• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vensterbanktuinieren

Cynthia

Prepper
Bij het voornemen eens te gaan vensterbanktuinieren (bij gebrek aan moestuin) miste ik hier een topic over.
Welke kruiden en groenten kunnen in de vensterbank ? Waar hebben jullie goede ervaring mee?
En hoe kom je aan je zaden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Als je slecht hele beperkte ruimte hebt is het alsnog mogelijk om kruiden te kweken. Verse kruiden zijn geweldig om je eten een stuk smakelijker te maken en bevatten vele mineralen, vitaminen en sporenelementen.
Zelf heel vaak basilicum op de vensterbank gekweekt voor lekkere verse pesto. De truuk daarbij is om geen standaard potgrond te gebruiken uit de supermarkt, maar speciale palm/olijf aarde. Een kruid wat het echt niet wil doen op de vensterbank is dille, maar bv. rozemarijn, thijm, salie gaat allemaal prima.

Ervaring met het kweken van 'echte' groenten op de vensterbank heb ik niet.
 

KWA

Elementary prepper
Ik heb vorig jaar kiemsla, standaard keukenkruiden (basilicum, bieslook, thijm (lukte dit keer niet zo) en peterselie) in de vensterbank gehad, en kerstomaten. Ik wacht nog even het lengen van de dagen af, maar dan ga ik lekker weer zaaien. Gewoon met zaad van de supermarkt/tuincentrum overigens. Ik zou ook graag aardbeien proberen, maar ik ben bang dat die met mijn kleinste huisgenoot niet rijp zullen kunnen worden :D
Verder hoor/lees ik vaak van mensen dat ze paprika's in een zo groot mogelijke pot ook rijp kunnen krijgen. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar zou ik best leuk vinden.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Vroeger had ik allerlei kruiden in de vensterbank, net als @Ray ben ik een liefhebber van basilicum, maar met een raam op het zuiden (ongeveer) kun je ook tomaten kweken. Ik heb het zelfs eens geprobeerd met sla, maar die schoot door. Met planten in potten moet je wel voldoende water geven, maar niet als de zon er op staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Cynthia

Prepper
@KWA, mijn ruimte is echt heel beperkt, dus paprika's ofzo ga ik echt niet proberen. De kerstomaten vind ik wel een leuk idee, had je nog speciale voeding oid?

Verder staat ook rucola en munt op het lijstje, iemand die daar ervaring mee heeft?
 

KWA

Elementary prepper
De tomatengrond zat in een pakketje dat daar speciaal voor was, geen idee wat voor grond dat precies was. Mijn ervaring mt munt is dat het niet op te kweken is binnen. Rucola gaat prima!
 

Ray

SHTF Expert
@KWA, mijn ruimte is echt heel beperkt, dus paprika's ofzo ga ik echt niet proberen. De kerstomaten vind ik wel een leuk idee, had je nog speciale voeding oid?

Verder staat ook rucola en munt op het lijstje, iemand die daar ervaring mee heeft?

Verreweg de meeste kruiden doen het uitstekend op de eerder genoemde palm en olijf aarde. Hierbij gebruik ik dan een beetje DCM Organische meststof voor groenten (geschikt voor biologische teelt).
Beide te verkrijgen bij de bekende tuinzaken.
Er zijn ook wel speciale zakken potgrond te koop voor kruiden of tomaten maar die zijn veel duurder.
 

Cynthia

Prepper
voor munt schijn ik groene munt te moeten hebben (Aldus een ander forum), maar ik zoek dus nog naar verdere info daarover.
 

Ray

SHTF Expert
voor munt schijn ik groene munt te moeten hebben (Aldus een ander forum), maar ik zoek dus nog naar verdere info daarover.

Groene munt wordt ook wel Aarmunt genoemd. Wil je zeker zijn dat je de juiste soort te pakken hebt, dan moet je kijken naar de latijnse naam, die is wel éénduidig.
'Mentha Spicata' is wat je zoekt. Dit is een soort dit normaal in het wild voorkomt in Zuid-Europa. Onze wilde munt is de Akkermunt (Mentha arvensis). Nu hou ik zelf niet zo van munt, maar ik vermoed dat de zuidelijke variant sterker van smaak/geur is.
 
Vorig jaar met de zaadjes van de Appie aubergines in de venserbank opgekweekt. Mooie planten, veel gebloeid ook. Maar daar bleef het bij. Ik denk vanwege het gebrek aan bestuiving, want beessies blijven aan de andere kant van de hor....
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ons huiskamerraam ligt pal op het westen. Pas net na de middag komt het zonnetje om de hoek zetten en valt dan op het raam. Voor de zijkamer precies hetzelfde en daar wordt de helft van het raam ook nog eens bedekt door een zonnepaneel :fluit: Misschien ook eens kijken naar urban farming in het park achter.
 

Ray

SHTF Expert
Ons huiskamerraam ligt pal op het westen. Pas net na de middag komt het zonnetje om de hoek zetten en valt dan op het raam. Voor de zijkamer precies hetzelfde en daar wordt de helft van het raam ook nog eens bedekt door een zonnepaneel :fluit: Misschien ook eens kijken naar urban farming in het park achter.

Daar heb ik ook last van, woonkamer op het westen, blinde muur op het zuiden.
Doordat glas al heel veel licht filtert, wordt het erg lastig om iets te kweken.
Bij mij is dat een probleem met het opkweken van zaailingen. Ze krijgen simpelweg te weinig licht en worden lang en dun (zoekend naar het licht).

De reden dat kamerplanten het meestal wel goed achter glas doen komt omdat het soorten zijn die normaal in het oerwoud onder het bladerdek van de grote bomen groeien en dus aangepast zijn aan weinig licht.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs ananas, mango,aloe vera en eiken in de vensterbank staan. Alles kan.

Sommige soorten verrekken het achter glas. Bijvoorbeeld Dille, maar dat zijn er idd maar weinig. Toch groeit alles achter modern (dubbel, HR) vensterglas een stuk beroerder dan achter oud, enkel glas.
De coating op glas voor kassen is compleet anders dan die voor ramen woonhuizen.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Sommige soorten verrekken het achter glas. Bijvoorbeeld Dille, maar dat zijn er idd maar weinig. Toch groeit alles achter modern (dubbel, HR) vensterglas een stuk beroerder dan achter oud, enkel glas.
De coating op glas voor kassen is compleet anders dan die voor ramen woonhuizen.

Mango en ananas doen het zeker beter binnen dan buiten haha geldt ook voor de aloe vera. Mijn heilige eiken laat ik eerst een jaartje of twee binnen zodat ze een flinke "kickstart" krijgen voordat ze het bos in gaan.
 

babs

Prepper
Een bosuitje uit de supermarkt in een beetje aarde en hij doet het... Gewoon ieder keer afknippen wat je nodig hebt en hij groeit daarna weer door, zo ook met prei. Paprika ben ik nu aan het proberen, zaadjes uit een paprika gehaald, laten drogen en in de aarde gestopt. Ik ben benieuwd.
 

Erny

Last (wo)man standing
Je hoeft de zaadjes van de pepers (en dus ook de paprika's) niet persé eerst te drogen voor je ze gaat zaaien. @babs :cool:

En speciaal voor het in de vensterbank opkweken van groenten heeft een lid van het Moestuinforum een topic geschreven over lichtbehoefte van de planten. Het gebeurt toch elk jaar weer dat de vele vragen over lange iele bleke plantjes weer op komen duiken en dat mensen daar verbaasd over zijn omdat men denkt dat er in de betreffende vensterbanken toch genoeg licht zou moeten zijn.

http://www.moestuinforum.nl/licht-lichtbehoefte-t12172.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Je hoeft de zaadjes van de pepers (en dus ook de paprika's) niet persé eerst te drogen voor je ze gaat zaaien. @babs :cool:

En speciaal voor het in de vensterbank opkweken van groenten heeft een lid van het Moestuinforum een topic geschreven over lichtbehoefte van de planten. Het gebeurt toch elk jaar weer dat de vele vragen over lange iele bleke plantjes weer op komen duiken en dat mensen daar verbaasd over zijn omdat men denkt dat er in de betreffende vensterbanken toch genoeg licht zou moeten zijn.

http://www.moestuinforum.nl/licht-lichtbehoefte-t12172.html

Daarom baal ik zo van mijn ramen op het westen. Op het zuiden heb ik geen raam en dat maakt het opkweken van zaailingen problematisch om het zacht te zeggen. Dan krijg je idd van die iele dunne zaailingen en gelukkig redden het een aantal wel tot redelijk mooie groenten, maar de lol gaat er wel van af als er maar 1 op de 5 plantjes echt aanslaan. Twee jaar lang hier 150 a 200 zaailingen gehad, maar het is geen doen. :( Zo leer je weer van ieder nieuw huis wat de mogelijkheden zijn. Zelfs een kasje met vorstbeveiliging geeft je geen vroege start. :(
 
Bovenaan