• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(Stiekem) insecten in ons voedsel?

Mayo

Last (wo)man standing
Af en toe komen er berichten bovendrijven (ook hier op het forum ;)) die suggeren dat er stiekem, zonder dat het ons verteld is, op steeds grotere schaal (delen van) insecten aan ons voedsel toegevoegd worden.
Er wordt soms ook bij verteld dat de EU hiermee akkoord is gegaan.
Wat is daarvan waar?

Het klopt dat er al jaren rode schildluis wordt gebruikt als rode kleurstof E120 in pudding en dergelijke.
Ook wordt schellak, een afscheiding van de lakschildluis, gebruikt om de glanzende coating van M&M's, chocoladesnoepjes en chocolade linzen te verkrijgen (E 904).

Sinds 24 januari van dit jaar is het toevoegen van gedeeltelijk ontvet meel van de Acheta domesticus (huiskrekel) in de EU toegestaan in:
meergranenbrood en -broodjes, crackers en broodstengels, mueslirepen, droge voormengsels voor gebakken producten, koekjes, droge gevulde en niet-gevulde op deegwaren gebaseerde producten, sauzen, verwerkte aardappelproducten, gerechten op basis van peulvruchten en groenten, pizza, deegwaren
producten, weipoeder, vleesanalogen, soepen en soepconcentraten of -poeders, snacks op basis van maïsmeel, dranken zoals bier, chocoladewerk, noten en oliehoudende zaden, snacks met uitzondering van friet, en vleesbereidingen, bestemd voor de algemene bevolking.

Dat is nogal wat...
Gelukkig is er 1 voorwaarde: omdat mensen er (hyper-)allergisch op kunnen reageren is het VERPLICHT het op het etiket te zetten, ook bij onverpakte producten.
Oh, en in Veganistische producten is het verboden omdat daarin géén dierlijke ingredienten mogen zitten, dus ook geen insekten.
Ik heb ergensd gelezen dat er ook vragen/dsicussies zijn of het wel aan hallal en koosjer voedsel mag worden toegevoegd.

Anyway, wil je dus zeker weten dat je geen verpoederde huiskrekel binnenkrijgt: lees het etiket! ;)


Fact check: Is the EU really going to force us to eat insects without our knowledge?​


https://www.euronews.com/green/2023...force-us-to-eat-insects-without-our-knowledge


"...
het verkeerde idee dat de EU niet zal eisen dat insecten duidelijk worden geëtiketteerd wanneer zij worden gemengd met andere ingrediënten zoals meel.

Dit is niet het geval. Volgens de kleine lettertjes moet het krekelpoeder duidelijk geëtiketteerd zijn.

Op de verpakking moet ook worden vermeld dat het "ingrediënt allergische reacties kan veroorzaken bij consumenten met bekende allergieën voor schaal- en weekdieren en voor huisstofmijt".

Deze vermelding "moet dicht bij de lijst van ingrediënten staan" - zodat u kunt zien of er insectenpoeder aan uw favoriete koekjes of ontbijtgranen is toegevoegd.

Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft dit per e-mail aan Euronews bevestigd: "Verplichte voedselinformatie moet beschikbaar zijn voor zowel voorverpakte als niet-voorverpakte levensmiddelen. De vermelding van allergenen is verplicht en moet aan de consument worden verstrekt wanneer levensmiddelen voorverpakt of zonder voorverpakking te koop worden aangeboden."

"
 

phtvs

Sysop
Admin
De truc zit hem in "De vermelding van allergenen is verplicht" Dat biedt fabrikanten de mogelijkheid om de naam van de stof die allergische reacties kunnen geven te vermelden in plaats van dat er vermeld wordt welke insecten erin verwerkt zitten. Niet voor niets hebben de fabrikanten E nummers bedacht. Zodat je uiteindelijk nog niet weet wat erin zit.

Het is overigens al jaren toegestaan dat insecten in voeding zitten. Er zijn zelfs hele tabellen voor die aangeven hoeveel van welk insect er in welk voedingsmiddel mag zitten.
 

RockyFlats

Ruttaan
De truc zit hem in "De vermelding van allergenen is verplicht" Dat biedt fabrikanten de mogelijkheid om de naam van de stof die allergische reacties kunnen geven te vermelden in plaats van dat er vermeld wordt welke insecten erin verwerkt zitten. Niet voor niets hebben de fabrikanten E nummers bedacht. Zodat je uiteindelijk nog niet weet wat erin zit.

Het is overigens al jaren toegestaan dat insecten in voeding zitten. Er zijn zelfs hele tabellen voor die aangeven hoeveel van welk insect er in welk voedingsmiddel mag zitten.
@PBear , het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van "eraan wennen". Vandaag de dag is er wel meer in verval, en zolang het nog geen zaagsel is dat er wordt bijgemengd, en we niet trillend van de ondervoeding de geest geven...

De "winst" die er milieutechnisch wordt behaald is duidelijk, maar mijn proteïnen haal ik toch liever uit een stukje echt vlees dan uit een slijmerig krakend allegaartje van insekten-ogen en voelsprieten.

Iets minder onbeschermd bovenop elkaar springen lijkt mij dan toch een betere oplossing, dan symptoombestrijding en noodmaatregelen. Meer aandacht wereldwijd, naar het tegendringen van bijna orgie-achtige fokkerij-toestanden (zou je bijna gaan denken), en het inprenten van gezinsplanning, zou wel heilzamer kunnen zijn, en in ieder geval (gevoelsmatig) smakelijker..

Het is ook de glijdende schaal die ik hier FELROOD zie oplichten, met gillende sirenes en zo, en die mij ook nog eens duidelijk begint te jeuken.
Zoiets als insekten in voedingsmiddelen wordt bijna ongemerkt toegestaan, om nadien als een kankergezwel te gaan woekeren. Men begint eraan, je staat er snel tot je middel in, en je komt er nooit meer vanaf. Als een soort verordonneerde en gereglementeerde voetschimmel.😆

Het is eigenlijk te gek voor woorden, want kenmerken die voorheen goed waren om voedingswaren als absoluut ongeschikt voor menselijke consumptie subiet af te voeren, worden nu een pluspuntje. Ongedierte in onze vraat? Milieuwinst!😆

Het moet niet veel gekker worden... Kevertjes in het meel? A-merk fantastisch! Ratten en kakkerlakken in de restaurantkeuken? Drie sterren klasse!
Hondendrollen in de chocoladevla? Recycle-hoofdprijs-predikaat!😆

Je zou je bijna gaan afvragen of we met het preppen niet veel te luxe bezig zijn.

Is het niet ietwat overtrokken dat we zorgvuldig houdbaar meel voor pannenkoeken preppen in een luxe-brood samenleving, terwijl van de grond geschraapte meelresten, rattenkeutels en insektenlarven straks als ontbijt de norm wordt?
Waarom ingrediënten nog langer zorgvuldig verpakt opslaan? Gooi het gewoon verdeeld over de grond! Tot we het daarvan kruipend oplikken, isoleert het immers ook nog eens de vloer...😆

Mensen, we mogen ondertussen wel op zoek naar een grot of hol, want we ontwikkelen onszelf in een sneltreinvaart terug!

Haha, dit was natuurlijk met een 😉 knipoog, maar er kleeft wel iets van waarheid aan.

Waar we door omstandigheden (milieu) gedwongen worden om van vrij gekozen luxe (dat lekkere stukje vlees en ongedierte-vrije vraat) af te zien ten gunste van minder geweldigs, is het immers een vorm van teruggang. Waar stopt het?😉

Soylent Green, lekkerrrrrrr!😳
soylent_600.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
@PBear , het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van "eraan wennen". Vandaag de dag is er wel meer in verval, en zolang het nog geen zaagsel is dat er wordt bijgemengd, en we niet trillend van de ondervoeding de geest geven...
Kijk maar uit dat je ze niet op ideeën brengt met dat zaagsel. Bij peper mengen ze schijnbaar zand. Ik koop wel peper bolletjes voortaan die ik zelf maal.
 

RockyFlats

Ruttaan
Het is overigens al jaren toegestaan dat insecten in voeding zitten. Er zijn zelfs hele tabellen voor die aangeven hoeveel van welk insect er in welk voedingsmiddel mag zitten.
@phtvs , ik kan mij dat wel voorstellen om vele levensmisselen niet op voorhand te blokkeren. In welk meel zal er bijvoorbeeld niet een miniem aantal meelmijt-eitjes zitten?
Bedenkelijker wordt het, als het als ingrediënt wordt toegestaan. Met "ingrediëntendeclaraties" zoals "genetisch modificeerd" en E-nummers, weten we wel welke (onleesbare) kant het dan opgaat. En troep (als we dat zo vinden) te moeten eten omdat we het gewoonweg niet meer van al het andere kunnen onderscheiden, lijkt me toch een gruwel.😆
 

phtvs

Sysop
Admin
Kijk maar uit dat je ze niet op ideeën brengt met dat zaagsel. Bij peper mengen ze schijnbaar zand. Ik koop wel peper bolletjes voortaan die ik zelf maal.

Ik heb een blauwe maandag bij Gouda's glorie gewerkt op de saus afdeling. Sinds die dag geen Gouda's glorie meer voor mij.

In het kader van de verspilling mengen bakkerijen oud brood wat niet verkocht werd, bij het nieuwe verse brood. Officieel moeten ze dat op de verpakking vermelden, maar ik weet in ieder geval van één winkel waar dat niet gebeurd en dat is Jumbo. Paar weken geleden onderweg in Nederland bij de plaatselijke Jumbo een zak volkoren bollen gekocht. In de ene bol zat een plakkaat muesli achtig spul, in een andere vond mijn vrouw een paar rozijnen. Het brood stonk verder zo naar de gist dat we ze allemaal het raam uit gelazerd hebben. (gerecycled voor de vogeltjes)
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

odessa1944

Senior Prepper
dit hele idee van insectenmeel toevoegen aan koekjes en andere bakwaren is weer in mijn ogen zo`n typisch groenlinks, woke idee. Op papier klinkt het heel nobel (sustainability of our food) maar de realiteit is dat tarwebloem per kilo erg weinig kost terwijl insectenmeel van krekels en sprinkhanen tussen de 100 en 200 euro per kilo kost. welke fabrikant gaat zoiets duurs toevoegen aan koekjes.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik zat gisteren de eerste aflevering van het tweede seizoen te kijken van Clarksons farm en er komen ook veel insecten per ongeluk in het voedsel. Ze zitten gewoon tussen zijn tarwe :p
 

PBear

Mankinds only hope
Ik zat gisteren de eerste aflevering van het tweede seizoen te kijken van Clarksons farm en er komen ook veel insecten per ongeluk in het voedsel. Ze zitten gewoon tussen zijn tarwe :p

Hetzelfde hier met de rijst. Na de oogst wordt die op een stuk plastic op de openbare weg gedroogd. Daar zal vast ook wel eens wat tussendoor kruipen.
Ook nadat de rijst gepolijst is. Daarom voordat het gekookt wordt even spoelen.
Eventuele insecten komen dan wel bovendrijven. Maar toch wil er zo nu en dan wel eens een steentje tussen zitten.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik begrijp niet goed waarom sommige mensen zich druk maken over mogelijke insecten in hun eten terwijl er veel schadelijkere troep wordt verstopt in eten. Zo is veel suiker (bron: diabetesfonds) of zout (bron: nierstichting) behoorlijk slecht. Ook over synthetische stoffen is nog veel onbekend en kunstmatige zoetstoffen zijn bijvoorbeeld mogelijk kankerverwekkend (bron: scientias). Daarmee vergeleken is dus een insect wat feitelijk gewoon dierlijk eiwit is vrij onschuldig tenzij je last hebt van een schelpdierenallergie.

https://www.diabetesfonds.nl/over-eten/veelgestelde-vragen-suiker/wat-doet-suiker-met-je-lichaam
https://nierstichting.nl/minderen-met-zout/feiten-en-fabels/
https://scientias.nl/kunstmatige-zoetstoffen-verhogen-mogelijk-het-risico-op-kanker/
dit hele idee van insectenmeel toevoegen aan koekjes en andere bakwaren is weer in mijn ogen zo`n typisch groenlinks, woke idee. Op papier klinkt het heel nobel (sustainability of our food) maar de realiteit is dat tarwebloem per kilo erg weinig kost terwijl insectenmeel van krekels en sprinkhanen tussen de 100 en 200 euro per kilo kost. welke fabrikant gaat zoiets duurs toevoegen aan koekjes.
Heb je hier ook een bron van want insectenmeel toevoegen aan koekjes en deegwaren lijkt mij niet logisch omdat insecten geen vervanging zijn voor granen maar voor eiwitten en omdat zoals je zelf al aangeeft de kosten voor insecten een stuk hoger liggen.

Overigens is het wel slim om niet teveel op korte termijn te kijken naar kosten. Als je de kosten gaan meerekenen van de klimaatschade die bijvoorbeeld rundvlees veroorzaakt dan kost rundvlees de maatschappij in werkelijkheid honderden of misschien wel duizenden euro's per kilo. Een beetje zoals goedkoop bouwen bij de aardbeving in Turkije ook niet echt goedkoop bouwen is als je de herstelkosten gaat meerekenen van de recente aardbeving. Als je dus de kosten van klimaatschade op de langere termijn meerekent is insectenvlees waarschijnlijk een stuk goedkoper dan andere bronnen van dierlijke eiwit, zelfs als het 200 euro per kilo kost.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Krekelmeel in je brood en soep, het mag van Europa​


https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...opese-regels-gezond-krekelboederij-wageningen

"In Azië en Afrika is het eten van krekels en meelwormen heel normaal. Nederlanders willen er nog niet aan. Maar toch zitten er binnenkort misschien insecten in poedervorm door je eten heen. De Europese Commissie verklaart steeds meer insectenproducten veilig voor consumptie. In januari kwam toestemming voor ontvet krekelpoeder, dat verwerkt kan worden in soepen, brood en sauzen"

Krekels kweken is zo complex nog niet. Klanten vinden is dat wel. Zo verkochten zowel Lidl, Jumbo als Albert Heijn producten met insecten, maar omdat de vraag niet groot genoeg was verdwenen ze weer uit het schap.

"Allergische reacties kunnen wel een probleem zijn. Insecten behoren net als garnalen tot de geleedpotigen en hun allergie-opwekkende eiwitten lijken sterk op elkaar. Daarom moet het altijd op het etiket staan als ergens insecten in zitten, ook als het om poeder gaat."
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Allemaal "woke" blabla. Een fabrikant zal NOOIT iets in het voedsel vervangen voor iets duurder's. Tenzij het wettelijk verplicht is. Toe de Vet-hype kwam , eind 70 jaren zocht men een vervanger en dat was Suiker. 70% goedkoper dan vet. En door suiker verschillende namen te geven kan er stiekem veel meer in je eten zitten dan je denkt. Zelfde met palmolie en vet, niet omdat het beter is maar omdat het goedkoper is. Dus denk niet dat ze duurdere insecten gaan gebruiken als het niet nodig is. En dat het mag wil niet zeggen dat ze het ook doen.
 

marzman

Diehard Prepper
Allemaal "woke" blabla. Een fabrikant zal NOOIT iets in het voedsel vervangen voor iets duurder's. Tenzij het wettelijk verplicht is. Toe de Vet-hype kwam , eind 70 jaren zocht men een vervanger en dat was Suiker. 70% goedkoper dan vet. En door suiker verschillende namen te geven kan er stiekem veel meer in je eten zitten dan je denkt. Zelfde met palmolie en vet, niet omdat het beter is maar omdat het goedkoper is. Dus denk niet dat ze duurdere insecten gaan gebruiken als het niet nodig is. En dat het mag wil niet zeggen dat ze het ook doen.

Op zich valt het in Europa nog mee. Als ik op familiebezoek ga in de VS merk ik altijd dat alles daar heel veel zoeter is dan bij ons. Niet alleen koekjes en snoep, maar zelfs brood (ik zou het eerder cake noemen, wat ze in de VS brood noemen). Nu wordt het nog verder terugedraaid door reguleringen (suikertax en dergelijke). Alleen maar goed, die suiker enzo is ook maar gewenning. Waarschijnlijk vinden Amerikanen ons eten smaakloos en wij hun eten mierenzoet.

Bij Lidl (dacht ik) hebben ze nu 100 procent pindakaas. Eerste indruk, wat weinig smaak (waarschijnlijk minder zout).
 

PBear

Mankinds only hope
Op zich valt het in Europa nog mee. Als ik op familiebezoek ga in de VS merk ik altijd dat alles daar heel veel zoeter is dan bij ons. Niet alleen koekjes en snoep, maar zelfs brood (ik zou het eerder cake noemen, wat ze in de VS brood noemen). Nu wordt het nog verder terugedraaid door reguleringen (suikertax en dergelijke). Alleen maar goed, die suiker enzo is ook maar gewenning. Waarschijnlijk vinden Amerikanen ons eten smaakloos en wij hun eten mierenzoet.

Bij Lidl (dacht ik) hebben ze nu 100 procent pindakaas. Eerste indruk, wat weinig smaak (waarschijnlijk minder zout).

Hetzelfde hier in de Filipijnen. Het witbrood is veel te zoet en bevat hoegenaamd geen vezels. Ik vind het niet te pruimen. Het volkorenbrood is 2x zo duur, maar beter te eten, al haalt het niet de kwaliteit die ik in NL, Duitsland of Polen gewend ben. Het Duitse volkorenbrood vind ik nog het beste.

Taart in de Filipijnen is dusdanig gezoet, dat ik het maar aan onze hond aangeboden heb. Maar die lustte het ook niet. Het zal uiteindelijk wel bij de ratten terecht gekomen zijn. Die zullen dan tzt wel een gebitsprotese nodig hebben.

Overigens wordt in bruinbrood soms ook kleurstof toegepast om het witbrood voor bruin te kunnen verkopen.

In het Poolse standaard brood zitten geen "broodverbeteraars" zoals o.a. ureum (tja, je moet er niet te diep over nadenken, waaruit dat gewonnen wordt...)
Het blijft dus niet zo lang vers als het brood in NL, maar met een paar druppels water er over gesprenkeld en even in de magnetron en het is weer zo goed als vers. En anders leent het zich nog uitstekend voor een geroosterde sandwich ham/kaas of wentelteefjes.
 
Bovenaan