• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Terug naar de toekomst - wat gaan we herbeleven (ook met humor)?

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik las net in een draadje dat een forumlid stoutmoedig raad vraagt over omgang met een schaars goed....
In slechter tijden was dat vast zeer verdacht, en zwarthandel lag dan voor de hand.

Ik, met mijn kronkel, moest daar natuurlijk meteen aan denken (hoewel dat forumlid m.i. zo fatsoenlijk is als maar kan), en zag gelijk een leuke aanleiding voor dit bitter-zoete draadje...

Wat zouden we ooit nog eens terug kunnen gaan zien, vooral nu het "minder gaat"?
In dit draadje een kijkje in de toekomst van ons verleden, vol verhalen en herinneringen misschien...
Ook past het wel om zaken te noemen, die we naar verwachting net niet meer terug gaan zien, ter inkadering.

Humor hier wel op de eerste plaats denk ik, maar ook nuchterder zaken passen hier wel; wij zijn immers geen watjes.
Of al het opgesomde ooit weer z'n neus laat zien is natuurlijk afwachten, maar erom lachen of ons erover verbazen kan in ieder geval. Ook de uitwassen van indertijd passen hier wel denk ik. Zoals het recept voor "bloedplasma-soep" dat ik eens vond, en natuurlijk:
1661966194787.png
Er is gelukkig nog wel een weg te gaan, maar zodra er iets op rantsoen zou gaan dan zien we ook dat weer terug.

Er is vast meer.....?

Ik vond deze alvast, en laat zien dat een terug naar het verleden voor de mannen onder ons niet nadelig hoeft te zijn;)

"Dit is “slechts” zestig jaar geleden maar nu klinkt het alsof het tijdens de middeleeuwen was.
Huishoudschool-2.jpg

Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.

Maak dat het eten klaar is

Maak de zaken op voorhand klaar, de avond voordien als het moet, zodat een heerlijke maaltijd hem opwacht als hij terug keert van zijn werk. Het is een vorm van duidelijk maken dat je aan hem hebt gedacht en je bezorgd bent over zijn noden. De meeste mannen hebben honger als ze thuis komen en het vooruitzicht op een stevige maaltijd (vooral als het hun lievelingskostje is) maakt deel uit van de noodzakelijke warme verwelkoming.

https://www.lachjekrom.com/teksten/teksten-2126-Schoolboek_huishoudkunde_1960.php


Oei, haha, wat een tijd. Ik vrees echter dat we dat alles net niet meer mee gaan maken... ;)


[MOD]ingekort naar één alinea en dan een deeplink, volgens de forumregels[MOD]
 

phtvs

Sysop
Admin
ee1fdd90_3124498359_749f7823c5_o.jpg

Ik denk dat met de plannen voor een verbod op tabak, de illegale handel in sigaretten zal opbloeien voor het geval dat nu al niet zo is.

22018f18dc21a811a41adc22d3943408.jpg


Ja en vroeger... Ik kan me nog goed herinneren (jaren 60/70)dat bij onze huisarts een glas met sigaretten op zijn tafel stond en dat je bij een huisartsenbezoek een sigaretje aangeboden kreeg. Onze meester op de lagere school pijpte rookte pijp. De Leeraar maatschappijleer was ketting roker en meerdere malen meegemaakt dat als het klaslokaal na de les openging, het brand alarm afging door alle rook die uit het lokaal kwam zetten.

Roken in de bus, de winkel en in het café. Ik denk niet dat het ooit weer zover zal komen dat dit zal zijn toegestaan, maar als ik kijk dat ballonnetjes lachgas niet te verbieden zijn, er steeds openlijker en makkelijker over cocaïne gebruik gesproken word, we in de toekomst misschien wel wakker worden en zaken gaan verbieden die nu als heel normaal gezien worden.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Misschien word dat Duitse-bladgroente, Spinazie, weer uit de handel genomen net als in 86. De Kolenboer mag ook wel weer terug komen met deze energie prijzen. Veel kinderen hier in de buurt rijden met een autopet... bedoel step dus die zijn hen tijd alweer ver achteruit. De gaten in de stoep zitten er al, goed moment om knikkeren weer populair te maken. En de melkboer zorgt voor een nieuwe gebortegolf!
 

PBear

Mankinds only hope
De terugkeer van de houtgas generator, die in de 2e wereldoorlog gebruikt werd om - soms geladen in een aanhangwagentje - brandstof voor een auto te produceren tijdens het rijden.
Maar in toekomstige tijd wellicht ook om de CV mee te stoken.
Even zoeken op youtube levert de nodige bouw-instructies op.
Een biogas-installatie voor stationaire toepassingen voor bv kookgas hoort ook tot de mogelijkheden. Geschikt voor huidige en toekomstige derde-wereld landen...
 

RockyFlats

Ruttaan
Benzinebonnen!
1662194330177.png
empty.gif
"De eerste autoloze zondagen in Nederland en België waren van kracht na de Suezcrisis in 1956. Het zondagsverbod liep van 25 november 1956 tot en met 20 januari 1957. Deze maatregel viel in een periode van buitengewone internationale spanning: niet alleen was door de Suezcrisis de olie-aanvoer vanuit het Midden-Oosten verstoord, maar datzelfde jaar vond ook de Hongaarse Opstand plaats, wat de angst voor vijandelijkheden tussen de NAVO en de Sovjet-Unie vergrootte."
https://nieuwstoen.nl/2007-04/artikels/template.asp-nummer=1513.htm

Hmmm, die vijandelijkheden tussen NAVO-landen en Rusland hebben we nu (in overdrachtelijke zin) wel aardig voor elkaar. Dus is het gewoon even wachten op rantsoenering. Ik zie de olieleverantie nu niet in direct gevaar komen, maar de gestegen vraag naar brandstoffen kan dan toch tot een tekort en rantsoenering dwingen. Er zal hier en daar immers op olieproducten worden overgestapt, en of de productie dat aan kan?
Misschien gaan we het zien, rantsoenering.
Enfin, ik heb nog ergens bonnen liggen van de vorige keer, en dus een mooie prep-voorsprong :thumbup:

1662194746018.png
Pokie, pokie, Putin, pokie, pokie, Putin...
 

petroman

SHTF Expert
De terugkeer van de houtgas generator, die in de 2e wereldoorlog gebruikt werd om - soms geladen in een aanhangwagentje - brandstof voor een auto te produceren tijdens het rijden.
Mooi idee en het geeft aan hoe vindingrijk men toen was.
Ik denk dat het een goede formule is voor een reality show: hoe creatief is de jeugd van tegenwoordig?
Maar ik vrees dat de kwaliteit en kantiteit van een houtgas generator niet voldoende is voor een moderne CV-ketel of om het even een auto.
Elektrische autos heben dan een groter voordeel qua laden.

Maar denk ook eens aan moerasgas. In de Beemster een normaal fenomeen dat ook gebruikt werd om op te koken en gaslicht.
Totdat het door de hoge heren verboden werd.
Ik vraag me af wat de huidige stand van zaken is qua "mogen gebruiken".
Opmerkelijk detail: een nazaat van Jan Lankelma met dezelfde naam was jaren mijn collega. En we hebben het er vaak over gehad.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
1662198410696.png1662199035708.png
Op drukinkt (T) kan er sowieso al worden bezuinigd zodra we zoiets gaan zien, dus we staan er nu veel beter voor dan toen.

Als het graan toch niet op tijd arriveert of als het bakken te kostbaar wordt, dan worden bewaarde korstjes een feest:
1662198868027.png

1662199381449.png
En als deze niet alweer actueel is, dan weet ik het ook niet meer....
En hoe we het ook wenden of keren, ook dag-stakingen van vervoersmaatschappijen doen de economie zeker geen goed. Die ligt al op apegapen, dus, hup, smoren die boel en staken!
 

RockyFlats

Ruttaan
1662199767263.png
https://dekanttekening.nl/nieuws/ba...-uniformen-en-jongens-en-meisjes-gescheiden2/
Op de basisscholen die Forum voor Democratie wil starten zullen jongens en meisjes gescheiden zitten, zegt partijleider Thierry Baudet. Ook komen er ‘vermoedelijk schooluniformen’.

Schooluniformen van een Nederlandse politieke partij...
Indertijd ging het om lieden die in een politiek uniform opdoken op een schoolcampus, en werden geweerd.

We zijn nu dieper gezonken want "politieke schooluniformen" is toch wel de overtreffende trap.

En, ongeacht van welke partij: straks staan er misschien ook weer lieden in uniform krantjes uit te delen... Onvrede, opportunisme, volksmennerij, we gaan dat misschien ook meemaken. Het Vaderland verkopen voor 6 rode centen kunnen ze dan gelukkig niet meer, want dat heeft de politiek is al lang geleden versjacherd.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zo lang is het nog niet geleden. De mens is nog dezelfde, en lering trekken uit het verleden, dat is net een brug te ver. Wie weet, wat de toekomst ons nog brengt!😁
pamflet_29.jpg
pamflet_15.jpg
pamflet_09.jpg
pamflet_24.jpg
pamflet_27.jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
De terugkeer van de houtgas generator, die in de 2e wereldoorlog gebruikt werd om - soms geladen in een aanhangwagentje - brandstof voor een auto te produceren tijdens het rijden.
Maar in toekomstige tijd wellicht ook om de CV mee te stoken.
Even zoeken op youtube levert de nodige bouw-instructies op.
Een biogas-installatie voor stationaire toepassingen voor bv kookgas hoort ook tot de mogelijkheden. Geschikt voor huidige en toekomstige derde-wereld landen...

Ik heb een keer een foto gezien van een Chinese outo die op (mensen) poep gas reed :thumbup: 🤣, maar kan het niet terug vinden misschien dat @Stuudje die wel terug kan vinden.
Ik weet niet meer of er ook een beschrijving bij was.
 
Bovenaan