• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waarom het belangrijk is om te kunnen tuinieren?!

walrus

Elementary prepper
hoeveel grond heb je nodig als je alleen voor jezelf wilt verbouwen en het hele jaar met volle maag wilt rondkomen?
volgens mij is dat behoorlijk wat en kom je daar nooit meer uit met een balkonntje of een plat dakje.
Zelfs een kleine tuin is al te klein lijkt me.
Daarnaast kom je er met alleen grond er niet. je moet ook opslag ruimtes hebben om het voedsel zo lang mogelijk (koud, donker, goed geïsoleerd en ongedierte bestendig) op te kunnen slaan.
 

HenkV

Survivor
Hebben jullie ook nagedacht over waar je de mest vandaan haalt? mijn composthoop is waardevol maar lang niet genoeg om onze tuin een hoge opbrengst te geven. Bij een SHTF zal ik mest dan ook in zo groot mogelijke porties gaan kopen samen met zo vers mogelijke zaden.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Hebben jullie ook nagedacht over waar je de mest vandaan haalt? mijn composthoop is waardevol maar lang niet genoeg om onze tuin een hoge opbrengst te geven. Bij een SHTF zal ik mest dan ook in zo groot mogelijke porties gaan kopen samen met zo vers mogelijke zaden.

En ik maar naïef denken dat bij een SHTF nou juist de poep overal voor het oprapen ligt. :)
 
F

frans81

Gast
Hebben jullie ook nagedacht over waar je de mest vandaan haalt? mijn composthoop is waardevol maar lang niet genoeg om onze tuin een hoge opbrengst te geven. Bij een SHTF zal ik mest dan ook in zo groot mogelijke porties gaan kopen samen met zo vers mogelijke zaden.

Die is raak daar hebben we het nog niet overgehad ;) MEST levering ;)
 

Ray

SHTF Expert
Hebben jullie ook nagedacht over waar je de mest vandaan haalt? mijn composthoop is waardevol maar lang niet genoeg om onze tuin een hoge opbrengst te geven. Bij een SHTF zal ik mest dan ook in zo groot mogelijke porties gaan kopen samen met zo vers mogelijke zaden.

Dat was vroeger de primaire reden om dieren te houden, de mest voor de akker. Zonder kunstmest de enige manier om minder geschikte gronden toch te laten produceren.
Kort stukje over de ontdekking/rol van mest vroeger: http://www.foodlog.nl/artikel/de-eerste-boeren-deden-het-al-met-stront/allcomments/
 

druif

Survivor
45 m2 pp vind ik erg weinig ik verbouw mijn eigen groente en fruit zelfs graan. En als je kippen hebt daar gaat redelijk wat graan in. Dus is konijn een veel beter optie omdat je deze met veel geduld met gras kunt op fokken. Ik zal eerlijk zijn 200 m2 pp komt eerder in de buurt en dan heb ik het over 1 maaltijd per dag en misschien een soepje en wat fruit tussen door. En daar bij moet je ook nog er wat bij zoeken aan onkruid, vis enz.

Je kunt er niet van uit gaan dat alles altijd goed lukt. En als er iets gebeurt zal je pp meer fysiek werk moeten doen en dan vraagt je lichaam ook om meer voedsel. En als er minder vlees is pp zal dit toch moeten worden opgevuld door eiwit rijk voedsel. Bonen noten of kaas.

Nederland is te afhankelijk van importen in ieder sector. Ook zullen er heel veel mensen niet in staat zijn of wel willend zijn om hun eigen voedsel te verbouwen. Daarbij komende een groot gebrek aan kennis is het redelijk gedoemd om te mislukken. Mensen vergeten vaak hoe veel er word importeert het gaat niet alleen om voedsel maar ook kleding, brandstoffen enz.

Als je echt terug gaat naar de basis. Zelfs de moderne basis kom je er achter dat veel dingen simpelweg niet meer verkrijgbaar zijn en kennis verloren is gegaan. Ik denk niet dat je moet vragen of je je eigen groente zou moeten verbouwen maar doen. Het scheelt een hoop geld. Het is een leuke leerzame hobby. Die je rust geeft en een hoop voldoening. En je weet wat je je gezin voor zet iedere dag. minder praten meer actie !!!!!!! succes
 
Bovenaan