• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Spanzaag gemaakt van aluminium

Steen

Senior Prepper
Op Youtube staan een hoop filmpjes over het maken van een houten spanzaag en filmpjes van testen van aluminium spanzagen. Ik liep al een tijdje met het plan om er zelf één te maken. Dat is leuker dan een kant en klaar pakket bestellen.
Op vakantie heb ik samen met mijn zoon al twee versies van bamboe gemaakt. Het eindresultaat was best aardig. Daarna was het een kwestie van de juiste materialen verzamelen voor een aluminium spanzaag.
Vorige week heb ik een middag staan knutselen in de garage en vanavond heb ik de laatste hand gelegd aan de spanzaag.

Het materiaal:
  • Een vlaggenstok
  • Een poot van een ligbed
  • Een buisje van 16 mm en 2mm wanddikte
  • Een staaf voor het kruisverband van een stellingkast
  • Een zaagblad
  • Ring en vleugelmoer
Het mooie is dat de hele zaag op te bergen is in de grootste buis, waarmee het pakketje circa 57 cm lang is.

Binnenkort zal ik de zaag aan een test onderwerpen of deze echt goed werkt. De constructie voelt in ieder geval zeer solide aan.

Ik ben tevreden.

P1080168.JPG P1080171.JPG
 

Steen

Senior Prepper
Belangrijk bij dit soort zagen is dat er op het zaagblad echt spanning zit. Anders is recht zagen onmogelijk.
Door de vleugelmoer kan ik de bovenkant behoorlijk naar elkaar toe trekken om daarmee spanning op het blad te zetten. De ontwerpfout van de eerste bamboezaag was dat de dwarsverbinding te hoog zat, waardoor er nauwelijks een hefboomeffect was. Dat heb ik in de tweede versie en deze versie verbeterd.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Steen ,wat @Flos zegt is zeker waar ,de zaag moet goed opgespannen zijn en naast niet recht ermee kunnen zagen
het is niet erg onwaarschijnlijk dat de zaag dubbel vouwt en zelfs zou kunnen breken en dat is iets wat je met dit soort zagen zeker wilt
vermijden , dus gebruik degelijk spul voor je frame . Buis is handig om het compact te maken en handig om de zaag in op te kunnen
bergen ,maar ook goed stevig hout is zeker geen verkeerde keuze .
gr will
 

Flos

SHTF Expert
Bij niet gebruik is het aangeraden het zaagblad te ontspannen. Zo vermeid je uitrekken van het zaagblad. Waardoor je op den duur oneindig moet gaan spannen.
 

Steen

Senior Prepper
Ik hoop dat de aluminium buisjes sterk genoeg zijn om meerdere malen mee te zagen.

@Steen ,
het is niet erg onwaarschijnlijk dat de zaag dubbel vouwt en zelfs zou kunnen breken en dat is iets wat je met dit soort zagen zeker wilt
vermijden

Nadat ik het aanspansysteem heb verbeterd, kan ik veel spanning op het blad zetten, maar wat jullie al aangaven is gebeurd. De verticale buizen zijn licht verbogen. De korte buis van 1 mm wanddikte iets meer dan de lange buis met 1,5 mm wanddikte. Ik had gehoopt om de zaag te kunnen maken van materiaal dat ik had verzameld. Maar dat is onvoldoende stevig gebleken.
Voor de alu versie 2.1 zal ik buizen moeten hebben met 2 mm wanddikte en bij een grotere diameter mogelijk zelfs 2,5 mm.

Van elke versie leer ik weer wat bij. En @Wafels een uitvoering in hout lijkt mij ook een uitdaging om te maken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nadat ik het aanspansysteem heb verbeterd, kan ik veel spanning op het blad zetten, maar wat jullie al aangaven is gebeurd. De verticale buizen zijn licht verbogen. De korte buis van 1 mm wanddikte iets meer dan de lange buis met 1,5 mm wanddikte. Ik had gehoopt om de zaag te kunnen maken van materiaal dat ik had verzameld. Maar dat is onvoldoende stevig gebleken.
Voor de alu versie 2.1 zal ik buizen moeten hebben met 2 mm wanddikte en bij een grotere diameter mogelijk zelfs 2,5 mm.

Van elke versie leer ik weer wat bij. En @Wafels een uitvoering in hout lijkt mij ook een uitdaging om te maken.

Misschien dat onderstaand filmpje over hoe er een te maken van hout inspiratie geeft.

 

Wafels

Diehard Prepper
@AWOL leuk filmpje, maar ik zou wel het hout goed behandelen met een lijnolie of zo (zeker omdat hij gewoon vurenhout gebruikt ) , want als je hem voor onderweg meeneemt en hij wordt nat kan zoiets goed krom trekken en daar zit je ook niet op te wachten
gr will
 

Steen

Senior Prepper
@AWOL leuk filmpje, maar ik zou wel het hout goed behandelen met een lijnolie of zo (zeker omdat hij gewoon vurenhout gebruikt ) , want als je hem voor onderweg meeneemt en hij wordt nat kan zoiets goed krom trekken en daar zit je ook niet op te wachten
gr will

Wat zou een betere houtsoort zijn? Op internet vond ik onderstaande opmerkingen over het gebruik van hout voor een spanzaag. UIteindelijk moet het stevig zijn, maar ook nog relatief licht.

"Alle houtsoorten, maar met name hardhout soorten (Europees of tropisch) zijn geschikt."

"Essen of esdoorn misschien? Stevig hout en het splintert niet snel. Het kan goed tegen de belasting van zo'n zaag."
 

Wafels

Diehard Prepper
Essen hout is zonder meer een stevig en taai hout (vroeger maakte ze er ook handbogen van )
maar het is slim om om het even wat voor soort hout , het te behandelen tegen vocht ,met een (lijn-) olie of een hars of zo
gr will
 
Bovenaan