• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

voordeel van contant geld (prepper)

Dirkje

Elementary prepper
Wat is nu eigenlijk het grote voordeel van het hebben van contant geld? Dus in plaats van op je spaarrekening bij de bank. Ik zie dit vanuit de gedachte van een prepper. Dus niet hoe zorg ik er voor dat het uit het oog blijft van de belastingdienst/fiscus of andere financiële foefjes. Maar meer wanneer er een financiële crisis uitbreekt. En er is echt paniek. Wat zijn dan de voordelen van het hebben van cash geld i.p.v. op je spaarrekening.

Ik begrijp dat er maar een klein gedeelte van al het geld in omloop is. En het merendeel van het totale geld slechts een nummer is in een computer. Is dit de grootste reden of zijn er nog meer zaken wat ik in de gaten moet houden?
 

Ray

SHTF Expert
Er is een hele grote kans dat je niet meer bij je bankrekening kunt igv een SHTF. Of dat nu komt omdat tegoeden bevroren zijn, simpelweg omdat die infrastructuur niet meer werkt of de elektriciteit is uitgevallen. Igv een financiële crisis kun je maatregelen verwachten zoals we o.a. gezien hebben in Griekenland, een opname limiet of zelfs complete blokkade van de rekeningen.
 

Dirkje

Elementary prepper
Er is een hele grote kans dat je niet meer bij je bankrekening kunt igv een SHTF. Of dat nu komt omdat tegoeden bevroren zijn, simpelweg omdat die infrastructuur niet meer werkt of de elektriciteit is uitgevallen. Igv een financiële crisis kun je maatregelen verwachten zoals we o.a. gezien hebben in Griekenland, een opname limiet of zelfs complete blokkade van de rekeningen.

Uren in de rij staan om een paar tientjes te kunnen pinnen lijkt me inderdaad niet handig. Heb de beelden ook gezien vanuit India en Venezuela vorig jaar.
Met een inflatie van 500% wil je het geld ook zo snel mogelijk uitgeven.
Daarnaast zou ik in dat geval niet al te veel over straat willen lopen, mocht ik het kunnen voorkomen. In Venezuela is het een stuk gewelddadiger geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

FiatCurrency

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Dirkje,

Het enige goede antwoord is dat je bij SHTF eigenlijk niks hebt aan euro's contant en al helemaal niks hebt aan euro's op de bankrekening.

Bij een totaal SHTF scenario waarbij er geen functionerende banken, internet en winkels etc. meer zijn heb je sowieso geen euro's nodig maar een alleen voedsel/water voorraad en wapens. Preppen voor een totaal SHTF scenario is m.i. een waste of time zolang je in Nederland woont. Te druk, de have nots zullen altijd met meer zijn en zullen je uiteindelijk altijd weten te vinden. De kans dat je dit in ons land overleeft is bijzonder klein (m.u.v. Terschelling misschien).

Echter, een veel realistischer toekomstperspectief is m.i. een 'semi-SHTF scenario' zoals nu in Venezuela. D.w.z. massale werkloosheid, hyperinflatie en daarmee de onmogelijkheid om m.b.v. euro's in je 1e levensbehoeften te kunnen blijven voorzien. Dit is het voorland van elke Westerse economie aangezien we al zeker 50 jaar massaal worden bestolen door 'The One Bank' en hun mondiale misdaad syndicaat. Mensen snappen zelden hoe dit systeem werkt en hebben het dus vaak niet eens door. Ze vragen zich alleen wel in toenemende mate af waarom ze toch steeds harder moeten werken om rond te kunnen komen...gek he?
Als je dit wel snapt dat zul je zien dat we in een volslagen kunstmatige wereld (in economische zin) leven waarin welvaart systematisch van ons wordt gestolen door (centrale) banken met behulp van overheden en waar de gevestigde media (ook weer volledig gerund door The One Bank) ons niks dan leugens en onzin voorschotelen. Wil je iets meer weten over 'The One Bank',[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]

In een Venezuela like scenario heb je dus niks meer aan euro's aangezien hierbij hyperinflatie centraal staat en dus je euro's geen enkele waarde meer vertegenwoordigen. Aan geld op de bank heb je dan natuurlijk ook niks, als je er überhaupt nog wat op hebt staan tegen die tijd. De volgende ook door de 'The One Bank' geïnitieerde crisis (men denkt dat deze gepland is voor 2017) zal er namelijk geen zijn van bail-outs (overheden die belastinggeld aan de banken geven om ze te redden) maar van zgn. bail-ins. Dit is een mooi woord voor het direct plunderen van de bankrekening van de particuliere spaarders ten behoeve van de banken.

Kortom, mijn advies aan jou en iedereen hier is om vooral je euro's om te zetten in prep items of nuttige voorzieningen (eigen bron voor water, voorziening om buiten te kunnen koken, kippen, moestuin etc.) zolang de rest van het land er nog niet achter is dat de euro reeds een waardeloos stukje papier is, laat staan wordt. Houdt voorlopig slechts een kleine reserve (zeg 5-10k) aan euro's achter de hand en investeer eventueel overgebleven geld in het aflossen van schulden of koop wat fysiek goud en zilver.

Echter de allerbeste investering is die in je eigen ontwikkeling op het gebied van ons monetaire systeem. Ons volgende SHTF scenario zal uit die hoek komen. En pas als je weet tegen wie je speelt, kun je ook daadwerkelijk winnen.

FiatCurrency.
 
R

Ronin K.

Gast
FiatCurrency, je lijkt mij iemand die thuis is in deze materie zo te lezen, erg interessant! Mijn vraag aan jou is, in hoeverre schat jij een situatie waarin voor langere tijd geld geen waarde meer heeft in NL. En op welke termijn?
Ik heb er weinig verstand van, wat ik dacht is dat als deze munt klapt er een plan klaar ligt om burgers te voorzien van chip, voor betaling en identificatie. (best aannemelijk aangezien veel vluchtelingen hun paspoort verloren hebben en dat niet meer mogelijk is met een chip)

Prep spullen zoals Selco ook uitvoerig bespreekt zijn onmisbaar ook als ruilmiddel na shtf.

Alleen vraag ik mij af OF en nog meer WANNEER het zover zou komen dat onze welvaart gaat wankelen, EN omvallen.
 

FiatCurrency

Survivor
Alleen vraag ik mij af OF en nog meer WANNEER het zover zou komen dat onze welvaart gaat wankelen, EN omvallen.

Dag @Ronin K., ik kan je alvast 1 ding zeggen: DAT het gaat gebeuren is onvermijdelijk. Verder zal de volgende economische crisis veel en veel ernstiger zijn dan die in 2008. Wanneer, dat weet niemand precies maar er zijn wel een aantal indicatoren die maken dat het eerder maanden dan jaren gaat duren:

1. De tijd is rijp voor weer een crisis. Als je kijkt naar de economische crises uit het verleden dan zul je zien dat we sinds the great depression van 1929 circa elke 7-8 jaar een recessie hebben gehad. Het is nu alweer 8 jaar geleden sinds de laatste recessie in 2008. Kortom, het wordt weer tijd. Eigenlijk zitten we al in een recessie maar de kunstmatige en gelogen groeigetallen m.b.t. de economie moeten ons anders doen geloven.

2. Onze economische crises zijn geen toeval, maar grondig gepland. Er zijn sterke aanwijzingen dat de grote (en kleinere) crises sinds 1929 zijn geïnitieerd door het bankwezen zelf (eerder genoemd 'The One Bank' : een mondiaal misdaad syndicaat bestaand uit grofweg 140 bedrijven en instanties, commerciële big banks, alle centrale banken en een aantal mega-corporaties) door massaal aandelen te dumpen en geen credit meer te verstrekken. In de 4 mnd vooraf aan de crisis van 2008 was dit overduidelijk het geval. Dumpen van aandelen zorgt voor een crash van de financiële economie (lees de beurzen) en een stop op krediet aan burgers en bedrijven zorgt voor een crash van de reële economie welke niet kan functioneren zonder steeds vaker en meer bij te lenen. The One Bank is in staat 75% van de aandelenmarkt te manipuleren m.b.v. computersystemen (algoritmen) en kan zo heel makkelijk een crisis induceren. (Griekenland is daar een mooi voorbeeld van). Dit is geen fictie of samenzwerings gedachte maar gewoon realiteit. Alle grote banken zijn reeds veroordeeld voor markt- en rentemanipulatie door een rechtbank. Daarnaast heeft The One Bank een 100% monopolie op de geldcreatie in de wereld. Zij kunnen de geldhoeveelheid straffeloos laten toenemen (= definitie van inflatie) d.m.v. bijdrukken en verstrekken van leningen en laten krimpen (deflatie) door gewoon geen leningen te verstrekken.
Tijdens een economische crisis vloeit er in korte tijd grote rijkdom van de burgers naar de banken. Dat is hun incentive.

3. Het huidige monetair-economische systeem staat op ploffen. Monetair gezien bevinden wij ons in een situatie zoals nooit eerder vertoont in de geschiedenis van de mensheid. Ongekend hoge schulden, ongekende hoeveelheden geldcreatie (kwantitatieve verruiming) en ongekend lage en zelfs negatieve rentestanden. Dit zijn in monetair opzicht absolute noodmaatregelen en ze bestaan al sinds 2008! ('De crisis is voorbij hoor mensen', welterusten) De schulden van Westerse overheden en burgers zijn nog nooit zo groot geweest. De volledige toename van de welvaart in de Westerse wereld van de laatste 50 jaar valt samen met het loslaten van de goudkoppeling in 1971. Al deze welvaart is gekomen door geleend geld, geld dat door toekomstige generaties MET RENTE weer moet worden terugbetaald d.m.v. arbeid. De rentebetalingen (dan wordt er dus nog niks afgelost) op onze overheidsschulden zijn zo enorm dat wanneer de centrale banken hun rentetarieven van 0% zouden laten stijgen maar een gezond niveau (zeg 4-5%), o.a. de USA onmiddellijk failliet zou gaan, simpelweg omdat het de rente op zijn schulden niet meer kan voldoen. (1% rentestijging geeft een toename van hun stsstsschuld met ca 600 miljard dollar per jaar. Dat is ongeveer hun hele BNP). Ons monetaire systeem is een piramidespel met bovenin de 'fat cats' de ultra rijken, de ca. 0.1% van de wereldbevolking. Zijn bezitten nu al meer dan de armste 80% van de wereld.

4. Kijk naar onze monetaire geschiedenis. Er zijn al ca 600 pogingen gedaan een systeem middels een 'fiat currency' overeind te houden. Dit is precies nul keer gelukt. Elk fiat currency systeem ploft vroeg of laat. Het enige is dan momenteel de hele wereld een fiat currency heeft. Dat is wel nieuw. Het verschil met het verleden is dus de schaal. Deze is nu globaal en de economische energie die momenteel door de (centrale)banken wordt opgebouwd is ook ongekend gigantisch. De klap zal dus ook groter zijn dan alle crises hiervoor tezamen.

Hoewel ik het natuurlijk ook niet weet denken de mensen die ik hoog heb zitten dat de volgende crisis ergens in 2017 zal plaatsvinden. Er zal net als in 2001 en 2008 een zondebok (lees aanleiding voor het publiek) moeten worden gecreëerd. Dit was in 2001 '9/11' en in 2008 de zgn. crisis op de Amerikaanse huizenmarkt (de subprime hypotheken). Er zal dus een erge aanslag o.i.d. aan vooraf gaan. We moeten bij de volgende crisis namelijk vooral niet naar de (centrale) banken gaan wijzen, stel je voor!

Onze rijkdom heeft The One Bank inmiddels grotendeels binnen en wij hebben daar nu volstrekt waardeloze euro's en dollars etc. voor terug. Het doel bij de volgende crisis zal zijn om onze burgerrechten verder te strippen onder het mom van 'nationale veiligheid' en 'the war on terror'. Tevens wordt een massale 'bail-in' van de banken verwacht met onze laatste spaarcenten (zie mijn stukje hierboven voor uitleg).

FiatCurrency.
 

martin

Mankinds only hope
Wat is nu eigenlijk het grote voordeel van het hebben van contant geld? Dus in plaats van op je spaarrekening bij de bank. Ik zie dit vanuit de gedachte van een prepper. Dus niet hoe zorg ik er voor dat het uit het oog blijft van de belastingdienst/fiscus of andere financiële foefjes. Maar meer wanneer er een financiële crisis uitbreekt. En er is echt paniek. Wat zijn dan de voordelen van het hebben van cash geld i.p.v. op je spaarrekening.

Omdat het vooraf lastig inschatten zal zijn wat en hoe een financiële crisis zal uitbreken zal je bepaalde aannames moeten maken.
Persoonlijk denk ik dat in geval van een crisis, dit een proces zal zijn die exponentieel zal escaleren
Dus zodra het duidelijk is dat het mis loopt, dan staat er sowieso al een rij bij het pinapparaat.
(zie Cyprus en Venezuela als praktijkvoorbeeld)

Het voordeel van vooraf beschikbaar contant geld is dat je op het moment dat mensen in paniek gaan pinnen, jij deze stap kan overslaan, en je met dat geld de "laatste prep items die je altijd al wilde hebben, maar nooit durfde te kopen" kan aanschaffen.

De stap contact geld maak je denk ik pas zodra je overige zaken zoals voedsel/water/gear al ruimschoots op orde heb.
Alhoewel er eigenlijk tegenwoordige geen reden meer is te bedenken om geen contact geld in huis te hebben, op het risico van diefstal na.
(het geld op de bank levert niks op, dan kan je het net zo goed voor een klein gedeelte in een kluis stoppen)

p.s. ik snap dat het geld bij een langdurige crisis niks waard zal zijn, het idee is ook om dat geld in de eerst fase uit te geven, want dan zal het nog worden geaccepteerd door de verkopende partij.
 

AWOL

Prepper goeroe
@FiatCurrency preppen gaat niet alleen over de grote rampen. Sterker nog: het is veel waarschijnlijker dat je te maken krijgt met kleine, lokale verstoringen dan met nationale of globale ellende. Het kan soms zo simpel zijn als een stroomstoring van een dag. Of de lokale super heeft een pin storing en je moet anders naar het volgende dorp voor je eten. Dan is het gewoon handig om contant geld in huis te hebben.
 

Grenstone

Elementary prepper
Cash is voornamelijk handig voordat het echt uit de hand loopt, of als er weer eens iets gebeurt zoals in Cyprus of Griekenland (Onze Griekse vrienden mogen nog steeds maar 420 per week pinnen.)
En uiteraard omdat het fijner is in gebruik dan compleet afhankelijk te zijn van een plastiek pasje en alle ongewenste bagage wat daar weer bijkomt. En zoals AWOL al aankaart hoe vaak is er niet iets mis met de ATM.
 

Dirkje

Elementary prepper
FiatCurrency,

Of het nu over "the one bank" gaat (nog niet eerder van gehoord) of irrationeel menselijk handelen, zonder een vooropgezet doordacht plan. Feit is inderdaad dat we in een bubbel leven en er te veel schulden zijn opgebouwd. Van wat ik tot dusver uit mijn bronnen en zoektochten op het internet en in boeken heb gelezen. Wordt de boel flink gemanipuleerd en zijn we het punt van no return gepasseerd. Waarschijnlijk al voor de vorige crisis 8 jaar geleden uitbrak. Of het nu om de werkelijke inflatie gaat of de hoogte van de rente op de staatsschuld in de VS en Europa. Dit heeft allemaal niets meer te maken met een normale economie. Bij een volgende crisis hebben we de middelen niet meer om de boel overeind te houden.

Bedankt voor je uitleg.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@fiacurrency
Je zegt: ...overgebleven geld in het aflossen van schulden...

Waarom aflossen, als geld niets meer waard is, zijn je schulden toch ook niets meer waard...

afijn back ontopic:

Voordeel cash geld,
* je leeft zuiniger, dan onbeperkt je pinpas erdoor heen te trekken.
* bij een pinstoring toch kunnen betalen
* privacy, bank / overheid ziet niet wat je koopt.
* minder fraude gevoelig.
* muntjes handig voor het boodschappen karretje, snoepautomaat, koffie machine, blikjes, parkeerpaal, krasloten openkrassen, platkop schroeven mee uit te draaien etc

nadelen:
*Muntjes zijn zwaar, gewicht en volume van veel papiergeld.
*Bijna niet te verzekeren tegen brand / diefstal.
*en dus gejat worden / zoek raken / wegwaaien
* niet meer uitgeven dan je bij je hebt (voordeel zoals zuiniger leven).
 

Dirkje

Elementary prepper
"Waarom aflossen, als geld niets meer waard is, zijn je schulden toch ook niets meer waard..."

Ik weet niet hoe dit zit. Kan iemand uitleggen hoe het werkt met schulden als geld inmiddels niets meer waard is geworden. BV door hyperinflatie?
Is dit voordelig dan wel nadelig voor de schuldenaar? Ik heb regelmatig gelezen op prepper sites dat je het best je schulden kunt aflossen wanneer het mis gaat. Maar weet eigenlijk niet waarom.
Kan me voorstellen dat het nadelig is als jij alleen in de schulden zit en de economie draaid lekker door voor de rest. Maar wat nu in het geval van veel inflatie? Bv Venezuela in 1 jaar 500%
 

Ray

SHTF Expert
"Waarom aflossen, als geld niets meer waard is, zijn je schulden toch ook niets meer waard..."

Ik weet niet hoe dit zit. Kan iemand uitleggen hoe het werkt met schulden als geld inmiddels niets meer waard is geworden. BV door hyperinflatie?
Is dit voordelig dan wel nadelig voor de schuldenaar? Ik heb regelmatig gelezen op prepper sites dat je het best je schulden kunt aflossen wanneer het mis gaat. Maar weet eigenlijk niet waarom.
Kan me voorstellen dat het nadelig is als jij alleen in de schulden zit en de economie draaid lekker door voor de rest. Maar wat nu in het geval van veel inflatie? Bv Venezuela in 1 jaar 500%

Inflatie correctie? (Zo'n luizenstreek zou ik wel verwachten)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
"Waarom aflossen, als geld niets meer waard is, zijn je schulden toch ook niets meer waard..."

Ik weet niet hoe dit zit. Kan iemand uitleggen hoe het werkt met schulden als geld inmiddels niets meer waard is geworden. BV door hyperinflatie?
Is dit voordelig dan wel nadelig voor de schuldenaar? Ik heb regelmatig gelezen op prepper sites dat je het best je schulden kunt aflossen wanneer het mis gaat. Maar weet eigenlijk niet waarom.
Kan me voorstellen dat het nadelig is als jij alleen in de schulden zit en de economie draaid lekker door voor de rest. Maar wat nu in het geval van veel inflatie? Bv Venezuela in 1 jaar 500%

Als je de waarde in ons geval vergelijkt met een dienst die je levert, dan maakt het niets uit.

50 euro schuld en een brood kost 2,-
je werkt 1 uur voor €10,- na 6 uur werk heb je de schulden terug betaald en 5 broden gekocht.
Dan komt de infaltie, de waarde van geld daalt met 50%
Je werkt dan 1 uur voor 20,- na 3 uur heb je de schulden terug betaald, want de schuld blijft 50 euro ongeacht de werkelijke waarde, maar een brood kost dan 4,-

Het kromme is dat bovenstaande onzin is en je ondanks de waarde daling nog steeds voor hetzelfde bedrag werkt namelijk 1 uur voor 10,- dat betekend na 6 uur werken is je schuld wel af betaald, maar kun je slechts 2 broden kopen. Dat zou betekenen dat als je 5 broden nodig heb, je langer moet werken of langzamer afbetaald.

Moraal is dus houd wat achter de hand wat waarde behoudt, andere currency, goud, postzegels, wijn. Verkoop dat, op het moment dat geld weinig waard is, zoals het brood, en los op dat moment je schulden af.
 

PBear

Mankinds only hope
"Waarom aflossen, als geld niets meer waard is, zijn je schulden toch ook niets meer waard..."

Ik weet niet hoe dit zit. Kan iemand uitleggen hoe het werkt met schulden als geld inmiddels niets meer waard is geworden. BV door hyperinflatie?
Is dit voordelig dan wel nadelig voor de schuldenaar? Ik heb regelmatig gelezen op prepper sites dat je het best je schulden kunt aflossen wanneer het mis gaat. Maar weet eigenlijk niet waarom.
Kan me voorstellen dat het nadelig is als jij alleen in de schulden zit en de economie draaid lekker door voor de rest. Maar wat nu in het geval van veel inflatie? Bv Venezuela in 1 jaar 500%

Als door hyperinflatie het geld zijn waarde verliest, lijkt het inderdaad handig om je schulden niet afgelost te hebben. Die dalen immers dan ook in waarde.
Het probleem kan echter zijn, dat je inkomen niet evenredig stijgt met de inflatie. Dan heb je dus meer geld nodig om in je eerste levensbehoeften te voorzien. Voor aflossen van je schulden blijft dan sowieso weinig of niets over.
Nu is het met schulden meestal zo, dat die voortkomen uit een lening waarop onderpand verstrekt is. Bijvoorbeeld een hypotheek of goederen. Als je dan niet meer in staat bent je aflossingen te voldoen, loop je een flink risico dat je je onderpand kwijtraakt, want in tegenstelling tot bankbiljetten, hebben die wèl echte waarde.
Ook bij een persoonlijke lening kan beslag gelegd worden op je spullen als e in gebreke blijft te betalen.
Om die reden lijkt het me verstandiger bij een SHTF-inflatie je schulden zoveel mogelijk afgelost te hebben.
In geval van een oorlog of natuurramp ligt het misschien anders, maar ook dan kan het zijn dat je zonder inkomsten komt te zitten om je schulden tijdig af te lossen. In elk geval maken schulden je positie kwetsbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

HenkV

Survivor
Inflatie correctie? (Zo'n luizenstreek zou ik wel verwachten)

@Ray
Juiste conclusie: als je een hypotheek hebt, 20 jaar vast voor 3%, maar er komt te veel inflatie zodat de bank in problemen komt?
Dan geeft de DNB toestemming om een opslag te rekenen bovenop de afgesproken rente. Aflossen dus als je superinflatie verwacht en spaargeld hebt!
 

Flos

SHTF Expert
Van al de preppers hier op het forum denk ik dat ik het meest cach betaal. Ik haat banken.
Als het aan mij lag werden die afgeschaft. Maar dan zat Mr. Flos ook zonder werk.
Waarom die afkeer. Wel in 2008 ben ik 108.000€ lichter gemaakt door de banken crisis in belgie.
Mr. Flos heeft nog een rekening maar ik niet meer. Ik betaal cach of ik ruil.
Hoeveel geld moet je terbeschikking hebben? Dat ligt er aan wat je hebt hoeveel je veel vindt en hoe goed je met cach geld kan omgaan.
Maar het feit is je heb best wat cach thuis voorhanden. In een shtf situatie gaat vandaag op morgen niet de euro vervallen dat gaat langzaam gebeuren.
 

Fitsein

Survivor
Van al de preppers hier op het forum denk ik dat ik het meest cach betaal. Ik haat banken.
Als het aan mij lag werden die afgeschaft. Maar dan zat Mr. Flos ook zonder werk.
Waarom die afkeer. Wel in 2008 ben ik 108.000€ lichter gemaakt door de banken crisis in belgie.
Mr. Flos heeft nog een rekening maar ik niet meer. Ik betaal cach of ik ruil.
Hoeveel geld moet je terbeschikking hebben? Dat ligt er aan wat je hebt hoeveel je veel vindt en hoe goed je met cach geld kan omgaan.
Maar het feit is je heb best wat cach thuis voorhanden. In een shtf situatie gaat vandaag op morgen niet de euro vervallen dat gaat langzaam gebeuren.

Dat is geen klein bedrag Flos... Erg naar!
 
Bovenaan