• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Suiker als antimicrobiëel middel?

Mayo

Last (wo)man standing
Ik las onderstaand artikel en vroeg me af of iemand hier ervaringen (goed of slecht) mee heeft?
Van honig had ik wel gehoord dat het zou helpen bij wondheling, maar van 'gewone' suiker had ik nog nooit gehoord...

How To Treat And Heal Wounds With Sugar​


https://www.askaprepper.com/how-to-treat-and-heal-wounds-with-sugar/

... "Suiker heeft een chemische structuur die vocht onttrekt, wat bacteriële populaties helpt verminderen en de groei van bacteriën remt.
Daardoor heeft suiker een antimicrobiële werking, die het vermogen van bacteriën om zich te vermenigvuldigen vermindert, waardoor de verspreiding van infecties wordt voorkomen, waardoor het een ideale keuze is voor het voorkomen van ziekten en het bevorderen van wondgenezing in een post-SHTF wereld."

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik las onderstaand artikel en vroeg me af of iemand hier ervaringen (goed of slecht) mee heeft?

Nee en ik zou die bron ook met "een korreltje zout/suiker" nemen.
Dat zout en suiker een conserveringsmiddel zijn dat is algemeen bekend.
Maar om het dan ook te gebruiken bij wondverzorging lijkt me niet de meest logische keuze.

Jodium/Betadine of chloorhexidine zijn denk ik de meest toegepaste.
Ik zou in een geval van een ontstoken wond niet gaan rommelen met dit soort (mogelijke) klickbate.

Maar...
Je kunt het natuurlijk altijd eens zelf proberen inclusief een metatest.
Dus dan moet je minimaal 2 wonden oplopen en die moeten allebei gaan ontsteken. Vervolgens de ene met suiker en de ander met Jodium behandelen. Tussentijds wat foto's maken en we hebben weer een toppost.
 

RockyFlats

Ruttaan
Dus dan moet je minimaal 2 wonden oplopen en die moeten allebei gaan ontsteken. Vervolgens de ene met suiker en de ander met Jodium behandelen. Tussentijds wat foto's maken en we hebben weer een toppost.
@martin, ik heb hier iets gevonden dat vroeger al prima identieke wonden veroorzaakte. Maar dat lijkt me dan weer helemaal niets voor onze @Mayo . Ik stel dus voor, om een ander proefpersoon te laten zijn. Voordeel is dan ook, dat de jodium en het suiker niet aan het oppervlak liggen en tapijt en tafellaken kunnen bevuilen, maar er clean ingekieperd kunnen worden, en een kurk erop. Vrijwilligers? Anders moeten we gaan aanwijzen...😉
img_2994.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Nee en ik zou die bron ook met "een korreltje zout/suiker" nemen.
Dat zout en suiker een conserveringsmiddel zijn dat is algemeen bekend.
Maar om het dan ook te gebruiken bij wondverzorging lijkt me niet de meest logische keuze.

Jodium/Betadine of chloorhexidine zijn denk ik de meest toegepaste.
Ik zou in een geval van een ontstoken wond niet gaan rommelen met dit soort (mogelijke) klickbate.

Maar...
Je kunt het natuurlijk altijd eens zelf proberen inclusief een metatest.
Dus dan moet je minimaal 2 wonden oplopen en die moeten allebei gaan ontsteken. Vervolgens de ene met suiker en de ander met Jodium behandelen. Tussentijds wat foto's maken en we hebben weer een toppost.

@martin, toch lijkt dat suiker zo slecht nog niet te zijn, als je verder niets anders hebt. De crux is, dat het vocht onttrekt aan bacteriën, die zo kunnen worden bestreden. De BBC schrijft er het volgende over:
https://www.bbc.com/future/article/20180328-how-sugar-could-help-heal-wounds

Er is best het e.e.a over te vinden zie ik, in de medische hoek, hoewel moeilijker leesbaar. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11299571/
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Honing mensen...wordt al eeuwen gebruikt voor wondzorg. Bij infecties, antibacterieel...
Hier altijd honingzalf op voorraad.

Honing zorgt voor het reinigen van de wond, doordat de osmotische werking ervoor zorgt dat het water uit dieper gelegen delen van de wond naar de oppervlakte getrokken wordt. Doordat er op deze manier geen gunstig klimaat is voor bacteriegroei, draagt honing ertoe bij dat het aantal bacteriën in de wond afneemt.
Zeer complexe wonden(verstoorde genezing) worden steeds vaker weer behandelt met maden en honing.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Honing mensen...wordt al eeuwen gebruikt voor wondzorg. Bij infecties, antibacterieel...
Hier altijd honingzalf op voorraad.

Honing zorgt voor het reinigen van de wond, doordat de osmotische werking ervoor zorgt dat het water uit dieper gelegen delen van de wond naar de oppervlakte getrokken wordt. Doordat er op deze manier geen gunstig klimaat is voor bacteriegroei, draagt honing ertoe bij dat het aantal bacteriën in de wond afneemt.
Zeer complexe wonden(verstoorde genezing) worden steeds vaker weer behandelt met maden en honing.

Van honing had ik idd al gehoord, maar dus niet van de gewone kristalsuiker, vandaar mijn post.

Wat zit er méér in honingzalf dan alleen de honing?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ooit m'n hand flink verbrand door met de pan te schudden waardoor flinke spetters vet op m'n hand kwam.
Poedersuiker erover gegooid, en het is heel erg mooi geheeld zonder littekens of afwijkingen. Beter dan de diverse snij-wonden, schaafwonden die ik niet bestrooid heb en gewoon heb gelaten voor wat het is.

Maar goed, ik weet niet hoe het geheeld zou zijn zonder poedersuiker, misschien wel net zo goed.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11299571/

Ze hebben het eigenlijk over het afsluiten van de wond waardoor je geen / minder bacterië groei hebt, dat is eigenlijk wat een plijstertje plakken doet.
Hetzelfde resultaat zal je hebben met vasaline er op kliederen of met zo'n wond spray en ja die kan prikken door het anti-bacteriële goedje (alcohol?).
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ze hebben het eigenlijk over het afsluiten van de wond waardoor je geen / minder bacterië groei hebt, dat is eigenlijk wat een plijstertje plakken doet.
Hetzelfde resultaat zal je hebben met vasaline er op kliederen of met zo'n wond spray en ja die kan prikken door het anti-bacteriële goedje (alcohol?).
Bij het toepassen van suiker gaat het niet om het afsluiten van de wond, maar om het onttrekken van vocht aan bacteriën, waardoor die het loodje legen.

Bij brandwonden altijd eerst 10-20 minuten koelen, ook al is het met slootwater. Mij is bijgebleven dat er beter geen zalf op 2e en 3e graads kan, en al helemaal geen zuurstof-afsluitende zooi zoals vaseline.
Zuurstof moet erbij kunnen, en dan is een gaas erop met een zwachtel wel het beste. Wie er echt goed voorbereid wil zijn voor brandwonden die slaat wat metalline-compressen in. https://www.ehbo-koffer.nl/ehbo-kennisbank/ehbo-faq/wat-is-een-metalline-kompres/

https://www.thuisarts.nl/brandwonden/ik-wil-mijn-brandwond-behandelen
 

drent

Diehard Prepper
De amerikaanse yt DA van vetranch heb ik meerdere malen flinke wonden op hondenpoten met suiker zien behandelen, en succesvol. En alhoewel het logisch is dat wat overlijdt niet op het kanaal geplaatst wordt, kan je als DA niet zomaar wat doen als het publiek zichtbaar is en te bewijzen valt mocht het een kwakzalverij middel zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Honing mensen...wordt al eeuwen gebruikt voor wondzorg. Bij infecties, antibacterieel...
Hier altijd honingzalf op voorraad.

Honing zorgt voor het reinigen van de wond, doordat de osmotische werking ervoor zorgt dat het water uit dieper gelegen delen van de wond naar de oppervlakte getrokken wordt. Doordat er op deze manier geen gunstig klimaat is voor bacteriegroei, draagt honing ertoe bij dat het aantal bacteriën in de wond afneemt.
Zeer complexe wonden(verstoorde genezing) worden steeds vaker weer behandelt met maden en honing.

De spijker op zijn kop. Suiker, ook die in honing, trekt vocht uit de wond en bacteriën kunnen dan minder goed groeien. Honing, mits rauw en onverdund, heeft nog een streepje voor.

Populair wetenschappelijk artikel op de BBC: https://www.bbc.com/future/article/20180328-how-sugar-could-help-heal-wounds of
artikel van een onderzoek op pubmed: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11299571/
 
Bovenaan