• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stingray (Awry/Lowe Alpine) [let op: veel foto's]

Nomad

Diehard Prepper
Naar aanleiding van een PM wisseling een review/beschouwing van mijn Stingray.
Ik heb de tas inmiddels een goed jaar en hij is een paar keer mee geweest op campeer tripjes.
Deze post gaat alleen over de tas, niet zozeer over de inhoud. In de foto's is hij gevuld met een deken, mijn slaapzakken en slaapmat liggen elders te luchten.

Dus, de Stingray:

tumblr_o2pqq9oR6A1rug140o1_500.jpg

De Stingray is een middenmaat rugzak voor de gevechtssoldaat, bedoeld voor operationele inzet of oefeningen van langere duur. De tas is geintroduceerd in 2003.
De Stingray (Model 51) is een variant op de Sting (Model 50) (bron). Ze zijn nagenoeg indentiek. Het voornaamste verschil is dat bij de Stingray de onderkant opengeritst kan worden en het hoofdcompartiment in twee gesplitst kan worden. Beide tassen kunnen tot 25Kg beladen worden en hebben een inhoud van 75l (55+10+10).
Doorgaans zijn deze tassen leverbaar in olive en DPM (woodland).
Deze is echter zwart. Zwart is moeilijk verkrijgbaar en werd/word door de Marine gebruikt.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o9_400.jpg
tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o1_400.jpg


Het rugpand is volledig verstelbaar. Door een flap lost te halen kan de webbing van het rugpant losgehaald worden en op jou lengte afgesteld worden. Het rugpand beschikt over een aluminium frame. Dit kan op de persoon afgesteld/gebogen worden.

Op de voorkant vinden we een royaal MOLLE paneel. Zelf hang ik hier niet bijzonder veel aan. Meestal alleen een 5.11 FAK of een Camelbak Ambush.
Onderaan het MOLLE paneel zitten twee ICE loops. Eerst dacht ik dat ICE een afkorting was. Maar het zijn gewoon twee lussen om icepicks of bijlachtige instrumenten aan te bevestigen. Je zet ze dan vast met de lusjes bovenaan het paneel.

tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o8_400.jpg

En hier was het mij om te doen, dé reden om voor een Stingray te kiezen en niet voor de Sting.
Het hoofdcompartiment kan aan de onderkant open. Hierdoor kan je gemakkelijker bij je gear en hoef je niet je hele tas leeg te trekken om dat ene dingetje te vinden.
Een divider met een drawstring maakt het mogelijk om een boven en een onder compartiment te creeeren. Vooheen stopte ik slaapzak onderin. De rest in het compartiment er boven. Zo kan je de compressiehoes voor de slaapzak thuis laten.

Het hoofdcompartiment is niet misselijk. Als je er bovenin kijkt dan wordt je aangetaard door een gapend gat.

tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o9_400.jpg

De inhoud van dit compatriment is 55 liter. Hier kan je heel wat zooi kwijt. Onderin liggen wat spulletjes; poncho, handoek, tarp, en nog een kleine tarp.

In de flap zitten twee vakken. Één aan de buitenkant en één aan de binnenkant. handig om kleine spulletjes in op te bergen. Bij mij zit buiten bijvoorbeeld mijn Nomad7 solar panel. Dan is er nog ruimte voor véél meer.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o3_1280.jpg

Het tweede zit onder de flap.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o1_1280.jpg

Het hoofdcompartiment is af te sluiten met een drawstring.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o2_400.jpg

Op de flap/deksel zitten overigens nog bevestigingspunten voor iets. Ik heb er één keer een slaapmatje op gehangen. Maar dat is voor mij geen succes. Ik ben niet zo'n fan van gypsypacks.

tumblr_o2pqq9oR6A1rug140o2_1280.jpg

De twee tassen aan de zijkant van de Stingray kunnen er af. Dan krijg je dit:

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o10_500.jpg

Het maakt de Stingray een stuk compacter. Zonder ze zijtassen blijf je in de trein niet meer hangen in het gangpad ^_~
tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o5_400.jpg

Op de zijkant zitten dan straps en webbing om poles en dergelijke te bevestigen. Nu zitten mijn nordic walking poles en krukje er op. De wandelstokken ga ik overigens vervangen door stokken die in drie delen inschuiven. Voor mij zijn het enkel tentstokken. Ik vind het irritant dat ze boven m'n tas uitsteken.

Maar Nomad, vergeet je nu niet iets? Nee, de zijtassen komen nu aan bod ^_~

De zijtassen (rocketpacks?) zijn elk 10 liter. Ze zitten met ritsen aan de zijkant van de Stingray vast.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o6_1280.jpg

Er zitten nog strap houders aan de zijtassen, maar die gebruik ik niet.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o8_1280.jpg

Het zijn eenvoudige, bijna cilindrische tassen met een rits aan de bovenkant. Ze bestaan uit één compartiment.

Maar nu is de grap dat aan de achterkant straps zitten. Als je de zijtassen aan elkaar ritst dan heb je op eens een 20l daypack! Dus als je er voor zorgt dat de core van je uitrusting in deze twee tassen zit kan je in een noodsituatie je hele Stingray achter laten en met deze twee verder gaan. Dat is een stuk lichter.

Sterker nog, als je beide straps aan één zijtas maakt heb je een hele compacte rugzak waar de essentials in passen. Denk aan shelter/survival kit.

tumblr_o2pqpcgjoB1rug140o7_1280.jpg

Laten we nog even terug gaan naar de Stingray. Er zit namelijk nog een feature op waar je eigenlijk niks over hoort of leest. Althans, ik heb het alleen in een opmerking beschreven gezien.

Het hoofdcompartiment beschikt over een vak en doorvoer voor een hydration system.

tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o6_500.jpg

Het vak beschikt echter niet over een ophang mogelijkheid voor het reservoir. Dit heeft tot gevolg dat re reservoir gaat hangen en aan de slang trekt. Bij kleine reservoirs kan dit een probleem zijn omdat je slang dan aan de buitenkant korter is. De Camelbak 3l long past net (niet), de 3l wide is geen probleem.

tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o7_1280.jpg

Voor de foto's heb ik een consumenten Cambelbak (1,5l) gebruikt omdat die blauwe slang zich makkelijker laat onderscheiden dan die zwarte van de Mil Spec uitvoering.

Voor de liefhebber, dit is het label.

tumblr_o2pqo8NQAn1rug140o10_1280.jpg

Zoals je kan zien is mijn uitvoering van Arwy, niet van Lowe Alpine. Persoonlijk heb ik geen referenties gevonden van Arwy uitvoeringen van deze tas, maar hij bestaat (want hij staat bij mij in de kast).
Als iemand meer informatie over de tas heeft houd ik mij aanbevolen.

Het zelfde geld als iemand de originele zwarte regenhoes heeft, die wil ik ook heel graag nog bij de tas.

Ik gebruik de tas samen met een Camelbak Ambush en een klein Tasmanian Tiger tasje. Het kleine tasje hang ik aan de heupband. Bijvoorbeeld voor GPS, of snacks.

Zo, dat was een lange zit! Als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag.

Misschien maak ik later nog wel een post over de inhoud van de tas.
 

Flos

SHTF Expert
Gefeliciteerd mooi verslag , Ik heb hem hier in camo liggen of zou het de sting zijn . Dat moet ik even na kijken .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie gedaan en goed onderbouwd :thnx: . Foto's geven de doorslag ;);)
Die vertellen al een heel verhaal . Want wij willen ook zien :thumbsup:
Volgens zijn deze zwarte uitvoeringen slechts een korte tijd op proef geweest bij Marine ( Marsof ) . Die 4 bevestigingspunten op d flap / deksel daar kan inderdaad met de 4 tot 6 standaard bijgeleverde riempjes van 85 Cm oa een slaapmatje op bevestigt worden;)

20160218_163913.jpg 20160218_163931.jpg

Of deze zwarte versie KCT gerelateerd ( Volgens enkele Dumphandels ) is dat betwijfel ik . Maar het kan
;)
Voor wat betreft het hangen van het reservoir , dit kan voorkomen worden door hem compleet met de hoes erin te doen . Wel doen met een Low profile uitvoering ;) DE Ambush past er jammer genoeg niet in :(
@Nomad sluiten de ritsen van de Day Packs van boven naar beneden wanneer je ze aan de StingRay bevestigt ?? Ik kan dit niet 100% vanuit de foto's beoordelen
.
 

Nomad

Diehard Prepper
@frans81. De Daypacks sluiten tot boven, mits de daypacks en de Stingray niet te vol zitten. Onder spanning sluiten ze niet helemaal.
Is dit een bekend probleem?

Toen ik de tas bestelde zaten er 3 riempjes bij in het zwart. De vierde heb ik zelf gemaakt.
Laatst heb ik nog vier buckles (ITW) besteld om nog een paar extra riemen te maken.

Ook de hengsels van de daypacks zaten er niet bij. Daar heb ik achteraan gemaild, want die wou ik perse hebben. Ik heb ze nageleverd gekregen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81. De Daypacks sluiten tot boven, mits de daypacks en de Stingray niet te vol zitten. Onder spanning sluiten ze niet helemaal.
Is dit een bekend probleem?

Toen ik de tas bestelde zaten er 3 riempjes bij in het zwart. De vierde heb ik zelf gemaakt.
Laatst heb ik nog vier buckles (ITW) besteld om nog een paar extra riemen te maken.

Ook de hengsels van de daypacks zaten er niet bij. Daar heb ik achteraan gemaild, want die wou ik perse hebben. Ik heb ze nageleverd gekregen.

Je hebt een van de eerste enigzins gemoderniseerde Stingrays . De weer iets latere hadden ritsen die van boven naar beneden gaan .
Je hebt er wel een met inmiddels gewijzigde heup gesp en Molle ( Webbing ) achter de Daypacks . Ook de Polyurethaan coating is dunner als het goed is ??
Deze oogt veel lichter dan de Gelige dikke uit de eerdere series . Of dit ook te zien is bij die Zwarte uitvoering van jou dat weet ik niet .
Je hebt helaas wel het oud type Day Pack ! en dat is waarom ik oa ook daarom twijfelde omtrent het sluiten van de rits .
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik had al het vermoeden dat de daypacks van een andere tas afkwamen. De PU coating is anders en er is iets kleurverschil in het Cordura.

Ik speur nog steeds het internet af naar zijtassen en regenhoezen.
De daypacks hoop ik nog een keer te vinden, dan kan ik die ingepakt laten en aanritsen welke ik nodig heb.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had al het vermoeden dat de daypacks van een andere tas afkwamen. De PU coating is anders en er is iets kleurverschil in het Cordura.

Ik speur nog steeds het internet af naar zijtassen en regenhoezen.
De daypacks hoop ik nog een keer te vinden, dan kan ik die ingepakt laten en aanritsen welke ik nodig heb.

Dit zijn gewoon de Originele tassen die erbij zitten !! Als je de Modernere hebt dan zouden je Day packs nu op de kop zitten .
Passen ze dus alleen met de opening naar onderen
.
Dus speuren naar andere zwarte zijtassen heeft geen zin . Hoogstens een Camo / Olive drap versie van het oude type past en ook die van de Berghaus Vulcan ;)
IK heb recent 1 van de Laatste Types Sting gekocht ( Nieuw uit de verpakking ) zonder de Zijtassen die van Boven naar onderen aan geritst worden .
Het zal nog een hele tijd duren eer dat ik daar Day Packs bij heb . Ze worden amper aangeboden .
Zie op de Foto dat er op deze modernere Day packs dezelfde Webbing aanwezig is als op jou Stingray Rugtas .
Dit is niet mijn Rugtas op de afbeelding ;) Zie Link http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=115928


Backofpouch_zps13d1663d.jpg Sting No straps.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Klopt @Arie, de Sting is onder dicht en de Stingray kan onder open.
Daarnaast heeft de Stingray de mogelijkheid om een 'schotje' dicht te trekken in de tas. Hierdoor ontstaat er twee compartimenten in het hoofdvak van de tas.
Ik gebruik de onderste dan om mijn slaapzak in te stoppen.
 

Arie

Diehard Prepper
@Nomad
Ik las het in je verslag. Mooi gedaan.
Ik twijfel om de tas te bestellen, hij kan wel gelijk getest worden op de volgende PSO meeting.

Nog een vraag zijn de ritsen die tussen de ice lussen te zien zijn de ritssluitigen aan de onder zijde.
Die zie ik namelijk wel op de foto van de site die ik gedeelt heb.
 

Nomad

Diehard Prepper
Op de mijn eerste foto zie je midden boven tussen de ICE loops twee zipper pulls zitten, dat is inderdaad de rits voor het onder compartiment. Althans, ik denk dat je dat bedoeld @Arie.
 
Bovenaan