• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

voedsel drogen

dreezy

Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben het hier nog niet tegen gekomen, dus wilde ik het eens aan tippen.
We hebben het hier over het opslaan van voedsel voor langere tijd. Nu heb ik een dehydrator gekregen, alleen ben ik nog niet er aan toe gekomen om voedsel te drogen.

dig_food_dehydrator_2.jpg


Ik ben me aan het inlezen en zo verder, maar het gaat mij om het opslaan. Het drogen zal wel lukken. Daar ben ik niet zo bang voor.

Ik heb afgelopen periode wat van die gripzakjes gekocht bij de Action. Dit werkt dus niet. Daar komt weer lucht bij. Dat is niet echt een optie voor het klein opslaan van dingen.
Nu is mijn vraag of jullie ervaring hebben met gripzakjes die wel goed werken zodat er geen lucht en vocht bij het gedroogde voedsel kan komen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groeten Dreezy
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het zou leuk zijn als je een verslag met foto's plaatst als je het drogen gaat uitvoeren.
Hoe langdurig is jouw langdurige opslag bedoeld? Ik bedoel, tomaten kan je elk jaar weer opnieuw planten en oogsten, dus in principe hoef je niet langer dan een jaar op te slaan. Staan er in de boeken waarin je inleest geen tips hoe je het gedroogde opslaat?
Gripzakjes werken hier niet voor, je zal dan eerder aan mylarzakken, zuurstofabsorbers en sealen moeten denken.
Heb je dit boek al? Heerlijke recepten.

handboek_voedsel_drogen_2.jpg
 

dreezy

Prepper
Het zou leuk zijn als je een verslag met foto's plaatst als je het drogen gaat uitvoeren.
Dat wil ik eigenlijk wel gaan doen, maar dan moet ik eerst bezig gaan :)
Moet nog eens kijken of ik wat in de aanbieding kan krijgen. Op dit moment is er nog geen eigen kweek :(

Hoe langdurig is jouw langdurige opslag bedoeld? Ik bedoel, tomaten kan je elk jaar weer opnieuw planten en oogsten, dus in principe hoef je niet langer dan een jaar op te slaan. Staan er in de boeken waarin je inleest geen tips hoe je het gedroogde opslaat?
Gripzakjes werken hier niet voor, je zal dan eerder aan mylarzakken, zuurstofabsorbers en sealen moeten denken.
Dat is wel jammer dat die zakjes niet werken. Ik heb net even naar die mylar zakken gekeken, maar dat wordt me even wat te duur en hoe lang ik het op ga slaan... Ja, dat za maximaal 1 jaar zijn denk ik. Ik kweek mijn eigen tomaten en dergelijke dus dat is inderdaad al makkelijker. Misschien moet ik me toch gaan richten op potjes met zuurstof absorbers..

Heb je dit boek al? Heerlijke recepten.

handboek_voedsel_drogen_2.jpg
Ja dat boek heb ik ook gekregen voor mijn verjaardag. Leuk boek staat erg veel in....
I
 

dreezy

Prepper
hmmm.. Ben niet zo van de olijfolie... Ik denk dat ik ze maar ga drogen... Dan maar eens kijken hoe ik ze ga opslaan
 

Loreen

Last (wo)man standing
Leuk, ik heb zelf helaas geen droger maar laatst met behulp van de oven wel zelf bouillonpoeder gemaakt :)

Op het vorige forum was al wat geschreven over voedsel drogen, wellicht is het leuk als al doende wat van die info op dit forum terecht komt :)

Wat topics:
Review over voedsel drogen boek:
http://preppers.nl/forum/threads/10227-Review-Boek-Handboek-Voedsel-Drogen

Topics over beef jerky/billtong:
http://preppers.nl/forum/threads/2958-Recept-Beef-Jerky
http://preppers.nl/forum/threads/880-Billtong-recept
http://preppers.nl/forum/threads/10231-Vlees-drogen-hoe-ik-het-doe-foto-verslag

Topic over het bewaren van gedroogde groente en fruit:
http://preppers.nl/forum/threads/9766-Het-veilig-bewaren-van-gedroogd-fruit-en-groente

Opslaan van eten:
http://preppers.nl/forum/threads/296-Opslaan-van-eten

Misschien heb je er wat aan :)
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik droog veel in een zonneoven,voor korte tijd ,mason jars met een oxygene absorber,long term mylar bag en oxygene absorber. De plastic plastic van de sealer is goed voor dingen die je in de vriezer doen, maar tegen ratten en dergelijk is het niet genoeg.
 

dreezy

Prepper
Laatst bewerkt:
Hoi Erny, Ik zal deze eens doorlezen.

voor korte tijd:mason jars met een oxygene absorber,long term mylar bag en oxygene absorber

Juist weckpotten (mason jars) kun je voor lange tijd gebruiken. Ik heb hier geweckte appelmoes staan van 3 jaar terug en nog steeds goed.

Die mylar bags vind ik nogal duur en ik wil eigenlijk niet werken met een oxygen absorber daarom wil ik het vacuum gaan zuigen maar met weinig kosten :)

Ik maak gebruik van oude hakpotjes die voor weer hergebruik. Dit gaat erg goed en de vacuum functie bij mjin geweckte potten gaat niet verloren
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik droog veel in een zonneoven,voor korte tijd ,mason jars met een oxygene absorber,long term mylar bag en oxygene absorber. De plastic plastic van de sealer is goed voor dingen die je in de vriezer doen, maar tegen ratten en dergelijk is het niet genoeg.
Kijk dat zijn de goede tips, van de ervaringsdeskundige. Niemand wil tenslotte dat je voorraad door muizen en ratten opgegeten wordt.
 

dreezy

Prepper
Ik heb zitten kijken naar zakjes, maar eigenlijk kost me dat even te veel. Ik stop het liever in hakpotjes die ik gratis van vrienden, familie en kennissen krijg. Het probleem hierbij is, dat ze als ik er wat uit ga gebruiken ik de potjes weer moet vacuum trekken. Daar heb ik nog geen fatsoenlijke oplossing voor.

Eigenlijk zou ik de volgende willen hebben, maar dan heb ik nog een apparaat nodig wat dit vacuüm ga trekken

s-l500.jpg

Ik heb hierboven al een remontluchter geplaatst. Ik geloof wel dat die werkt, maar ik denk dat (aangezien ik toch wel een low-budget persoon ben) dit qua kosten eventjes het doel voorbij schiet :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik droog veel in een zonneoven,voor korte tijd ,mason jars met een oxygene absorber,long term mylar bag en oxygene absorber. De plastic plastic van de sealer is goed voor dingen die je in de vriezer doen, maar tegen ratten en dergelijk is het niet genoeg.
Is het een zelfgemaakte zonneoven?
 

dreezy

Prepper
@mrsjones: krig je het dan wel fatsoenlijk droog?

Heb er zelf ook een (zelfgemaakt) maar dat lukt me nog niet echt. Tenminste het koken van voedsel niet

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Misschien haal je twee dingen door elkaar @dreezy. Een zonne-oven en een zonne-droogoven/zonnedroger.

6a00e0099229e88833014e8bfa0f7d970d-250wi


De zonnedroger, meer info over zonnedrogers op lowtechmagazine.



De zonnedroger van 12ambachten.



img_home_02.jpg

Dit is een zonneoven of solar cooker. Een solarcooker is bedoeld om mee te koken.
Bouwtekening hier verkrijgbaar.

Zullen we het in dit topic blijven hebben over de droger en droogtechnieken tips en trucs.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Wij hebben een paar solar oven zelf gebouw,ze waren niet geweldig. 3 jaar geleden heb ik eentje uit de states gehaal. Solar oven usa. Die werk heel goed,zo goed dat wij er nog een erbij hebben .
Jij kun koken erin,maar dat vraag best veel oefenen,je kun ook brood bakken,dat ging best makellijk. Je kun prima drogen, fruit,groenten,eieren.. En het is een prima manier om drinkwater te krijgen.
Ze geven ook regelmatig webbinar over hun product.
Wij kunnen nu zelf pizza in bakken....kijk naar sunoven.com
Puur om te drogen kun je ook flinke droog kasten bouwen,maar dat woord meer voor verkoop ,ed.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Dat snap ik, ze zijn niet goedkoop, maar ik ben ong 3 keer per jaar in the states,en vrienden komen ook op bezoek en brengen spullen mee. Ik heb het voordeel in een vrij international groepje vrienden te zitten.
Evt zo jij ook kunnen kijken of iemand in belgie of nederland,zichzelf zo kunnen leren die dingen goed te bouwen en te verkoopen. Een small side business voor een handige prepper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

dreezy

Prepper
Misschien haal je twee dingen door elkaar @dreezy. Een zonne-oven en een zonne-droogoven/zonnedroger.

haha, dat klopt inderdaad. Ik heb nu dus een droger (geen zon maar elektrisch) en een solar cooker. Met die solar cooker wil het nog niet echt geworden. Dit jaar gaan we het opnieuw proberen en kijken wat het wordt.
Eitje bakken lukt wel, cakes ook maar voedsel nog niet echt. Moet daarna alsnog in de oven :(
 
Bovenaan