• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Trangia, brandstof en inhoud

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Even een apart topic over de Trangia. Met name de brandstof om hierin te gebruiken en wat er zoal in past/handig is om er in mee te nemen.

Wat brandstof betreft hebben wij de brandstoffles er gelijk bij gekocht, geen geklieder van uit de fles en in de brander. Er bio ethanol van de Bever bij gekocht omdat hier (volgens advies) geen water aan is toegevoegd. Dat zou brandstof en tijd schelen.

Een paar foto's van onze Trangia 25 met inhoud:


image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Deksel/plankje/vergiet erbij gekocht. Ook ter bescherming van de bakpan.
Besteksets die inklapbaar zijn en in eigen hoesje.
Aansteker. Nog op zoek naar stromlucifers.
Microvezeldoekje waar de grijper in zit.
Mini flesje afwasmiddel en sponsje.
Flesje voor kokosolie.
Dit alles omhuld door een sloopje ter bescherming in de tas.
Gebruiksaanwijzing.

Ik ben benieuwd wat anderen er zoal in kunnen passen. We kregen van de Bever medewerkster nog de tip om een spatel korter te zagen zodat ook die er in past, of zo'n gourmet-spateltje te gebruiken. Dit om de beschermlaag in de binnenkant heel te houden. Erin roeren met een lepel is geen aanrader, voor de alu versie zeker niet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Helaas ben ik erg slecht in foto's op mijn pc krijgen(gedoe) dus een foto van mijn Trangia met inhoud zit er nu niet in. Maar ook ik stop er vanalles bij. Een vuilniszakje, een microvezeldoekje om mee af te drogen, koffiestick en theezakje, aansteker firesteel en stormlucifers, een vouwbare spork en een kleine Opinel (om uitje te snijden en vlees).
En mijn bord past precies op de trangiaset dus past mooi onder de riem en zit daarmee lekker vast.
Jullie hebben een zwaar bestek zie ik. Ik heb zo'n spork als op het plaatje hieronder.
Ik heb gekozen voor een lichtgewicht spork omdat ik alles in rutgtas heb en gewicht best een rol speelt. Kost een euro ofzo bij de Aliexpress en gaat langer mee dan een plastic spork.
1Pcs-New-Outdoor-Camping-Hiking-Stainless-Steel-Metal-Fork-Spoon-Tableware-Cookout-Picnic-Foldable-font-b.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
@Kanina ik begreep dat bio-ethanol eigenlijk wat te heet brandt voor een Trangia? Op termijn zou dit het glasfiber of wat het ook is in de dubbele wand kunnen aantasten waardoor de Trangia het minder goed gaat doen. Maar dat is allemaal uit tweede hand dus ik weet niet of het klopt. Feit is in ieder geval dat met bio-ethanol je aardig wat minuten van de kooktijd haalt. Een 1:1 mix van spiritus en bio-ethanol werkt ook goed en brandt wat minder heet.

Overigens is de Trangia uitstekend aan te steken met een firesteel, lijkt mij handiger dan storm lucifers.
 

Kanina

Diehard Prepper
@Stuudje ja dat is redelijk zwaar bestek als je het aan elkaar laat zitten. Apart van elkaar valt het wel mee. Maar voorlopig doen we het er even mee, zolang het werkt. Mocht dat niet meer het geval zijn, kijken we uit naar een lichtgewicht setje. Apart mes is idd niet nodig, iedereen hier heeft wel een zakmes, of een Mora oid. Je zal het op je bord waarschijnlijk niet nodig hebben.
Enkele tips van jou nemen we zeker mee!

@AWOL daar heb ik nog niets over gelezen. We zullen het vast gaan merken als we gaan experimenteren met brandstof.
We waren al van plan om een firesteel aan te schaffen, iets op ons to buy lijstje. Gelukkig zijn die dingen niet al te duur, ook al kunnen ze flink in prijs verschillen. En uiteraard kwaliteit.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dank je voor de tip @AWOL... ik gebruik meestal mijn aansteker om aan te steken...de stormlucifers zitten er vooral in omdat ik een goed te onthouden vaste plek in mijn tas zocht om die op te bergen. Zo'n klein doosje raakt nogal snel kwijt in een volle rugtas.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mijn beperkte kennis moet zo'n ding branden op alcohol. Daar is ie voor gemaakt. (bio)ethanol zou hetzelfde moeten zijn. Ik zou ook die van de action eens proberen.
Overigens hoort de "zuiverheid" dus %percentage algcohol versus percentage water er op te staan.
De bekende blauwe spiritus (ook "alcohol") heeft bv 25% water.
 

W-O-L-F

Senior Prepper

outchhh, als ik me niet vergis de duurste zaak in nederland :)
zo verkoopt bever de lampen olie voor 4,95
upload_2016-6-10_1-3-24.png
die bij de junbo als ik me goed herinner 1,80 kost

geen water aan is toegevoegd
bio ethanol werkt prima ( alleen vindt ik zelf de geur soms wat anders, niet naar of zo, maar gewoon anders )
10x 5 liter kannen gekocht pas
voor een super prijsje 3,-- per 5liter :)
grinzzz, bederft nooit

maar de action is prima

bio ethanol is meestal 95%

pure 100% alcohol bestaat wel ( +/- ) maar dat is nergens voor nodig
plus dat dat Benzeen resten bevat, en dat is niet gezond ( bij verbranding gaat dat de lucht in ) en Benzeen geeft een on aangename geur

de alcohol van Bever is naar ik weet Methylalcohol

De bekende blauwe spiritus (ook "alcohol") heeft bv 25% water
hahaha en buiten de kleurstof ook een toegevoegd braak middel
en een scheutje Methanol ,
als je het hebt over slecht voor de glasvezel :) hier de samenstelling van spiritus

brandspiritus : brandspiritus : 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik kien het meestal zo uit dat de brander leeg is bij vertrek...en de brander zelf zit in een ziplockzakje.
 

Kanina

Diehard Prepper
image.jpeg

Brander zit idd in een flinke dikke plastic zak en er wordt aangeraden het te legen voor vervoer.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
OOPS daar was wat weggevallen. NIET naar de jumbo dus !
Gewoon Gamma, om en nabij de 2 euro/ltr.

hahaha ja dat kan :)

maar even, ik gebruik de farmlicht a 1.69 voor lont lampen en heb daar geen probleem mee
alleen wel oppassen met de vlam hoogte ( roeten )

voor mijn kachels en lampen gebruik ik uit België lamppetroleum type C ( bij de Total Zandstraat 148, 2980 Zoersel )
en daar heb ik in 1 kachel ( lont type ) +/- 100 liter doorheen gejaagd zonder mankeren
maar goed dat is ook een uitermate NIET storings gevoelige kachel :)

mijn laatste rit was 0,51 ct de liter Helaas is dat ondertussen al weer 0.70 ct liter
upload_2016-6-11_0-28-30.png

maar voor de trangia ( even terug naar het topic :)
gewoon alcohol stoken, bio
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Bekijk bijlage 2193

Brander zit idd in een flinke dikke plastic zak en er wordt aangeraden het te legen voor vervoer.
grappig, dit is idd bio ethanol
echter gewoon, niet specifiek bijzonder

altijd legen voor vervoer
anders zit je al snel met een lekkende bende
en nu verdamp alcohol en spi wel goed
maar in je backpack heb je meestal gelijk veel schade

de plastic zakjes, daar bedoel ik eigenlijk mee
die stop ik overal bij, heb hier dozen vol van en het neemt geen ruimte in beslag, is vervangbaar, kost niets per stuk
brandersets, keuken gerij , edc en noem maar op
eigenlijk gooi ik overal er een paar bij :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Even een apart topic over de Trangia. Met name de brandstof om hierin te gebruiken en wat er zoal in past/handig is om er in mee te nemen.

Wat brandstof betreft hebben wij de brandstoffles er gelijk bij gekocht, geen geklieder van uit de fles en in de brander. Er bio ethanol van de Bever bij gekocht omdat hier (volgens advies) geen water aan is toegevoegd. Dat zou brandstof en tijd schelen.

Een paar foto's van onze Trangia 25 met inhoud:


Bekijk bijlage 2171 Bekijk bijlage 2170 Bekijk bijlage 2169 Bekijk bijlage 2168

Deksel/plankje/vergiet erbij gekocht. Ook ter bescherming van de bakpan.
Besteksets die inklapbaar zijn en in eigen hoesje.
Aansteker. Nog op zoek naar stromlucifers.
Microvezeldoekje waar de grijper in zit.
Mini flesje afwasmiddel en sponsje.
Flesje voor kokosolie.
Dit alles omhuld door een sloopje ter bescherming in de tas.
Gebruiksaanwijzing.

Ik ben benieuwd wat anderen er zoal in kunnen passen. We kregen van de Bever medewerkster nog de tip om een spatel korter te zagen zodat ook die er in past, of zo'n gourmet-spateltje te gebruiken. Dit om de beschermlaag in de binnenkant heel te houden. Erin roeren met een lepel is geen aanrader, voor de alu versie zeker niet.
@Kanina
Dag Kanina,
Mooi setje...:thumbsup:
Ik zie dat je kokosolie gebruikt. Nu las ik kortgeleden, dat als je bijvoorbeeld rijst kookt met daarin kokosolie, de rijst caloriearm wordt (slechter verteerbaar) en er dan maar de helft aan energie uit kan worden opgenomen. Dan aan zetmeelhoudend voedsel het beste geen kokosolie toevoegen, als het er om gaat de Rijst-energie zo goed mogelijk te benutten zoals bij een SHTF, want anders 50% "RHTS":oops:

Je gebruikt kokosolie dan zeker voor bakken en braden van eiwithoudend voedsel? Dan geldt dit kennelijk niet, en smaken kikkers en veldmuizen vast iets beter met dan zonder ;-):D
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoekers-presenteren-caloriearme-rijst~a3922848/
 

Kanina

Diehard Prepper
@W-O-L-F I'll keep it in mind!

@RockyFlats Het is idd voor het bakken. Net toevallig gelezen dat als je kokosolie in de koffie doet, je dan ook afvalt. Hoe dat kan bij zwarte koffie vraag ik mij af. Zal wel zijn als er ook suiker en melk in komt. Ik ben zelf geen koffie drinker.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
:thumbsup:
Ik zie dat je kokosolie gebruikt. Nu las ik kortgeleden, dat als je bijvoorbeeld rijst kookt met daarin kokosolie, de rijst caloriearm wordt (slechter verteerbaar) en er dan maar de helft aan energie uit kan worden opgenomen. Dan aan zetmeelhoudend voedsel het beste geen kokosolie toevoegen, als het er om gaat de Rijst-energie zo goed mogelijk te benutten zoals bij een SHTF, want anders 50% "RHTS":oops:
Je vergat het zinnetje: "Zet de rijst daarna 12 uur in de koelkast". Het is al langer bekend dat afgekoelde rijst meer resistent zetmeel bevat. Net als gekookte en vervolgens afgekoelde aardappelen.
Het is niet verkeerd, zelfs goed als je een hoge piek in je bloedsuikerspiegel wilt voorkomen.

http://www.optimalegezondheid.com/je-darmen-activeren-met-resistent-zetmeel/
 
Bovenaan