• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Volla X23

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nadat het beeldscherm van mijn 5 jaar oude telefoon eraf was gevallen vond ik het tijd voor een nieuw toestel.
Helaas zijn de meeste linux telefoons nog niet geschikt voor dagelijks gebruik voor mij.
Dus toch maar op zoek naar een geschikte Android.

Na wat zoeken kwam ik uit bij de Volla X23.
Geen Google of andere bloatware.
Eigenlijk koopt Volla een Gigaset GX6 en gaan ze die pimpen.
Eigen besturingssysteem en open bootloader.
Daarbij heeft die telefoon een grote batterij die makkelijk 2 dagen mee gaat en bij intensief gebruik 1 hele dag en voldoet qua stevigheid aan militaire standaarden.
Nou weet ik niet precies wat die militaire standaarden in houden maar ik liet de specs zien aan iemand die er verstand van had en die zei dat ze erg hoog waren.

Dus ik heb hem besteld en na wat vertraging is hij geleverd.
Heb hem nu 3 weken in gebruik en ik ben er erg tevreden over.
Standaard zit er osmand navigatie op waar je offline kaarten kan downloaden.
Erg geschikt voor outdoor en geen Google of Facebook geïnstalleerd.

Er is ook een nadeel.
Ze adverteren er mee dat je op de SD kaart simpel andere besturingssystemen kan downloaden en die dan van de SD kaart kan opstarten, zoals Ubuntu, Sailfish en Droidian.
Klinkt leuk maar het werkt nog helemaal niet, daar moet eerst nog een update voor komen.
Bij de vorige Volla werkte het schijnbaar wel maar dat heb ik niet kunnen testen.

Al met al vind ik het wel een fijn toestel voor mensen die het datagraaien van multinationals zat zijn en voor mensen die graag buiten in de bosjes spelen.
Vandaar mijn review hier 😉

https://volla.online/en/volla-phone-x23/
 
Bovenaan