• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

tips gevraagd om ibc tank te herbruiken

Robert

Diehard Prepper
Fijn om te horen dat het mogelijk is Ray. Dan ga ik er een bestellen en dan lekker aan het prutsen. Het schoonblazen van de sawyer is geen probleem want ik schroef het hele ding vanaf de ibc los en zet er in omgekeerde richting de bijgeleverde spuit op.
 

A.N.

Senior Prepper
op de koppeling zit een "tuinpomp", zo iets als gardena en lidl/aldi af en toe aanbieden.
Op de pomp zit dan weer de tuinkraan aangesloten, open ik de kraan dan slaat de pomp aan en heb ik zo waterdruk.
Deze "tuinpomp" kwam laatst ook al langs in een topic; de zogenaamde hydrofoorpomp (om het één en ander te verduidelijken).
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het lijkt me dat de druk van het water, max 0,1 bar (1 meter waterdruk) geen probleem is voor de Sawyer. Bij het knijpen in de meegeleverde zak haal je die druk ook wel, dus de holle vezels zullen er niet door scheuren.

Verder is het een kwestie van prutsen. Misschien bovenste deel van een 0,5 liter petflesje gebruiken? Die schroefdraad past op de Sawyer en als je PET verwarmt (bv. met een verfstripper) krimpt het en werkt het net als een krimpkous. Wellicht is dat niet voldoende stevig maar daar kun je altijd nog een extra slangenklem tegenaan gooien, of verlijmen.
Da's een goede tip Ray. Thermoplastische kunststof heeft een geheugen en wil weer terug naar de uitgangstoestand (in dit geval een PET preform), dus het kan behoorlijk goed krimpen/klemmen.

Denk sowieso ook eens aan een PET fles preformzelf. Die zijn ook prima als kleine waterdichte kluisjes, gewoon met een flessedop er op. En hebben een dikke wand waar je gemakkelijk een buis omheen kunt lijmen, om de Sawyer te kunnen koppelen. http://plasticflessenshop.nl/20-ml-...=16423-NL297&gclid=CNSBo7rcvdMCFU6dGwodHIAC7A

Als ik een Sawyer direct op een leiding zou willen monteren dan zou ik een gewone PET flessenhals nemen en de brede kraag daarvan op bijvoorbeeld een PVC-einddop lijmen (twee componenten epoxy lijm is daarvoor mogelijk het beste). De PVC einddop kan dan op een pijp worden gelijmd.

Het lijkt mij wel het beste als je op de IBC eerst een voorfilter monteert en pas daarop de PET flessenhals en Sawyer.
Die voorfilters heeft Cranenbroek ook, en zullen daar naar schatting niet meer dan een tientje kosten. Het fijne is ook, dat je bij Cranenbroek naar hartenlust uit de bakken kunt grabbelen en e.e.a. passen. Ik heb daar een paar jaar geleden zo'n ding gekocht,en ziet er ongeveer uit als deze:
upload_2017-4-24_20-52-18.jpeg
Als de IBC buiten staat dan is het ivm risico op bevriezing wel het veiligst om de Sawyer binnen te houden. Waar een IBC en geïsoleerde leiding vast wel tegen wat eerste ijskristallen/vlokken kan, weet ik niet hoe dat bij de Sawyer is, en dat is nog wel het meest kritische onderdeel.
 

Ray

SHTF Expert
Da's een goede tip Ray. Thermoplastische kunststof heeft een geheugen en wil weer terug naar de uitgangstoestand (in dit geval een PET preform), dus het kan behoorlijk goed krimpen/klemmen.

Denk sowieso ook eens aan een PET fles preformzelf. Die zijn ook prima als kleine waterdichte kluisjes, gewoon met een flessedop er op. En hebben een dikke wand waar je gemakkelijk een buis omheen kunt lijmen, om de Sawyer te kunnen koppelen. http://plasticflessenshop.nl/20-ml-...=16423-NL297&gclid=CNSBo7rcvdMCFU6dGwodHIAC7A

Als ik een Sawyer direct op een leiding zou willen monteren dan zou ik een gewone PET flessenhals nemen en de brede kraag daarvan op bijvoorbeeld een PVC-einddop lijmen (twee componenten epoxy lijm is daarvoor mogelijk het beste). De PVC einddop kan dan op een pijp worden gelijmd.

Het lijkt mij wel het beste als je op de IBC eerst een voorfilter monteert en pas daarop de PET flessenhals en Sawyer.
Die voorfilters heeft Cranenbroek ook, en zullen daar naar schatting niet meer dan een tientje kosten. Het fijne is ook, dat je bij Cranenbroek naar hartenlust uit de bakken kunt grabbelen en e.e.a. passen. Ik heb daar een paar jaar geleden zo'n ding gekocht,en ziet er ongeveer uit als deze:
Bekijk bijlage 6598
Als de IBC buiten staat dan is het ivm risico op bevriezing wel het veiligst om de Sawyer binnen te houden. Waar een IBC en geïsoleerde leiding vast wel tegen wat eerste ijskristallen/vlokken kan, weet ik niet hoe dat bij de Sawyer is, en dat is nog wel het meest kritische onderdeel.

Voorfiltertje, ook een top idee.

Waterfilters moet je altijd beschermen tegen vorst als ze niet 100% droog zijn. De keramische barsten helemaal makkelijk door vorst, maar ook hollevezels kunnen hierdoor barsten en je filter waardeloos is geworden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Blijft voor mij nog een vraag over: is het mogelijk om een verloop te maken van een vier cm doorsnee pvc pijpje naar de mini sawyer? Zodat het water direct gefilterd uit de ibc komt? Of is dit onmogelijk en moet je eerst een hoeveelheid water uit de ibc halen om het vervolgens met de sawyer net zoals bij een lifestraw op te zuigen?

hi @johan2,

en.. staat de tank er ondertussen en hoe heb je het gedaan met de mini Sawyer?
Ik heb beide op mn lijstje staan, maar zou graag eerst van jou positief resultaat horen :thumbsup:

Mayo
 

Robert

Diehard Prepper
Wat ik gedaan heb is nog niet helemaal gefinetuned. Op aanraden van mede forummers heb ik het bovenstuk van een halve liter petfles afgesneden en dat met een verfbrander (soort föhn) op een verloopstuk gesmolten. Later nog met een slangklem van 4 cm diameter aangeschroefd en de lifestraw aan het petflesje geschroefd. Het lekte nog steeds een drupje maar soit. Eigenlijk moet ik de ibc tank ook binnen zetten maar voorlopig staat hij nog buiten. Als het gaat vriezen laat ik hem leeg lopen. Moet nog kijken hoe ik het het beste aan kan pakken. In de schuur zetten of isoleren. Hier is nog een foto van het verloopje dat ik bij de tank kreeg. Het heeft een schroefdop die aan de ibc tank past en een stukje pvc pijp van 4 cm diameter. Het aangesmolten pet fles bovenkantje heb ik weg gedaan want wellicht lukt het me bij een volgende poging om hem lekvrij te monteren.
Maar het water liep netjes in een dun straaltje uit de lifestraw dus ik was dik tevreden met mijn experiment. De sawyer heb ik nog in de verpakking laten zitten in de bob tas gedaan. 20171017_091642.jpg 20171017_091648.jpg
 

ptr1968

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Yo, ik heb een ibc tank gratis gekregen van een jongen die hem in de tuin heeft gehad voor regenwater. Ziet er best gaaf uit nog. Aan de binnenkant zat wat zand onderin en na het weggespoeld te hebben ook wat algen aanslag maar die heb ik er bijna helemaal uit kunnen poetsen. Nu heb ik er wat verdunde bleek bijgegooid en maar een nachtje laten staan.
Ik vraag me af: is het mogelijk om er kraanwater in te doen en dan te filteren met een sawyer mini? Of komt er wellicht door invloed van de zon binnen de kortste keren gevaarlijke dinges in dat water? Ik heb net al even de zoekfunktie willen gebruiken maar die geeft niks op ibc(tank). Wie kan me aan deze info helpen?

Die tanks kan je voor een paar tientjes kopen en je hebt een 1000liter voorraad, heb m op dak van garage nu 1 jaar staan(zie foto), aangesloten op de hemelwaterafvoerpijp.
Water is nog steeds helder wat eruitkomt, wel algaanslag aan binnenkant, maar nog steeds helder en drinkbaar.
Onderaan een tuinslang bevestigd naar waterkraan in garage binnen, komt water uit tot -8C, wat geisoleerd met rockwell en tapijt ed.
In het voorjaar zie je 'm niet dan is ie begroeid door de blauwe regen.

peter
 

Bijlagen

  • IMG_19700101_010331[1].jpg
    IMG_19700101_010331[1].jpg
    47.4 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Richard434

Prepper goeroe
Die tanks kan je voor een paar tientjes kopen en je hebt een 1000liter voorraad, heb m op dak van garage nu 1 jaar staan(zie foto), aangesloten op de hemelwaterafvoerpijp.
Water is nog steeds helder wat eruitkomt, wel algaanslag aan binnenkant, maar nog steeds helder en drinkbaar.
Onderaan een tuinslang bevestigd naar waterkraan in garage binnen, komt water uit tot -8C, wat geisoleerd met rockwell en tapijt ed.
In het voorjaar zie je 'm niet dan is ie begroeid door de blauwe regen.

peter
Kleine waarschuwing,
Een volle ibc van 1000 liter weegt 1000 kg.
Niet elk dak is er op gebouwd om een dergelijke belasting op te vangen...
 

Robert

Diehard Prepper
Ik moet eerlijk bekennen dat er van mijn plannen om hem te isoleren niks terecht is gekomen maar het is nu een blok ijs en in het voorjaar vervang ik het water. (en maar hopen dat er geen vorstschade op de kraan van de ibc gekomen is...)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik moet eerlijk bekennen dat er van mijn plannen om hem te isoleren niks terecht is gekomen maar het is nu een blok ijs en in het voorjaar vervang ik het water. (en maar hopen dat er geen vorstschade op de kraan van de ibc gekomen is...)

Eigenlijk is dat heel vervelend.... :eek:
Buiten de mogelijke schade aan je kraantje, als nu de SHTF uitbreekt, dan heb je dus niks aan je water! :(

Ik ben nog steeds van plan een IBC in mn garage te zetten, maar heb er niet bij stil gestaan dat het water kan bevriezen..
Ik heb nu 20l jerrycans en flessen water in de garage staan en, ondanks dat het daar nu onder nul is, is het water niet bevroren.
(heb het net gecontroleerd)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit ook al anger te denken aan Twee van die IBC dingen ! :rolleyes:
Maar wat heeft er in gezeten en hoe krijg je het zo schoon dat het weer veilig te gebruiken is ??
Of valt het wel mee met wat ik er over denk in de negatieve zin ;)
Dat is wat mij tegenhoud pfff . Ik weet dat ze gebruikt worden in een bepaald milieu . En dan zitten er volgens mij chemicaliën in . Dat is het gebied waar ik mij zorgen om maak ! Trekken die in het Plastic ??
 

petroman

SHTF Expert
Je moet inderdaad wel weten wat er in gezeten heeft. Chemicaliën is nooit zo'n goede keus.
Ze zijn er ook in metaal.
Koop ze wel met kunststof pallet. Hout rot snel weg.
 

Jade

Senior Prepper
Kapot vriezen van de kraan of tank zal op zich meevallen, heb er ook een buiten staan onbeschermd en in de vorst gaat al zo’n 8 jaar goed.
De kraan niet forceren bij vorst dan breekt hij zeker.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben aan het testen met een jerrycan van 15 L buiten in ik vermoed het zelfde kunststof.
Gaat deze hele vorstperiode al goed, ook geen tekenen dat het mis zal gaan.

Als dit slaagt ga ik ook een keer een IBC iets regelen ondergronds, dat wel.
 
Bovenaan