• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sterasyl waterfilter element houdbaarheid

usakumya

Prepper
Ik heb onlangs een British Berkefeld waterfilter met twee Sterasyl filterelementen (keramiek met hars, actieve kool en zilver) aangeschaft. Nu wil ik deze in principe niet gebruiken tot het écht nodig is. Maar het lijkt me wel leuk om hem een keertje uit te proberen.

Online staat dat je zo'n filterelement max 6 maanden kan gebruiken. Het is mij alleen niet duidelijk of ze bedoelen 'weggooien na 6 maanden na eerste gebruik' of 'weggooien na 6 maanden bij dagelijks gebruik'.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denk je dat er gebeurt wanneer je 'm één keer gebruikt en daarna goed droog weer opbergt?
 

Flos

SHTF Expert
Mijn moeder heeft ook zo een waterfilter staan en zij vervangt de filter om de 6maand maar de waterfilter filtert wel al het water dat er geconstrueerd wordt dagelijks.
Volgens mij ga je een gebruikt filter niet meer kunnen opbergen.
 

PBear

Mankinds only hope
Wij hebben dit type filter dagelijks in gebruik in de Filipijnen om regenwater te filteren tot drinkwater.
Momenteel is het al een jaar in gebruik, na 2 mislukte pogingen om keramische filterkaarsen via AliExpress geleverd te krijgen. In beide gevallen werd beweerd dat het filter was geleverd, maar aangezien ik geen voor AliExpress afdoend bewijs kon leveren, dat er niet geleverd was, geen refund gegeven.

De British Berkefield lijkt mij nog steeds bruikbaar als bacterieel filter, al verwacht ik dat het actieve kool filter om eventuele zware metalen en gifstoffen te filteren wel uitgewerkt zal zijn.
De bacterieslijm vorming op de filterkaars verwijder ik om de paar weken gebruik met een schuursponsje als de doorvoer begint te stagneren.
Tevens wordt het drinkwater uit voorzorg gekookt voor gebruik.

In Duitsland heb ik de filterkaars opnieuw gebruikt na het ruim een half jaar buiten gebruik te hebben. Ook hier het drinkwater uit voorzorg gekookt. Aangezien daar veel minder water mee gefilterd is, is de actieve kool daar nog wel werkzaam, schat ik, maar zou er bacterievorming kunnen zijn ontstaan aan de binnenzijde van het filter. Vandaar de extra nabehandeling met koken.

In beide gevallen heb ik geen nadelige effecten ondervonden van het gefilterde drinkwater.
 

usakumya

Prepper
Wij hebben dit type filter dagelijks in gebruik in de Filipijnen om regenwater te filteren tot drinkwater.
Momenteel is het al een jaar in gebruik, na 2 mislukte pogingen om keramische filterkaarsen via AliExpress geleverd te krijgen. In beide gevallen werd beweerd dat het filter was geleverd, maar aangezien ik geen voor AliExpress afdoend bewijs kon leveren, dat er niet geleverd was, geen refund gegeven.

De British Berkefield lijkt mij nog steeds bruikbaar als bacterieel filter, al verwacht ik dat het actieve kool filter om eventuele zware metalen en gifstoffen te filteren wel uitgewerkt zal zijn.
De bacterieslijm vorming op de filterkaars verwijder ik om de paar weken gebruik met een schuursponsje als de doorvoer begint te stagneren.
Tevens wordt het drinkwater uit voorzorg gekookt voor gebruik.

In Duitsland heb ik de filterkaars opnieuw gebruikt na het ruim een half jaar buiten gebruik te hebben. Ook hier het drinkwater uit voorzorg gekookt. Aangezien daar veel minder water mee gefilterd is, is de actieve kool daar nog wel werkzaam, schat ik, maar zou er bacterievorming kunnen zijn ontstaan aan de binnenzijde van het filter. Vandaar de extra nabehandeling met koken.

In beide gevallen heb ik geen nadelige effecten ondervonden van het gefilterde drinkwater.

Alright, thanks! Ik denk dat ik ze dan gewoon eens ga uitproberen, kijken wat er gebeurt. Kan altijd een extra setje kopen. Gelukkig zijn ze niet zo duur.
 

Ray

SHTF Expert
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat denk je dat er gebeurt wanneer je 'm één keer gebruikt en daarna goed droog weer opbergt?

Dat kan prima, mits je het filter uitermate goed laat drogen voordat je hem weer (bij voorkeur luchtdicht verpakt) opbergt.

Zelf droog ik gebruikte filter wel eens in de oven op 50 graden (met goede thermometer ernaast) want je wilt hem echt super droog weer opbergen ivm mogelijke bacterie vorming.
 
Bovenaan