• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Even ter aanvulling op wat je bij je draagt:
Naaldbomen zijn zeer harshoudend.
Mooie feathersticks van maken en zelfs als alles nat is, dan brand dit nog.
Van de schors (ik gebruik zelf vaak conifeer omdat dat overal hier in de buurt groeit) kun je als je het uit elkaar pluist uistekende tondel van creëren.
Zelfs nat krijg je het nog aan. Droog is natuurlijk wel altijd beter ;)

Dat van dat Coniferenschors wist ik niet ( meer ? ) .
Weer wat geleerd ;) En ik lig te klagen dat je bij nat weer problematische omstandigheden hebt :eek:
 

Loreen

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
"De Amerikanen hebben een paar jaar ontwikkeld aan de bic, waarmee ze ook in de ruimte zonder zwaartekracht konden schrijven ipv met een pen en waren apetrots op wat ze hadden ontwikkeld. De Russen daarentegen namen gewoon een potlood mee op ruimtereis."

Dit soort zinnetjes typeren vaak hoe mensen problemen zien en oplossen. (Ook al is bovenstaande fictief hé, voor moest men dit niet door hebben...)

Sorry een beetje offtopic:
Bovenstaande is niet helemaal fictief, maar het klopt ook niet helemaal: het is niet zo dat de Amerikanen niet aan een potlood hadden gedacht. Het probleem is echter dat zonder zwaartekracht er bij het schrijven met potlood heel kleine deeltjes hout en grafiet vrij kunnen komen, wat weer een gevaar levert voor zowel de gezondheid als de veiligheid.
En dat maakt het dus weer een prima voorbeeld in dit topic: Tuurlijk lijkt het op het eerste oog veel handiger om gewoon 100 aanstekers in de BOB te gooien. Maar als je dan even iets verder kijkt, wegen 100 aanstekers toch iets meer dan 5 aanstekers, een firesteel, wat lucifers, en wat watten met vaseline. 100 aanstekers nemen ook wat meer ruimte in. Ook denk ik dat het altijd handig is om alternatieven te hebben. Want stel je aanstekers zijn te koud, of stel ze zijn allemaal leeg, dan is het toch wel erg fijn als je ook een andere manier hebt om vuur te kunnen maken.

Daarnaast heb ik twee kinderen. Een firesteel is ook gewoon bezigheidstherapie :lol:

-edit: ik schreef dat die deeltjes zonder zwaartekracht vrij komen, ik bedoel natuurlijk dat ze dan rond gaan zweven
 

Wafels

Diehard Prepper
@joepmeloen ,@Gamble ,@frans81 het maakt niet uit wat je gebruikt om vuur te maken , het ene is handiger
als het andere , ze hebben allemaal voor en nadelen .tevens verschilt het van onder welke omstandigheden ,
allemaal zaken waar we geen kijk op hebben , maar ik ben wel van mening dat hoe meer technieken/vaardigheden
je kent/beheerst , des beter je af bent :cool: .
@AWOL Bengaalse lucifers (degene die rood branden en gecoat zijn met van dat zwarte spul aan de buitekant ) zijn een interesante
vervanger voor de storm lucifer ;)
gr will
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben het wel eens met de stelling opzich... Nou ja, deels.
Zelf zou ik ook niet op een SC lopen hannessen met een firesteel als ik het NU koud heb, en NU warme knakworst wil.
Maar als het 25 graden is, en ach... laten we het kampvuur is aansteken, dan is het leuk om je shils te testen met een federstick enzo,
maar dan nog stelt dat weinig voor, zolang alles maar goed droog is enz. Gewoon wat kennis, en handigheid.
Maar wanneer SHTF, daar gaat het ons natuurlijk om.
Stel er breekt echt pleuris uit, en je moet met je BOB (met 5 aanstekers) weg.
Dan kun je met je aanstekers een behoorlijke tijd vuurtjes tappen.
Na dat het op is, is de kans groot dat je situatie al weer anders is, dat je met een groep bent, constant vuur hebt,
je gevlucht bent naar een BOL, what ever.
Moch je toch vuur te kort komen kan je je vonk staaf pakken, een fedder stick maken met wat fijne krullen, en een uit elkaar
getrokken wattenschijfje met eventueel een klodder vaseline.
Ik heb nu ook wel een paar van die vonk staafjes, het werkt, maar mijn voorkeur heeft het ook niet.
Overigens... Denk ook na over vuur maken als het nat is! Verklaar me voor gek, maar ik heb altijd wat super droge
stukken hout liggen, mooi gekloofd enz. Dat brand zo.
 
Bovenaan