• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vegetarische gerechten zonder soja, peulvruchten of noten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ray

SHTF Expert
Goede vraag idd @DO-it

Het lastigste vind ik een echt hartige smaak en de structuur. Ik kan wel een ratatouille maken zonder vlees, wokken zonder vlees, maar dat is zo verrekte karig qua smaak en structuur. Ik doe het dan wel eens met cashews, maar dat is duurder dan kip en minder lekker. Het gaat niet om de SHTF maar puur voor het eten van alledag nu. Ik heb al zoveel geld verkwist aan dure vleesvervangers die taai en smakeloos zijn. Het schijnt steeds te verbeteren, maar een mens kan moeilijk alles uitproberen.

En als ik dan kijk naar vegetarische gerechten of bij mensen eet die zo koken, dan is het gebruik van ingrediënten die ik niet blief nogal overdadig. Zoetigheden, als zoete aardappel, pompoen (yuk!), rozijnen door de maaltijd, avocado's of meteen smaken van een ander werelddeel, Aziatisch, Noord Afrikaans, Zuid Amerikaans etc, waar toch heel veel smaken tussen zitten die ik niet associeer met het diner.

Ik hou meer van de traditionele Belgisch/Franse/Italiaanse keuken, pasta of zilvervliesrijst erbij, af en toe gebakken krieltjes. Zo nu en dan wat creatieve eenpansgerechten als de centen op zijn. Niet te vaak als het kan, omdat dan meteen drie a vier dagen achter elkaar hetzelfde op tafel staat. Van invriezen wordt het eten niet bepaald smakelijker, veel ingrediënten worden dan een slappe bende. Er zijn maar weinig diners die ingevroren kunnen worden. Pasta en rijst wordt drap.

Qua vlees is het nu vooral kip, twee keer in de week rundvlees en geen varkensvlees. Vooral in de zomer niet vanwege eczeem klachten die dan de kop op kunnen steken. 's Winters gooi ik gewoon spekjes door de maaltijd, geen probleem dan.

Ik vind het wel lastig om alles te gaan vervangen door parmezaan, ricotta, mozzarella en andere dure kaassoorten. Af en toe eet ik wel eens maaltijd van vijf euro, voor zeven euro totaal zelf met een lekkere entrecote erbij, maar gemiddeld moet het rond de 2,50 uitkomen anders is het toch niet financieel te vol te houden, ontbijt en lunch, de koffie en 's avonds twee biertjes komt daar nog overheen. Frisdrank of sap koop ik nooit. Wel af en toe bananen en een mango, maar die eet ik dan los, niet bij m'n diner, zoetigheid moet ik altijd wegspoelen met heet water of koffie. Rietsuiker in de koffie en pure chocolade zijn de enige producten met suiker die ik gebruik, naast dat fruit.

Extra potjes ingrediënten als kokosmelk of andere producten die je niet in een keer op kan maken, zijn lastig, dan beland er veel in de kliko. Ik heb dat nu al met de pakjes slagroom die ik regelmatig gebruik een potje pesto moet ook achter elkaar op anders beschimmeld het. Bij kruiden is dat makkelijker, die kun je lang bewaren.
 

DO-it

Diehard Prepper
Dan heb je wel een uitdaging @Ray en denk ik je dilemma te begrijpen. Eigenlijk een maaltijd waarvan je 3 keer iets anders maakt. Bijvoorbeeld dag 1 macaroni met groenten en gehakt, dag 2 met een deel van het overgebleven groente/gehakt mengsel een courgette/ paprika vullen (gewone kaas eroverheen strooien of plakken kaas) en dan dag 3 met het laatste deel een heerlijk gevuld soepje maken met een (zelfgebakken) broodje. Of het groente gehakt mengsel in de vriezer gooien en dan later een lekker soepje van maken. Of met brooddeeg een pizza maken en daar het groentemengsel op. Als er macaroni overblijft kun je daar een heerlijke koude salade mee maken. Ook rijst blijft in de koelkast best een aantal dagen goed en kun je altijd weer opwarmen (magnetron of met een heel dun laagje water aan de kook brengen, even goed doorroeren totdat het warm is) of opbakken en iets anders van maken. Er zijn zelfs mensen die er dan weer rijstepap van maken, maar daar hou ik dan weer niet van.

Ik ben geen kok, maar wellicht kan @Flos je wel tips geven, hoe je iets makkelijk hartig kan maken, Hij kent de Belgische en Franse keuken als geen ander en wellicht ook wel de Italiaanse keuken. Zijn spaghetti Bolognese is erg lekker.

Ik kan van veel maaltijden meerdere dingen maken, de ene dag stoofpotje, de volgende dag soep. Al hoewel ik best 2 dagen stoofpotjes kan eten.... :fluit:. De kunst vind ik altijd om niet te veel te maken (zeker op vakantie), want weggooien is zonde.

Voor een grote groep is een warme maaltijd voor 2,50 pp goed om te doen. Dus zou je zeggen dat een grote maaltijd maken en dan gebruik te maken van je vriezer, wellicht toch een optie zou kunnen zijn. Maraconi en rijst kunnen in de vriezer, maar als je die wel aangepast kookt (75 gram pd dacht ik), dan hoeft dat niet in de vriezer.

Ik zal nog eens letten op en nadenken over de mogelijkheden om van 1 maaltijd 3 verschillende gerechten te maken.
 

Ray

SHTF Expert
@DO-it Het lukt mij prima lekker en voordelig te koken met verse ingrediënten, dat is zo'n beetje een hobby van mij.

Maar als het zonder die gehakt moet, zonder vlees of dan wordt het lastig, zowel qua geld als smaak, tjaptjoi met cashews is duurder EN minder lekker. Spinazie taartje met room, knoflook en kaas met een salade en dan houden mijn vega opties die ik lekker vind en betaalbaar zijn wel op.
 

PBear

Mankinds only hope
Sorry dat ik bij je eerste post er over heen gelezen heb dat je ook niet van zoete gerechten houdt.
Maar als toevoeging om een gerecht wat meer pit te geven, zou je er ook een mespuntje Marmite in kunnen verwerken. De smaak is umami - ietwat zoutig. Is ook als broodbeleg bruikbaar als je het dunnetjes smeert. In pure vorm lijkt het me niet te pruimen.
Ik kocht het onlangs bij Jumbo, maar ook AH zal het wel hebben. Aldi heeft het niet.
 

Ray

SHTF Expert
@PBear Marmite is een verzameling smaakversterkers, op het etiket aangeduid als gistextract wat vaak betekent Mononatriumglutamaat = E621 en dat mijdt ik vanwege allergie. Zelfde geldt voor Maggi bv.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ha Ray,

Wat dacht je van gado-gado?
Tauge, komkommer, gekookte eieren, kool met rijst en pindasaus.

Of zijn pinda's een probleem? (ook peulvruchten al denken velen een noot )

Wat ik me afvraag: kun je wel sperziebonen eten? Zijn feitelijk peulvruchten, maar wellicht toch anders?

Want dan zou je ook Roti kunnen maken.
Simple variant (laat een echte surinamer het niet lezen):
beetje olie verwarmen en daar 2 eetlepels Masalla, theelepel komijn, 2 theelepels uienpoeder even aanbakken tot er een "papje" ontstaat. Dan 3 ons kipfillet (in blokjes) toevoegen en even een paar minuten meebakken. Dan 500 gram gekookte aardappels (in stukjes) toevoegen en een paar minuten meebakken. Dan 300 ons sperziebonen (even voorgekookt) en 250 ml kippenboullion toevoegen en het geheel een minuut of 5 - 10 laten pruttelen. Eventueel met de sperziebonen een paar gepelde gekookte eitjes toevoegen een mee laten pruttelen.
Eten met een roti-plaat of, bij gebrek daaraan, een tortilla (of gewoon zo naar binnen lepelen).

Nog wel een vraag trouwens: waar haal je vandaan dat Kikkererwten geen peulvruchten zijn? Het is gewoon een vlinderbloemige, dus een peulvrucht.

Een andere: Cottage pie

Gehakt met uitjes los bakken in wat olie, als gehakt redelijk gaar is wortels en doperwten (ongeveer 400 gram) toevoegen samen met een blikje tomatepuree (de inhoud, niet het blikje :) ), theelepeltje zwarte peper, 2 theelepels paprikapoeder en 3 eetlepels worcestersaus en onder goed roeren nog een paar minuten door bakken.
Alles in een bakblik mikken en een beetje "aanstampen" met de spatel. Hier dan een laag aardappelpuree over heen "metselen", geraspte kaas erover en het geheel nog een minuut of 20 in de over op 150 graden.

Kan uiteraard met allerlei andere groenten, runder gehakt, lamsgehakt of gewoon zonder gehakt.
 

Ray

SHTF Expert
Spercie boontjes gaan prima, daar krijg ik geen last van. @LoneDrone
Pinda's ben ik niet dol op, ik verdraag ze echter wel, satesaus hier dus ook niet zo populair.

Roti met kip is niet echt vegetarisch te noemen. ;)

@Iedereen
Ik geloof dat ik dit topic ga opgeven, mijn schrijven dan wel de leesvaardigheid van de lezers daar mankeert e.e.a. aan. Vegetarisch zonder noten, soja producten en peulvruchten lijkt nogal problematisch. Als het dan ook nog hartig moet zijn en betaalbaar, kennelijk geheel onmogelijk. :oops:
 

LoneDrone

Senior Prepper
@Ray

Zie dat ik een cruciale regel ben vergeten in het roti-recept :oops:: ook zonder kip prima te doen... Dan sla je de stap met de kip gewoon over....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Mijn favoriet als goed vullende maaltijd blijft nog steeds wel pasta met cashewnoten/ui/champignon/spinazie (uit de vriezer) en roomkaas. (zonder vlees vind ik het veel lekkerder als dat er bijvoorbeeld kip, gehakt of spekjes doorheen zitten maar dat is natuurlijk persoonlijk.)
Het recept spreekt eigenlijk voor zich, eerst pasta koken en deze daarna door het hete spinazie/roomkaas/champignon/ui mengsel scheppen en pas wanneer je gaat eten een paar (ongebrande)cashewnoten over je eten strooien.
133389-20180303_192719.jpg

Mocht je nog roomkaas overhebben kun je ook van 3 eieren een soort van broodjes maken voor de volgende dag. (cloudbread) en dat smaakt ook prima met een plakje kaas en komkommer of wat voor beleg je dan ook kiest.
https://www.ilovehealth.nl/recepten-2/cloud-bread-recept/
in dit recept staat ook "ahornsiroop" maar die laat ik er altijd uit omdat het recept van zichzelf al lekker genoeg is met wat italiaanse kruiden.
 

DO-it

Diehard Prepper
Oké vandaag boodschappen gedaan voor een maaltje, want volgens mij valt het wel mee nl....
Kip €0,81
Zak paprika’s a 1,99 kun je zeker 4 keer van eten, dus € 0,50
Uien zak 0,69, kun je zeker 3 keer van eten; dus € 0,23
Champignons, 1,95 3 keer eten; € 0,65
Rijst pak 1,69 6 keer eten; € 0,30

kom ik uit op; €2,49 pp uit. En het kan vast goedkoper, want vandaag komt alles bij de appie vandaan. Kruiden (Zout, peper, laurierblaadje) zijn dan niet meegeteld (dat wordt dan wel met hele kleine getallen werken). Volgens mij een prima maaltje (lekker in de Römertopf). Ook zonder vlees erg lekker. Zou ipv vlees dan iets met tomaten en knoflook erbij doen (kan makkelijk in die €0,81).

Dus ja @Ray voordat je roept dat het te duur is wat mensen je aan recepten geven, misschien even rekenen....., daar ben ik vanaf gestapt, want ik doe mijn inkopen niet dagelijks. Een zak uien gaan langer mee, dus wordt dat bedrag verdeeld over meerdere dagen. Daarnaast koop ik dingen met 35% korting. Deel gaat in de vriezer een ander deel eet ik diezelfde dag. Maar als echt hobbyist wist je dat allang ;).

Succes met je zoektocht naar lekker en hartige recepten!
 

Ray

SHTF Expert
Mijn bedoeling was idd wel gerechten zonder vlees of vis, want daar ontbreekt het hier aan.

Ik ga het topic sluiten, scheelt een hoop ergernis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan