• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedsel voorraad bewaren in de schuur

drempler

Senior Prepper
Hallo Allemaal,

Een familie lid van mij wil een voedsel voorraad opbouwen. Ivm een scheiding woont ze nu op een twee kamer apartamentje met een kind en dus heel weinig ruimte (total nog geen 37m2).

Nu heeft ze nog wel zo'n klein betonnen aanbouw schuurtje waar de fietsen in staan en waar nog wat ruimte over is, haar bedoeling is dan ook om daar een stalen archiefkast of iets dergelijks in te zetten en daar dan voor ongeveer een week voedsel en nog wat extra water (onder het bed ligt al water en andere dingen) op te slaan. In het huis is gewoon echt geen plek meer, althans niet als je het nog eenig sinds leefbaar wil houden.

Haar opzet is om dit echt als voedsel voor nood te gebruiken het wordt dus niet gerouleerd! en staat daar dus laten we zeggen ongeveer een jaar, wanneer het niet gebruikt is wordt het dus pas tegen eind tht datum opgemaakt en vervangen voor nieuwe.

Nu kwam bij mij de gedachten op kan dit eigenlijk wel in het schuurtje? In de zomer met een hittegolf wordt het in het schuurtje toch ook zo rond de 28-30 graden (staat niet vol in de zon door een grote boom) In de winter vriest het er niet doordat er een verwarming is en vochtig is het er ook niet. De vuistregel voor bewaren van ingeblikt en gepot voedsel is doorgaans toch koel, donker en droog.

Of zou het zolang je maar binnen de tht datum blijft geen enkel probleem op leveren? Sommige mensen hebben natuurlijk ook voedsel in de keuken kast staan en daar wordt het in de zomer soms ook richting de 30 graden.

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies wil opslaan, maar normaal hoef je je voor 1 jaar nergens zorgen om te maken. En binnen de THT ook niet.

Een groot deel van mijn eten ligt in een kast, waar ook het verdeelblok van de vloerverwarming staat. Dat wordt in de winter algauw 25 graden. Dat is echt geen probleem.

Zelf bewaar ik flessenwater en frisdrank in de schuur. Voor de houdbaarheid maak ik me geen zorgen. Hooguit voor het plastic dat warm wordt waardoor er meer stoffen in je drinkwater kunnen lekken.

Gewoon focussen op ingeblikt, en glazen potjes en droge etenswaar, dan is er geen probleem.

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies wil opslaan, maar normaal hoef je je voor 1 jaar nergens zorgen om te maken. En binnen de THT ook niet.

Een groot deel van mijn eten ligt in een kast, waar ook het verdeelblok van de vloerverwarming staat. Dat wordt in de winter algauw 25 graden. Dat is echt geen probleem.

Zelf bewaar ik flessenwater en frisdrank in de schuur. Voor de houdbaarheid maak ik me geen zorgen. Hooguit voor het plastic dat warm wordt waardoor er meer stoffen in je drinkwater kunnen lekken.

Gewoon focussen op ingeblikt, en glazen potjes en droge etenswaar, dan is er geen probleem.
@drempler , het is zoals @Hooiwagen aangeeft, denk ook ik. Het grootste deel van het jaar zal het koeler zijn, en per saldo heb je dan waarschijnlijk minder teruggang dan in huis.

Wel oppassen met kleine diertjes die lekkers lusten. Een voorraad kattenbrokken in een stevige 10 kg zak (schrik niet - voor onze kat😁) stond er hier laatst ogenschijnlijk nog "prima gevuld" bij maar bleek vederlicht te zijn en tot op de laatste kruimel door muizen te zijn leeg gegeten.

Een stevig luchtdicht tonnetje is dan geen luxe maar kan het verschil maken tussen gebakken muizen of eigen voeding!😉
Ik heb wel een tip voor goede stevige tonnen. Daarvan heb ik er een aantal in gebruik en ik ben er flink tevreden over. Even opzoeken... dit zijn ze, en hier veel voordeliger dan elders😉
https://www.marstall.nl/product/voerton-60-liter/
Een slimmerik die koopt er meteen een of twee scheppen bij, die zijn stevig en voor veel zaken handig👍 https://www.marstall.nl/product/voerbeker/

Ga er ook niet te snel van uit dat opslag maar voor een jaar is, zou ik zeggen. Nu lijkt het Armaggedon wel aan onze deur te rammelen onderdehand, wat wil men immers met zulke politici, maar het kan evengoed nog wat jaartjes duren en voor droge voeding is dat echt geen probleem. Waarom zou je ieder jaar de moeite doen? Stop er rijst, bonen, wat pasta, zout en suiker in en over 10-15 jaar smaakt het nog prima!

En zeker is dat het geval als je er een grote zuurstofvreter bij stopt. Die maak je eenvoudig zelf. Koop flink wat (niet-roestvrije!) staalwol, drenk dat kort in een oplossing van calciumchloride (vocht-vreet-granulaat) in water, dep het staalwol een beetje droger en prop er een flinke jampot mee vol, met gaatjes in het deksel, klaar! Wat er aan zuurstof in het vaatje mocht diffunderen dat wordt meteen opgevreten en kan de voeding niet aantasten. Stop echter geen blikvoeding in zo'n tonnetje. Calciumchloride is een onschuldig niet-giftig zout maar mocht er iets op een blik terecht komen dan kan dat ook gaan roesten (zuurstof vreten).

Laatst bewerkt:

@drempler , het is zoals @Hooiwagen aangeeft, denk ook ik. Het grootste deel van het jaar zal het koeler zijn, en per saldo heb je dan waarschijnlijk minder teruggang dan in huis.

Wel oppassen met kleine diertjes die lekkers lusten. Een voorraad kattenbrokken in een stevige 10 kg zak (schrik niet - voor onze kat😁) stond er hier laatst ogenschijnlijk nog "prima gevuld" bij maar bleek vederlicht te zijn en tot op de laatste kruimel door muizen te zijn leeg gegeten.

Een stevig luchtdicht tonnetje is dan geen luxe maar kan het verschil maken tussen gebakken muizen of eigen voeding!😉
Ik heb wel een tip voor goede stevige tonnen. Daarvan heb ik er een aantal in gebruik en ik ben er flink tevreden over. Even opzoeken... dit zijn ze, en hier veel voordeliger dan elders😉
https://www.marstall.nl/product/voerton-60-liter/
Een slimmerik die koopt er meteen een of twee scheppen bij, die zijn stevig en voor veel zaken handig👍 https://www.marstall.nl/product/voerbeker/

Ga er ook niet te snel van uit dat opslag maar voor een jaar is, zou ik zeggen. Nu lijkt het Armaggedon wel aan onze deur te rammelen onderdehand, wat wil men immers met zulke politici, maar het kan evengoed nog wat jaartjes duren en voor droge voeding is dat echt geen probleem. Waarom zou je ieder jaar de moeite doen? Stop er rijst, bonen, wat pasta, zout en suiker in en over 10-15 jaar smaakt het nog prima!

En zeker is dat het geval als je er een grote zuurstofvreter bij stopt. Die maak je eenvoudig zelf. Koop flink wat (niet-roestvrije!) staalwol, drenk dat kort in een oplossing van calciumchloride (vocht-vreet-granulaat) in water, dep het staalwol een beetje droger en prop er een flinke jampot mee vol, met gaatjes in het deksel, klaar! Wat er aan zuurstof in het vaatje mocht diffunderen dat wordt meteen opgevreten en kan de voeding niet aantasten. Stop echter geen blikvoeding in zo'n tonnetje. Calciumchloride is een onschuldig niet-giftig zout maar mocht er iets op een blik terecht komen dan kan dat ook gaan roesten (zuurstof vreten).

Wat ik begreep wil ze gewoon gangbare dingen uit de supermarkt op slaan, zoals soep, vis, groente, appelmoes, vruchten noem maar op alles in glas of blik. Zelf had ik me nog nooit zo bezig gehouden met die tempratuur verschillen omdat ik zelf over een voorraad kelder in huis beschik, maargoed daar hoeft ze zich dus geen zorgen over te maken.

Water filter had ze inmiddels ook twee van aangeschaft heb ik begrepen:
https://www.aqualogic.nl/AQUA-Logic-Travel-Mini-Ultra

Incl. 6x 20l jerrycans met water.

Een voerton of emmer is wel 100% dicht alleen niet erg praktisch met potten enzo, een archiefkast heeft bij de deur een kiertje van een paar milimeter daar komen muizen niet tussen door waar je overigens uberhaubt niet bang voor hoeft te zijn met spullen in pot of blik.

Ik zelf zit niet in het USA doomsday prepper senario dus een voedselvoorraad voor een jaar of zelfs jaren zie ik niet zo het nut van. En dan te bedenken het moet ook betaald worden, en variatie in voedsel is ook belangerijk als je een jaar lang niets anders eet dan bonen, rijst en pasta is de lol er in het leven ook snel af. Een voorraad van een paar week of misschien een maand kan ik echt het nut wel van zien maar langer.....

Dat met die zuurstof absorptie ga ik zelf voor de grap is testen.

Laatst bewerkt:
Wat ik begreep wil ze gewoon gangbare dingen uit de supermarkt op slaan, zoals soep, vis, groente, appelmoes, vruchten noem maar op alles in glas of blik. Zelf had ik me nog nooit zo bezig gehouden met die tempratuur verschillen omdat ik zelf over een voorraad kelder in huis beschik, maargoed daar hoeft ze zich dus geen zorgen over te maken.

Water filter had ze inmiddels ook twee van aangeschaft heb ik begrepen:
https://www.aqualogic.nl/AQUA-Logic-Travel-Mini-Ultra

Incl. 6x 20l jerrycans met water.

Een voerton of emmer is wel 100% dicht alleen niet erg praktisch met potten enzo, een archiefkast heeft bij de deur een kiertje van een paar milimeter daar komen muizen niet tussen door waar je overigens uberhaubt niet bang voor hoeft te zijn met spullen in pot of blik.

Ik zelf zit niet in het USA doomsday prepper senario dus een voedselvoorraad voor een jaar of zelfs jaren zie ik niet zo het nut van. En dan te bedenken het moet ook betaald worden, en variatie in voedsel is ook belangerijk als je een jaar lang niets anders eet dan bonen, rijst en pasta is de lol er in het leven ook snel af. Een voorraad van een paar week of misschien een maand kan ik echt het nut wel van zien maar langer.....
@drempler , ik realiseerde mij dat mijn advies wellicht het doel voorbij schoot, maar dan was het misschien voor anderen nuttig.

Van serieuze zorgen over het bewaren van conserven uit glas of blik in een schuurtje, of over een gebrek aan lol, heb ik gelukkig geen last. Oefening en ervaring is daarvoor het geheim!😉

Ik kijk toch liever iets verder vooruit als het erom gaat het leven te houden, dan de maandelijkse huurtermijn😁

Van €100 aan droog voedsel blijf je desnoods drie maanden lang in leven, en dat heeft m.i. niets te maken met "diehard preppen" maar wel met nuchter verstand. Het is natuurlijk ook veel compacter dan potten en blikken met vooral veel water erin.
Dramatisch moeten we er echter niet over doen, en de kans dat een voorraad van drie maanden eens beslist over leven of dood is klein. Maar waarom zou men tegenover zo'n toch geringe investering enig risico willen lopen?

Dat met die zuurstof absorptie ga ik zelf voor de grap is testen.
In een ander draadje ben ik er eens uitvoeriger op ingegaan @drempler . Kan je levensmiddelen weg houden van zuurstof dan ben je de belangrijkste verouderingsinvloed kwijt.
Om zuurstof snel chemisch te kunnen binden (vangen) is ijzer nodig, met een groot oppervlak, een corrosief medium en zuurstof. Staalwol is ideaal en calciumchloride ook. Breng die twee bij elkaar en je ziet en hoort het roesten bij wijze van spreken. Met mijn warmtebeeldcamera zie ik binnen seconden warmte ontstaan (exotherme reactie). Sluit je het af van zuurstof dan stopt dat roesten. Zo'n zuurstofabsorber ligt dus 24/7 op de loer voor elke zuurstofatoom die het tegen komt, op deze manier bijna gratis en zeker niet voor niets😉

Terug
Bovenaan