• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voorbereiden op vakantie

Gigo

Elementary prepper
Hey allemaal,

Ik zit hier al een tijdje over na te denken, kan er ook nog niet veel over vinden op dit forum.

Binnenkort vertrek ik 3 weken naar Azië om lekker op vakantie te gaan. de wereld staat alleen natuurlijk niet stil terwijl ik weg ben. In sommige landen waar ik heen ga (zoals bijvoorbeeld Thailand nu) is ook een reële kans aanwezig dat er iets gebeurd. In je 20 kg koffertje kan je natuurlijk weinig meenemen en je bent niet bekend in het gebied. Wat doe je als er iets gebeurd... (dit geldt overigens voor bijna elk vakantieland)

Hebben sommige van jullie hier al wel is over nagedacht, wat te doen, wat mee te nemen en waar hulp te zoeken?

Wat ik in ieder geval mee neem:
- (uiteraard voldoende kleding voor elk scenario)
- Zakmes(sen)
- klein EHBO pakket
- Lege stevige fles waar van alles in kan
- Genoeg verstand voor 3 weken en een beetje ervaring
 
R

Ronin K.

Gast
Geld.. Vriendin is net terug uit Azie, en eten en overleven is niet zo duur daar.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik neem naar dat soort landen altijd een wat groter ehbo-pakket mee, wat ik overigens schenk aan een lokale bewoner als ik vertrek. Zakmes, in de ruimbagage en niet in de handbagage anders ben je hem kwijt.
20 kilo koffer, dat verbaast me wel, heb ik nooit gered tijdens mijn reizen. Ik neem ook liever een rugzak mee, sleept wat makkelijker als je je onverwacht(noodgeval enzo) moet verplaatsen. Als die te zwaar is voor snel verplaatsen, zorg dan dat je de basics onderin hebt, en de rest eventueel eruit kan gooien. Waterfilter sleep ik ook overal mee naartoe, maar zeker daarheen.
 

Gigo

Elementary prepper
@AWOL Ik ga naar 4 landen in azië waarvan ze bij 3 ook nog veel lokale dialecten hebben en elkaar nieteens kunnen verstaan.
Ik ga met mijn dikke van Dale niet heel ver komen denk ik:lol:

Ik heb aan mijn reispakket ook nog een kleine verrekijker toegevoegd. Stop deze wel in mijn koffer want ik wordt er met dat ding altijd uitgepikt bij de tassencontrole..
 

Ray

SHTF Expert
Een waterfilter en eventueel steripen (uv-licht doodt virussen), schoon drinkwater is daar vrij uniek.
Kijk ook uit met ijs en blokjes ijs in je drinken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Let op de benodigde injecties, die moeten soms ruim voor vertrek meen ik mij te herinneren.
Denk aan malaria-profilaxe ... Gouden sieraden waren in Bangkok spotgoedkoop en dat zal nog wel zo zijn, dus mocht dat wat zijn ... dan partner mee of ringmaat mee...;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mwah, wat malaria betreft, ik slik niks...ik wordt nl doodziek en depri van die pillen. Die moet je weken van tevoren al innemen....dat is dus geen fijne vakantie voor mij.
Als je toch malaria krijgt, helpt medicatie op dat moment ook...dus ik zie de toegevoegde warde van vooraf slikken niet zo. Iedereen maakt die keuze natuurlijk voor zichzelf, maar ik wilde toch even mijn ervaring meegeven (dat je er behoorlijk ziek en depri van kan worden dus)

Wel altijd bij me, speciaal zorgpasje voor het buitenland en de diverse telefoonnummers van mijn zorgverzekeraar, en telefoonnummer van de bank (om rekening te blokkeren bij diefstal) plus een een afspraak dat vrienden je eventueel geld kunnen overmaken via de ambassade ofzo... en telefoonnummer ambassade. Overdreven? Tja, prepper he.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
- zaklampje
- waxinelichtje ( stroomuitval en romantische avonden)
- lakenzak ( voor de niet zo frisse bedden)
- olijfzeep voor lijf en was
- leem om dagelijks in de waterfles te doen. Zodat je kleinere kans op een Delhi belle hebt.
 

petroman

SHTF Expert
Muskietennet, steriele injectienaalden, iets voor waterzuivering, kijk ook uit met afgespoelde groentes.
Verder staat Thailand nu onder water, ze hebben last van een overstroming. Dus video mee "Als de dijken breken"..
 

Bur

Elementary prepper
@AWOL Ik ga naar 4 landen in azië waarvan ze bij 3 ook nog veel lokale dialecten hebben en elkaar nieteens kunnen verstaan.
Ik ga met mijn dikke van Dale niet heel ver komen denk ik:lol:

Een point-it boekje. Dat is een "woordenboek" met plaatjes. Link

Verder het telefoonnummer en adres van het Nederlandse consulaat of de ambassade en Deet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, en maak kopieën van je pas, bankpas en andere papieren en bewaar niet alles bij elkaar...die kopieën zijn erg handig in noodgevallen, je kan door de stress de nummers wel eens vergeten..en ach, zo'n a4tje met kopieën neemt ook amper ruimte in.
De lakenzak zoals @Tanfana noemt is erg prettig. Ik had voor verre reizen een lakenzak en sloop die ook mug en bedbugs werend is.
 
D

Deleted member 101

Gast
Een heikel onderwerp is reizigersdiarree.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/reizigersdiarree/
Bij een zakenreis naar Turkije moesten we ook voorzorgsmaatregelen nemen, terwijl dit land vrij van reizigersdiarree zou zijn.

Dit is verstandig om mee te nemen; Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ontsmettings doekjes, handgel ( zeep zonder water) en anti diarree (Norit).
En niet te vergeten ORS
http://www.vaccinatiesopreis.nl/ors/

Doekjes om bij diarree te reinigen en extra ondergoed.

Let erop dat de groente gewassen met hun water, ons westerlingen al diarree krijgen.
En ijs idem.
Zelfs tandenborstel afspoelen met hun kraanwater kan diarree veroorzaken.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/reizigersdiarree/

Vraag bij apotheker in welke landen wij ziek worden van kraanwater.
Dan alleen flessenwater gebruiken.


Wel alles wat gekookt is en gebakken is kan wel gegeten worden.

En als je iets eet onderweg, brood b.v. eerst je handen wassen met handgel

Maar bij de apotheker of de het prikburo kun je wel vertellen welke landen of gebieden dit zijn.
Ook op dit kaartje te zien.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/reizigersdiarree/

De meeste middelen zij het goedkoopst bij Kruidvat of Lidl.

En zorg dat je altijd reinigings/onstmettingsdoekjes bij je hebt.
Als je in een gat in de grond je behoefte moet doen en je hebt diarree is het wel prettig om je eventueel je schoenen e.d. te kunnen reinigen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik drink nooit cola, vieze zoete troep vind ik het. Maar op reis in een land waar diarree een probleem kan zijn, drink ik elke dag een blikje cola, die met suiker (en de normale colatroep die erin zit) Het is genoeg voor mij om alle darmproblemen mee te voorkomen. (en ja, ik neem natuurlijk wel diarreeremmers mee, maar nooit nodig gehad)
@Tanfana noemde ook al even leem. Elke dag wat leem zorgt ook voor voorkomen/direct herstellen van darmproblemen. Linkje naar uitleg wat leem allemaal kan doen inwendig en uitwendig.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik drink nooit cola, vieze zoete troep vind ik het. Maar op reis in een land waar diarree een probleem kan zijn, drink ik elke dag een blikje cola, die met suiker (en de normale colatroep die erin zit) Het is genoeg voor mij om alle darmproblemen mee te voorkomen. (en ja, ik neem natuurlijk wel diarreeremmers mee, maar nooit nodig gehad)
@Tanfana noemde ook al even leem. Elke dag wat leem zorgt ook voor voorkomen/direct herstellen van darmproblemen. Linkje naar uitleg wat leem allemaal kan doen inwendig en uitwendig.

Colalight is goed tegen misselijkheid en un sommige afrikaanse landen word het gebruikt tegen een voedselvergiftiging.
 

Ray

SHTF Expert
Colalight is goed tegen misselijkheid en un sommige afrikaanse landen word het gebruikt tegen een voedselvergiftiging.

Als je eet daalt de zuurgraad in je maag tijdelijk en maken bacteriën kans. Door cola bij het eten te drinken, blijft de zuurgraad van je maag beter in tact tijdens het innemen van een copieuze maaltijd.
Wel eens meegemaakt in mijn jeugd, dat het hele gezin ziek in de tent lag na het eten van een dubieuze snitzel en ik nergens last van had. Ik dronk toen bij voorkeur cola (gelukkig al decennia niet meer).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Als je eet daalt de zuurgraad in je maag tijdelijk en maken bacteriën kans. Door cola bij het eten te drinken, blijft de zuurgraad van je maag beter in tact tijdens het innemen van een copieuze maaltijd.
Wel eens meegemaakt in mijn jeugd, dat het hele gezin ziek in de tent lag na het eten van een dubieuze snitzel en ik nergens last van had. Ik dronk toen bij voorkeur cola (gelukkig al decennia niet meer).

Dat dus, cola heeft bijna de ph waarde van accuzuur :)
 

Ray

SHTF Expert
Dat dus, cola heeft een ph waarde van accu zuur :)

Zo erg is het niet en ook andere koolzuurhoudende dranken zijn bijna net zo zuur als cola (pH 2,4).
Hier een leuk overzichtje van diverse dranken en hun zuurgraad: http://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/

Je maag heeft een pH tussen de 1,35 en 3,5.

Ik vermoed dat de ingrediënten van cola ook een rol spelen en niet alleen de zuurgraad.
Cola bevat fosforzuur en sulfietammoniakkaramel, beide vinden bacteriën niet zo lekker.
 
J

J.J

Gast
Beste Gigo,

Heel simpel een flesje dunne bleek, voor je handen, groenten, drinkwater en inderdaad als je naar de kakdoos bent geweest om het nodige te ontsmetten.
Goed tegen bvb zuurbranden zuiveringszout natriumbicarbonaat ((baking soda)) AH heeft handige formaat.
Wees er ook op berekend op de harde criminaliteit, wees ook heel oplettend, neem twee portemonnees een met hand geld en de ander waar de rest in zit draag die op je lichaam net als je waardevolle documenten, het is niet erg er armoedig uit te zien, maar kan hele erge dingen verminderen.
Let ook heel goed op wat de omgangsvormen zijn, de westerlingen kunnen daar heel onbehoorlijk overkomen, goed bedoeld iemand over het hooft aaien kan heel beledigen zijn, zo zijn er veel meer dingen, krimp nu niet ineen maar houd er op een gezonde manier rekening mee.
Ik heb veel ervaring met buitenlanders en toch ga je af en toe de mist in.

Wel gemeende adviezen, van ons allemaal.

Mhg,
J.J
Ps, voorkomen is beter dan genezen.
 
Bovenaan