• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thermo generator olielamp

Arie

Diehard Prepper

petroman

SHTF Expert
Hallo Arie,

Ik wil het ding wel gebruiken in de zin van : bewijs dat oude techniek nog steeds werkt en bv met 5V-1-2A een telefoon kan laden.
Idee is om een aansluitkastje (in stijl) te maken met een analoge volt en ampere meter plus de mogelijkheid om de spanning op de diverse punten te meten.
Helemaal gaaf zou natuurlijk de bijpassend russische EMI-proof buizen radio zijn.

Buiten de doos denkend kan je natuurlijk los gaan op het idee: thermogenerator op je kachelpijp, brommeruitlaat etc.
Zonnepanelen doen het niet in het donker en accu's zijn een keer op.
Dit principe werkt ook na 65 jaar nog.
 

PBear

Mankinds only hope
Nee, maar er was bij één van de modellen wel een soort "oppepper".
Wat die precies deed en hoe ben ik nog niet achter. Van wat ik begrepen heb was er iets oscilerend waardoor je een hogere spanning krijgt maar dat maakte zo pokke herrie dat het niet gebruikt werd. Dus blijkbaar ook niet nodig was ? Of alleen noodzakelijk om een (tussen) accu te laden.
Hier een plaatje van dat ding.

Bekijk bijlage 9349

Zijkant:
Bekijk bijlage 9350

Onderkant:
Bekijk bijlage 9351

Ik vermoed dat het "oscillerende iets" een resonator is. Die werd in het tijdperk van de radiobuizen gebruikt om van een (lage) gelijkspanning (zoals die door thermokoppels van de lamp geleverd wordt) een wisselspanning te maken, die met een transformator omhoog getransformeerd wordt, b.v. om na gelijkrichting voedingspanning voor radiobuizen te kunnen leveren. De hebben al gauw een spanning van 150 Volt nodig om goed te kunnen werken.

Ik heb eens ooit een zeer hoog-ohmige gelijkspannings voltmeter gehad uit het buizentijdperk, waar ook zo'n resonator in zat. Daarmee konden micro-volts gemeten worden. De resonator "hakte" de te meten gelijkspanning in stukjes, zodat de daarmee ontstane wisselspanning op eenvoudiger wijze door een buizenversterker meetbaar gemaakt kon worden. Het was in die tijd nog ondoenlijk om met voldoende nauwkeurigheid en gevoeligheid gelijkspanningen te kunnen versterken. Het apparaat maakte inderdaad nogal wat geluid en had een kwartiertje opwarmtijd nodig voordat hij gebruiksklaar was.
 
Bovenaan