• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Soorten vuur

easy

Diehard Prepper
Vuur maken.

Vuur maken zal een dagelijks ritueel zijn als je aankomt op hetzij een camping of paalkampeerplek.
Of misschien wel ergens in het bos.

Een vuur maak je voor koken.
Of licht en warmte.
Kleding drogen.
Of gewoon voor gezelligheid.

Wat ik me afvraag is: wat voor type vuur gebruik je voor het koken.
Of voor warmte/kleding drogen.

Er zijn op internet voorbeelden te vinden.
Dus dat is niet zo moeilijk....maar onderbouwing waarom iemand voor een Dakota pit fire gaat of een Upside Down fire dat wil ik graag weten.

Ik ken alleen maar het Palletvuur tijdens SC's...:)
Of valt dat onder LEO (Lomp en Onbenullig)...;)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik ken ook maar een soort vuur en dat is het vuur dat wil branden. Als ik in het bos zit en het heeft de hele week geregend dan ben ik altijd al blij als het vuur brand. Dan ga ik echt niet nadenken of het een upside down flint rubble bubble vuur moet worden omdat ik mijn rijst dan eerder aan de kook heb.
Mijn vuurtjes evolueren ook altijd. Het begint als een mooie piramide, dan gaat het langzaam door de vuurplaats heen schuiven. Dan gooi ik alles op een hoop en zo voorts. Als het brandt en ik kan mijn potje er op warm maken ben ik akkoord.
Zo heb ik ooit tijdens een fietstochtje in het centrum van een grote stad een klein vuurtje gemaakt met zo'n Esbit achtig blokje. De nood aan koffie was hoog. Toen mijn vuurtje brandde en mijn mestin erop stond viel het me op dat er best veel politie auto's rondreden. Zeker zo op de vroege morgen. Bij nadere inspectie bleken we tegenover het politiebureau te staan. En neen dit is geen sterk verhaal. Er was een medeprepper bij.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik heb al op een hoop soorten vuur gemaakt.
Het voordeel van een dakota fire pit is dat het vuur onder de grond brandt. Hierdoor zie je geen vlammen, kan je je pan gemakkelijk boven het vuur zetten, en indien de luchttoevoergang groot genoeg is, brandt dit ook vrijwel rookloos en dus efficiënt. Daar komt bij dat het dus ook moeilijk is om een dergelijk vuur te vinden.

Dan heb je natuurlijk ook soorten vuur, voor de "gezelligheid", voor warmte, om te seinen... ;)

Een lang vuur, dat brand tussen 2 gestapelde stammen kan prima een hele nacht branden, zonder dat je uit je hutje hoeft om bij te stoken. Dit is een prima vuur om je mee te verwarmen.
Door een muur te maken en dan tussen je slaapplek en de muur het vuur te maken, blijft de warmte ook beter bij je.

Om te seinen is bigger always better... ;) En dan het liefste ook nog eens een vuur dat lekker veel rook produceert.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zolang er geen gevaar dreigt en ik betrapt mag worden en de tijd heb ga ik voor een normaal houtvuur . Eventueel een gat in de grond ( om toch wat beschermt te stoken en vooruit met de Kook / Bak / Droog / Opwarmen / Motivatie tanken . Dus de Dakota Fire Hole ( Wordt bij Defensie al vlug aangeleerd Haha ) .
Regent het of heeft het geregend en is alles zeiknat dan ga ik voor de Coleman of iets vergelijkbaars om vlug effe wat warms te kunnen drinken en daarna rustig een groter vuurtje stoken .
IK ga ook niet moeilijk doen met Vuursteen of Fire steels . Gewoon een aansteker , Lucifers en wat Tinder of Geprepareerde watten / Hars of enz .
Vuurtje is belangrijk voor de Motivatie ;) En situatie gerichte wijze van Vuurtje stoken zou ik toepassen :D

Zie link omtrent de Dakota Fire Pit



 

Niels

Mankinds only hope
Ik maar altijd een vuur zonder poes pas. Als er bosgrond onder is, en het is droog geweest de tijd er voor zoek ik eerst wel zand wat ik er onder kan gooien, of stenen of iets, zodat het vuur zich niet door de bosgrond verspreid.
Ook om het aan te krijgen gebruik ik niet veel gekke technieken, soms een federstick, dan gewoon kleine houtjes, aansteken die handel, en steeds groter hout er op. Als het nat is een scheut bio-ethanol/spiritus, en als het zeiknat is blokjes Esbit, of laatst Trioxane blokken die ik van @Ray had gekregen, dat werkt helemaal goed.
 

Highway

Last (wo)man standing
Wat voor soort vuur ik maak als ik buiten ben, is vaak afhankelijk van de gelegenheid, en pas daarna het echte doel.

Het meest eigenaardige vuur wat ik ooit heb gehad was -illegaal- in een grot in de Ardennen. Bij Dinant zijn er behoorlijk wat, en wij hadden er eentje met een zeer hoge en lange ingang gekozen. Met wat losse stenen maakten we dan een vuurplaats met een hitte schild, een muurtje aan 1 zijde dat het velle licht blokkerde en de warmte zowel weerkaatste als opnam. De rook wil je niet de grot in laten trekken, want juist daar wilden we een bivak maken. Er stond geen trek de grot in dus we maakten goede kans.
Het was dus een heel gedoe om steeds de balans te vinden tussen genoeg warmte en licht, en de rookgas naar buiten te laten waaien: met een heter vuur trekt het sneller weg omhoog, met een kleiner vuur blijft de rook wat meer rondhangen of gaat zelfs neerslaan. Maar meer vlammen trekt ook sneller aandacht. Dus kozen we voor een kort hevig vuur, en daarna, zo veel mogelijk gloeiende massa houden met iets aan vlammen om de rook op te lossen.

Tja, en dan ga je niet meer kijken of het geschikt is voor koken of bakken of grillen, je doet dan opnieuw een aanpassing aan het vuur wat je dan hebt. De hete stenen rond zo'n vuur werden dan later weer bedekt met zand en daar kon je dan lekker op zitten of liggen met je slaapzak. Geweldige ervaring was dat.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Grote vuren om je kleding en jezelf te drogen
kleine vuren (kolen) om te koken
upside down of met een flinke basis doe ik als ik druk bezig ben en mn vuurtje zichzelf even moet redden.

dat zijn mijn 3 meest voorkomende vuurtjes.
 

Niels

Mankinds only hope
Vanavond hadden we grill vuur en hebben we een entrecote gegrild, maar die was eerst voorgegaard om een steen die @Aanhang boven een deels ondergronds vuur had warm gestookt met een soort schoorsteen effect. Het grill vuur is nog even uitgebouwd tot een flink verwarm vuur, maar het ging meer regenen, dus de rest (@walkabout ,@Aanhang , en @Rataplan ) zitten bij @Aanhang onder de tarp nu bij zijn vuurtje te verwarmen waar ondertussen zonder die bak steen is. Sommigen zit en op een steen die bij het vuur lag en lekker warm is geworden. Ik lig in de bivi, ben moe, geen vuur meer voor mij vandaag. Veel dennen gestookt overigens.
 
Ik maak graag vuur in een diepe put van ongeveer een 75cm diep. Met daar aan vast een lange smalle gleuf die ongeveer een 10cm diep is.
Je vult de kuil met klein aamaak hout op de bodem en vult hem verder met van alles en nog wat aan hout. Dan maak je een klein vuurtje in de smalle gleuf waarop je lekker kunt koken.
tijdens het koken kun je het vuur naar de put leiden en begin het echt kamp vuurtje te draaien zodra je klaar bent met koken.
Het voordeel van het stoken in een diepe put is dat je heel veel warmte in het gat krijg. Hier door kun je makkelijk ook nat hout toevoegen wat dan ook makkelijk droogt en in brand vlieg.
Het 2e voordeel is dat je het vuur niet ziet. Zeker van een afstand ben je niet zichtbaar. Terwijl als je je pagode vuurtje gewoon op de grond maakt je dit zeker in het donker van ver kunt zien.
Ik heb hier 2 filmpjes van. en deze zie je het goed in de nacht hoe het werkt.
In een avondje een bijna complete omgewaaide berk opgebrand :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
We hebben in het verleden eens een aantal prehistorische kuilhaarden nagebouwd om eens te kijken wat de temperatuur in zo'n ding kan worden.
Onder in de kuil is toen een temperatuur gemeten van 900 graden celcius.
BILD4602.JPG
 

Dreutel

Prepper goeroe
Dit type vuur is in dit topic nog niet genoemd: het zichzelf voedende vuur. Ik zie het ook voor het eerst, maar ik wil het toch even delen.

 

Dreutel

Prepper goeroe
Hoi @Flos, het principe van dit vuur was me wel bekend, maar ik heb er geen praktische ervaring mee. Het filmpje zie ik voor het eerst. Dit type vuur staat volgens mij ook niet in het SAS-survival handboek van Lofty Wiseman.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Hoi @Flos, het principe van dit vuur was me wel bekend, maar ik heb er geen praktische ervaring mee. Het filmpje zie ik voor het eerst. Dit type vuur staat volgens mij ook niet in het SAS-survival handboek van Lofty Wiseman.
Dus toch een attente kerel. Volgens mij staat dat ook niet in het sas boekje.
Omdat dit soort vuurmaken meestal op grote kampplaatsen word gebruikt.

Denk ik.
 

Dreutel

Prepper goeroe
dit soort vuurmaken meestal op grote kampplaatsen word gebruikt.

Je zal maar met een cruise-schip of een groot vliegtuig met heel veel mensen op een onbewoond eiland terecht komen, dan kan het nog van pas komen, al lijken mij meerdere kleinere vuren dan wel handiger. Het enige waar mij dit vuur handig voor lijkt, is als je lucifers op zijn en je geen vuur meer kunt maken, dan is het handig om een lang brandend vuur te hebben, zodat zelfs als je je verslaapt, je de volgende dag nog vuur hebt. :)
 

Ray

SHTF Expert
Je zal maar met een cruise-schip of een groot vliegtuig met heel veel mensen op een onbewoond eiland terecht komen, dan kan het nog van pas komen, al lijken mij meerdere kleinere vuren dan wel handiger. Het enige waar mij dit vuur handig voor lijkt, is als je lucifers op zijn en je geen vuur meer kunt maken, dan is het handig om een lang brandend vuur te hebben, zodat zelfs als je je verslaapt, je de volgende dag nog vuur hebt. :)
Als je met heel veel mensen bent is het beter eentje wakker te laten blijven en het vuur gecontroleerd te voeden.
 
Bovenaan