• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Soeplepel?

Roel

Mankinds only hope
Bij het opbinden van wat grote varens naast de serre vond mijn vrouw deze eh, tja, enorme soeplepel. Stond rechtop tussen de klimop dat daar ook tegen de serre groeit. Dik smeedwerk, door een niet zo heel goede smid, maar een raadselachtig ding. In al de tien jaar dat we hier wonen was ie ons nog nooit opgevallen. Maar waar je nou zo'n zwaar ding voor kunt gebruiken...?
DSCF5149.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Om aal op te scheppen gebruikte men vroeger ook grote lepels,
Maar degene die ik voor dat doel gebruikt werden zagen er hier nog anders uit.
Maar misschien omdat hij in de buurt van de serre stond.
 

martin

Mankinds only hope
Maar waar je nou zo'n zwaar ding voor kunt gebruiken...?

Ik gok dat het een soort van werkstuk is van een leerling (hoef)smid. Het is zo enorm lomp gemaakt dat het in mijn ogen niet van een ervaren smid kan zijn geweest. Het torderen van het staal is niet goed uitgevoerd zoals je kunt zien.
Via deze link kom je uit op een publicatie van 1939 maar dit is jaargang 44
https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/330809
Ieder dorp had minimaal 1 smid en je moest blijkbaar op diverse niveaus examen doen.
Je ziet hier zowel het rondslaan van een vierkanten staaf, het buigen van die staaf, het torderen, en het pletten. En het bevestigen aan die metalen kom. (ik gok met klinknagels). Dus vandaar dat ik gok op een werkstuk van een leerling (beginneling)
 

RockyFlats

Ruttaan
@phtvs en @martin , ik vind het toch wel ietwat teleurstellend dat jullie om het bedoelde gebruik van zo'n kenmerkende lepel heen draaien, als om "hete brei".😉
Zoveel hersenmassa voorhanden, en toch... Misschien kan ik jullie activeren?😁

De lepel in het horizontale vlak... Zou het zijn geweest om iets af te scheppen dat dreef, of iets scheppen uit een diepe trog of diep vat?
 

Roel

Mankinds only hope
Het lijkt me dat iemand ooit een stuk heeft afgeslepen van een gastank? En dit vervolgens aan het niet zo fraai getordeerde handvat heeft gelast. Ik heb contact gezocht met de zoon van de vorige bewoners van onze boerderij, maar nog geen antwoord gehad. We wachten af.
DSCF5150.JPG
DSCF5153.JPG
DSCF5154.JPG
 

RockyFlats

Ruttaan
Het lijkt wel een beetje op de onderkant van dit ding. Dus de zoon van de vorige bewoners aangeeft de rest nog voor je te hebben bewaard... wegrennen!😉
large_000000.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Ik wist niet eens dat die dingen bestonden! :lol:
Alhoewel de kans klein is dat de zoon van de rest heeft bewaard.
Eerder gebruikt, werkt bij een sloopbedrijf.:)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik wist niet eens dat die dingen bestonden! :lol:
Alhoewel de kans klein is dat de zoon van de rest heeft bewaard.
Eerder gebruikt, werkt bij een sloopbedrijf.:)
Het was maar grappend bedoeld. Jouw pollepel is vast geen mijn geweest denk ik, ook omdat de diameter van die dingen veel groter was, en omdat de zoon leeft!😉 Het is enorm fascinerend. De techniek in de tweede wereldoorlog sowieso, maar ook die parachutemijnen die steeds verder werden geperfectioneerd. Magnetisme, trillingen van scheepsschroeven en zelfs mechanismen die de schepen telden alvorens te ontploffen midden in een konvooi. Ik heb er spannende verhalen over gelezen... de opruimingsploegen moeten angsten hebben doorstaan...
https://www.chem.ucl.ac.uk/resources/history/people/goodeve_cf/magmine.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het doet me denken om metaalslakken af te lepelen. --> Wanneer zachtere metalen wordt gesmolten, komen de onzuiverheden ( slakken) boven drijven en deze schept men af met dit soort lepels voor deze in een vorm worden gegoten zodat ze de vormhals niet zouden verstoppen.
 
Bovenaan