• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tekort aan drinkwater uit de Maas dreigt

Mayo

Last (wo)man standing
Tekort aan drinkwater uit de Maas dreigt

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/2...ign=nrcvandaag&utm_content=&utm_term=20220624


De levering van drinkwater aan zeven miljoen Nederlanders en Belgen komt de komende decennia „in gevaar”, doordat in de zomermaanden langdurig onvoldoende water via de Maas binnenstroomt. Door de lage waterafvoer kunnen drinkwaterbedrijven die de Maas als bron gebruiken, gedwongen zijn lange tijd de inname van water te staken. Deze conclusies trekken enkele drinkwaterbedrijven uit de resultaten van onderzoek van kennisinstituut Deltares naar de toekomstige beschikbaarheid van Maaswater.
 

Ray

SHTF Expert
Problemen met de water capaciteit zijn er in meer delen van het land. Zo af en toe moeten er nieuwe en extra putten geboord worden, maar de vergunningen daarvoor lopen achter waardoor er schaarste dreigt als de vraag hoog is. We zullen het dit jaar ook wel weer horen als de temperaturen hoog zijn.
 

drent

Diehard Prepper
Als die putten niet aangevuld worden door regenwater, is dat enkel uitstel en geen oplossing.
Er zal een stuk serieuzer gekeken moeten worden naar besparing en voorlichting qua duurzaam gebruik eindige bronnen.
We zijn niet het enige land dat teveel water uit bronnen wil halen, de ellende zien we al op zat plekken ter wereld, maar er van leren?!
 

marzman

Diehard Prepper
In Vlaanderen was dat een paar jaar geleden (toen met die droge zomer) ook al, er werden toen zelfs al afschakelplannen gemaakt (gemeentes afsluiten van het water op basis van prioriteiten), in Vlaanderen hebben ze dezelfde plannen voor electriciteit en die zijn ook bijna nodig geweest (toen de kerncentrales uit stonden/stuk waren). Bijna, dus tot nu toe is het bij plannen gebleven.

Ik zie dat Vlaanderen het meeste drinkwater uit het Albertkanaal haalt en dat is een aftakking van de Maas, dus tja :p
 

petroman

SHTF Expert
Naast verbruik, waarom worden er nog steeds nieuwe huizen neergezet zonder grijswater systeem?, zal men ook eens moeten gaan kijken naar het waterbeheer.
Niet zo lang geleden spoelde een deel van Limburg / België / Duitsland weg door ZOET water. Eenmaal in zee duurt het wel even voordat het weer zoet water wordt en neerslaat daar waar we er iets mee kunnen doen.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn jachtrevier ligt in een waterwinnings gebied.
Wij ( alle jagers uit de regio) waren al 10 eerder verplicht om met staalhagel te schieten dan de rest van Vlaanderen. Om geen lood in het daar opgepompte water te komen.
Een maatregel dat ik altijd absurd gevonden heb. Want al loop ik bijna heel mijn leven in velden en bossen.
Nog nooit heb ik een bolletje uit een hagelpatroon terug gevonden dat niet in een dier zat.
Ook wordt er in de westhoek water gewonnen uit de Ijzer.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe te overleven over een paar jaar in NL
Mijn vrouw vertelde mij. (misschien dat ik nog wat verbeter, als ik het zelf ook heb gehoord.)
Vandaag op het journaal. 26-9-2022
Ook door een te sterk groeiende bevolking, en droogte.
De waterbedrijven zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat ze over een paar niet voldoend water meer kunnen leveren, en sterk verontreinigt.

En ook nog een sterke verzilting.
Mijn vraag, met een beetje humor.
Is landbouw dan nog wel mogelijk, in Australië kampen ze ook al met het verzilting probleem.
Misschien moeten we dan overgaan op het kweken zeealen en zee vis.;):bbq:

Moeten we allemaal denken aan emigreren uit NL, tja en waar heen???
Wij hebben al heel veel spul weg gedaan, hebben net genoeg om te leven, en kunnen zo vertrekken.

[mod]overbodige spaties weggehaald[/mod]
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ben erg blij met onze vijver, mocht er geen water meer uit de kraan komen. Voor een paar liter wat ben ik best bereid een paar honderd meter te lopen. Vergaan van de dorst zal ons niet gebeuren. Ook deze (droge) zomer altijd voldoende water in de vijver...:)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Kijk.

en ik heb al een hele lange tijd een berkey waterfilter.
oftewel, al is er helemaal geen drinkwater meer (wat ik niet hoop)

wij hebben altijd fris water
 

petroman

SHTF Expert
Als het water van de maas zo laag staat dat er geen drinkwter meer uitgehaald kan worden,
en er geen drinkwater meer uit je kraan komt,
dan is het zo droog dat menige sloot ook droog zal staan.
Waar wil je dan je waterfilter mee vullen?

(en je hebt geen Roel vijver of tig m3 water in opslag)
 

petroman

SHTF Expert
Verzilting is iets anders:
Grondwater (zoet) kan door te lage stand geen tegendruk geven tegen grondwater dat zout is. Dat gaat het meeste op voor de kust regio.
Ook de waterduk door stroming in rivieren geeft tegendruk aan het zoute zeewater, minder water in de rivieren laat dan ook het zeewater verder landinwaards dringen.
RWS gebruikt dan luchtbellenschermen om dat te voorkomen.

Bijkomend nadeel is dat, door het verschil in dichtheid van zout of zoet water, het proces niet op gelijke manier teruggedraaid wordt.
Dus verzilting gaat makkelijker dan verzoeting zeg maar.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoe te overleven over een paar jaar in NL
Mijn vrouw vertelde mij. (misschien dat ik nog wat verbeter, als ik het zelf ook heb gehoord.)
Vandaag op het journaal. 26-9-2022
Ook door een te sterk groeiende bevolking, en droogte.
De waterbedrijven zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat ze over een paar niet voldoend water meer kunnen leveren, en sterk verontreinigt.

En ook nog een sterke verzilting.
Mijn vraag, met een beetje humor.
Is landbouw dan nog wel mogelijk, in Australië kampen ze ook al met het verzilting probleem.
Misschien moeten we dan overgaan op het kweken zeealen en zee vis.;):bbq:

Moeten we allemaal denken aan emigreren uit NL, tja en waar heen???
Wij hebben al heel veel spul weg gedaan, hebben net genoeg om te leven, en kunnen zo vertrekken.

[mod]overbodige spaties weggehaald[/mod]

@JJ&A , ik hoorde het op de radio.

Het komt ongeveer neer op het volgende: "De grenzen van de productiecapaciteit komen in zicht, en men ziet het verbruik in de nabije toekomst toenemen door de toename van het aantal mensen in de verzorgingsgebieden. Anderzijds zorgt klimaatverandering voor langere perioden van droogte en komt de kwaliteit van drinkwaterbronnen steeds meer onder druk te staan door de opkomst van vervuilende stoffen als PFAS. Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland, pleit er daarom opnieuw voor dat drinkwaterbedrijven de kans krijgen om maatregelen te nemen zodat ze straks aan een grotere vraag naar water kunnen voldoen. Drinkwaterbedrijven moeten de ruimte krijgen die bronnen ook daadwerkelijk te benutten, zo stelt Vewin, en ‘daarnaast moet de kwaliteit van bestaande drinkwaterbronnen beter beschermd worden’. Ook pleiten de bedrijven voor meer ruimte als het gaat om vergunningverlening om water te winnen ‘en deze vergunningen ook daadwerkelijk en volledig te kunnen gebruiken en meer ruimte voor de financiering van investeringen in nieuwe productie-, zuiverings- en distributiecapaciteit".

Ik proef hieruit wel een beetje, ook gezien de "doorgaans weinig vooruitziende blik en de spreekwoordelijke handelingsonbekwaamheid" van onze regering, dat we in de nabije toekomst te maken gaan krijgen met kwalitatief laagwaardiger drinkwater. In enkele regio's is de nood kennelijk al redelijk hoog.
Nu hebben we gelukkig uitstekende waterleidingbedrijven die de kwaliteit hoog willen houden, maar ik vrees dat het straks (gedwongen) net zo gaat als met de gezondheidszorg: het wordt straks kwalitatief gewoon een beetje minder, omdat men (gedwongen) niet anders kan.
Misschien wordt het t.z.t. de kwaliteit zoals die al tientallen jaren in zuidelijker landen uit de kraan blubbert.
Als ik dan denk aan het groene spul dat ik in de jaren negentig in Bangkok uit de kraan zag komen... Dat had bijna pootjes, maar die Thailanders leefden toen prima en nu nog. Flessenwater en koken was daar de oplossing.

Nu kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat ons drinkwater de komende 10-20 jaar zo slecht zou worden dat we van het drinken ervan zouden omvallen, dus (zonder de een of andere SHTF die de drinkwaterlevering zou kunnen verstoren...) zou ik mij nu geen grote zorgen maken over de kwaliteit van geleverd drinkwater.

Toch noem ik hier nog de omgekeerde-osmose waarover ik in een apart draadje e.e.a. schreef. Daarmee is het eenvoudig mogelijk om thuis het drinkwater na te filteren, en om het veel schoner te krijgen dan het waterleidingbedrijf het kan leveren. Zelf heb ik twee complete systeempjes op voorraad, waarvan de kleinste (als back-up) ongeveer 46 Euro kostte en de grootste ongeveer 134 Euro. Zou ik eens aan de kwaliteit van het drinkater gaan twijfelen dan heb ik het hier binnen een dag geinstalleerd en operationeel. Komt er helemaal geen drinkwater meer uit de kraan dan kan ik er (met een extra voorfilter, en drukpompje) ook prima regenwater of grondwater mee filteren.
https://www.wiltec.de/Naturewater-3-stufige-Umkehrosmose-RO-190l-Tag-50GPD/50801
https://www.wiltec.de/Naturewater-5-Stufen-Umkehrosmose-180l-Tag-mit-Pumpe-Druckanzeige/51085

Nog even kijkend naar het PFAS dat de Vewin als voorbeeld van een mogelijke verontreiniging noemde...

Hoe gevaarlijk is PFAS?
Sommige poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) kunnen een risico voor uw gezondheid vormen. Zo kunnen PFAS het immuunsysteem beschadigen en kanker veroorzaken. Het hangt af van hoeveel u binnenkrijgt, hoe vaak en hoe lang. Dat verschilt dus sterk van persoon tot persoon.


Op de site van Lenntech lees ik: Omgekeerde osmose (RO) is een zeer effectieve technologie voor het verwijderen van PFAS. Het is in staat om meer dan 90% PFAS in het voedingswater te verwijderen, inclusief zowel langketenige als korteketenige PFAS.

Omgekeerde osmose is dus zo slecht nog niet. Aanschaf verdient m.i. overweging, in de eerste plaats als nood-drinkwater-oplossing na "een SHTF" (er is dan wel waterdruk nodig, dus leidingwaterdruk of via elektra en een booster-pompje), en het geeft als bonus ook nog eens zuiverder water als de kwaliteit van het drinkwater ooit eens twijfelachtig zou worden.
De huidige signalen van de waterleidingbedrijven vind ik nog geen aankondiging van dat laatste, maar... waar rook is meestal vuur...

Een omgekeerde-osmose-apparaat is voordeliger dan emigreren @JJ&A , maar (toegegeven) daarmee zitten we dan nog niet onder de palmen, en zitten we nog steeds met die Rutte en de gehele politieke kliek opgescheept.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ook veel paniekzaaierij over drinkwater, kan er ook nog wel bij. De massa is dom dus die gelooft alles.
Er hoeft in Nederland nooit een tekort aan drinkwater te ontstaan.
Huidige waterprijs is 2 a 3 euro per m3. Als je elke liter door een RO en UF (ultrafilter) moet halen komt er hooguit 2 a 3 euro bij. Dat is wel 100% meer maar per saldo is het een verschil tussen niets en bijna niets.

En er is water zat.
Als je een paar procent van het regenwater opvangt heb je al genoeg.
En bovendien krijgen we gratis water via de rivieren . In een regenachtige periode in het voorjaar komt er in een paar dagen meer water binnen dan we in een heel jaar nodig hebben
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ook veel paniekzaaierij over drinkwater, kan er ook nog wel bij. De massa is dom dus die gelooft alles.
Er hoeft in Nederland nooit een tekort aan drinkwater te ontstaan.
Huidige waterprijs is 2 a 3 euro per m3. Als je elke liter door een RO en UF (ultrafilter) moet halen komt er hooguit 2 a 3 euro bij. Dat is wel 100% meer maar per saldo is het een verschil tussen niets en bijna niets.

En er is water zat.
Als je een paar procent van het regenwater opvangt heb je al genoeg.
En bovendien krijgen we gratis water via de rivieren . In een regenachtige periode in het voorjaar komt er in een paar dagen meer water binnen dan we in een heel jaar nodig hebben

Probleem is dat heel Nederland nog steeds is ingericht op het zo snel mogelijk áfvoeren van regen- en rivierwater.
Het stroomt dus wel door ons land maar we kunnen het niet (genoeg) gebruiken...
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Als het water van de maas zo laag staat dat er geen drinkwter meer uitgehaald kan worden,
en er geen drinkwater meer uit je kraan komt,
dan is het zo droog dat menige sloot ook droog zal staan.
Waar wil je dan je waterfilter mee vullen?

(en je hebt geen Roel vijver of tig m3 water in opslag)

@petroman

er is wel water maar geen of onvoldoende drinkwater.
met de Berkey kun je dat alsnog filteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Hermanusb

Diehard Prepper
Probleem is dat heel Nederland nog steeds is ingericht op het zo snel mogelijk áfvoeren van regen- en rivierwater.
Het stroomt dus wel door ons land maar we kunnen het niet (genoeg) gebruiken...

@Mayo

en dat klopt precies.
het loopt er net zo snel uit als het weer binnen komt.
daarom moet NL haast maken om het waterbeheer beter te maken.

bij hoge aanvoer, veel opslaan en bij lage aanvoer vasthouden van zoet rivierwater
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

drent

Diehard Prepper
Ook veel paniekzaaierij over drinkwater, kan er ook nog wel bij. De massa is dom dus die gelooft alles.
Er hoeft in Nederland nooit een tekort aan drinkwater te ontstaan.
Huidige waterprijs is 2 a 3 euro per m3. Als je elke liter door een RO en UF (ultrafilter) moet halen komt er hooguit 2 a 3 euro bij. Dat is wel 100% meer maar per saldo is het een verschil tussen niets en bijna niets.

En er is water zat.
Als je een paar procent van het regenwater opvangt heb je al genoeg.
En bovendien krijgen we gratis water via de rivieren . In een regenachtige periode in het voorjaar komt er in een paar dagen meer water binnen dan we in een heel jaar nodig hebben

Dus wel. Niet alleen omdat er in het stroomgebied van die rivieren al niet genoeg valt, er infiltreerd lang niet altijd genoeg regenwater de grond in om het grondwater aan te vullen, nog afgezien van idioterie met bv fracken wat de boel vervuild. En nu is het ook de vraag of de nieuwe grondwaterbronnen die ze willen aanboren weer genoeg aangevuld kunnen worden. We hebben en problemen met opname regenwater door de grond en minder vaak regen en meer mensen en meer gebruik per persoon. Dat alles bij elkaar heeft een limiet.
Als ik grofweg schat met paar schapen, geiten, konijnen en moestuin + huis al aan zeker 50ibc vaten/jaar te zitten in een aardig zuinig huishouden, hoe veel opslag denk je dan dat een gemiddeld huishouden nodig zal hebben? Waar wil je dat opslaan? Zal grotendeels grondwater moeten worden, die persleiding naar de duinen kan maar zoveel hebben, vanzelf door regenval heeft om verschillende redenen zijn beperkingen en met minder rivierwater + meer ontrekking grondwater in kustprovincies loop je flinke risico's op verzilting = onbruikbare waterbronnen + onbruikbare landbouwgrond.

Er zitten stomweg grenzen aan wat een systeem duurzaam aankan en daar zitten we aardig tegenaan. We weten ook vanuit andere landen wat voor ellende stomweg doorpompen geeft. Moeten we gebaseerd op verleden (met incomplete data ook nog) alles maar wegwuiven met complot, paniekvoetbal, er is genoeg? Met de zomer die we net gehad hebben? En een fenomeen dat we over het gehele noordelijke halfrond zien? Yangtzhe ligt droog, 3 kloven dam is dichtbij minimum vulhoogte van 145m en einde electriciteitsproductie. Regenseizoen daar is eigenlijk afgelopen. Weerpatronen overal liggen overhoop en volgen de oude verwachtingen niet meer. Dan moet je verder vooruit kijken dan volgende seizoen of 6-12 maanden, maar zeker 5 jaar vooruit gaan kijken en mogelijk decennia vooruit gaan plannen.
Net als bij beleggen : in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing

Grondwaterstanden herstellen, maar nog niet terug naar normaal​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/102...n-herstellen-maar-nog-niet-terug-naar-normaal

De regen van de afgelopen weken zorgt ervoor dat de grondwaterstanden zich beginnen te herstellen, staat dinsdag in de droogtemonitor van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW). Op veel plaatsen in het land waren de grondwaterstanden deze zomer historisch laag. Maar de situatie is nog niet normaal. Zeker op zandgronden in Overijssel, Drenthe, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg zijn standen nog laag.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Een tekort aan drinkwater in Nederland is een bedacht en niet-bestaand probleem.
Er is hooguit een tekort aan gratis drinkwater.
Als we 2 a 3 euro extra voor 1000 liter water betalen is het zelfs mogelijk om zeewater te bewerken tot drinkwater.
 

drent

Diehard Prepper
Een tekort aan drinkwater in Nederland is een bedacht en niet-bestaand probleem.
Er is hooguit een tekort aan gratis drinkwater.
Als we 2 a 3 euro extra voor 1000 liter water betalen is het zelfs mogelijk om zeewater te bewerken tot drinkwater.

Jij gaat er van uit dat onze energie hongerige maatschappij alle energie kan blijven genereren die het lust?
Sorry, nee perpetuum mobile bestaat niet en oneindige energie productie ook niet. Ook niet als je technologie als nieuwe god op een voetstuk zet.
Zijn al genoeg kritische vragen over gesteld en de rapporten over geschreven, maar er is stomweg geen geschikte energiebron(of mix van) om fossiel te vervangen. Nog afgezien van de enorme schade die winning van de grondstoffen met zich meebrengt aan waterreservoirs en landbouwgronden.
 
Bovenaan