• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen van zowel warm water als CV met zonnecollectoren + ketel als bijverwarming.

Niels

Mankinds only hope
Hallo mensen,

Vanmiddag ging het in de "shoutbox" over zonnecollectoren, en het onafhankelijk zijn van gas.
Nu denk ik niet dat wanneer het heel koud is dit gaal lukken met deze installatie. Eigenlijk weet ik het wel zeker, althans niet in mijn oude niet zo best geïsoleerde huis...
Het idee van warm water maken met zonnecollectoren kannen de meesten wel denk ik.
Er liggen zonnevollectoren op je dak, en die verwarmen een vat met water. Als de collector warm genoeg is gaat de pomp draaien, en word het vat verwarmd, zoadt je CV ketel niet aan hoef, of minder hoeft te doen.
Met de installatie die wij bedachten gebeurt precies het zelfde, alleen wanneer het vat met warm water al warm is, wat dan? Dan hebben we energie ter beschikking, maar we doen er niks mee. Dus... We stoken een 2e vat warm waar geen warm tapwater in zit, maar CV water wat je radiatoren in kan. Hopla, zo simpel als wat!
Aan gezien het "gratis" energie is, en als laatste is het proces zit maak ik in de woonkamer gewoon een ruimtetemperatuuropnemer, en laat e.e.a. onafhankelijk van de ketelregeling op 21 graden stoken.
Waarschijnlijk gaat de hele ketelregeling er uit, en ga ik de ketel op vermogen sturen, en bouw voor de hele installatie een eigen regeling met een Siemens Logo.

De regeling is overigens stap 2. Wellicht behoud ik de regeling, maar dat lijkt vrijwel onmogelijk om dan de buffer te gaan verwarmen (moet ik me in verdiepen, misschien kan het wel).

Maar in ieder geval is qua principe dit de bedoeling:
1k0.jpg


Ik weet dat het niet optimaal is hoe ik de buffer laad met de ketel, dit word anders aangesloten.

De bolltetjes met TT zijn temperatuuropnemers die aan de regeling worden aangesloten.

Wat vinden jullie er van, leuk bedacht, haalbaar?
Wie heeft er zo zo iets (dus met CV en warm water op collector)?

Het idee er achter is om ten tijden van SHTF zo min mogelijk energie te verbruiken. Generator voor elektra heb ik, en propaan om de CV ketel op te laten branden, maar je gebruikt het liefst zo min mogelijk natuurlijk.
Voor de rest is het natuurlijk veel milieu vriendelijker dan gas verstoken.

Overigens het idee om OF de buffer te verwarmen OF direct over de radiatoren te gaan is bewust.
Het is niet rendabel om bij ongunstige omstandigheden het buffer steeds op temperatuur te houden. Of dat rendabel is word bepaald door de regeling die ik zelf progammeer.

(p.s. ik weet dat er foutjes in het schema zitten inlaatcombinatie andersom, geen overstort,...).
 

Arie

Diehard Prepper
Mischien lees ik er overheen.
Maar waarom geen buffervat met een warmte wisselaar voor tap water en cv water.
Word beide verwarmt door je collectoren gebruik je tap water is het warm door je collectoren gebruik je geen tap gebruik je het zonder moeite voor cv water.
Alleen je kamer termostaat kan je anders/ moet anders aansluiten.
Scheelt een vat en regel kleppen.
 

Arie

Diehard Prepper
hoe vaak zou het gebeuren dat er zoveel zon is dat je buffer op temperatuur is en je cv je huis moet verwarmen.
 

Niels

Mankinds only hope
@Arie , daar zit wat in ja, dat scheelt ook een hoop. Dan neem ik een vat met dubbele wisselaar (spiraal).
Dan 1 voor het zonnecollectorcircuit (onderin, met glycol), en 1 voor het voorverwarmen van het tapwater (midden/bovenin).
Dat maakt het inderdaad simpeler, maar ik denk dat ik minder makkelijk zo'n vat tegen ga komen.
Het liefst maak ik het met spul waar ik makkelijk aan kan komen.
Ik zat aan zo'n oud Luigjes RVS vat te denken, met dubbele wand, maar ik weet niet of daar ook een spiraal in zit...

Ik weet niet hoe vaak dat gebeurt, maar deze systemen worden nu meer gebruikt her en der, ik gok niet voor niks... En ik stook al snel hier in dit oude huis, en een zonnecollector doet ook al snel wat met winter zon.
 

Niels

Mankinds only hope
Kijk eens naar vaten voor zwembad verwarming.
Die hebben vaak wel meerder wisselaars er in.
Maar het spiraal voor tapwater moet officieel wel dubbel gescheiden zijn, ik gok dat die vaten dat niet zijn. Je zou ook met een extra pomp kunnen werken en een wisselaar, maar ectra energie voor de pomp...
 

Niels

Mankinds only hope
@Arie , ik ben een principeschema aan het maken, maar doet de buffer in het CV circuit altijd mee dan? Je houd het buffer altijd warm?
Of schakel je het zo dat je het buffer ook kan laten afkoelen, en je Cv direct kan stoken met de ketel (zonder dus de buffer)?
Ik vraag mij af wat rendabeler is. Met de donkere dagen, en dagenlang koud denk ik niet dat het werkt.
 

Arie

Diehard Prepper
ja je cv loopt dan altijd door je buffer.
Ofwel je buffer word altijd verwarmt door de ketel. Maar hoeveel verlies heb je.
Je buffer blijft op temperatuur dus het beetje verlies wat je hebt kwa cv is weer winst met je tapwater, er van uitgaand dat je iederedag warm water gebruikt.

Of je zet er een bypass op voor je cv heb je geen extra vat nodig alleen een klep en een stukje pijp.
 

Niels

Mankinds only hope
@Arie , zo iets bedoel je?
1k0.jpg

Word lastig met expansievaten omdat ik in de retour van de retel een smoorklep heb geplaatst omdat ik anders stroming krijg over de ketel als ik verwarm uit de buffer in plaats van over de radiatoren.
Beter idee hoe ik dit schakelen kan?

Edit: Dit is dus met mogelijkheid om de ketel direct over de radiatoren te laten gaan.
Zonder die optie is het veel eenvoudiger.
 

Niels

Mankinds only hope
Ah, jij bedoeld om je buffer gewoon in de retour van je ketel te schakelen? Dat kan... en dan de pomp van de ketel gebruiken voor alle circulatie... kan ook... Geen gek idee.
En wil je dan zonder buffer kan je idd met een omschakelklep werken.
 

martin

Mankinds only hope
Wat vinden jullie er van, leuk bedacht, haalbaar?
Wie heeft er zo zo iets (dus met CV en warm water op collector)?

Leuk bedacht, maar het is niet haalbaar.

Ik dacht ook dat het mogelijk zou moeten zijn, maar je zal een enorm buffervat moeten hebben.

Het probleem zit hem in het simpele gegeven dat je op het moment dat je de warmte het meest nodig heb (in de avond, of na enkele dagen waardeloos weer) er geen zon is.
Nu zijn er landen (Zwitserland/Oostenrijk) waar het in de winter erg zonnig kan zijn, maar in Nederland komt dit minder voor.

De kosten die je zal moeten maken om 5 dagen te overbruggen met een buffervat zullen niet opwegen met de besparing.
Dan kan je nog beter een pelletkachel verbinden op je CV, zodat je in ieder geval nog iets van 30% to 40% besparing zal krijgen op je energiekosten.
Voor ongeveer 300 euro heb je 1000 kilo pellets en ben je niet meer afhankelijk van gas.
Maar denk wel na over de elektriciteit die je mogelijk nodig heb afhankelijk van het type pelletkachel.
 

Niels

Mankinds only hope
Aan gezien het "gratis" energie is, en als laatste is het proces zit maak ik in de woonkamer gewoon een ruimtetemperatuuropnemer, en laat e.e.a. onafhankelijk van de ketelregeling op 21 graden stoken.

Leuk bedacht, maar het is niet haalbaar.

Ik dacht ook dat het mogelijk zou moeten zijn, maar je zal een enorm buffervat moeten hebben.

Het probleem zit hem in het simpele gegeven dat je op het moment dat je de warmte het meest nodig heb (in de avond, of na enkele dagen waardeloos weer) er geen zon is.
Nu zijn er landen (Zwitserland/Oostenrijk) waar het in de winter erg zonnig kan zijn, maar in Nederland komt dit minder voor.

De kosten die je zal moeten maken om 5 dagen te overbruggen met een buffervat zullen niet opwegen met de besparing.
Dan kan je nog beter een pelletkachel verbinden op je CV, zodat je in ieder geval nog iets van 30% to 40% besparing zal krijgen op je energiekosten.
Voor ongeveer 300 euro heb je 1000 kilo pellets en ben je niet meer afhankelijk van gas.
Maar denk wel na over de elektriciteit die je mogelijk nodig heb afhankelijk van het type pelletkachel.
Daaraan heb ik natuurlijk wel gedacht. Je moet op alle momenten waarop je gratis energie voorhanden hebt je hut gaan verwarmen.
Het buffer zal ook het liefst zo groot mogelijk zijn, maar dat zal toch door de constructie van het huis beperkt blijven.
Het idee om constant warmte toe te voeren wanneer het er is lijkt me pure winst.

Voor de rest ga ik op hout stoken met een kachel die niet op de CV word aangesloten.
Dan had ik er rekening mee moeten houden met de verbouwing van het huis.
Leidingen over de muur houd ik niet van.

Ik denk ook niet dat ik met mijn installatie heeeeeeeel veel ga besparen op de stookkosten hoor, maar het is mooi meegenomen denk ik.
Vooral voor warm water, vandaar in 1e instantie ook 2 vaten.

Edit: Het is dus niet de bedoeling om voor een X aantal dagen warmte te preppen in het buffervat!
 

Arie

Diehard Prepper
Ik bedoel inderdaad je cv buffer in serie met de ketel.
Stoken moet je toch als je het warm wilt hebben.
Als je meer rendement van je wamte wilt hebben kan je ook je wasmachine nog aansluiten op je buffer.
Scheelt een hoop als je een 2000watt verwarmings element niet meer gebruikt.
En als je een logo gebruikt kan je zelf je max en min temp bepalen wanneer je wat gebruikt.
Is het haalbaar met lange koude dagen dat niet maar het voor en na jaar denk ik wel.
 

Arie

Diehard Prepper
Je kan voor je tap water ook een bypass maken op je buffer.
Als je dan alles bypasst heb je dus dezelfde situatie als nu, en minimaal verlies.
 

Niels

Mankinds only hope
@Arie , dat denk ik dus ook!
Ik maak morgen een principeschema met de buffer net voor de ketel.
Ik moet dan alleen de ketelpomp gaan schakelen met de logo, maar dat is geen probleem.
En inderdaad, mijn wasmachine staat haast naast het buffervat straks, dat is best interessant!
Een tap maken in de leiding naar de ketel, zo dicht mogelijk bij het vat, en dat kan in dit geval. Ideaal dus.
Ik hoef dat niet eens met de Logo te doen voor de wasmachine.
De regeling van de collector enz. denk ik dat ik gewoon met een Logotje maak.
Grote merken zoals Stiebel Eltron, AO-smit, Atag enz... gebruiken allemaal regelingen van Resol,
alleen laten ze hun eigen logotje er op drukken. Ik ben er niet zo'n fan van...
Ik wil wel zien dat ik de collectorpomp kan gaan sturen op vermogen (of puls-pauze?).
Ik geloof dat die Resol dingen de goedkope er van ook puls-pauze sturen.
Dus even de pom aan, en weer uit, aan, uit, enz.
Maar daar kan ik me nog in verdiepen...
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Niels, wat is een logotje wat je er overal op zet ?

Nadeel van een zonneboiler is dat je de warmte niet gebruikt wanneer het wordt opgewekt.
Dat is met name wat betreft warmwater gebruik. Meestte mensen douchen 's ochtends en/of 's avonds. En dan moet je het hebben van de opgeslagen warmte.

Zomers heb je veel en snel heet water maar dan staat je CV op de "winterstand".

's winters via je CV je "kasteel" op temperatuur houden is interesanter. Je CV hoeft niet continu op 70 graden te draaien. Een apart systeem is denk ik makkelijker te ontwerpen en te onderhouden zonder ingewikkelde keuze kleppen.

Nadeel is dat je twee collectors en twee buffers moet aanschaffen.

Iemand ervaring met heatpipes als collector ? Ik zag op mp een foto van een liggende collector op plat dak.
nooit bij stilgestaan dat dat ook kan. Maar werkt dat ook ?
$_85.JPG


En ken je deze zonnecollectoren panelen (DHZ) site al ?
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels, wat is een logotje wat je er overal op zet ?

Nadeel van een zonneboiler is dat je de warmte niet gebruikt wanneer het wordt opgewekt.
Dat is met name wat betreft warmwater gebruik. Meestte mensen douchen 's ochtends en/of 's avonds. En dan moet je het hebben van de opgeslagen warmte.

Zomers heb je veel en snel heet water maar dan staat je CV op de "winterstand".

's winters via je CV je "kasteel" op temperatuur houden is interesanter. Je CV hoeft niet continu op 70 graden te draaien. Een apart systeem is denk ik makkelijker te ontwerpen en te onderhouden zonder ingewikkelde keuze kleppen.

Nadeel is dat je twee collectors en twee buffers moet aanschaffen.

En ken je deze zonnecollectoren panelen (DHZ) site al ?

M.b.t. het opslaan van warm water. Als het water de vorige dag is verwarmd, en ik douche me in de ochtend, is het water nog warm. Dat blijft heel lang warm door de isolatie rond het vat.
Mijn CV draait idd niet altijd op 70 graden. Bij een CV ketel (ik heb het over HR) is het zo dat hoe lager de temperatuur je stookt, hoe hoger je rendement is.
Als het nodig is verhoog ik mijn aanvoertemperatuur. Ik weet niet waar die nu op staat, maar ik kan de leiding net niet meer vasthouden.

Maar als ik energie over heb van laat ik zeggen boven de 40 graden kan ik dat mooi laten circuleren. De afgifte zal niet enorm zijn, maar het is toch "gratis" energie.
Al moet ik natuurlijk wel een pomp laten draaien... een energiezuinig modelletje moet dat worden.

Het nadeel van 2 bufers vind ik niet zo erg, daar gaat mijn voorkeur naar uit zelfs. Ik wil 2 vaten die ik tegen kom op het werk gebruiken.

Die site kende ik nog niet, maar zeker interessant!

Een Logotje... Dat is van Siemens. Het is eigenlijk een beknopte PLC om simpele regelingen mee te maken, of besturingen.
Siemens_LOGO.jpg

Op het werk maak ik af en toen regelingetjes met Logo, of pas dingen aan, enz...

Het is een vrij simpel ding, en het werkt gewoon met logische blokken, net als een PLC.
Je kan het programma (proefversie) gratis downloaden. Je kunt er alles mee, behalve de software naar de regelaar downloaden (ja bij Siemens heet dat downloaden i.p.v. uploaden).
 
Bovenaan