• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

Ray

SHTF Expert
13 meter boven NAP, geen waterlopen die kunnen overstromen, nieuw riool in de straat en een lekvrij dak. Dat water boeit me dus niet. Stormen ook niet, die zijn hier in het oosten niet zo zwaar en de woningbouw repareert het wel weer. De ramen komt nog geen stoeptegel doorheen (driedubbel met diverse folies) dus ik zit veilig.

Wat ik nog wel wil is een vaste multisplit airco voor koeling en ontvochtiging.

Ik gebruik momenteel twee mobiele airco's (en 's nachts ventilatoren) wat zeer inefficiënt is maar ik hou het hier op max 20 a 21 graden en onder de 70% RH, tenzij het langer dan een week ver boven de 30 graden is.

De 1000 a 1500 kWh per jaar die dat kost, kan minimaal gehalveerd worden met een vast multi split airco (twee binnenunits) maar dat kost een flinke investering die ik nooit terug verdien met stroombesparing, vanwege het toekomstige lage teruglevertarief, nu is dat nog bijna 25 cent.

(Enige reden dat het lukt met mobiele airco's is mijn NOM woning, zwaar geïsoleerd, warmtewerend/zonwering en een WTW ventilatie die deel het onderdruk probleem van de naar buiten geblazen lucht van de mobiele airco's oplost.

Ik raad die inefficiënte lawaaibakken verder niemand aan, tenzij je doof bent of door alles heenslaapt en alleen een kleine slaapkamer behaaglijk wilt houden. De theoretische COP is 2 a 3 van die mobiele dingen, in de praktijk eerder 1 a 1,5)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
13 meter boven NAP, geen waterlopen die kunnen overstromen, nieuw riool in de straat en een lekvrij dak. Dat water boeit me dus niet. Stormen ook niet, die zijn hier in het oosten niet zo zwaar en de woningbouw repareert het wel weer. De ramen komt nog geen stoeptegel doorheen (driedubbel met diverse folies) dus ik zit veilig.

Wat ik nog wel wil is een vaste multisplit airco voor koeling en ontvochtiging.

Ik gebruik momenteel twee mobiele airco's (en 's nachts ventilatoren) wat zeer inefficiënt is maar ik hou het hier op max 20 a 21 graden en onder de 70% RH, tenzij het langer dan een week ver boven de 30 graden is.

De 1000 a 1500 kWh per jaar die dat kost, kan minimaal gehalveerd worden met een vast multi split airco (twee binnenunits) maar dat kost een flinke investering die ik nooit terug verdien met stroombesparing, vanwege het toekomstige lage teruglevertarief, nu is dat nog bijna 25 cent.

(Enige reden dat het lukt met mobiele airco's is mijn NOM woning, zwaar geïsoleerd, warmtewerend/zonwering en een WTW ventilatie die deel het onderdruk probleem van de naar buiten geblazen lucht van de mobiele airco's oplost.

Ik raad die inefficiënte lawaaibakken verder niemand aan, tenzij je doof bent of door alles heenslaapt en alleen een kleine slaapkamer behaaglijk wilt houden. De theoretische COP is 2 a 3 van die mobiele dingen, in de praktijk eerder 1 a 1,5)

Mobiele airco is een vreemd aparaat zonder een afvoer naar buiten.
 

Ray

SHTF Expert
Mobiele airco is een vreemd aparaat zonder een afvoer naar buiten.

De mijne hebben afvoeren naar buiten. Als je lucht naar buiten blaast moet er ook weer lucht naar binnen. Een deel van die lucht komt via mijn WTW ventilatie, die middels een warmtewisselaar de aangezogen buitenlucht afkoelt (of 's winters opwarmt) met de afgezogen lucht. Hiermee is de WTW niet meer in balans, dus alsnog wordt er een deel warme buitenlucht aangezogen. Het deel wat door de WTW gaat zorgt dus voor minder verlies t.o.v. een woning zonder WTW ventilatie.

Als je dan ook nog zorgt dat die warme aangezogen lucht grotendeels door de condensor van de mobiele airco gaat, pak je nog wat winst. Of je koopt er eentje al in de fabriek is voorzien van zowel een afvoer als aanvoer slang, dan bereik je hetzelfde. Alleen zijn die duurder.

Al met al een hoop gepruts met lelijke en lawaaiige apparaten, slangen, opvulmateriaal en stukken karton. Met hier en daar een extra ventilator om de koele lucht te verspreiden. Maar een mens moet wat als een vaste airco nog financieel buiten bereik ligt. Meestal laat ik 's nacht de airco beneden draaien en overdag die op de slaapkamer. Alleen bij temperaturen ver boven de 30 heb ik ze soms beiden overdag aan, het liefst als ik niet thuis ben.
 

JJ&A

Diehard Prepper
De afgelopen storm heeft minder schade toe gebracht, in NL dan in Engeland, heb jij er nog schade van ondervonden, of heb je toch wat gedaan door deze topic, aan erf en woning om schades te reduceren.

Ben je nog van plan om preventief iets te ondernemen???
Ha ik vind het nog steeds geen gek idee om dakpannen vast te lijmen met siliconenkit, het eerst behandelen met water glas en dan kitten maar.
Weet je wel wat voor schadde los raken de dakpannen kunnen veroorzaken???


We hebben antikraak gewoond in een ABN-AMRO gebouw daar raakten ook met een storm dakpannen los en waaiden gevaarlijk over de weg en voetgangers paden, daar kunnen doden bij vallen, en zware beschadigingen.
En dan nog de schade die je er zelf bij ondervind, als tal van dakpannen sneuvelen en je die er niet meer bij kan krijgen moet je alle dakpannen vernieuwen wat een geld en werk kost dat, en dekt de verzekeringen dat nog wel.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
De afgelopen storm heeft minder schade toe gebracht, in NL dan in Engeland, heb jij er nog schade van ondervonden, of heb je toch wat gedaan door deze topic, aan erf en woning om schades te reduceren.

Ben je nog van plan om preventief iets te ondernemen???
Ha ik vind het nog steeds geen gek idee om dakpannen vast te lijmen met siliconenkit, het eerst behandelen met water glas en dan kitten maar.
Weet je wel wat voor schadde los raken de dakpannen kunnen veroorzaken???


We hebben antikraak gewoond in een ABN-AMRO gebouw daar raakten ook met een storm dakpannen los en waaiden gevaarlijk over de weg en voetgangers paden, daar kunnen doden bij vallen, en zware beschadigingen.
En dan nog de schade die je er zelf bij ondervind, als tal van dakpannen sneuvelen en je die er niet meer bij kan krijgen moet je alle dakpannen vernieuwen wat een geld en werk kost dat, en dekt de verzekeringen dat nog wel.

CiliconenKit is niet echt geschikt om te lijmen. Als je iets aan elkaar wil vast lijmen gebruik dan: montagekit of hightec, je kan eventueel ook cement er op kliederen.

Mijn dakpannen zijn volgens mijn van onderaf naar boven op elkaar gestapelt en in de nok word het bij elkaar gehouden. Individueel kun je ze nog wel omhoog schuiven om ze los te maken.

Voor de rest geen schade, zonnepanelen liggen er ook nog, rolluiken zijn ook niet stuk gewaaid en m'n vuilnis is ook niet weggewaaid.
 

RockyFlats

Ruttaan
CiliconenKit is niet echt geschikt om te lijmen. Als je iets aan elkaar wil vast lijmen gebruik dan: montagekit of hightec, je kan eventueel ook cement er op kliederen.
@joepmeloen , om dakpannen met siliconenkit aan elkaar te plakken, dat lijkt ook mij geen echt goed plan, bijzondere situaties daargelaten.

Zoals je aangeeft, doet de zwaartekracht het werk en watert het prima af door de onderlinge overlap. Als het aan elkaar kitten de oplossing had geweest dan hadden dakpannen wel zo ontworpen geweest. Of, men heeft sinds de Romeinen zitten slapen.

Sneuvelt er nu eens een dakpan dan is die snel te vervangen. En ook al vliegt er eens een dakpan van het dak dan blijft het vaak bij eentje, en wordt er geen "geheel aan elkaar gekit pannendak" door de wind gevangen en naar elders verplaatst. @JJ&A , dat kan pas echt schade veroorzaken vermoed ik, een rondvliegend pannendak.😉

Daarnaast houdt een kit ook niet eeuwig, en zeker geen siliconenkit op een dakpan. Ontstaan er na verloop van tijd scheurtjes in een kitvoeg dan zijn dat ook weer even zovele wegen voor capillair transport van nattigheid naar onder de pan. En dat extra water is daar toch echt niet meer nodig want zo'n kitfestijn heeft daar dan al jarenlang beluchting voorkomen en voor vochtophopingen gezorgd😁

Een enkele dakpan vastleggen, vooral op plekken waar extra risico is op opwaaien, is wel goed natuurlijk. Maar dan m.b.v. panhaken of in een enkel geval inderdaad met wat speciale dakpanlijm.

Voor wie er van plaggen of golfplaten af wil, die kiest dan m.i. het beste voor een wat groter en zwaarder formaat betondakpan. Zo goed als bij @Enki zal dat beton dan wel niet beschermen, maar die pannen vliegen minder snel op en zijn ook geen ingeprogrammeerd doelwit😁
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , om dakpannen met siliconenkit aan elkaar te plakken, dat lijkt ook mij geen echt goed plan, bijzondere situaties daargelaten.

Zoals je aangeeft, doet de zwaartekracht het werk en watert het prima af door de onderlinge overlap. Als het aan elkaar kitten de oplossing had geweest dan hadden dakpannen wel zo ontworpen geweest. Of, men heeft sinds de Romeinen zitten slapen.

Sneuvelt er nu eens een dakpan dan is die snel te vervangen. En ook al vliegt er eens een dakpan van het dak dan blijft het vaak bij eentje, en wordt er geen "geheel aan elkaar gekit pannendak" door de wind gevangen en naar elders verplaatst. @JJ&A , dat kan pas echt schade veroorzaken vermoed ik, een rondvliegend pannendak.😉

Daarnaast houdt een kit ook niet eeuwig, en zeker geen siliconenkit op een dakpan. Ontstaan er na verloop van tijd scheurtjes in een kitvoeg dan zijn dat ook weer even zovele wegen voor capillair transport van nattigheid naar onder de pan. En dat extra water is daar toch echt niet meer nodig want zo'n kitfestijn heeft daar dan al jarenlang beluchting voorkomen en voor vochtophopingen gezorgd😁

Beste @RockyFlats onderschat niet de enorme kracht van ciliconenkit.

De grootste acuariums terwereld zijn er mee verlijmt en de kit hoeft nooit meer vervangen te worden.
En als je de dakpannen behandeld met een impregnerende laag (eventueel waterglas), waar de ciliconenkit bijzonder goed op hecht, en je schroeft (max om de meter) de pannen op wat plekken vast dan moet het wel heel raar gaan wil daar nog iets mee gebeuren.

Je hoeft de dakpannen ook niet volledig af te kitten hier en daar op elke dakpan wat proppen kit kan voldoende zijn.
Waar wind onder zou kunnen komen maak je roosters die krachtig wind dempt, dan maar jammer voor de musjes.

Heb ik aardig ervaring met ciliconenkit ja, ik heb aardig wat acuariums in elkaar gelijmt ook grote,
haha niet waar haaien of Orka's in kunnen zwemmen.:D:thumbup:
 

marzman

Diehard Prepper
Een waterdichte plank en siliconenkit ga ik op mijn lijstje zetten. In West Vlaanderen is nu de noodsituatie actief en mensen wordt geadviseerd als hun huis overstroomt zo deuren en kelders dicht te maken.

Het is niet eens een wolkbreuk, maar gewoon eindeloos durende regen waardoor het grondwater heel hoog staat.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/15/liveblog-wateroverlast-west-vlaanderen/

Mijn kelder lijkt me trouwens niet te doen, dat is een kruipkelder ik denk dat het water dan gewoon uit de vloer omhoog zou komen. Ik heb wel een pomp, maar ja als de stroom uitvalt of als het water harder binnen komt dan je het weg kunt pompen heb je daar ook niks aan.
 

petroman

SHTF Expert
Mijn kelder lijkt me trouwens niet te doen, dat is een kruipkelder ik denk dat het water dan gewoon uit de vloer omhoog zou komen. Ik heb wel een pomp, maar ja als de stroom uitvalt of als het water harder binnen komt dan je het weg kunt pompen heb je daar ook niks aan.

Dat is dus ook de algemene fout in het denken.
Alleen als water voorbij stroomt, door de straten kan je dit "tegenhouden" in de zin van wegsturen. Maar zodra grondwater omhoog komt en dus ook alle rioolaansluiting vol zitten !, wordt het een verloren strijd.
Sterker nog door de opbouw van lucht in een afgesloten rioolpijp kan die klappen en je wilt niet weten hoeveel druk er op kan staan (meegemaakt en dat kapt hard).
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is dus ook de algemene fout in het denken.
Alleen als water voorbij stroomt, door de straten kan je dit "tegenhouden" in de zin van wegsturen. Maar zodra grondwater omhoog komt en dus ook alle rioolaansluiting vol zitten !, wordt het een verloren strijd.
Sterker nog door de opbouw van lucht in een afgesloten rioolpijp kan die klappen en je wilt niet weten hoeveel druk er op kan staan (meegemaakt en dat kapt hard).

Ja, de buren van mijn ouders hebben dat al een paar keer gehad dat de riolering omhoog spoot uit de wc. Bij mijn ouders nooit niks gebeurd in de 40 jaar dat ze er wonen. Het zal echt plaatselijk bij de buren opbouwen in zeldzame situaties.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ja, de buren van mijn ouders hebben dat al een paar keer gehad dat de riolering omhoog spoot uit de wc. Bij mijn ouders nooit niks gebeurd in de 40 jaar dat ze er wonen. Het zal echt plaatselijk bij de buren opbouwen in zeldzame situaties.

Misschien een raar idee zou het helpen om het rioolwater tegen te houden door er zandzakken in de WC te doen.
Ja ik zeg maar wat, want je wil graag mee denken voor een enige oplossing van het probleem.
Maar ja dan moet je ook altijd de weersberichten in de gaten houden, en daar kan je ook niet altijd van op aan.
Wat een toestand, wij zouden zeker gaan verhuizen, voor ons zou zelf na het schoon maken het huis nooit meer het zelfde zijn.

En hoe zit het dan met de water afvoer van de wasmachine gootsteen en wasbakjes dat haast niet fatsoenlijk af te sluiten, mensen wat een verschrikking om de krokketen en frikandellen zooi uit het riool in je huis aan te treffen.

Bah wat moet een mens toch wat mee maken.
 

petroman

SHTF Expert
Wat een toestand, wij zouden zeker gaan verhuizen, voor ons zou zelf na het schoon maken het huis nooit meer het zelfde zijn.
Maar jullie zijn toch al een keer verhuist en weer terug ?

En hoe zit het dan met de water afvoer van de wasmachine gootsteen en wasbakjes dat haast niet fatsoenlijk af te sluiten....

Bij overdadige regenval en water in de straten zie je vaak mensen uitgebreid "badderen" met bootjes, kinderen spelen, etc. in wat we normaal rioolwater noemen. Dus heel erg kan het niet zijn.....
 
  • Haha
Waarderingen: Roel

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Maar jullie zijn toch al een keer verhuist en weer terug ?


Bij overdadige regenval en water in de straten zie je vaak mensen uitgebreid "badderen" met bootjes, kinderen spelen, etc. in wat we normaal rioolwater noemen. Dus heel erg kan het niet zijn.....

Ha beste @petroman we zijn heel vaak verhuist, leuk dat je vraagt. 👍

We staan in aardig wat provincies ingeschreven als woningzoekenden, dat houden we zo, tot we weg kunnen uit NL.
Wij ervaren elke dag een verkwisting van ons leven, en we hebben niet zoveel jaren meer die vliegen voorbij en er altijd wel iets wat ons weer tegenhoud.

Mijn vrouw heeft aardig wat verkeerd plekjes die operatief weg gehaald moeten worden, die op haar neus is nog het ergste daar moet te veel worden weg gehaald volgende week woensdag.

Toch blijven we lol houden in ons leven daar hoeven we zelf geen moeite voor te doen, dat zit gewoon in ons.
 
Bovenaan