• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedseldroger

marrid

Survivor
Ik ben van plan een voedseldroger aan te schaffen. Na wat research besloten dat het een keuze moet worden tussen de Vita5 Nobel pro of een Wartmann. Iemand toevallig ervaring met 1 van de twee of mogelijk met beiden? Alle info is welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Alleen ervaring met het LIdl droogapparaat.

En hoe tevreden ben je daar over @Erny ?
Vind je het een aanrader zou je het weer kopen?
Is het meer geschikt voor kleine hoeveelheden?
Hoe ga je dat wat je gedroogd hebt afsluiten?
Hoelang kan je het voedsel bewaren tot je merkt dat de kwaliteit achteruit gaat?
Als je er van wilt eten zeg maar een maaltijd hoe doe je dat, misschien dom ga je het stomen?
 

Red

Senior Prepper
Ik heb alleen ervaring met de hendi Profi Line 10 tray. Daar ben ik zeer tevreden over.

Grootste nadeel is dat ik hem niet altijd helemaal vol krijg waardoor hij natuurlijk relatief veel verbruikt. En dat hij standaard op 70 graden staat. Terwijl ik juist vooral op 45 graden droog. Dus ik moet altijd de temp omlaag halen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@marrid , helaas heb ik geen ervaring met een voedseldroger, want ik had je anders graag raad gegeven.

Jouw post geeft wel ruimte om het over drogen in het algemeen te hebben😉, en daarvan maak ik natuurlijk graag misbruik.:thnx:

Gevoelsmatig, zal het op hogere temperatuur drogen flink wat energie kosten, relatief bezien dan. Een voordeel is wel weer, dat die warmte het huis ook weer verwarmt.

Maar zou "de andere kant op" drogen niet ook goed kunnen functioneren, en wellicht zelfs beter en sneller? Ik denk dan aan vriesdrogen.

Zelf heb ik een vacuümpompje en een vrieskastje, en veel meer dan dat is er waarschijnlijk niet nodig...

Denk eens met mij mee... In een hete- lucht-droger zal je de zaken niet op elkaar gepropt en gestapeld neer kunnen leggen (veronderstelling) maar in een stevig vacuüm te zuigen doosje wel.

Het vacuümpompje zuigt en trekt aan alles wat er maar verdampen kan, ook al zit zo'n doosje stampvol, lijkt mij. Waterdamp trek je al snel weg rond blad en plantdelen, en waar geen waterdamp meer is daar is weer ruimte voor restwater om snel te verdampen. Gevoelsmatig, zou zoiets best snel kunnen gaan (met vacuüm), zelfs als we zo'n doosje zouden verwarmen in plaats van koelen. Het water pompen we er in beide gevallen immers uit.

Zodra het restvocht bevroren is, gebeurt er weer iets anders: het (dan ijs) sublimeert en gaat direct van vast naar gasvorm over. Ieder kent dat wel van hoopjes sneeuw die ook bij continue minusgraden toch steeds kleiner worden. Hetzelfde zou dan m.i ook in de vriezer gebeuren, zodat ook de laatste waterdamp eruit wordt gezogen.

Een verder voordeel zou kunnen zijn dat alle vitamines behouden blijven omdat verhitting niet nodig is. En, ik heb de indruk dat vriesdrogen waarschijnlijk verder droogt dan warm drogen het kan.

Het is maar een ingeving, maar wellicht het proberen waard...?

Onderstaand, een plaatje van een vriesdroger. Wie er een vacümpompje heeft, die heeft het ding rechts dus al. Ik vermoed dat dit apparaat een draaibare trommel heeft, en dat is natuurlijk moeilijk in de vrieskast te fabrieken. Maar een stevig doosje dat niet vervormt bij vacuüm zuigen, een pomp en een stukje slang (met daarin een dun plat pijpje ter plaatse van de afdichtstrip) werkt wellicht goed genoeg...

Screenshot_20230308-154526.png
 

Erny

Last (wo)man standing
En hoe tevreden ben je daar over @Erny ?
Vind je het een aanrader zou je het weer kopen?
Is het meer geschikt voor kleine hoeveelheden?
Hoe ga je dat wat je gedroogd hebt afsluiten?
Hoelang kan je het voedsel bewaren tot je merkt dat de kwaliteit achteruit gaat?
Als je er van wilt eten zeg maar een maaltijd hoe doe je dat, misschien dom ga je het stomen?

Het gaat hier in dit topic niet over ervaringen met de Lidl droger, Marrid vraagt specifiek naar ervaringen met de Vita5 Nobel pro of een Wartmann.
Vacumeerapparaat is je vriend.
 

Red

Senior Prepper
@RockyFlats vitamines verlies je bij hogere temperaturen. Men zegt, maar ik weet niet of dit onderzocht is, dat boven 50 graden de vitamines langzaam minder worden. Anderzijds droogt het met hogere temperaturen sneller. Dus is het kort bloot gesteld aan hogere temperaturen.

Ik gebruik de droger trouwens alleen in de zomer als ik prik over heb van de panelen. Winters droog ik mijn appelpartjes boven de houtkachel.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik geen ervaring met de 2 genoemde voedseldrogers, sorry.

Ik heb een Sedona Express waar ik erg blij mee ben. ( link naar de dehydrator: https://tribest.com/products/sedona-express-sde-s6780-b )
Als het eenmaal gedroogd is trek ik het vacuum met mijn Foodsaver V2680 , afhankelijk van wat het is in daarvoor bestemd plastic of in een Mason jar.

(link naar de Foodsaver: https://www.amazon.nl/FoodSaver-Vacuümsealer-opbergvak-zuigsnelheden-vacuümzakken/dp/B00187DV14/ref=sr_1_1?adgrpid=1345802701309294&hvadid=84112983259928&hvbmt=be&hvdev=c&hvlocphy=159014&hvnetw=s&hvqmt=e&hvtargid=kwd-84112950176514:loc-129&hydadcr=7691_2256527&keywords=foodsaver+v2860&qid=1678358631&sr=8-1&th=1 )
Bij dat laatste gebruik ik dan een deksel zoals in het draadje dan Martin hierboven gegeven heeft. Dit past met een slangetje op mn vacuumapparaat (en ik heb er 2 maten van : voor wide mouth en regular mouth jars). Zie het bijgevoegde plaatje.

Ik heb veel verschillende zaken gedroogd, maar nooit aan vlees toe gekomen.

Ik heb zakjes soepgroenten van de Lidl gedroogd en gevacumeerd, evenals boerenkool, zoete aardappel, courgette, rode kool, paprika, uien, andijvie, bietjes , ei, champignons, fruit en een heleboel andere dingen.
Ook heb ik aardappelpuree gemaakt, gedroogd en tot poeder vermalen.
Heb ik ook gedaan met Optimel en yoghurt. Hiervan heb ik ook fruitleer gemaakt, heerlijk! Appelmoes werkt ook goed.

Daarna donker en koel opslaan en na 3 jaar is het nog steeds top: geen kleur- of smaakverlies.
Langer heb ik niet geprobeerd, tegen die tijd was het steeds op ;)

Fruit als banaan, kiwi en vooral mango heb ik in strips gedroogd en daarna in potten vacuum getrokken. Voordeel daarvan is dat je ze kunt hersluiten en opnieuw vacuum kunt trekken. Reden dat ik die voornamelijk in potten doe is dat ze meestal zó op zijn en dan is t zonde om het in plastic zakken te vacumeren 😂

Inspiratie voor het drogen van voedsel en vooral van complete maaltijden doe ik vaak hier op: https://www.backpackingchef.com/
Niet alles is jarenlang houdbaar, maar ik heb er heel wat smakelijke recepten en ideeën opgedaan!

s-l500.jpg

P1070742.JPG

P1070743.JPG
 

marrid

Survivor
Dank je wel Mayo, wat mooi om dit te lezen. Ik heb ook een foodsaver vacumeermachine (wat ben ik daar blij mee!), ik heb nog niet het apparaatje om de Mason jars te vacumeren. Dat is nog wel een wens van mij, maar ik denk maar zo, stap voor stap.
Na vacumeren is het natuurlijk nog veel langer houdbaar, dat zou wel mooi zijn. Ik heb begrepen dat zonder vacumeren het zeker een jaar goed blijft. Maar langer kan volgens mij ook prima, de voedingswaarde gaat mogelijk wat omlaag maar dat is het dan ook.
De sedona voedseldroger ziet er goed uit! Is alleen wat duurder dan wat ik eraan uit wil geven. Ik begon in gedachten met het kijken naar een goedkope voedseldroger van de Lidl maar na het research werd ik steeds enthousiaster over voedsel drogen en zag ik steeds meer mogelijkheden. En met een gezin van 5 personen ga je gewoon snel door je voorraad heen. Dus ik ben al uitgeweken naar een duurder segment ;). Zit ik nog wel te dubben of 6 lades genoeg is, maar dan kom ik inderdaad in een nog duurder segment uit. Tja, en mijn partner zegt waarschijnlijk, doe dat dan gewoon maar ik ben bang dat dat dan weer te groot is. Het is toch steeds weer een afweging.

Maar wat heb jij gedaan met de optimel in de voedseldroger dan? Wat maak je daar dan van?
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Maar wat heb jij gedaan met de optimel in de voedseldroger dan? Wat maak je daar dan van?

Ik heb heb dun uitgesmeerd en gedroogd (niet op het gewone rooster met die gaatjes, maar op een siliconen vel wat je óp het rooster legt ;)).
Daarna heb ik een gedeelte tot poeder vermalen: ideaal als je onderweg bent: water erbij, flink schudden en even laten 'intrekken' en je hebt weer Optimel 😋
En een gedeelte heb ik in stukken in een pot gedaan: heerlijk om op je tong te laten 'smelten' 😋

Zie zeker deze website voor recepten en aanwijzingen: https://www.backpackingchef.com/


Ik heb van hen jaren geleden ook email gekregen met recepten waaronder dus yoghurt.
Ik kan het op de website zo gauw niet vinden, dus ik zal de tekst hieronder zetten:
[MOD]Website gevonden https://www.backpackingchef.com/Trail_Bytes-trail-bytes-2016-02.html
Citeren/quoten van een alinea en in eigen woorden is toegestaan. Hele teksten kopiëren niet[MOD]



February 2016 Trail Bytes: Dehydrating Yogurt for Easy No-Cook Backpacking Breakfast
February 26, 2016
Hello,
For this issue of Trail Bytes, I dehydrated yogurt and fruit puree. When
combined with dried fruit and granola, reconstituted yogurt makes a
healthy, no-cook backpacking breakfast that’s easy-to-prepare and
delicious.


1.png

2.png

3.png

4.png
 

martin

Mankinds only hope
Zelf heb ik geen ervaring met de 2 genoemde voedseldrogers, sorry.

Jij hoeft echt geen sorry te zeggen hoor.
Wat een top post!
Praktijkervaring i.p.v. copy/paste en dan ook nog foto's er bij.
Dit is helemaal top.
Nu ben ik nog wel nieuwsgierig naar je doel m.b.t. het drogen van voedsel.
Mag ik weten waarom je dit doet?
(hiking/ een koelkast of diepvries proberen uit te sparen?/omdat het kan?)
 

Erny

Last (wo)man standing
"Knipt nog een (gevacumeerde) zak zelf gedroogde appeltjes (jaargang 2020) open en snackt tijdens het lezen van dit topic". 😏
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Nu ben ik nog wel nieuwsgierig naar je doel m.b.t. het drogen van voedsel.
Mag ik weten waarom je dit doet?
(hiking/ een koelkast of diepvries proberen uit te sparen?/omdat het kan?)

d: alle drie ;)

Ik koop graag groot in als zaken goedkoop zijn, maar wil daar niet een (extra) vriezer voor gebruiken (met het risico dat je niks meer hebt als de stroom uitvalt).
Ik heb een hekel aan 'mis grijpen': als ik iets wil gebruiken/nodig heb dan is het fijn als ik het in huis heb en niet naar een winkel hoef.
ik heb een paar jaar schapen gehoed op mn vrije dagen en dan was het fantastisch om bv fruitleer en de bovengenoemde Optimel/yoghurt bij me te hebben: klein volume+licht gewicht+ super lekker!
Sommige dingen zijn gewoon veel lekkerder dan vers, zoals gedroogde mango 😋
Sommige dingen zijn op een andere manier minder goed in te vriezen, zoals aardappelen of paddestoelen.
En soms was het gewoon nieuwsgierigheid LOL!

Als je eenmaal zo'n droger hebt staan dan gooi je er vanalles in 😂

Wat mij echt geinspireerd heeft zijn de complete maaltijden van de eerder genoemde website
(en nee, ik heb geen aandelen, alleen maar super enthousiast)
Daarvóór kocht ik wel eens dit soort gedroogde pakketten online (bij bv Globetrotter.nl), maar zelf maken is leuker, goedkoper en volledig aan mn eigen smaak aangepast. Wat ik ook fijn vind is dat er geen troep in zit en veel minder zout dan in wat je kant&klaar koopt.
Ok, het is geen 30 jaar houdbaar (denk ik?), maar 3 jaar vind ik ook niet verkeerd 😊
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb mijn munt en citroen melisse blaadjes gedroogd in de magnetron gewoon paar seconde tussen wat keukenrol...
Daarna vermalen met een vijzeltje en in een schoongemaakt potje baby-voeding.

Jaar eerder peterselie, bieslook en thijm op deselfde manier gedaan.

Dat gaat prima en zetten er nog steeds thee van.

Denk niet dat t ook goed werkt voor fruit /vlees en groente, maar voor kruiden prima
 
Bovenaan