• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

The Humanure Handbook (gratis PDF)

InfernoSis

Diehard Prepper
Via volgende link kan je The Humanure Handbook gratis downloaden (elk deeltje apart)
http://humanurehandbook.com/contents.html

Hierin wordt uitgelegd hoe we onze eigen uitwerpselen kunnen composteren (en hierin staat dat je zaagsel kan gebruiken om de geur weg te houden, plus het voegt koolstof toe aan het compostproces).

Vond het een goede uitbreiding op @Floshtf zijn review over het noodtoilet (https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-noodtoilet-luggable-loo.891/#post-10562). Waarom onze "zwart goud" weggooien als we het kunnen gebruiken?

Nota: uitwerpselen moeten minstens 2 jaar composteren!


(ps: ik weet nog steeds niet zeker of dit nu hier moet of eerder in Tuinieren...)
 

RonDoe

Senior Prepper
Doet me denken aan de belangenvereniging Gouden regen met hun motto: 'Een glaasje pies is niet vies'. Zo zie je maar, alles is uiteindelijk (her)bruikbaar.
 

Nomad

Diehard Prepper
Okay, dit is handig.
Ik heb hier al veel over nagedacht, maar als alles de soep in loopt dan is in Nederlandse woonwijken letterlijk de stront aan de knikker.
Het is zeer interessant om hier eens over na te denken, hoe je er mee omgaat als er geen afvoer meer is.

Alles in de bosjes doen/gooien is geen optie. Je toilet volkakken totdat het riool het wel weer doet kan ook niet.
Mijn beste idee tot nu toe is om (bij mij dan) op de schoolpleinen latrines te graven. Hup, tegels er uit en graven maar.
Zo krijg je een centraal punt waar iedereen naar het toilet kan. Er is dan ook ruimte om de latrines te verplaatsen mochten deze verzadigd zijn.

Ik realiseer me ook, dat als je dit opzet dat je tot het einde van de SHTF toiletjuffrouw kan spelen. Dus de kans is groter dat ik dan de biezen pak en naar mijn bol ga. Veel gezonder. Wat ik betwijfel of de mens van tegenwoordig zijn luxe achter zich kan laten en zich aan de regels van de latrine kan/gaat houden.

In ieder geval, dit boekje is een stap in de goede richting. Vroeger op de locatie van mijn BOL waren er ook geen toiletten en groef men ze zelf. Eind van het jaar ging het toilet dicht en werd deze verplaatst. Het jaar daarop was de eerste weer schoon en klaar om gebruikt te worden.

Bedankt voor de tip @InfernoSis
 
Bovenaan