• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Volkoren pasta en zilvervlies rijst bewaren

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik ben mijn lang houdbare voedselvoorraad aan het uitbreiden met producten zoals peulvruchten en granen in mylar zakken met zuurstofvreters. Nu had ik in mijn enthousiasme volkoren pasta en zilvervlies rijst gekocht en verwerkt in de zakken maar nu las ik dat zilvervlies rijst en volkoren pasta een stuk minder lang houdbaar zijn dan gewone rijst en gewone pasta. Dit zou komen vanwege het hogere vetgehalte in deze producten en dit is ook de reden begrijp ik waarom dingen zoals noten en olie minder lang houdbaar zijn.

Nu kan ik rekening houden met de kortere houdbaarheid maar het probleem is dat ik veel wisselende verhalen lees over de houdbaarheid. Zo lees ik op sommige sites dat volkoren rijst, zelfs onder goede omstandigheden maar 3 tot 6 maanden houdbaar zou zijn terwijl bijvoorbeeld deze site (bron 1) spreekt over een houdbaarheid van maximaal 5 jaar maar dan weer onderscheid maakt tussen mylar zakken (2 jaar) en food grade buckets (2-5 jaar). Deze uitgebreide forumpost (bron 2) legt uit dat bruine rijst wel degelijk langer houdbaar kan zijn maar het vereist een uitgebreide voorbereiding waar ik niet vrolijk van wordt.

Over volkoren pasta is minder informatie te vinden dan over rijst. Deze site (bron 3) spreekt bijvoorbeeld of 1 tot 2 jaar en deze sites (bron 4 en bron 5) benoemen dat volkoren pasta minder lang houdbaar is. Ik zag wel staan op de verpakking dat de houdbaarheid in de originele kartonnen verpakking die niet luchtdicht is al ruim 2 jaar is dus mij lijkt wel dat 1 tot 2 jaar wat pessimistisch is. Op dit forum (bron 6) is wel een discussie over de houdbaarheid van volkoren pasta maar er zijn weinig reacties en het lijkt erop dat er weinig informatie over te vinden.

Mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring of misschien een betrouwbare bron met praktijkonderzoek waaruit duidelijker blijkt hoe lang volkoren pasta en zilvervliesrijst houdbaar zijn? Het is duidelijk dat het korter is dan gewone rijst en gewone pasta maar het maakt voor mij best verschil of het nu 1 jaar of 5 jaar is.

bron 1 - https://soulfulprepper.com/store-brown-rice/
bron 2 - https://www.survivalistboards.com/threads/how-to-store-brown-rice-for-7-to-10-years-or-more.747081/
bron 3 - https://www.primalsurvivor.net/store-pasta-long-term/
bron 4 - https://ezprepping.com/how-to-store-pasta-and-what-is-the-shelf-life/
bron 5 - https://soulfulprepper.com/how-to-store-dry-pasta-long-term/
bron 6 - https://www.survivalistboards.com/threads/whole-wheat-pasta-and-nuts.282981/
 

Stokoloog

Prepper
Ik gebuik, verpakt in originele plastic verpakking, basmati rijst en macaroni waarop een uiterste houdbaarheidsdatum van 2013 staat. Niets mee aan de hand. Ik denk dat het over 10 jaar ook nog prima is.
 

martin

Mankinds only hope
Mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring of misschien een betrouwbare bron met praktijkonderzoek waaruit duidelijker blijkt hoe lang volkoren pasta en zilvervliesrijst houdbaar zijn?

De beste test is om het zelf te testen.
Ik ga er blindelings vanuit dat het na 1 jaar muf is en na 2 jaar onsmakelijk, en na 3 jaar vies.
Dit soort producten word "ranzig" net zoals bijvoorbeeld pindanoten. Ik kan uit ervaring spreken dat pindanoten die 2 jaar over de datum zijn niet meer lekker zijn. En pindakaas 3 jaar over de datum dat is nog wel eetbaar maar het is echt niet meer lekker. Het smaakt muf/vies/vet en je kan het niet maskeren met een toevoeging.
Volkorenpasta gaat nog wel redelijk lukken, zilvervliesrijst zou ik niet proberen.
Maar ik zou dan eerder gaan voor gewone rijst en gewone pasta. En als je bang bent voor een tekort aan vezels zou ik dat oplossen door het preppen van een alternatief voor vezels.
 

Candyman

Diehard Prepper
De beste test is om het zelf te testen.
Ik ga er blindelings vanuit dat het na 1 jaar muf is en na 2 jaar onsmakelijk, en na 3 jaar vies.
Dit soort producten word "ranzig" net zoals bijvoorbeeld pindanoten. Ik kan uit ervaring spreken dat pindanoten die 2 jaar over de datum zijn niet meer lekker zijn. En pindakaas 3 jaar over de datum dat is nog wel eetbaar maar het is echt niet meer lekker. Het smaakt muf/vies/vet en je kan het niet maskeren met een toevoeging.
Volkorenpasta gaat nog wel redelijk lukken, zilvervliesrijst zou ik niet proberen.
Maar ik zou dan eerder gaan voor gewone rijst en gewone pasta. En als je bang bent voor een tekort aan vezels zou ik dat oplossen door het preppen van een alternatief voor vezels.

Als alternatief voor vezels kan ik dan weer psylliumhusk aanraden.
Dat bevat ongeveer 80% vezels.
 

marrid

Survivor
Ik vond deze website. https://www.mylarshop.com/nl/mylar-shop-articles/which-foods-can-you-store-in-mylar-bags
Zilvervliesrijst staat inderdaad dat dit maar 1 jaar goed blijft. Er is geen verschil aangegeven tussen pasta soorten. Je zou hun kunnen contacten zij kunnen je vast verder helpen. Maar ik zie dat volkoren meel en gewoon meel dezelfde houdbaarheid hebben dan lijkt het mij dat je volkoren pasta net zolang kan bewaren als gewone pasta. Zolang het maar niet bereid is.
succes
 

Henk88

Diehard Prepper
De beste test is om het zelf te testen.
Ik ga er blindelings vanuit dat het na 1 jaar muf is en na 2 jaar onsmakelijk, en na 3 jaar vies.
Dit soort producten word "ranzig" net zoals bijvoorbeeld pindanoten. Ik kan uit ervaring spreken dat pindanoten die 2 jaar over de datum zijn niet meer lekker zijn. En pindakaas 3 jaar over de datum dat is nog wel eetbaar maar het is echt niet meer lekker. Het smaakt muf/vies/vet en je kan het niet maskeren met een toevoeging.
Volkorenpasta gaat nog wel redelijk lukken, zilvervliesrijst zou ik niet proberen.
Maar ik zou dan eerder gaan voor gewone rijst en gewone pasta. En als je bang bent voor een tekort aan vezels zou ik dat oplossen door het preppen van een alternatief voor vezels.
Ik had het dus al in zakken gedaan voor ik erachter kwam dus dit is gelijk een praktijktest of ik moet het komende jaar erg veel rijst eten :p. Ik ga een deel van de rijst opeten denk ik en een deel bewaren als test. De pasta ga ik iets langer bewaren maar ik ga nog wel als aanvulling gewone rijst en gewone pasta opslaan. Weet jij daarnaast hoe het zit met geoliede linzen? Ik kwam erachter dat ik helaas linzen had gekocht die geolied waren, 1% zonnebloemolie, 99% linzen. Nu kon ik hier ook niet veel informatie vinden maar zou de zonnebloemolie effect kunnen hebben op de houdbaarheid van de linzen?
 

phtvs

Sysop
Admin
Als alternatief voor vezels kan ik dan weer psylliumhusk aanraden.
Dat bevat ongeveer 80% vezels.

Pas daar wel mee op. Je moet echt heel veel water drinken als je die vezels gebruikt. Ik deed dat niet voldoende met als gevolg dat ze een klomp keihard geworden psyllium husk vezels uit mijn lichaam hebben moeten verwijderen.

Over een periode van een aantal maanden slikte ik die vezels omdat mijn stoelgang moeilijk op gang kwam. Je moet echt minimaal 1,5 liter water drinken na inname van de vezels anders hoopt het zich op en krijg je grote problemen. Wanneer de vezels eenmaal vastzitten in je darmen, dan worden ze hard als steen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Mensen, zo in de gauwigheid even, denk ik dat er al een boel kan worden gewonnen door de zuurstof te verwijderen. Of het ranzig worden van noten e.d. daarmee wordt tegengegaan betwijfel ik, maar oxidatie speelt dan geen rol meer. Ik tip dan op een flinke dot staalwol (kort gedrenkt in een calciumchloride slurrie, in een jampot met gatendeksel) als mega-zuurstofabsorber in een tonnetje. Gewone staalwol natuurlijk, en geen rvs-type. En, voor wie dat kan, voor het sluiten van een tonnetje even met CO2 de lucht (en zuurstof) verdrijven. CO2 is immers zwaarder dan lucht, en van onderen ingebracht, lukt dat. Is een tonnetje redelijk diffusiedicht dan spaar je zo Mylar zakken uit.

En je doet dan iets dat Mylar zelf niet kan. Je vangt met een "zuurstofabsorber" voortdurend de zuurstof weg die zelfs door Mylar (zij het miniem) nog diffundeert. Zie tabel 2 van blz. 3. van https://publications.tno.nl/publication/34619999/tZ9jRM/huldy-1967-rubbers.pdf
Een kunststof voertonnetje is meestal van PE-HD, en de deksel soms van het zachtere PE-LD. Mylar is PETP. De permeabiliteit (doorlatendheid) voor zuurstof vind je onder O2. Nu zijn deze waarden gegeven voor gelijke dikten kunststof, en is de doorlatendheid omgekeerd evenredig met toenemende laagdikte. Een dikwandig tonnetje hoeft dus niet perse slechter te presteren dan een dunwandig Mylar...

Sla je spul op in glas of blik, dan is dat prima, want dat is in vergelijk al enorm diffusiedicht.

Ik zou voor langdurige opslag wel adviseren om niet op staalwol te besparen. Een flinke rol ervan kost je niet de kop en daarvan maak je veel zuurstofabsorbers. Drenk het in een calciumchloride slurrie (die witte vochtvreter korrels...) en laat dat weer even afdruipen, en stop in een tonnetje een flinke jampot vol met een geperforeerd deksel erop. Stop een tonnetje eerst zo vol mogelijk, want dat scheelt weer lucht en zuurstof.

Je kunt zo'n in calciumchloride gedompeld staalwol ook in een lapje of theezakje stoppen om als zuurstofabsorber in kleinere potjes te dienen. Het calciumchloride en het ijzer(oxide) zijn immers niet giftig. Houd het wel ver van blikwaren en stalen verpakkingen want dat gaat in contact ermee gegarandeerd roesten...

Succes!
 
Bovenaan