadpan (of oven) een lekkere, gezonde maaltijd te bereiden. Aanbakken, afblussen, op een laag pitje zetten. De tijd doet de rest.

Lagere temperatuur zorgen voor smaakontwikkeling, omdat alle ingrediënten tijd hebben om smaak af te geven. ’s Avonds opzetten, voor het naar bed gaan uitzetten en de volgende dag alleen nog maar opwarmen. Dat komt de smaak ten goede omdat alle specerijen en kruiden zich kunnen ontwikkelen. Ook in de oven kun je heerlijke gerechten maken op lagere temperaturen.

Het enige topic wat ik op het forum tegen kwam komt van @martin: https://www.preppers-shelter.nl/for...op-een-petroleumstel-rendang.1412/#post-21161

Ik hoop dat meerdere preppers de mogelijkheden gaan bekijken en dat de lekkerste recepten worden gepost.:thumbsup:
 

Richard434

Prepper goeroe
Dat mensen minder tijd nemen om te koken heeft ook met de maatschappelijke druk te maken om maar vooral zo min mogelijk tijd thuis door te brengen.
Daar komt bij dat ik, ondanks dat ik het heerlijk vind om te koken, ik daar doordeweeks vaak ook de tijd nauwelijks voor heb.
Als ik 's avonds om 18:00 uit mijn werk kom, mijn zoontje heb opgehaald etc. dan is het snel koken omdat die kleine om 19:00 toch weer op bed moet liggen omdat hij die 12 uur slaap nodig heeft.

Dan kan ik wel een uur in de keuken gaan staan, maar dan moet of mijn zoontje zonder eten naar bed, of we eten apart (wat al veel te vaak voorkomt) of mn zoontje krijgt te weinig slaap waardoor hij een stuk "vervelender" wordt omdat hij de hele dag moe is.

In het weekend, of als mijn vriendin of ik vroeg thuis zijn, dan wordt er wel "uitgebreider" gekookt.
 

Ray

SHTF Expert
Nu ja, ik kook altijd uitgebreid en meestal zonder 'pakjes', dat hoeft ook geen uren te duren, het meeste is toch echt na een half uurtje werk wel gedaan.
Slow cooking komt hier ook regelmatig voor, maar dan zonder modern apparaat wat tegenwoordig een beetje een hype is. De constante temperatuur is er eerder een nadeel dan voordeel, doe mij maar de hooikist methode, wat hier in huis simpelweg bestaat uit een handdoek om een conventionele pan die ik daarna in bed zet.

Op een SC meeting lang geleden al eens laten zien hoe je met een simpele kuil in de grond, wat gloeiende kooltjes (of hete stenen), je eigen slowcooker maakt. Toen met slechts een foliepakje Mexicaanse prutbeefburgers, maar dat mag de pret niet drukken. :lol:
 

Loreen

Last (wo)man standing
Als ik 's avonds om 18:00 uit mijn werk kom, mijn zoontje heb opgehaald etc. dan is het snel koken omdat die kleine om 19:00 toch weer op bed moet liggen omdat hij die 12 uur slaap nodig heeft.

Voor dit soort situaties is slowcooking juist bij uitstek ideaal!!!!
Je gooit 's ochtends de hele mikmak in de slowcooker/hooikist/crockpot/kliko(oh nee die niet) en dan kom je 's avonds thuis en is het eten klaar :) It doesn't get much better toch?
Kan je ook doen met bijv alleen quinoa/gierst/rijst/oid, heel even koken, in een hooikist/deken zetten, en dan 's avonds wat verse groentes snijden en er door mikken, super handig en ook dan ben je in een kwartiertje klaar. Vaak maak ik dan nog extra veel, en is wat over blijft de lunch voor de kids de volgende dag :)
Idem met soep. Dan zijn er ook nog dingen die je gewoon prima 's avonds kan maken als je zoon op bed ligt, en dat dan de volgende dag alleen opgewarmd of afgebakken hoeft te worden.

Ik lijk wel een tellsell reclame volgens mij, it's amazing!!! :thumbsup:
 

Richard434

Prepper goeroe
Voor dit soort situaties is slowcooking juist bij uitstek ideaal!!!!
Je gooit 's ochtends de hele mikmak in de slowcooker/hooikist/crockpot/kliko(oh nee die niet) en dan kom je 's avonds thuis en is het eten klaar :) It doesn't get much better toch?
Kan je ook doen met bijv alleen quinoa/gierst/rijst/oid, heel even koken, in een hooikist/deken zetten, en dan 's avonds wat verse groentes snijden en er door mikken, super handig en ook dan ben je in een kwartiertje klaar. Vaak maak ik dan nog extra veel, en is wat over blijft de lunch voor de kids de volgende dag :)
Idem met soep. Dan zijn er ook nog dingen die je gewoon prima 's avonds kan maken als je zoon op bed ligt, en dat dan de volgende dag alleen opgewarmd of afgebakken hoeft te worden.

Ik lijk wel een tellsell reclame volgens mij, it's amazing!!! :thumbsup:
Wat wij meestal op die dagen doen is het eten van de beroemde kliekjes van de dag(en) ervoor.
Daardoor komt het gemiddelde, als wij gaan kijken hoe lang we per maaltijd bezig zijn, op die dagen op minder dan 10 minuten.
Aangezien mijn vriendin ook regelmatig avonddiensten werkt, eet ik regelmatig "uit de vriezer". Wat dus betekent dat ik dan met 5 minuten (even opwarmen) een maaltijd heb staan. ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Precies wat @Loreen zegt. Ik ken brandweer kazernes die regelmatig slowcooken. Als er bijv een calamiteit is en ze rukken uit en ze komen terug, dan hebben ze een lekker warme maaltijd klaar staan die op ieder moment genuttigd kan worden. In het verleden hebben ze veel maaltijden moeten weggooien omdat het eten net klaar was en ze uit moesten rukken.:oops:

Je moet alleen goed plannen en niet zoals ik gisteren (had ineens zin om te slowcooken) de spare ribs iets te kort voorgaren en dan afbakken. Ik had ze 2 uur voorgegaard ... ze waren zeker lekker ..... maar niet perfect. :eek:
 

Flos

SHTF Expert
Ik lees dit topic nu pas. En het rare is dat ik bijna de hele dag in de keuken ben bezig geweest.
Deze morgen om een uur of 07.00 haal ik 3 karrassen en een overjaars kriel kipje uit de vriezer.
Ik had de dieren geslacht net voor ik naar Italië vertrok.
De karkassen waren van hanen de over de 3kg geslacht wogen . Waar ik de borsten de billen en de vleugels had afgesneden en afzondelijk heb ingevroren. Mijn bedoeling is om hier een lekkere vol au vant van te maken.
In een kooppot van 12l doe ik de karkassen en het overjaars kippetje.
Ik doe daar een wortel in stukken gesneden bij een ajuin wat selder een paar blaadjes laurier wat tijm een teen look en zet dat onderwater.
Ik breng dat zo snel mogelijk aan de kook . Dan schuim ik het af met een schuimspaan en laat dit op een heel zacht vuurtje nog 3 uur sudderen.
Na de lunch haal ik al de karkassen uit de bouillon. En pluk al het vlees van de botten en dat is nog heel wat. Vel en botten gaan de kipperen in. Ja mijn kippen zijn canibalen.
De bouillon giet ik door een zeef en laat de afkoelen.
Een halve kg champignons de parrie snij ik in kwartjes of in zes. En kook die a. Blank. Dwz in een grote pan doe ik een heel klein beetje water en sap van een halve citroen de champignons een vel boterpapier en een bord. ( voor gewicht te hebben ) dan breng ik dat langzaam aan de kook. 1min laten doorkoken afgieten door een vergiet en laten afkoelen.
Een halve kg kalfs gehakt doe ik in een mengkom ik doe daar een ei pezo wat paneel meel bij en meng dat goed.
daarvan maak ik balletjes van max 1cm doorsnede. En dat zijn veel balletjes.
In een grote kookpot doe ik een 1/4kg echte boter en laat dat langzaam smelten daar voeg ik 1/4kg tarwe bloem aan toe en laat dat al roerend mengen. Ik bevochtig dat met min. 2liter kippenbouillon al roerend voeg het kippe vlees en de champignons toe . Ook het sap van 1 1/2 citroen.
De in water gekookte gehakt balletjes en afgespoeld onder koud water worden eveneens toe gevoegd.
Ik breng het op smaak met peper en zout. Wordt het te dik voeg ik nog wat bouillon aantoe.
Het geheel mag op een heel zacht vuurtje trekken.

Nu heb ik tijd om naar mijn moeder te rijden met 1 1/2 liter bouillon. In ruil voor een halve kg vers gepelde garnalen.
terug thuis. Leg ik op 4 bordjes wat pluksla uit eigen tuin wat vers geraspte wortel een in schijfjes gesneden hard gekookt ei.
Een paar kwartjes tomaat uit mijn verdiepings moestuin en de garnalen. Een vinegrette van yoghurt azijn olijfolie een beetje mosters pezo wordt de afwerking.
20 min voor het opdienen begin ik mijn aardappelen te koken.
Dus mijn avond eten en ook dat van mijn schoonouders.
Eierslaatje met garnaal .
Vol ou vant met gekookt aardappelen

duur tijd voor het klaar te maken 8uur
de echte tijd dat ik er mee bezig was 2.30u
Als dat geen slow koking is.

ps. Mijn moeder heeft ook nog een portie gekregen. En voor 2pers. in de diepvries.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik lees dit topic nu pas. En het rare is dat ik bijna de hele dag in de keuken ben bezig geweest.
Deze morgen om een uur of 07.00 haal ik 3 karrassen en een overjaars kriel kipje uit de vriezer.
Ik had de dieren geslacht net voor ik naar Italië vertrok.
De karkassen waren van hanen de over de 3kg geslacht wogen . Waar ik de borsten de billen en de vleugels had afgesneden en afzondelijk heb ingevroren. Mijn bedoeling is om hier een lekkere vol au vant van te maken.
In een kooppot van 12l doe ik de karkassen en het overjaars kippetje.
Ik doe daar een wortel in stukken gesneden bij een ajuin wat selder een paar blaadjes laurier wat tijm een teen look en zet dat onderwater.
Ik breng dat zo snel mogelijk aan de kook . Dan schuim ik het af met een schuimspaan en laat dit op een heel zacht vuurtje nog 3 uur sudderen.
Na de lunch haal ik al de karkassen uit de bouillon. En pluk al het vlees van de botten en dat is nog heel wat. Vel en botten gaan de kipperen in. Ja mijn kippen zijn canibalen.
De bouillon giet ik door een zeef en laat de afkoelen.
Een halve kg champignons de parrie snij ik in kwartjes of in zes. En kook die a. Blank. Dwz in een grote pan doe ik een heel klein beetje water en sap van een halve citroen de champignons een vel boterpapier en een bord. ( voor gewicht te hebben ) dan breng ik dat langzaam aan de kook. 1min laten doorkoken afgieten door een vergiet en laten afkoelen.
Een halve kg kalfs gehakt doe ik in een mengkom ik doe daar een ei pezo wat paneel meel bij en meng dat goed.
daarvan maak ik balletjes van max 1cm doorsnede. En dat zijn veel balletjes.
In een grote kookpot doe ik een 1/4kg echte boter en laat dat langzaam smelten daar voeg ik 1/4kg tarwe bloem aan toe en laat dat al roerend mengen. Ik bevochtig dat met min. 2liter kippenbouillon al roerend voeg het kippe vlees en de champignons toe . Ook het sap van 1 1/2 citroen.
De in water gekookte gehakt balletjes en afgespoeld onder koud water worden eveneens toe gevoegd.
Ik breng het op smaak met peper en zout. Wordt het te dik voeg ik nog wat bouillon aantoe.
Het geheel mag op een heel zacht vuurtje trekken.

Nu heb ik tijd om naar mijn moeder te rijden met 1 1/2 liter bouillon. In ruil voor een halve kg vers gepelde garnalen.
terug thuis. Leg ik op 4 bordjes wat pluksla uit eigen tuin wat vers geraspte wortel een in schijfjes gesneden hard gekookt ei.
Een paar kwartjes tomaat uit mijn verdiepings moestuin en de garnalen. Een vinegrette van yoghurt azijn olijfolie een beetje mosters pezo wordt de afwerking.
20 min voor het opdienen begin ik mijn aardappelen te koken.
Dus mijn avond eten en ook dat van mijn schoonouders.
Eierslaatje met garnaal .
Vol ou vant met gekookt aardappelen

duur tijd voor het klaar te maken 8uur
de echte tijd dat ik er mee bezig was 2.30u
Als dat geen slow koking is.

ps. Mijn moeder heeft ook nog een portie gekregen. En voor 2pers. in de diepvries.

Kwijl, kwijl, heb gelijk trek:lips:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Flos in NL kennen wij vol-au-vent niet echt, wij komen niet verder dan ragout.:eek: Zo te lezen was het lekker ondanks de inspanningen, maar vergeet ook niet de eer van je werk. Dit soort langzaamgarende gerechten wil ik ooit op mijn houtkachel maken in de winters als deze toch aan staat. Een mooie combi van langzame garing, je huis verwarmen en jezelf verwennen.
 

petroman

SHTF Expert
@Flos,
waarom noem je de ene dode vogel een karkas en de andere gewoon een overjarige kip ?
Die laatste ken ik wel maar wat is het verschil met een karkas ? Afgezien dat je een haan en hen hebt ?
 

Flos

SHTF Expert
@Flos,
waarom noem je de ene dode vogel een karkas en de andere gewoon een overjarige kip ?
Die laatste ken ik wel maar wat is het verschil met een karkas ? Afgezien dat je een haan en hen hebt ?
Dat noem is nu geen domme vraag. Dat overjaars krielkipje is een volledige kip. De karkassen zijn van hanen waar het beste en mooiste vlees is verwijderd dus eigenlijk alleen nog botten met hier en daar wat peuzel vlees aan . Enkel te verwijderen als het gaar gekookt is.
Bij mij gaat weinig verloren.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij maken hier met kerst altijd pinnekjøtt, dat zijn de ribben van het lam welke gezouten en gedroogd zijn. Het vlees voorbereiden duurt ongeveer 6 weken waarvan 1 in het zout in de koelkast. Daarna laten we deze nog 5 weken drogen op een koele plaats.

Opa rookt de ribben ook nog, zelf vinden we ze ongerookt lekkerder.

Twee dagen voor het voorbereiden leggen we ribben in een diepe pan met water, ze moeten helemaal onderstaan. Op een laag vuur warmen we de ribbetjes op. Het schuim weg scheppen en Na 24u water verversen. De ribbetjes zijn nu weer wat zachter geworden.

Laat de ribbetjes uitlekken en leg ze daarna in de oven op een lage temperatuur (90 grader) samen met wat uien. Wij hebben ze meestal nog een uurtje of 1,5 in de oven.

Wij eten dit meestal met geroosterde varkensbuik of gekookte varkensnek, aardappel puree, koolstam, koude bieten en verschillende soorten jam.
 
Bovenaan