• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Uit de oude doos, onderkomens zweedse leger

dubbel0

Diehard Prepper
Ik vond nog wat foto's van een hut ( er staan/ stonden er meerdere) van de buitenkant en het interieur. Locatie was bij Abisko ( grensgebied zwe/nor/fi). mij is verteld dat het onderkomens waren van het zweedse leger (oefening etc) en ze zijn nu in prive handen.

abisko 1_small.jpg abisko 028_small.jpg abisko 022_small.jpg abisko 036_small.jpg abisko 037_small.jpg

en het laatste plaatje... een sfeer afbeelding ;)
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
yup, ik wil ook wel zo'n hutje :) ik denk ook niet dat er zoveel voor nodig is, het meest geavanceerde qua inrichting is de kachel, en voor de hut zelf de planken en een goede isolatie, ik heb jammer genoeg niet meer foto's van de buitenkant. Wat ik wel weet is dat de hutten daar een groot voorportaal hebben die goed is af te sluiten van de kou (scheiding leefruimte / tork room) om je om te kleden en (soms) een droogruimte, voor natte kleding dus ( "tork room"), alles uit mijn geheugen en die is niet meer zo goed, dus aanvullingen ,graag ! :)
Nabouwen zal niet zo moeilijk zijn.
 
B

Burg

Gast
Prachtig! Zou er graag willen wonen, alleen denk ik dat ik de luxe die ik/we nu hebben wel een beetje ga missen..
 

RDNK76

Survivor
yup, ik wil ook wel zo'n hutje :) ik denk ook niet dat er zoveel voor nodig is, het meest geavanceerde qua inrichting is de kachel, en voor de hut zelf de planken en een goede isolatie, ik heb jammer genoeg niet meer foto's van de buitenkant. Wat ik wel weet is dat de hutten daar een groot voorportaal hebben die goed is af te sluiten van de kou (scheiding leefruimte / tork room) om je om te kleden en (soms) een droogruimte, voor natte kleding dus ( "tork room"), alles uit mijn geheugen en die is niet meer zo goed, dus aanvullingen ,graag ! :)
Nabouwen zal niet zo moeilijk zijn.

Met een Alaskan Mill en een flinke aanbieding van iemand bij de Rockwool kom je al een heel eind denk ik. Hebben die hutten nog een bepaalde naam ?
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
......Hebben die hutten nog een bepaalde naam ?
geen idee :) zelfs nog geen zoektocht gedaan op het net naar soortgelijke hutten, de normale hutten die er staan zijn allemaal van het vierkante model ( goed leefbaar) of kleine driehoekjes ( vind ik meer overnachtings/ noodshelters.
abisko_1a_small.jpg
abisko_2a_small.jpg

de noodshelter dus, noot, overal zie je dat het toilet gescheiden is van de leefonderkomens en het systeem is een gescheiden systeem, urine en poep gescheiden opvangen. van de binnenkant geen foto's maar deze bestond uit 2 slaap plateaus en een houtkachel met een klein tafeltje.
en een noorse hut, vlak over de grens bij vorige lokatie:

abisko_3a_small.jpg

redelijk luxe en comfortabel, nette inrichting.

maar meestal sliepen we toch zo:
hilleber_1_small.jpg
 

Dreutel

Prepper goeroe
index.php


Is dat een twee-traps kachel? Hoe werkt dat? @dubbel0
 

petroman

SHTF Expert
Mooie plaatjes, mooie hutten.
Die eerste zien er leuk uit maar ik kan mij voorstellen dat de schuine wanden niet ideaal zijn bij het langdurig binnengebruik.
De schuilhutten zijn basic.
Eigenlijk is de basisvorm een tent.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Mooi hoor, heeft de hoeveelheid schuine muren nog een functie, tegen ondersneeuwen of dat er niet teveel sneeuw op blijft plakken waardoor het instort?
 
Bovenaan